Dé Fernpass

Goh … als’k het positief zou zien zou’k zeggen “de meeste mensen weten dat ze rond de fernpass halfgaar gekookt gaan rondrijden en proberen hun risico te beperken”.

Als’k het negatief (of realistisch voor sommige NL/BE rijders) zou zien zou’k zeggen “de meeste mensen hebben geen flauw benul van bergen/rijden in bergen en willen niets anders dan een wintervakantie die pas begint wanneer ze hun koffers uitpakken in een vaag gehucht dat onbekend is voor andere NL/BEers maar waar de locals perfect de eisen van NL/BEers kennen (inclusief de taal), waarna er op mirakuleuze wijze een paar Alpen of Dolomieten met 2 meter sneeuw en stralende zon uit de grond springen”.

en willen niets anders dan een wintervakantie die pas begint wanneer ze hun koffers uitpakken in een vaag gehucht

Dan al? Ik heb de indruk dat die voor de meesten “hier” pas begint als ze hun ski’s onder binden…

Rob

Bij mij al bij het uitrijden van mijn straat…

en willen niets anders dan een wintervakantie die pas begint wanneer ze hun koffers uitpakken in een vaag gehucht

Dan al? Ik heb de indruk dat die voor de meesten “hier” pas begint als ze hun ski’s onder binden…

RCGrootveld op 16 mrt 2015 14:19

Spijtige ervaring is dat een héle rits ervan de eerste avond zich al de nodige moed moet indrukken voor de volgende dag ;).

Bij mij al bij het uitrijden van mijn straat…

paolie op 16 mrt 2015 14:24

Bij mij op het moment dat ik tegen m’n collega’s kan zeggen: Tot over …

Rob

Waar het in dit topic om draait: als je weet dat je een uur file kan vermijden door een andere route te kiezen, dan zou je dom zijn om dat niet te doen, tenzij je kickt op files of tenzij je over de andere route langer doet dan dat je de file uitrijdt. Uit al het voorgaande blijkt dat er helaas geen ‘beste’ route bestaat: alles hangt af van de drukte/ongevallen/weer op het moment zelf, zelfs in het laagseizoen.

Enige oplossing is onderweg voor het laatste keuzepunt (Memmingen?) verkeersinfo raadplegen via radio/gps/internet.

tenzij je over de andere route langer doet dan dat je de file uitrijdt.

En zelfs dan … Ik rijd liever 2 uur om, dan dat ik 1 uur in de file sta/rij.
Daarom kies ik altijd op voorhand al een route waarbij de kans op file minimaal is, en ja daardoor rij ik meestal wel om, soms maar liefst 75km. Maar het rijdt vaak wel een stuk ontspannender.

Moet wel aangeven, dat ik altijd buiten het seizoen ga en dan heb je sowieso minder last van files en als het enigszins kan ga ik met de trein.

Voor de rest deel ik je mening volledig: Pas je route aan aan de actuele omstandigheden.

Rob

De Fernpas. Ik rij er een paar keer per jaar overheen sinds 1981 en slechts 1 keer wat problemen gehad met sneeuw en files. Is er sneeuw dan beter omrijden, is er geen sneeuw dan lekker de Fernpas nemen. Prachtige route, dus lekker genieten. Wat maakt dat uurtje nou uit op een hele week.

Skiën. What else.

Ik ga nu zaterdag 21-3 en kom de week erna op zaterdag terug, ff internet (gsm) naar de webcam beelden van de Fernpass kijken en beslissen.

@X4ier wij hadden file net voor en na de tunnel en niet op de Fernpass zelf; best hogergenoemde tomtom website checken ipv webcams. Ter info.

Ik kan er eigenlijk wel inkomen … ik denk dat veel mensen moeite kunnen krijgen met rijden in omstandigheden die ze niet gewoon zijn (bergen, pasweg, sneeuw, soms héél druk verkeer) nadat ze al een uur of 5, 6, 7 onderweg zijn geweest.

De vlotste rit (Leuven-Mieming) heeft me ooit maar 5.45 in beslag genomen, de minst vlotte 26u (yah). Gewoonlijk met tussenstops 7 à 8u. Hoe je het ook draait of keert, op het einde zijn de meeste mensen niet meer superfris in hun hoofd ;).

Lars3 op 16 mrt 2015 12:14

Ik snap het allemaal maar er is op voorhand helemaal niets van te zeggen. Bij ideale omstandigheden is de fernpass best te doen en aardig voor de afwisseling, gebeurt er ergens iets, dan kan je misschien niet eens op je geplande plaats komen en zal je anders moeten rijden. Ben je na een uur of 6 rijden zo van de kaart dat je niet in staat bent om flexibel te zijn, zou een overnachting een zeer aan te raden optie zijn imo.

Ik rij al meer dan 30 jaar naar serfaus en het is mijn ervaring dat de fernpass korter, sneller (en goedkoper, geen tol) is. Alleen als het sneeuwt is de arlberg fijner. Ik heb het in verschillende hotels nagevraagd ( O.a. Een kelner uit ulm) en zij zeggen zonder nadenken ook allemaal fernpass. De snelweg vanuit Duitsland is sinds enkele jaren ook verlengd, waardoor het ‘eenbaan’ stukje op de fernpass route tegenwoordig nog korter is.

Om de aloude Fernpass discussie nog even op te rakelen: Vandaag is denk ik een dag dat je de Fernpass beter kan vermijden.

null

null

*bericht bewerkt door bram82 op 14 jan 2017 15:31

Dat is grappig, ik had net een screenshot gemaakt van de files en witte weg. Inderdaad niet de beste dag voor de Fern. Weet niet of dit werkt maar bij deze als toevoeging:

null

Vandaag was de pas zelfs een tijd dicht vanwege de combinatie flinke sneeuwval en eigenwijze (vrachtwagen-)chauffeurs. Arlbergstrasse vanmorgen vroeg ook trouwens dus lastig keuze maar toch voor die laatste gekozen en dat was maar goed ook. Viel idd veel sneeuw maar was prima te rijden AT uit. Andere richting was denk ik een ander verhaal want heel wat opstoppingen gezien. Lkw’s hadden kettenplicht maar ja, voor sommigen riep het avontuur kennelijk.

Een uur geleden is de pass ook gesloten ivm sneeuwruimen.
https://www.facebook.com/zeitungsfoto/posts/1629656310394800…

Ik zag op de webcam zelfs een caravan, die heeft tenminste een “overnachtingsplek”

null

null

Live-update vanaf de Fernpass. Om 13:30 uur reden we Oostenrijk binnen en we zijn inmiddels toch wel een 15km opgeschoten sindsdien.

Mmmm wij verwachten daar morgen rond 06:00 te rijden…als het geen rijden wordt misschien toch via Bregenz?
Sneeuwkettingen pas verplicht boven de 3,5t volgens het bericht.

Ik heb maar één keer gezeik gehad op de Fernpass, maar dat was omdat het ineens flink begon te sneeuwen (maar dat is overal problematisch).

En ok, net na de fernpass een probleem gehad met dat de laadpoort niet open wilde. Maar toen Tesla ging dreigen met Opels als leenauto was het probleem toch snel genoeg verholpen met een complete reboot…

Er zijn grenzen. ;)

Verkeer staat stil. Afbeeldingen via webcam

null

Mensen zijn uit de bus.

null

Hele poos later, lichten uit van de bus

null

Verkeer staat nog steeds stil.

Mmmm wij verwachten daar morgen rond 06:00 te rijden…als het geen rijden wordt misschien toch via Bregenz?
Sneeuwkettingen pas verplicht boven de 3,5t volgens het bericht.

Basjuh op 14 jan 2017 18:29

Zou idd de tunnel nemen, volgens lokale weerberichten vanmorgen zou sneeuwval e.d. pas vanaf vannacht gaan afnemen, dan zou ik morgenochtend vroeg niet het risico op een hoop gedonder willen lopen om een tientje tol,een paar liter benzine en een half uurtje uit te sparen.

Net aangekomen in Fiss. Eerst ‘balen’ dat we 2 uur vertraging hadden, omdat we over Bregenz en Arlberg waren gereden. Als ik dan deze berichten lees knijp ik in m’n handen. Sterkte voor de mensen die er in staan.

Ja, ik had het ook al gezien op de webcam.
Geen pretje om daar uren stil te staan met kleintjes achter in de auto

@robbertvanwinsen: Inderdaad mag je heel erg blij zijn met maar 2 uur vertraging. @Basjuh: Ik zou zondagochtend niet via de Fernpass rijden. Beter 2 uur vertraging ;-) dan 5 uur bijna stil staan.

Die Fernpassstraße (B179) war bereits am Vormittag zwischen Fernpass und Nassereith wegen der winterlichen Verhältnisse stundenlang komplett gesperrt gewesen. Am Nachmittag wurde die Straße zwischen Nassereith und Reutte erneut für zwei bis drei Stunden wegen Schneeräumungsarbeiten komplett gesperrt.
Bron:
http://www.tt.com/panorama/unfall/12489502-91/mehrere-unf%C3…

@robbertvanwinsen,
Hoe lang ben je nu bezig geweest dan? Wij zijn vanmorgen om 7.30 vertrokken vanuit Resia, stukje verder dan Fiss, en waren vanmiddag 16.30u thuis. Ook nog even gelunchtdus dat viel alles mee.

*bericht bewerkt door Userd op 14 jan 2017 19:27

Wij zijn om 5 uur vanmorgen uit Katwijk vertrokken en kwamen even over 5 hier aan. Hebben wat parallel weggetjes kunnen pakken dat scheelde ook. Want ook hier stonden de mensen buiten de auto’s

Ik heb maar één keer gezeik gehad op de Fernpass, maar dat was omdat het ineens flink begon te sneeuwen (maar dat is overal problematisch).

En ok, net na de fernpass een probleem gehad met dat de laadpoort niet open wilde. Maar toen Tesla ging dreigen met Opels als leenauto was het probleem toch snel genoeg verholpen met een complete reboot…

Er zijn grenzen. ;)

DSvier op 14 jan 2017 18:36

@DSvier Bekende bug die laadpoort hoorde ik van sommige. Stond zeker in Lermoos

May the ski force be with you !!

Ik heb maar één keer gezeik gehad op de Fernpass, maar dat was omdat het ineens flink begon te sneeuwen (maar dat is overal problematisch).

En ok, net na de fernpass een probleem gehad met dat de laadpoort niet open wilde. Maar toen Tesla ging dreigen met Opels als leenauto was het probleem toch snel genoeg verholpen met een complete reboot…

Er zijn grenzen. ;)

DSvier op 14 jan 2017 18:36

@DSvier Bekende bug die laadpoort hoorde ik van sommige. Stond zeker in Lermoos

CJAHulskamp op 14 jan 2017 22:30

Idd in Lermoos.

Mooie plek om bij te laden. Lekker poolen, drankje erbij. Ik pak dan ook graag de Fernpass.

Plaats een reactie