steungroepje blessure

Gisteren heb ik mijn eerste skiles op de tapijtbaan gehad, exact 9 maanden na mijn knie-operatie.
En het ging lekker!
Eerst een paar ploegbochten, maar daarna durfde ik richting parallel te gaan. Bergbeen wilde alleen nog niet op z’n kant, maar hopelijk krijg ik dat de komende weken er weer in, voordat ik naar Mayrhofen ga.
Over twee of drie weken wordt mijn knie weer getest op de Biodex (zie voorgaand bericht).

Hoe gaat het verder met de mensen op het forum? Zijn er al mensen die dit seizoen een blessure op hebben gelopen en nu behoefte hebben aan steun? Hopelijk geen ernstige ongelukken 🤞🏼🤞🏼

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77

💪🙋

Born to run. B.S.

Wat goed @Lotte77

Ik heb met kerst twee weken geskied/geboard! Rustig aan, geen gekke dingen, goals was om twee leuke weken te hebben en helemaal heel terug te komen en dat is gelukt!

Mentaal wel n dingetje, maar dat gaat ook steeds beter! Op naar de volgende trip!

Gisteren heb ik mijn eerste skiles op de tapijtbaan gehad, exact 9 maanden na mijn knie-operatie.
En het ging lekker!

Lotte77 op 21 jan 2020 22:17

Goed zo! :)

Bla, bla, bla.

Na 25 jaar blessure vrij geskied te hebben, ben ik afgelopen donderdag gevallen en heb ik zeer waarschijnlijk mijn kruisband afgescheurd. Via sneeuwscooter en banaan en ambu (300 meter)😁 aangekomen bij de dokter. Geen fractuur en toen nog geen dikke knie.
Nu wachten op de MRI scan en kijken wat er beschadigd is. Gelukkig bijna geen pijn door drukverband maar niets doen is zo stom.
Hopelijk hoef ik geen operatie.

Ik ben nu 5 maanden verder na mijn onderbeenbreuken.
Momenteel kan ik al kleine skitouren doen van ± 400HM in een uurtje. ( wel piste ) Dan braaf met de gondel terug.
Pijnlijk is het nog wel, Merk dat ik in het been veel kracht kwijt ben, en mn conditie ook niet meer is wat het 5 maanden terug was ;(
Tis niet veel, het is niet snel, maar ben zo blij dat ik weer iets kan doen

echte mannen lopen naar boven,

💪Martijn.

Born to run. B.S.

Na 25 jaar blessure vrij geskied te hebben, ben ik afgelopen donderdag gevallen en heb ik zeer waarschijnlijk mijn kruisband afgescheurd. Via sneeuwscooter en banaan en ambu (300 meter)😁 aangekomen bij de dokter. Geen fractuur en toen nog geen dikke knie.
Nu wachten op de MRI scan en kijken wat er beschadigd is. Gelukkig bijna geen pijn door drukverband maar niets doen is zo stom.
Hopelijk hoef ik geen operatie.

saskiamorsch op 26 jan 2020 14:48

@saskiamorsch Ai, gescheurde kruisband weet ik inmiddels alles van! Mocht dat het zijn, weet dan dat je geen operatie ‘moet’. Dat is je eigen keuze. Na anderhalf jaar proberen zonder operatie, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de kruisband wel te laten herstellen en tot op heden geen spijt.
Sterkte de komende weken en stuur me gerust een persoonlijk berichtje als je t.z.t. meer informatie wilt.

Uitrusten doen we thuis wel!

Pijnlijk is het nog wel, Merk dat ik in het been veel kracht kwijt ben, en mn conditie ook niet meer is wat het 5 maanden terug was ;(
Tis niet veel, het is niet snel, maar ben zo blij dat ik weer iets kan doen

martijnuiterwijk op 26 jan 2020 14:52

Goed bezig! Logisch dat je hebt ingeleverd op kracht en conditie. Rustig aan, dan komt het wel terug. En fijn dat je weer wat meters kunt maken!

Uitrusten doen we thuis wel!

@martijnuiterwijk we hadden het blaatst bij een biertje nog over een klein tourtochtje meen ik, dus werk aan de winkel jongen ;)

Edwin van Riel

Dinsdag voor MRI geweest en inderdaad een volledig afgescheurde kruisband. Verder valt het letsel erg mee. Woensdag bij de fysio geweest. Oefeningen meegekregen voor strekking en buiging. Loop sinds gister met 1 kruk. Heb ook 5 minuten op de hometrainer gezeten dit ging heel rustig best goed. Strekken gaat een stuk beter buigen zit ik ok 100 graden. Been is snel moe en verdorie wat kost het allemaal veel energie

@Margriet
Ik ben geen arts en wil je niet ontmoedigen maar van een band die weer aangroeid heb ik nog nooit gehoord
Ik zelf heb een afgescheurde kruisband (motor ongelukje ong 25 jr geleden) en ski daar altijd al mee, hardlopen bergbeklimmen, geen probleem
ik doe wel een soort brace om (alleen bij het skiën) met 4 klittenbanden die weer gekruist over mijn knie gaan, anders voel ik de botten soms (pijnlijk) schuiven na 17 jaar is er een meniscus scheurtje gekomen (orthopeed zei dat dat lang geduurd had omdat dat te verwachten was… vond ik niet leuk om te horen want daar had ik natuurlijk niet op zitten wachten, nooit aan reconstructie gedacht v d kruisband omdat ik er geen tot nauwelijks last van had Toen wel aan gedacht want gewricht kwam wel steeds losser in elkaar te zitten maar voordat ik er met een orthopeed over gesproken heb, kreeg ik spontaan bij het skiën (geen val) opeens weer een scheurtje in de meniscus… Toen kreeg ik te horen dat ik te oud ben voor een kruisband reconstructie en dat ze dat vanaf 40 a 45 jr helemaal niet meer doen !
Tja had ik dat maar eerder geweten, dan had ik dus na het motor ongelukje misschien moeten aandringen op wel een reconstructie
ookal heb ik daarvan ook wel gehoord dat het zeker niet altijd helpt en ook dat de reconstructie weer geknapt is !
Hoe dan ook je spieren trainen en die kunnen veel opvangen !
Ik ben zelf beetje bang dat een kunstknie (ooit) bij mij zal moeten vanwege slijtage van het losse gewricht…maar ook daar…pas geleden iemand ontmoet met een kunstknie die nog ontzettend goed (en hard) kon skiën, maar er zijn er ook die het niet verder brengen dan traplopen…
Ik raad je aan om er dus maar eens goed met een deskundige over te praten
Ik wens je beterschap en een sterke knie

@Vollca ongeluk van @margriet is 5 jaar geleden ;-) Maar wat jij zegt mbt je leeftijd verbaasd me wel. Als je knie te instabiel is zullen ze dat toch wel doen? Kunstknie is niet zo eenvoudig als een kunst heup dus dat zullen ze wel proberen te voorkomen…

Bij mij hebben ze het gelukkig nog wel gedaan met 44, maar goed kruisband reconstructie was 1 onderdeel van de kniereconstructie, dus wellicht heeft het daar mee te maken.

gr Michel

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

😁 ja mijn ongeluk is inmiddels 5 jaar geleden… en een band die weer aangroeit heb ik ook nog nooit gehoord… heb ik dat ergens gezegd🤔

Tsjonge maar wat een ongelukken komen hier nog voorbij… met de krokus in aantocht hoop ik niet dat er nog veel bijkomen…

Maar veel sterkte iedereen die aan het revalideren is. Hier geen beperkingen over gehouden van het ongeluk. Maar omdat naast mijn kruisband ook mijn binnen- en buitenkniebanden waren afgescheurd merk ik wel dat ik mijn benen moet blijven trainen. Anders krijg ik wel last…

Het duurt even maar hou vol en hou hoop mensen!
💪🏻💪🏻
Zet hem op!!

@Vollca @MichelV Het klopt dat ze bij mensen vanaf 40 naar de levensstijl kijken om te bepalen of een kruisbandreconstructie zinvol is of niet. Heb je er niet zo veel last van en ben je recreatief sporter, dan moet je je afvragen of je het lange revalidatietraject van 9-12 maanden de moeite waard vindt.
Memphis herstelt nu verbazingwekkend snel, maar is daarmee een hoge uitzondering en alle experts zijn het erover eens dat er een ongekend risico wordt genomen met hem. Het is inderdaad maar de vraag of een vlotte rentree succesvol zal zijn, of dat hij in no time opnieuw die kruisband scheurt (of in zijn andere been) en kan zwaaien naar de rest van zijn carrière…

Uitrusten doen we thuis wel!

@Vollca[/mention][mention=“127455”] @MichelV Het klopt dat ze bij mensen vanaf 40 naar de levensstijl kijken om te bepalen of een kruisbandreconstructie zinvol is of niet. Heb je er niet zo veel last van en ben je recreatief sporter, dan moet je je afvragen of je het lange revalidatietraject van 9-12 maanden de moeite waard vindt.
Memphis herstelt nu verbazingwekkend snel, maar is daarmee een hoge uitzondering en alle experts zijn het erover eens dat er een ongekend risico wordt genomen met hem. Het is inderdaad maar de vraag of een vlotte rentree succesvol zal zijn, of dat hij in no time opnieuw die kruisband scheurt (of in zijn andere been) en kan zwaaien naar de rest van zijn carrière…

Lotte77 op 11 feb 2020 22:28

Het feit dat hij zo snel kan herstellen heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat het bij hem enkel de kruisband was, geen bijkomend letsel. Daarnaast had hij al een topconditie en heeft de hele dag de tijd en begeleiding om zo te kunnen herstellen. Dit in tegenstelling tot de meesten van ons die het herstel grotendeels naast de reguliere dagbesteding zullen doen.

Hoorde gisteren bij Jinek van een chirurg dat het het wel tot twee jaar kan duren voordat de pees de functie van kruisband overneemt en ook de juiste signalen naar de hersenen stuurt. Naast het fysieke herstel duurt het dus nog wel even voordat je de volledige functionaliteit kunt benutten.

Blijft staan dat ik het een mooie prestatie vind als iemand zo gemotiveerd is in z'n revalidatie om volledig terug te komen op niveau.

*bericht bewerkt door Balboa op 12 feb 2020 19:02

Ja, precies dat, wat die chirurg bij Jinek zei. Dat fysiologische proces, het ingroeien van de nieuwe kruisband, kun je niet versnellen. Ga je in de eerste 3-4 maanden te snel, kun je dat proces echter wel negatief beïnvloeden (volgens de twee fysio’s bij wie ik sinds mijn operatie heb gerevalideerd).

Uitrusten doen we thuis wel!

@Balboa, Ik heb als sportverslaggever een aantal verhalen over kruisbanden geschreven. Iedere deskundige die ik gesproken heb over revalidatie zegt hetzelfde. Je hebt gewoon een jaar nodig, minimaal, voordat alles om de kruisband heen écht hersteld is. Of je nu een topatleet bent als Memphis of een recreant, dat proces kun je niet herstellen.
Als je heel vroeg (binnen 9 maanden) begint na een operatie betekent niet dat je die kruisband per se opnieuw afscheurt, maar het risico dat het gebeurt is enorm groot. Ik hoop echt dat Memphis afgeremd wordt door de medici om hem heen, zou heel jammer zijn als hij die band weer afscheurt en dan is hij in totaal anderhalf tot 2 jaar kwijt.

Peter Pos

Ondertussen bij de orthopeed geweest en omdat ik alleen een afgescheurde kruisband heb en geen meniscusletsel heb en geen zaalsporten doe hoef ik niet geopereerd te worden. 2 keer in de week bij de fysio. Ik fiets weer, ook buiten, en heb vandaag sprongoefeningen gedaan. Voor 4.5 week na het trauma is dit best goed. Daarnaast zit ik elke dag op de hometrainer en doe ik elke dag oefeningen om de spieren in mijn been en romp sterker te maken.
Het is een rotblessure, maar de orthopeed zei dat ik weer kan ski een volgend seizoen in principe zonder brace want die is meer mentaal, maar wel op de piste skiën.

Het is een rotblessure, maar de orthopeed zei dat ik weer kan ski een volgend seizoen in principe zonder brace want die is meer mentaal, maar wel op de piste skiën.

saskiamorsch op 22 feb 2020 14:32

Ja, klopt. Ik had 'm eind augustus gescheurd, had in december mijn eerste skiles op de rolband en stond in maart weer in de sneeuw. Volgend seizoen ga je zeker redden 👍🏼 Ik vond zelf de hele steile pistes en de ijsplaten het eerste seizoen vervelend. Zeker als mijn aangedane been mijn dalbeen was. Altijd het gevoel dat het onder me vandaan kon schieten. Het tweede seizoen, met iets beter getrainde spieren, vond ik het juist fijner om mijn aangedane been als dalbeen te hebben, want daarmee had ik het goed onder controle. Maar het bleef spannend en ook was mijn knie aan het einde van de dag iets opgezet.
Uiteindelijk heb ik na afloop van het tweede seizoen besloten om de kruisband te laten herstellen en ik ben nu bijna klaar met de revalidatie. Na 9 maanden had ik mijn eerste les op de rolband, na 10 maanden heb ik een volle dag les in SnowWorld gehad en over twee weken ga ik vol vertrouwen 6 dagen de sneeuw in.
Het geopereerde been is nog steeds wel zo’n 15-20% zwakker dan het andere, dus dat betekent dat ik rustig aan moet doen. Eerste lift naar boven, op tijd pauzeren, bijtijds stoppen als de slush te erg wordt, après skiën op een kruk, etc. En volgend seizoen zou probleemloos moeten gaan :D

Uitrusten doen we thuis wel!

saskiamorsch , dat een brace alleen iets mentaals is. … ben ik het beslist niet .de eens ! Zonder brace voel ik af en toe mijn botten bewegen, met skiën , bij mij in ieder geval, geef toe, ik ben geen rustige skiër) zeker nodig

Ik zelf ben geopereerd aan mijn meniscus en draag met wintersport nu preventief een brace om deze ellende niet opnieuw mee te maken. Op internet is er veel info over te vinden. Zelf heb ik veel aan https://www.knie-pijn.nl/sport/knie-pijn-skien/ deze pagina gehad. Staat veel info op ook voor ski/snowboard vakanties. Hopelijk heb je er wat aan.

null

Gisteren de laatste 4 traptreden gemist
Maandag wordt ik geopereerd, nu nog te veel zwelling

null

Gisteren de laatste 4 traptreden gemist. Scheen en kuit been gebroken. Maandag wordt ik geopereerd

Ah nee, @niekniek, wat ongelooflijk zuur! Hoe is de operatie verlopen?

Sterkte met het herstel!

Uitrusten doen we thuis wel!

Ah nee, @niekniek, wat ongelooflijk zuur! Hoe is de operatie verlopen?

Sterkte met het herstel!

Lotte77 op 20 aug 2020 07:02 Vorige week maandag geopereerd. Paar schroeven en een plaatje er gegaan, en dat was goed gelukt volgens de arts. Zou eigenlijk morgen loopgips krijgen. Maar ik ben gisteren al terug geweest, mijn tenen werden iedere keer blauw. Gelukkig was het geen trombose. Wel hebben ze gelijk de hechtingen eruit gehaald en een gips wissel gedaan. Maar omdat ik nog zoveel pijn heb, mag ik mijn been een week extra niet belasten. Woensdag rustig aan beginnen en kijken hoe het gaat. Zit iig nog tot 21 september in de gips.

null

Gisteren de laatste 4 traptreden gemist. Scheen en kuit been gebroken. Maandag wordt ik geopereerd

niekniek op 21 sep 2020 18:33 Yes, uit de gips na 7 weken. Kan mijn been helaas nog niet voor 100% belasten Op naar de verdere revalidatie

Gefeliciteerd! Succes met de verdere revalidatie!

Aftellen maar!

Dank je wel

Inmiddels loop ik weer zonder krukken rond, maar geen afstanden
Eind november op controle geweest, maar de breuk was nog niet geheeld 😔
Begin maart weer terug
Hopelijk is dan de breuk weer helemaal heel
En mag de plaat er dan snel uit (daar heb ik enorm veel last van)

Plaats een reactie