Het grote FIS-topic

Bij de afdaling zijn het ook vaak de usual suspects hoor.

Juist ja: suspects. Meervoud. Bij de mannen en vrouwen zijn er toch al gauw minimaal een stuk of 7 kanshebbers. Bij de slalom eigenlijk maar een stuk of 3, waarbij de nummer 1 er met kop en schouders bovenuit steekt.

Mr. Slow

En dan ligt Neureuther er nu ook nog eens uit… Nee, wat dat betreft kun je beter schaatsen kijken :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://youtu.be/aR4mbvkdmyU

Voor de liefhebber, technische analyse!

*bericht bewerkt door Shane op 04 dec 2017 18:32

I can stick uphill ice, on my saucer...

Totaal geen technical analysis, eerder een tactical analysis.
Wel leuk om te zien.

Nouja, de foutjes van Ligety zijn op zich technisch te noemen toch? Verder lijkt me de techniek van beiden behoorlijk perfect natuurlijk 😉.
Hij heeft er ook nog 1 van Shiffrin staan, al weet ik dat jij niet zo van het vrouwen skien bent.

*bericht bewerkt door Shane op 04 dec 2017 19:30

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het sturen en kanten van Hirscher vs Ligety is ook technisch. Zeker als je het verschil ziet in snelheid en lichtvoetigheid van kantenwissel. Dat levert Hirscher het voordeel op om veel eerder de nieuwe poort aan te skiën en tussen de poorten meer te glijden ipv te kanten.
Tactisch ook zeker de lagere lijnkeuze ergens halverwege, waar de winst de poort erna wordt uitbetaald.

@Shane

Zeker, maar in het filmpje zijn ze niet besproken. ;) Verder is Hirscher zijn techniek m.i. een stuk beter dan Ligety zijn techniek.

Ik heb die ook gekeken, maar ik heb het idee dat hij vooral Harald Harb napraat daar. Harb schijnt ervaring te hebben met de boot setup van Shiffrin, maar op dat niveau kan je echt bijna niet zien of iets komt door de boot set up of lijnkeuzes. Totale bs dus.

Toen Shiffrin Killington (slalom) won met flinke marge lag dat volgens sommige (waaronder Harb volgens mij) aan dat ze weer haar oude schoenen aan had. In Levi had ze echter ook schoenen van vorig jaar aan en daar won ze niet. Hoe kan je dat zien? De schoenen van vorig jaar hebben een zwarte hak, terwijl de schoenen van dit jaar helemaal rood zijn. Bij zowel Levi als Killington had Shiffrin de schoenen met de zwarte hak aan.

Bij de reuzenslalom (waar McGlashan zijn analyse over ging) had Shiffrin wel de nieuwe schoenen aan, maar de dingen die hij aankaartte waren overduidelijk tactische keuzes voor het overgrote deel. De enige comment die mogelijk legit kan zijn is zijn comment over forward lean, maar ook dat is moeilijk te zien. Het kan net zo goed dat Shiffrin in dat shot toevallig in de backseat zat.
@Hessel

Dat heeft niks met techniek te maken. Technical talk gaat m.i. om input, oftewel hoe sturen ze, hoe kanten ze, wat is het verschil in de bewegingen die ze maken/dingen die ze op de ski’s doen (om tot een bepaald resultaat te komen). Wat hier besproken wordt is tactiek en output/resultaat op de sneeuw en dat is zeker een gevolg van techniek, maar niet techniek an sich. Kortom, de technische issues zijn niet besproken.

Er zijn in ieder geval legio redenen te noemen waarom Hirscher zijn techniek beter is dan Ligety zijn techniek.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 04 dec 2017 21:23

Technical talk gaat om input, oftewel hoe sturen ze, hoe kanten ze, wat is het verschil in de bewegingen die ze maken. Wat hier besproken wordt is tactiek en output/resultaat op de sneeuw en dat is zeker een gevolg van techniek, maar niet techniek an sich. De technische issues zijn niet besproken.

IkBakErNiksVan op 4 dec 2017 21:17

Het kanten en wisselen daarvan lijkt me gewoon input.
Het vlakstellen ook…
Hoewel er inderdaad veel meer te vertellen valt.

Oneens.
De input komt vanuit je enkels en benen. Kanten en vlakstellen is het resultaat daarvan, oftewel output.
Hoelang je een ski op zijn kant moet houden (output) is afhankelijk van hoeveel jij een ski kan buigen, hoeveel jij een ski buigt is afhankelijk van techniek/input.

Wat hier besproken werd is dat Ligety zijn ski’s langer op zijn kanten had, oftewel output, maar er is niks gezegd over waarom Ligety zijn ski’s langer op zijn kanten moest houden en dat is nu juist input/techniek.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 04 dec 2017 21:34

Ik snap je punt @IkBakErNiksVan, enkel de langere airtime van Ligety was dan misschien echt een techniek punt. Ik had Harb toevallig ook gelezen over de boots van Shiffrin. Dacht van het weekend al bij mezelf dat dat een beetje pijnlijk voor hem moest zijn… 😉 Aan de andere kant, ze wisselt ze niet voor niets…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@IkBakErNiksVan
Als je het hebt over wedstrijdtechniek dan reken ik ook de juiste timing en dosering van input gewoon tot de input.
Kwestie van definitie…daarin ben je veel puristischer dan vele anderen denk ik.
Maar maakt verder niet uit.
Wel is het zo dat op een dergelijke ‘saaie’ piste die timing en dosering voor een groot deel doorslaggevend is.

*bericht bewerkt door Hessel op 04 dec 2017 21:43

Ligety is misschien het grootste slachtoffer van de kleinere radius. Zoals jij volgens mij al voorspelde @IkBakErNiksVan? Weinig vlakstand, maar wel zo veel mogelijk gecarvede bochten was namelijk zijn kracht.(volgens eigen zeggen) Waar anderen stivotten kon hij carven. Dat voordeel is nu weg?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Ligety was juist een fel tegenstander van de grotere radius destijds dacht ik…

Klopt @Hessel, totdat hij ging winnen met seconden verschil 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: Als ik het me goed herinner was Ligety in de jaren voor FIS met die radius van 35 meter afkwam ook al behoorlijk dominant :-p

Hij won wel eens wat natuurlijk @Morzel, maar het echte domineren en seconden uitdelen was pas vanaf 2012, na de nieuwe radius.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: in 2008, 2010 en 2011 heeft hij de worldcup toch maar netjes binnengehaald, en in 2011 ook nog het wereldkampioenschap. Dat is voor mij toch net iets meer dan “hij won wel eens wat” :-p.

In 2012 kwam Hirscher de eerste keer op de proppen, waarna Ligety met de introductie van de 35m radius de concurrentie weer voor een paar jaar degradeerde met zijn focus op hoge kantenhoeken.

Om van 35m een effectieve 27m radius te maken moet je 7° extra inkanten, en Ligety was daarop gewoon veel beter voorbereid dan de rest. Het heeft een paar seizoenen gekost voor de rest mee was in dat verhaal.

*bericht bewerkt door Morzel op 05 dec 2017 00:02

Haha, mijn sarcastische toon was wel duidelijk toch @Morzel 😉?
Maar, de echt grote tijdsverschillen waren er na 2012. Ik meen zelfs eenmaal een seconde of vijf/zes

I can stick uphill ice, on my saucer...

Duidelijk niet :-p ;-).

Voor iedereen die dit verhaal over de gloriedagen van Ligety en zijn techniek nog niet gelezen en gezien heeft:

http://www.nytimes.com/newsgraphics/2014/sochi-olympics/gian…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zit toevallig de reuzenslalom te kijken in Val d’Isere. Maar dat heeft bar weinig met skiën te maken. Meer met wie het best zijn ski’s kan omgooien. Ik heb al de dalski haaks zien staan op de bergski, met de dalski in de lucht (knap!). Ook anderszins kunnen ze het beter de spring gooi en smijt slalom noemen. Airtime zou ook punten moeten krijgen. Wel amusant om te zien.

Nou, ik vond de tweede run van Pinturault er erg mooi uitzien hoor. Juist erg zuiver geskied, maar toch aanvallend. En die piste is echt een beest, dus het beter gooi- en smijtwerk is soms wel nodig, zeker als het opppervlak zo knoeperdhard is als hier het geval leek te zijn.

En ik vind het in het kader van de competitie wel leuk dat Hirscher niet wéér heeft gewonnen. Als Kristoffersen morgen de slalom wint, wordt het ook daar weer wat spannender.

Ik vond de dames Super-G in St. Moritz ook erg leuk vandaag.

Het is in ieder geval niet saai :)
Masterclass pivot turns

Ach, het haalt het niet bij Marc Girardelli, Wengen, 1989. Linkerski boven schouderhoogte. En toch winnen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 13:43

Net Wayne Wong, maar dan met 140km/u.
Sinds die tijd valt alles tegen 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2017 13:45

Geweldig om te zien deze race. Heerlijk dat hakken en smijten.
Technisch ook zoveel moeilijker om zuiver met stivots te skien.

Slalom in 30 cm poeder…
Als we het over hakken, smijten en in dit geval ploegen hebben…
Prima 2e run van Hirscher overigens, zeker in deze omstandigheden

Maar goed dat die blauwe en rode palen er staan… anders zou je zo de helling af skiën richting Le Joseray.

Inderdaad mooie 2e slalom run, maar je kunt je afvragen of het wel eerlijk was om het door te laten gaan. De eerste skiër had toch enkele tientallen centimeters minder poeder om doorheen te vechten.
Tot nu toe vind ik de races wel spannend, met afwisselende podia. Belooft wat bij de spelen! Ik ben vooral bij de vrouwen benieuwd hoe fit Anna Veith, Lara Gut en Lindsey Vonn tegen die tijd zijn.

De nieuwe wel technische analyse al gezien @IkBakErNiksVan?
https://youtu.be/BqTJ1PPlZ9c

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie