Atomic Memory Fit

Aangezien er een mooie advertrial op de website staat over de Atomic Memory Fit ben ik benieuwd of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Mijn vrouw heeft doordat ze als kind haar voet gebroken heeft erg snel pijn in haar voet bij inspanning, nu is de vraag zou de Atomic Memory Fit dusdanig veel comfort geven dat dit aanzienlijk zal verminderen of is een bootfitter uiteindelijk toch de beste oplossing?

Aangezien dit een stuk voordeliger is dan dat je normaal gesproken je schoen helemaal op maat laat maken door een bootfitter ben ik namelijk hier wel erg in geinteresseerd.

En verder merkte ik ook al aan reacties op andere blogs dat er meer interesse was in de Atomic Memory Fit, dus ook dat is een kleine reden om hier een topic voor aan te maken.

Born to Ride

Was juist hetzelde van plan (had ook al ergens gelezen dat er interesse bestaat voor die memory fit). Heb mij twee weken geleden de atomic gekocht Hawx 110! Daar hadden ze mij in de winkel echter niets over gezegd van die mogelijkheid (Atomic Memory Fit). Ben het gaan kopen bij Galy sport (in Groot Bijgaarden), waar ze wel aan boot fitting doen.
Nu had ik graag geweten (ik ga pas skiën met kerst), weet dus nog niet echt hoe mijn atomics zitten (op het eerste zicht wel ok :-) ) maar wat zijn dan de adressen waar we eventueel terecht kunnen indien we wensen gebruik te maken van die memory Fit (hopelijk is het niet nodig)!

Ik heb ondertussen mailtje verstuurd naar de verkoopshandel in hoeverre zij op de hoogte zijn van de memory fit!
Op hun site spreken zij wel van een ander technologie nl: http://www.galy.be/tecnica-mach1/

afin, ik hou jullie zeker op de hoogte van verdere conversatie!

Memory fit is niet heel erg bijzonder als ik het zo lees. Er zijn meer merken die iets vergelijkbaars toepassen.

Als dit je interesseert, dan zou ik zeker ook naar vacuum fit van Fischer kijken, aangezien bij Fischer de schoen zowel kan uitzetten als krimpen, wat ervoor zorgt dat de schoen zich nog beter aanpast aan de voet.

@DSvier
zo zal elk merk dan wel zijn eigen technologie hebben zeker (kijk link hierboven van technica). Welke technologie is dan de beste? Maar ik geloof dat het kunnen uitzetten van een schoen nog net iets belangrijker is dan het krimpen van een schoen. Bij krimpen denk ik algauw dat de schoen die je gekocht hebt te groot is, maar een schoen kan passen maar net op dat éne punt pijn doen en dan lijkt het goed net dat punt van je schoen wat kunnen uit te zetten…

Wat dan wel weer interessant is is dat de Backland serie ook Memoryfit heeft. Ik kan zo gauw niet bedenken met welke ander merk tourschoen dit mogelijk is.

When life gets too complicated.... SKI

@DSvier
zo zal elk merk dan wel zijn eigen technologie hebben zeker (kijk link hierboven van technica). Welke technologie is dan de beste? Maar ik geloof dat het kunnen uitzetten van een schoen nog net iets belangrijker is dan het krimpen van een schoen. Bij krimpen denk ik algauw dat de schoen die je gekocht hebt te groot is, maar een schoen kan passen maar net op dat éne punt pijn doen en dan lijkt het goed net dat punt van je schoen wat kunnen uit te zetten…

Gerrit op 2 dec 2015 08:29

Zoals gezegd: de vacuum fit kan krimpen en uitzetten. Dat vormt beter en dus is dat mi de meest complete techniek.

Of de ene techniek beter is dan de andere is lastig te zeggen natuurlijk, en volgens mij ook niet relevant. Wat relevant is, is dat je een schoen vindt die voor 95% al goed zit. Dat die laatste 5% aan tweeken gedaan kan worden middels verwarmen en vormen in plaats van letterlijk materiaal weghalen maakt het vooral een stuk minder arbeidsintensief en een stuk minder definitief.
@Alex, Fischer heeft ook een tourschoen met Vacuüm Fit: https://www.fischersports.com/nl_de/alpine/schuhe/tour/trans…
@Gerrit een te grote schoen hoeft helemaal niet om te moeten krimpen. Ikzelf heb bijvoorbeeld vrij smalle spillebenen. Ook mijn voeten en enkels zijn zeer smal, maar op plaatsen waar je dat met maatvoering of leestbreedte (een ander model schoen dus) niet kan oplossen. Ik ben dus erg blij met het feit dat bij Fischer Vacuüm Fit de schoen toch goed passend kan worden gemaakt door op bepaalde plekken de buitenschaal te kunnen krimpen/naar binnen te drukken.

Zelf vorige week naar de lokale bootfitter gegaan (Weert) en gewoon mijn voeten laten opmeten en afhankelijk van de benodigde leest (= lengte/breedte/vorm van voet) een schoen mogen uitkiezen. Uiteindelijk is dit een Hawx van Atomic geworden en heb ik het hele proces mogen doorlopen.

  • na het meten eerst de schoen passen en een minuutje of 10 door de winkel baggeren
  • zijn er geen duidelijke no-go’s (bij het andere gepaste model wel) dan kan het bootfitten zelf beginnen.
  • Eerst worden de “inleg zolen” op maat gemaakt. Dit is een soort van geheugen materiaal, wordt eerst warm gemaakt, ondertussen zit je met je voeten op een gel/luchtbedje wat zich vormt naar je voet. Doordat dit even duurt (minuut of 10 weer) en onder vacuüm gehouden wordt vormt zich hier dus een naadloze afdruk van je voet. De warme zooltjes worden erin gelegd en daarna ga je weer met je voeten erop staan (zitten). De zolen koelen langzaam af en nemen de vorm van je voet over en blijven in die vorm. (Let op: dit is dus een op maat gemaakte zool maar zeker geen orthopedische/podotherapeutische zool! )
  • Ondertussen gaan de binnen en buitenschoen in een (aparte) verwarmkast. Ik meen de buitenschoen tot 90 graden waardoor een en ander soepel en verwerkbaar wordt.
  • je zooltjes gaan in de binnenschoen en die weer in de buitenschoen, daarna je voeten erin (en NIET met je tengels aan de schoenen komen!) en de bindingen worden in een neutraalstand vastgezet. De bootfitter duwt her en der waardoor een globaal goede aansluiting met je voet bereikt wordt.
  • er gaat een soort van brace om de hele schoen die uiteindelijk vacuüm getrokken wordt waardoor je een stevige druk op je voet voelt. In mijn geval gebeurde dit met Fischer apparatuur met daarop heel mooi de “Vacuüm Fit” logo’s erop. Daaruit trek ik de conclusie dat de merken wel een andere benaming mogen gebruiken maar de stappen grotendeels gelijk zijn.
  • Nadat de schoen de correcte vorm heeft krijg je nog een andere brace erom met koolpacks erin. Nadat je eerst lekker warme voeten had gekregen koelen ze nou wel sterk af (tip: ga vooraf plassen en drink maar 1 kop koffie!). Hierna is je schoen klaar. Eerste 24 - 48 uur niet gebruiken (om volledig uitharden van de buitenschoen te garanderen).
  • Bij klachten kan de schoen nog enkele keren opnieuw gemaakt worden. Ook is lokaal verwarmen en zo drukplekken “uitdeuken” mogelijk.
    Of de schoen goed is? Dat weet ik pas na 6 december te vertellen, dan volgt de sneeuwdoop in Landgraaf.

@Gigi: ik noemde de techniek dan ook ‘completer’ ipv beter. ;)

Wat beter is hangt uiteraard af van de voeten in kwestie. Wel merk ik dat ondanks de extreme stijfheid en smalle leest van mijn schoenen ik met de vacuum fit op geen enkele plek irritatie voel. En dat is voor mij nieuw. Bij de custom shell (zet alleen uit) van Salomon waren er wel drukpuntjes die je voelde. Voor mij is de vacuum fit dus beter gebleken.

Ook mijn vrouw ervaart duidelijk meer comfort komende vanuit een schoen met 70 flex naar de meest extreme damesschoen met 110 flex.

Ik durf dan ook wel zover te gaan dat vacuum fit op MTM na de beste kans heeft op een goed resultaat, gelet op het feit dat de schoen ook kan krimpen, waardoor de ondersteuning van de voet ook optimaal kan worden als krimpen gevraagd wordt.

Ik ga mij ook een nieuwe skischoen aanschaffen deze winter met bootfit. De laatste week van het jaar zitten we zoals steeds in het Lechtal, ik ga dat daar dan ook ter plaatste doen. Ben wel benieuwd welk merk ze uiteindelijk gaan voorstellen. De prijs mag tot 500 gaan dus dat zal geen probleem zijn. Alleen wist ik niet dat je er de eerste 24u niet mee mag skiën. Maar dan huur ik wel voor één dagje een andere schoen.

Geef zeker jullie indrukken van de verschillende merken zodat ik wat kan vergelijken.

Wat is de reden om ze ter plekke te gaan kopen?

@DSVier: iteratief fitten :-)
Op die manier kan je na elke skidag terug naar de bootfitter gaan om verder af te stellen mocht dat nodig zijn. Ik ken wat bezitters van “lastige voeten” die meer dan één keer bij de bootfitter zijn moeten passeren om het helemaal juist te krijgen.

@DSVier: iteratief fitten :-)
Op die manier kan je na elke skidag terug naar de bootfitter gaan om verder af te stellen mocht dat nodig zijn. Ik ken wat bezitters van “lastige voeten” die meer dan één keer bij de bootfitter zijn moeten passeren om het helemaal juist te krijgen.

Morzel op 2 dec 2015 11:23

Ik ben meer van in Nederland kopen en dan in de hal even testen. Gelukkig nog nooit terug moeten gaan.

Op de wintersportvakanties besteed ik mijn tijd liever aan skiën of de sociale activiteiten. ;)

Ik heb zelf Salomon Custom fit pro schoenen(wat technisch hetzelfde is als de bovengenoemde variant van Atomic). Sterker nog, de ovens die winkels hebben staan zijn geheel identiek alleen zitten er andere stikkers op.

Mijn ervaring met de custom fit schoenen zijn fenomenaal. Bij Custom fit pro(anders dan custom fit sport) is er een hoger percentage met thermoplastisch materiaal en heeft ook de binnenschoen vormende eigenschappen. Beide schoenen zijn bij mij aangepast, toevallig door een vertegenwoordiger van Salomon, en heb nog nooit zulke lekkere schoenen gehad!

Ieder merk moet hier wat mee, dit custom schoenen verhaal, of het nou vacufit of custom fit is, is het middel van de merken om de kopers de winkels in te krijgen ipv internet aankopen. Overigens denk ik dat het mes aan twee kanten snijd in deze. De koper heeft beter passende schoenen en de winkelier heeft de kans om toegevoegde waarde te tonen in het aankoop/advies proces.

kortom, het is echt een aanrader, ongeacht van welk merk dit is…

Als ik zo de vele reacties hier lees is het echt een aanrader om zeker in het geval van een moeilijke voet je schoenen op maat aan te laten passen! Aangezien we komende zaterdag nog in Rotterdam moeten zijn, gaan we denk ik maar een bij Norbert Maier kijken of hij wat voor ons kan betekenen. Zijn er hier mensen bekend of het bijv. aan te raden is om vooraf een afspraak te maken of kan je daar gewoon binnenwandelen? Als ik de recenties op internet lees is hij in ieder geval zeer kundig en moet hij ons zeker kunnen helpen aan een goed stel schoenen.

Born to Ride

Ik zou sowieso een afspraak maken dan, zodat de benodigde expert wat tijd kan inruimen :)

Heb zelf geen bijzonder lastige voeten. Afgelopen zondag een herelijk paar (salomon met custom fit) overgenomen van een forumlid. Alhoewel ze direct al goed zaten, toch zelf de binnenschoen nog even opgestookt en aangetrokken. Eigenlijk vooral zelf gedaan uit nieuwsgierigheid en tijdgebrek.

Scheelde toch nog wel iets. Bijna alsof je op sportschoenen rondloopt nu. Nog nooit een schoen gehad die direct zo lekker zat.

Vermoedelijk lijken de systemen van de diverse fabrikanten veel op elkaar, waarbij zeker de probleemgevallen baat zullen hebben bij bootfitting door een expert.

Edwin van Riel

Idd afspraak maken. Je bent zo 2-3 uur verder…

Algeheel advies voor mensen die nog voor de kerst nieuwe schoenen gaan aanmeten: inderdaad (snel) een afspraak maken! De bootfitters maken op dit moment overuren en zullen de zomaar binnen lopende klanten niet zo snel kunnen helpen. Bij mij duurde het hele verhaal ook een kleine 2 uur.

Ik lees in een aantal Posts dat er ook merken zijn met customfit schoenen die krimpen waar het nodig is.
De reactie van een van de beste bootfitters van het land was: kul je kunt plastics oprekken maar het materiaal verdwijnt niet in het niets dus begin met een schoen die aansluit op de plekken waar de voet niet extra breed is en ga dan aanpassen waar nodig. Overigens was de bootfitter in kwestie geen voorstander van het customfit gebeuren. Hij zweerde nog bij uitdeuken, frezen en zooltjes en eventueel bootboard aanpassingen. Het kan zijn dat het te maken had met de kwaliteit van de eerste customfit schalen maar hij had al een aantal gescheurde schoenen gezien.

Persoonlijk hoor ik hier nu niets meer over dus dat zal wel aan de eerste lichting schalen hebben gelegen.

Dacht eigenlijk dat het krimpen een gebeuren zou zijn waarbij, bij verhitting de binnenschoen wat uitzet naar binnen toe, om een maximale vulling van de buitenschoen te krijgen. Voor buitenschoenen ga ik wel met de bootfitter van @SPAM mee.

Edwin van Riel

Binnenschoenen die vervormen zijn er al vele jaren. Ook die worden door druk en warmte lokaal dunner om uitstekende delen zoals maleol en halux falgus ruimte te geven. Uitzetten van binnenschoen zal niet gebeuren. Dat kan alleen met een geschuimde schoen maar dat is andere koek en ook niet voor iedereen geschikt/prettig.

Overigens zijn er bij de verwarmbare binnen schoenen erg veel kwaliteitsverschillen. Als een schoen met verwarmbare binnenschoen trouwens prima zit laat ze dan niet verwarmen. Je hebt dan een voor die schoen perfect gevormde voet. Verwarmen kan altijd nog. Het is wel zo dat door opnieuw verwarmen de plekken waar de schoen eerst dunner is geworden hij weer wat uitzet om het vormen naar de voet weer mogelijk te maken.

@DSVier: iteratief fitten :-)

Op die manier kan je na elke skidag terug naar de bootfitter gaan om verder af te stellen mocht dat nodig zijn. Ik ken wat bezitters van “lastige voeten” die meer dan één keer bij de bootfitter zijn moeten passeren om het helemaal juist te krijgen.

Morzel op 2 dec 2015 11:23

Ik ben meer van in Nederland kopen en dan in de hal even testen. Gelukkig nog nooit terug moeten gaan.

Op de wintersportvakanties besteed ik mijn tijd liever aan skiën of de sociale activiteiten. ;)

DSvier op 2 dec 2015 11:39

Een hal is mijn inziens helemaal niet te vergelijken met het echte werk. Ik doe dit inderdaad om indien nodig meteen te laten aanpassen. + we komen al jaren in dezelfde shop en hebben een goede band met de eigenaar.

Ik lees in een aantal Posts dat er ook merken zijn met customfit schoenen die krimpen waar het nodig is.
De reactie van een van de beste bootfitters van het land was: kul je kunt plastics oprekken maar het materiaal verdwijnt niet in het niets dus begin met een schoen die aansluit op de plekken waar de voet niet extra breed is en ga dan aanpassen waar nodig. l

SPAM op 2 dec 2015 13:43

Volgens dezelfde (redelijk aparte) redenatie kan rekken dan ook niet, want materiaal uit het niets creëren is nog veel lastiger!

Natuurlijk kan je een schoen ook plaatselijk smaller krijgen. Daar waar rek nodig is zal de schaal wat dunner worden en daar waar krimp nodig is iets verdikken.

Kortom: klinkt mij meer als een bootfitter die niet zo van verandering houdt.

@DSVier: iteratief fitten :-)

Op die manier kan je na elke skidag terug naar de bootfitter gaan om verder af te stellen mocht dat nodig zijn. Ik ken wat bezitters van “lastige voeten” die meer dan één keer bij de bootfitter zijn moeten passeren om het helemaal juist te krijgen.

Morzel op 2 dec 2015 11:23

Ik ben meer van in Nederland kopen en dan in de hal even testen. Gelukkig nog nooit terug moeten gaan.

Op de wintersportvakanties besteed ik mijn tijd liever aan skiën of de sociale activiteiten. ;)

DSvier op 2 dec 2015 11:39

Een hal is mijn inziens helemaal niet te vergelijken met het echte werk.

Het is mij wel eens opgevallen dat er wat verschillen zijn met de alpen/dolomieten, maar voor dit specifieke doel is het uitstekend geschikt. Een schoen zal het echt werkelijk jeuken waar deze gebruikt wordt.

Ik doe dit inderdaad om indien nodig meteen te laten aanpassen. + we komen al jaren in dezelfde shop en hebben een goede band met de eigenaar.

GeensMaarten op 2 dec 2015 14:55

Vooral dat laatste lijkt mij een uitstekende reden. Het was slechts nieuwschierigheid mijnerzijds.

Ik lees in een aantal Posts dat er ook merken zijn met customfit schoenen die krimpen waar het nodig is.

De reactie van een van de beste bootfitters van het land was: kul je kunt plastics oprekken maar het materiaal verdwijnt niet in het niets dus begin met een schoen die aansluit op de plekken waar de voet niet extra breed is en ga dan aanpassen waar nodig. l

SPAM op 2 dec 2015 13:43

Volgens dezelfde (redelijk aparte) redenatie kan rekken dan ook niet, want materiaal uit het niets creëren is nog veel lastiger!

Natuurlijk kan je een schoen ook plaatselijk smaller krijgen. Daar waar rek nodig is zal de schaal wat dunner worden en daar waar krimp nodig is iets verdikken.

Kortom: klinkt mij meer als een bootfitter die niet zo van verandering houdt.

DSvier op 2 dec 2015 16:03

Dat verdikken is dus hetgeen niet kan. Je kunt door uitrekken ruimte creëren maar daarmee wordt de schaal daar ter plekke dus dunner van. Laten verdikken om materiaal te laten verdwijnen gaat niet. Als je met bv vacuüm daar de schaal indrukt zal het elders naar toe bewegen maar de schaal zal niet ter plekke dikker worden.

Maar goed je zult het wel beter weten

Dat verdikken is dus hetgeen niet kan. Je kunt door uitrekken ruimte creëren maar daarmee wordt de schaal daar ter plekke dus dunner van. Laten verdikken om materiaal te laten verdwijnen gaat niet. Als je met bv vacuüm daar de schaal indrukt zal het elders naar toe bewegen maar de schaal zal niet ter plekke dikker worden.

Maar goed je zult het wel beter weten

SPAM op 2 dec 2015 16:38

Verdikken is prima mogelijk. Wel is het natuurlijk zo dat de druk bij het vacuum fit systeem zodanig is dat de krimp voor het materiaal zelf een ‘omgekeerde oprekking’ is.

Maar het is zeker niet onmogelijk dat er krachten optreden waardoor op bepaalde plekken weldegelijk een verdikking op zal treden.

Het grote verschil tussen vacuum fit en de concurrentie bestaat ook uit het feit dat bij vacuum fit er met druk van buitenaf gewerkt wordt en de overige merken alleen de druk van binnenuit (de voet) gebruiken om te vormen.

Beste mensen , koop aub jullie nieuwe skischoenen ter plaatsen in de wintersportplaats (hier zal ik wel een hoop commentaar op krijgen)

  1. Hier pas je schoenen in een winkel met de verwarming op 25 graden en dan is de kunstof van de schoen veel soepeler als bij -5 graden in de sneeuw.
  2. Omdat de je de hele dag gaat skieen kun je elk probleem wat zich voordoet ook ter plaatsen door de plaatselijke bootfitter laten oplossen, als het moet 3 x per dag en elke dag overnieuw en gratis. Als je in Nederland koopt zijn deze aanpassingen ter plaatsen niet gratis en uit eigen ervaring weet ik dat je dan heel snel veel geld kwijt bent, om toch nog jou vakantie te redden omdat de nieuwe schoen uit Nederland problemen geeft in de praktijk.
    Sorry Nederlandse bootfitters, jullie kunnen hier niets aan doen, als jullie ter plaatsen zouden zijn zouden deze problemen allemaal door jullie opgelost worden. De klant/koper heeft nu eenmaal geen geduld bij het kopen en let niet goed genoeg op de signalen welke de voeten afgeven bij het passen.
niet roetsjen maar skieen

Je hebt wel een punt qua aanwezigheid en drempel mbt de bootfitter maar om nu te stellen dat het in de winkels ter plaatse -5 is is wel erg bout

Plaats een reactie