Hoeveel fooi bij week skiles kids?

Uit de reacties maak ik voorzichtig op dat ‘wij Nederlanders’ toch wel enigzins terecht bekend staan als een volkje dat ‘zuinig’ is, of in ieder geval terughoudend als het gaat om geven van fooien ;)

Skileraar zijn is voor de meesten vooral heel erg leuk en geld zal niet de voornaamste reden zijn. Maar die vergelijking kan je ook maken voor een aantal andere beroepen waar fooi misschien ‘normaler’ gevonden wordt?

Een vorm van waardering kun je op veel manieren laten blijken: dank je wel zeggen, complimenten bij de leiding van de skischool, chocola/drank of een fooi. Het valt mij op dat zelfs met ‘dank je wel’ of een complimentje we niet voorop lopen.

Zelf geven wij aan het eind van de week altijd wel een fooi, meestal 10 a 20 euro. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de hoogte voornamelijk afhangt van de persoonlijke klik en het enthousiasme van zowel leraar/lerares als onze kinderen.

Ik zal wel enorm Nederlands zijn wat dit betreft, maar het is toch gewoon hun werk? Ik krijg ook geen 10tje extra als ik een week gewerkt heb ;-)

fvanveer op 3 mrt 2016 14:46

Wij geven werknemers bonussen. Als ze het verdienen tenminste.

Geef jij nooit een fooi? Ook niet bij een restaurant? Ik weet nl bijna zeker dat die ober geen vrijwilliger is. En waarschijnlijk een beter loon krijgt dan de leraar. Met minder verantwoordelijkheden…

Ik zal wel enorm Nederlands zijn wat dit betreft, maar het is toch gewoon hun werk? Ik krijg ook geen 10tje extra als ik een week gewerkt heb ;-)

fvanveer op 3 mrt 2016 14:46

Wij geven werknemers bonussen. Als ze het verdienen tenminste.

Geef jij nooit een fooi? Ook niet bij een restaurant? Ik weet nl bijna zeker dat die ober geen vrijwilliger is. En waarschijnlijk een beter loon krijgt dan de leraar. Met minder verantwoordelijkheden…

DSvier op 3 mrt 2016 17:14

Ja tuurlijk wel, maar bij skiles nog nooit bij stil gestaan geef ik gewoon eerlijk toe ;-)

Ik vind fooi geven aan de skileraar niet zo gebruikelijk eerlijk gezegd. De discussie over loon en aanvulling ervan moet deze persoon voeren met z’n werkgever. Als het loon (te) laag is vind ik dit absurd en niet acceptabel maar ik vrees dat ik er weinig aan kan doen.

Ik verbaas mij best over het aantal mensen dat fooi geeft! Overigens vind ik het wel zeer vriendelijk als mensen hem bedanken met een extra’tje of aardigheidje maar vrijblijvendheid staat hier voorop denk ik.

Ter info; ik geef in restaurants(waar ik tevreden ben) wel fooi. De lijn waar wel en waar niet is op deze manier inderdaad erg vaag… In mijn ogen zou je dan lift mensen ook moeten fooien als je de skileraar fooi geeft, lijkt mij in dezelfde lijn.

Ik vind fooi geven aan de skileraar niet zo gebruikelijk eerlijk gezegd. De discussie over loon en aanvulling ervan moet deze persoon voeren met z’n werkgever. Als het loon (te) laag is vind ik dit absurd en niet acceptabel maar ik vrees dat ik er weinig aan kan doen.

Ik verbaas mij best over het aantal mensen dat fooi geeft! Overigens vind ik het wel zeer vriendelijk als mensen hem bedanken met een extra’tje of aardigheidje maar vrijblijvendheid staat hier voorop denk ik.

Ter info; ik geef in restaurants(waar ik tevreden ben) wel fooi. De lijn waar wel en waar niet is op deze manier inderdaad erg vaag… In mijn ogen zou je dan lift mensen ook moeten fooien als je de skileraar fooi geeft, lijkt mij in dezelfde lijn.

Pvdh op 3 mrt 2016 18:01

Vind ik niet in dezelfde lijn eigenlijk. Met skileraar heb jij of je kinderen echt persoonlijk contact( 1op1. )

Dit is met een lift bediende natuurlijk niet echt het geval.

Neemt niet weg dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij wel of niet geeft. Ik doe het wel. En iemand die niks geeft kijk ik er niet op aan.

Ja tuurlijk wel, maar bij skiles nog nooit bij stil gestaan geef ik gewoon eerlijk toe ;-)

fvanveer op 3 mrt 2016 17:18

Dat is iets anders… Snap ik ook goed.

Is het raar als ik er niet eens aan zou denken om bij dergelijke dingen fooi te geven? Ik zou er niet eens bij stil staan.

Ik moet het als leraar van groep 8 altijd doen met een reep chocola, bierpakketje of axe in de aanbieding ;)
Boeit mij niks! gaat om het idee en niet om het geld. Een klein fooitje (10) vind ik een goede skijuf wel waard!! Het zijn seizoenswerkers die niet heel veel verdienen. Ik heb mijn 4 jarige ook een aantal keer een beetje skiles gegeven… Wat een uitputtingsslag zeg! dus respect voor de skileraar!

Haha. Mooi dit te lezen. Zelf ook al een aantal keer les gegeven. Een keer een seizoen en sindsdien ieder jaar een of meerdere weken als hobbie.

Kan zeggen dat ik zeker als snowboardleraar veel herken hier van de berichten . Van de reactie… Doen mensen fooi geven tot , dat hoort er bij als je tevreden bent.

Mijn ervaring is dat fooi bij met name Duitse, Oostenrijkse en Engelse gasten fooi sneller geven. Ook omdat het in sommige van deze landen normaal is de kapper fooi te geven.

Het is sowieso een mooie bonus, en leef je soms in in de leraar die soms maar voor het hoogseizoen komt. Deze krijgt met alleen anwärter diploma vaak net zijn onkosten er uit.

Ik doe het er zeker niet voor. Anders was ik al een paar jaar geleden gestopt met les geven ;)

Aeterna Nive

Ik ga het vanaf nu wel doen. Maar ik heb er nooit bij stil gestaan om het te doen. Stom eigenlijk. De barman in het hotel krijgt fooi, we stoppen wat in de keukenpot, laten wat achter voor de kamermeisjes, en de skileraar krijgt niks. Volgend jaar krijgt íe fooi!

@superskier

Zoals aangegeven doen ski en snowboard leraren het niet voor het geld dus voel je zeker niet verplicht.

Oprechte waardering doet vaak net zo veel…

Ooit kreeg ik in de apres ski van de bardame een gevuld shotglaasje in mijn handen en ze wees naar de overkant van de bar… Daar stond vaders met een grote grijns maar het waren ‘mijn’ 2 leerlingen van 6 jaar oud die ook met een shotglaasje in de hand stonden. Het shotje limonade was geweldig en als ik eerlijk ben doen zulke momenten of een tekening mij meer dan een financieel gebaar…

Al is het alleen om het verhaal dat ik heb… :)

Wat een onzin, fooi geven. Kijk eens in wat voor omgeving ze werken in vergelijking met een schoonmaker… Ik zou liever wat minder verdienen met het les geven op wintersport, dan meer verdienen in de schoonmaak. De lessen zijn al duur genoeg en als een skileraar meer zou willen verdienen, misschien had hij / zij dan een ander beroep moeten kiezen? Want ik denk dat het wel al bekend is wat een gemiddelde inkomen is als je aan deze baan begint. Ik krijg ook geen fooi voor het goed afleveren van mijn werk… In de horeca is het zo ingebakken, maar daar hoef je in principe ook geen fooi te geven. nogmaals… kijk waar de skileraar werk… in de bergen, in de sneeuw, in de natuur, waarschijnlijk is het zijn / haar hobby en vindt diegene het werk erg leuk (dit in tegenstelling tot mensen met een andere baan, die het wel leuk vinden maar liever wat anders doet…)

Is gewoon een cultuur dingetje. Nederlanders zijn gewoon niet van het fooi geven, en niemand verplicht je om fooi te geven. Alleen leuk voor de leraar die een week lang je kleine Kids staat te motiveren in de sneeuw onder barre omstandigheden zodat je kinderen niet aan het huilen zijn en het leuk hebben.

Bijna elke andere nationaliteit op deze aardbol geeft eerder fooi dan Nederlanders.

Als ik hier sommige reacties lees is het vak van skileraar echt het meest verschrikkelijke op aarde, kinderen die alleen maar huilen en niet willen (en af en toe een ravijn in skiën), bar en boos weer en het levert ook nog geen rooie rot cent op, zeker niet als de Nederlanders langskomen ;)

@Frenski
Dat is inderdaad veel en veel leuker dan 20 euro in je hand gedrukt te krijgen! En het is een geweldig verhaal om te vertellen.
Maar het is zeker niet dat ik me verplicht voel hoor. Maar als ik dan lees van skileraren hier dat het onder Oostenrijkers en Duitsers heel gebruikelijk is om te doen… when in Rome…
Ik bedank de skileraren van de kinderen wel altijd heel oprecht en let erop dat de kinderen dat ook doen.

Over fooi geven in het algemeen: volgens mij is het in landen waar veel heel lage lonen banen zijn veel gebruikelijker om fooi te geven. In Duitsland heb je bijvoorbeeld Euro-jobs, ik kan me voorstellen dat je dan graag een fooi geeft.

Ik hou persoonlijk niet zo van vrijwillig verplicht fooi geven. Ik doe er dan ook nooit aan mee. Hoewel een keer heb ik een skileraar fooi gegeven. Wat had die man een geduld met mijn kompleet midden op de piste door het lint gaande tiener. Die man verdiende de nobelprijs voor de vrede… Helaas kon ik dat niet voor hem regelen, een welverdiende fooi wel daarentegen, wat een engelengeduld

Het is niet zo heel moeilijk toch.
Wat je er zelf voor over hebt en wat je kan missen. (en vergeet niet, hebt al een keer afgerekend)

Als ik hier sommige reacties lees is het vak van skileraar echt het meest verschrikkelijke op aarde, kinderen die alleen maar huilen en niet willen (en af en toe een ravijn in skiën), bar en boos weer en het levert ook nog geen rooie rot cent op, zeker niet als de Nederlanders langskomen ;)

franksplinter op 4 mrt 2016 14:04

Ha, ondanks de duik in het ravijn heeft der Moritz vandaag toch een extraatje van ons in z’n handen gedrukt gekregen.

Het gaat hier voornamelijk over skiles aan kinderen, Het klinkt misschien stom maar iedere wintersport vakantie (2 x per jaar) neem ik toch iedere keer weer les. Mijn echtgenote is als Oostenrijkse geboren met de ski’s aan, die skiet dus de sterren van de hemel en ik als ik er dan als “Flachlandtiroller” een beetje bij hang is dat zowel voor mij als voor haar een risico. Dus ik ga ieder jaar met een groepje van de skischool op pad.

Je snapt wel dat de meeste skileraren graag met dit groepje oudjes op pad gaat, je kunt namelijk weer “richtig” skiën en af toe mag je ook een beetje schelden en “schimpfen” op de aangeleerde foutjes.

Het groepje is nu al 10 jaar bijna het zelfde, een paar Engelsen, een paar Ieren een paar duitsers en ikke dus. Onze ongeschreven regel is dat de skileraar tijdens de dagen niks betaald. Wij betalen zijn/haar eten, zijn koffie, zijn Schnapps en het biertje tijdens de apres ski. De laatste dag gaat de skihelm in de rondte en de inhoud is voor hem of haar.

En tsja de discussie over het fooien geven, wie wel en wie niet. Want iedereen krijgt een salaris, mijn belasting inspecteur doet zijn werk naar alle waarschijnlijkheid ook goed, en krijgt daar ook een salaris voor, maar of ik die man/vrouw een fooi zou geven? Dat zou gelijk een probleem zijn met zijn/haar integriteit.

Bij sommige diensten in de horeca laat ik de fooi ook zitten, als ik langs de autobahn 3,50 moet aftikken voor een bak koffie dan is dat bedrag incl. de fooi.

Mijn kinderen zaten afgelopen week op skiles in Sainte Foy, Frankrijk. Dit kostte EUR 285 per kind voor 5 keer een ochtend les (2.75 uur). De groepsgrootte is 6 kinderen. Een snelle rekensom leert dat dit dan EUR 125 per uur oplevert. Dit lijkt me toch niet slecht betaald, in ieder geval geen vrijwilligerswerk.

De kinderen hebben uitstekend les gehad en veel plezier, maar ik het is niet in me opgekomen om ook nog een fooi te geven.[post] Klaas4 op 3 mrt 2016 12:25[/post][/quote]

Je weet dat er ook iets bestaat als een skischool? 90 % vh bedrag gaat daar naartoe…

Het is toch oneerlijk verdeeld jongens.
Een mooie meid krijgt meer fooi dan een lelijke manlijke collega.
Hoe zou dat toch komen denken jullie

Ik zelf ben ski leraar voor het 2e jaar in salzburgerland en een kleine fooi is altijd mee genomen vooral omdat je in een dure omgeving bent en je niet heel veel krijgt als ski leraar

Ben jaren leraar geweest in Oostenrijk. Zoals je hier ook kan lezen waren het vooral Nederlanders die geen fooi gaven. Engelsen, Zwitsers, Duitser, Oostenrijkers en zelfs Russen gaven altijd een goede tip. Om je een idee te geven van de verdiensten van een leraar. In Ischgl verdiende ik 700 Euro per 4 weken. Bij sommige Nederlanders draaiden we dan ook vaak een standaard les af. Dat was voldoende, de klant was tevreden en daar ging het om. En wij konden van een kilometer afstand ruiken dat we geen fooi gingen krijgen. Bij niet Nederlandse gasten deden we vaak een stapje extra. Even wat langer doorgaan, extra aandacht op techniek enz. Gewoon omdat je wist dat die extra efforts beloond werden. Overigens waren er ook best wat Nederlanders die wel een fooi gaven.
Vooral ouders van kinderen die een top week hadden gehad gaven vaak wat.

Bij sommige Nederlanders draaiden we dan ook vaak een standaard les af. Dat was voldoende, de klant was tevreden en daar ging het om. En wij konden van een kilometer afstand ruiken dat we geen fooi gingen krijgen. Bij niet Nederlandse gasten deden we vaak een stapje extra. Even wat langer doorgaan, extra aandacht op techniek enz. Gewoon omdat je wist dat die extra efforts beloond werden.

Volgens mij zou gewoon elke groep die je krijgt even goed/veel aandacht/les moeten krijgen… dit zou niet mogen afhangen van het feit dat je het “ruikt” dat er wel of geen fooi zou kunnen gegeven worden…
Iedereen die les volgt heeft recht op een kwalitatieve les…

Ben jaren leraar geweest in Oostenrijk. Zoals je hier ook kan lezen waren het vooral Nederlanders die geen fooi gaven. Engelsen, Zwitsers, Duitser, Oostenrijkers en zelfs Russen gaven altijd een goede tip. Om je een idee te geven van de verdiensten van een leraar. In Ischgl verdiende ik 700 Euro per 4 weken. Bij sommige Nederlanders draaiden we dan ook vaak een standaard les af. Dat was voldoende, de klant was tevreden en daar ging het om. En wij konden van een kilometer afstand ruiken dat we geen fooi gingen krijgen. Bij niet Nederlandse gasten deden we vaak een stapje extra. Even wat langer doorgaan, extra aandacht op techniek enz. Gewoon omdat je wist dat die extra efforts beloond werden. Overigens waren er ook best wat Nederlanders die wel een fooi gaven.
Vooral ouders van kinderen die een top week hadden gehad gaven vaak wat.

op 5 mrt 2016 08:13

Het houdt elkaar wel lekker in stand zo: doe je geen extra moeite omdat je toch geen fooi krijgt of krijg je geen fooi omdat je geen extra moeite doet?

Gaan we dan ook een piloot fooi geven omdat we blij zijn dat we heel aangekomen zijn? (Het is zijn/haar werk)

Werk is werk daar krijg je salaris voor en als je dat niet bevalt zoek je maar ander werk. Wees dankbaar als je iets extra’s krijgt.

Een fooi is voor exceptionele extra’s die je niet hoeft te verwachten. Bv een portier die de deur openhoudt, dat is zijn werk word voor betaald door zijn baas. Een ober die de heimlich greep uitvoert omdat je stikt word hij niet voor betaald door zijn baas.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@franksplinter Je hebt helemaal gelijk als je zegt: “Het is het meest verschrikkelijke vak op aarde” Kinder skileraar
Alleen werken in de lijkbezorgings branche lijkt me nog erger

Ben jaren leraar geweest in Oostenrijk. Zoals je hier ook kan lezen waren het vooral Nederlanders die geen fooi gaven. Engelsen, Zwitsers, Duitser, Oostenrijkers en zelfs Russen gaven altijd een goede tip. Om je een idee te geven van de verdiensten van een leraar. In Ischgl verdiende ik 700 Euro per 4 weken. Bij sommige Nederlanders draaiden we dan ook vaak een standaard les af. Dat was voldoende, de klant was tevreden en daar ging het om. En wij konden van een kilometer afstand ruiken dat we geen fooi gingen krijgen. Bij niet Nederlandse gasten deden we vaak een stapje extra. Even wat langer doorgaan, extra aandacht op techniek enz. Gewoon omdat je wist dat die extra efforts beloond werden. Overigens waren er ook best wat Nederlanders die wel een fooi gaven.
Vooral ouders van kinderen die een top week hadden gehad gaven vaak wat.

dannybrugman op 5 mrt 2016 08:13

Dit is toch wel heel cynisch. Je kijkt naar de nationaliteit, schat in of en hoeveel fooi je gaat krijgen en past daar je les aan aan. Uiteraard ga je altijd gelijk krijgen, degene aan wie je die standaardles geeft gaat niet zo enthousiast zijn en niet geneigd zijn een fooi te geven. Maar die heeft toch wel de volle pot betaald voor zijn skiles en wist misschien niet eens dat er een gewoonte is om een fooi te geven.
Toch heb ik de indruk dat de meeste skileraars heel enthousiast zijn, dan meestal de jonge en de hele (nu ja, tamelijk) oude.
Neemt niet weg dat ik het systeem van fooien geen goed systeem vind. Skileraars zouden gewoon correct betaald moeten worden. Als dan de prijzen van de lessen iets omhoog moeten, dan is dat maar zo, aan het eind van de rit kost het nu ook meer dan het officiele tarief en voelen veel mensen zich er ongemakkelijk bij. Waardering kan je ook op een andere manier uiten.

@Errant Nou ik kan je een geheim verklappen de skiles prijs hoeft helemaal niet omhoog.
Als de skischolen de prijs voor de les met 30% laten zakken en de skileraar 100% meer loon geeft verdienen de skischolen nog meer dan genoeg! Zo extreem is het jammer genoeg.
Nog een puntje van aandacht is het eten voor kinderen tussen de middag vaak 16 euro per dag voor een stukje pizza of worstje met patat en gekleurd suikerwater.Inkoop wat zal het zijn 2 euro.Ook daar verdienen de grote skischolen vele tienduizenden euro’s mee.Reken even mee.
3000 kinderen × 14 euro winst= 42000 euro alleen voor het eten tussen de middag.

Plaats een reactie