ik ski heel raar; meekijken?

@piefke ja dat herken ik zeker! De vrienden met wie ik op de piste was zeiden ook dat ik het met snelheid op een rode piste ook niet zo doe als op dit filmpje. Apart he?
Leuk om te horen hoe het bij jou de afgelopen keer is gegaan. Ik heb nog 2 lessen op de rolbaan de komende weken en dan stoppen zij er helaas mee. Ik wil eigenlijk wel wat doorlessen dus ben even aan het uitzoeken waar dat kan in mijn omgeving.
Flexen en edges dus :-)

@bartus de skileraar noemde het rebound, maar hij legde het uit als dat in de sneeuw de ski’s je vaak helpen door de bocht en dat je het op de baan juist echt zelf moet doen. Dat bedoelde ik dus.

Waar @bartus op doelt is het feit dat de vering in de ski’s zorgt voor de rebound. Die is er dus op welke ondergrond je ook skiet. Gedurende de bocht buig je de ski en ‘laadt’ je deze met energie die de ski weer aan je teruggeeft zodra je ontlast bij het omkanten naar de nieuwe bocht. Als de ski’s bij de rollerbaan geen rebound geven, zijn ze aan vervanging toe (of probeer eens een sportiever model om het te ervaren).

@lieee, apart? Nee eigenlijk logisch, omdat je bij wat meer snelheid en een wat steilere piste een soort van gedwongen word om je in de houding te zetten en te houden! Ga je dan nog een wat steilere piste af zal je weer hetzelfde hebben als op de filmpjes! Toch?
Je techniek is gewoon belangrijk om lekker soepeltjes een berg af te komen en het zal dan ook minder energie kosten, maar omdat deze nog op veel punten verbeterd kan worden moeten we blijven lessen en gewoon veel meters maken!!! OW WAT EEN STRAF…;-)
Balen dat de baan dicht gaat, als er in de buurt geen andere optie is alvast vragen wanneer hij weer open gaat en dan zorgen dat je er weer als eerste op kan!:-)
Ik wil deze zomer een cursus gaan volgen op de indoorbaan bij skidome, zeer benieuwd naar wat dat oplevert.

LA NORMA😍☃️

Hahaha @piefke heel vervelend. Ik raak zelfs al geïrriteerd dat al die rolbanen nu dicht gaan ;-) @gigi heeft me al overtuigd; ik neem een zomerpas in Zoetermeer! Kunnen de kinderen ook lekker oefenen.

Ik heb even nagevraagd bij een goede vriend van mij en eigenaar van zo’n rollerbaan (Skicentrum Hillegom): de banen gaan (bij hem) juli t/m september dicht voor het nodige onderhoud en omdat het niet rendabel is om open te zijn. Simpelweg te weinig animo om de zaak open te gooien en de overheadkosten te dekken.

@lieee, nee ik ken geen goede filmpjes die uitleggen vanaf een achter aanzicht.

Valt best wel mee hoor, je hebt er zichtbaar lol in en je komt veilig de berg af, daar gaat het vooral om.

In de instructievideo van de rollerbaan in rotterdam in stap 17 lijkt het veel op jouw stijl:

Waar je vooral op kan letten is de bochten minder plotseling en meer vloeiend te nemen. Dus in plaats van Z een vloeiende S

Jullie moeten het me niet kwalijk nemen maar als ik dit filmpje van de rollerbaan zo zie zie ik zo’n rollerbaan toch niet zitten.Ik vindt het toch een vorm van achteruit skiën. Ik begrijp de lol er ook niet van voor dat geld elke keer. Wellicht is het dat wel.Het insturen van de bocht voelt ook totaal anders als in de sneeuw uiteraard. Wel goed voor de conditie.

PS Ik weet niet wie die man is in het filmpje.Hij doet heel spannend of hij het skiën heeft uitgevonden.Maar de bochten die hij maakt zien er wat mij betreft niet uit.Net een beginner die 7 dagen op de ski’s staat. (Is niets mis mee natuurlijk) Ook een filmpje gezien van deze man
" Parallel aan de balk" zag er ook matig uit moet ik zeggen.Vooral dat indraaien in de bocht vindt ik matig op de rollerbaan.

Ik denk dat wat je kan trainen op een rollerband beperkt is, maar wel heel zinnig: basishouding, insturen vanuit de voeten etc. Bovendien zijn de omstandigheden zo constant, dat je het effect van een enkele verandering goed kan waarnemen. En je kan jezelf zien in de spiegel, ook best waardevol, denk ik.

Skiën op rollerbaan is juist heel goed voor je techniek. Waar je in de sneeuw wegkomt met kleine foutjes wordt je op de baan gedwongen heel zuiver en technisch te skiën anders gaat het direct mis. Heb zelf vorig jaar, na 20 weken outdoor ervaring, 15 lessen indoor gedaan. In het begin denk je heel wat te kunnen, maar man wat valt dat tegen! Na 15 lessen terug in de sneeuw en ik ben echt met sprongen vooruit gegaan. Heb zelfs zwarte pistes relaxed kunnen skiën.
Kortom, zeker nuttig dat lessen op de baan!

Dat het trainen op de rollerband beperkt is ben ik met je eens.Voor.basishouding en insturen met de voeten ook.Dat je jezelf in de spiegel kan zien is de valkuil volgens mij.Je kijkt toch soms onwillekeurig naar de vloer die vlak is en past onbewust je houding daar op aan.Terwijl de band in een andere hoek staat.Je zou dan meer naar voren moeten staan.

Een voorbeeld uit de praktijk in de bergen.Mensen gezien die regelmatig op de rollerbaan gestaan hadden dat jaar. Maar raakte toch in de stress omdat ze opeens te maken hadden met hopen sneeuw, kuilen,totaal andere hellingshoek en ondergrond de wijtheid van de natuur.
Uiteindelijk was het niveau verschil teleurstellend fractioneel beter in verhouding met de mensen die een keer naar Winterberg gegaan waren.Dat plaatje hou ik altijd in gedachten als ik aan de rollerbaan denk

[quote]Dat het trainen op de rollerband beperkt is ben ik met je eens.Voor.basishouding en insturen met de voeten ook.Dat je jezelf in de spiegel kan zien is de valkuil volgens mij.Je kijkt toch soms onwillekeurig naar de vloer die vlak is en past onbewust je houding daar op aan.Terwijl de band in een andere hoek staat.Je zou dan meer naar voren moeten staan.

Een voorbeeld uit de praktijk in de bergen.Mensen gezien die regelmatig op de rollerbaan gestaan hadden dat jaar. Maar raakte toch in de stress omdat ze opeens te maken hadden met hopen sneeuw, kuilen,totaal andere hellingshoek en ondergrond de wijtheid van de natuur.
Uiteindelijk was het niveau verschil teleurstellend fractioneel beter in verhouding met de mensen die een keer naar Winterberg gegaan waren.Dat plaatje hou ik altijd in gedachten als ik aan de rollerbaan denk

Voor de goede orde.Ik heb wel eens op de rollerbaan gestaan hoor!

O.a. Zwitserland he… Moet zeggen dat die Zwitser nog de beste was, ondanks zijn beperkte Engels en mijn beperkte Frans…
Enniehoe, lessen buiten lijkt idd leuker dan binnen. Totdat je een groep kleuters hebt tijdens sneeuwstorm, die 100 keer naar de wc moeten en er plast er toch nog altijd eentje in zijn broek (lees: mijn zoon vroeger…). Dan denk je toch denk ik met weemoed aan een binnenbaan

Dan is het prima

Het is je bewust dat de beste man probeerd te skien op het niveau van de doelgroep? Iets wat extreem moeilijk is en in deze filmpjes eigenlijk best goed uitgevoerd wordt. We hebben bij een teamer training laatst geprobeerd voor te skien en daarbij elkaars stijl na te doen. Beneden aangekomen moest de rest van de groep raden wie je nagedaan had. Dit is zeer zeer moeilijk, net zo als het moeilijk is voor een goede skier te skien als een mindere skier zonder dat het eruit ziet als een slechte acteur uit een B film.

PS Ik weet niet wie die man is in het filmpje.Hij doet heel spannend of hij het skiën heeft uitgevonden.Maar de bochten die hij maakt zien er wat mij betreft niet uit.Net een beginner die 7 dagen op de ski’s staat. (Is niets mis mee natuurlijk) Ook een filmpje gezien van deze man
" Parallel aan de balk" zag er ook matig uit moet ik zeggen.Vooral dat indraaien in de bocht vindt ik matig op de rollerbaan.

Lawine op 22 mrt 2016 08:07
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus
Met alle respect naar die man toe, maar technisch klopt er echt helemaal niks van wat hij daar staat te doen…

  • Voor de vallijn, bij de inzet van zijn nieuwe bocht draait hij zijn heupen dicht
  • Hij draait voor de vallijn, bij het inzetten van een nieuwe bocht, mee met zijn bovenlichaam
  • Kortom, hij draait bochten vanuit zijn buikspieren en heupen
  • Hij tilt zijn bergski op bij een pizzapunt
  • Zijn hoog-laag beweging komt uit zijn bovenlichaam
  • Hij zet zijn ski op de kant door zijn knie binnen zijn heup te brengen
    @Lawine zijn commentaar is m.i. volledig terecht. Lijkt inderdaad net een beginner.

En beginners zijn de doelgroep, dus dat past toch allemaal? Dit is dezelfde man en hoewel het niet mijn smaak is qua stijl, voor het feit dat het op de baan is ziet het er zeker niet verkeerd uit. Je moet er echt rekening mee houden dat op de baan zoals @Mijtje ook al aangeeft stijlfouten zeer sterk uitvergroot worden. Je ziet kleinigheden die je in de sneeuw absolut niet kunt zien.

Verder ben ik het ermee eens dat baan skien niet DE oplossing is. Maar het is zeker een goede tool welke als je er met de juiste instelling ingaat zeer waardevol kan zijn.

@Bartus
Met alle respect naar die man toe, maar technisch klopt er echt helemaal niks van wat hij daar staat te doen…

  • Voor de vallijn, bij de inzet van zijn nieuwe bocht draait hij zijn heupen dicht
  • Hij draait voor de vallijn, bij het inzetten van een nieuwe bocht, mee met zijn bovenlichaam
  • Kortom, hij draait bochten vanuit zijn buikspieren en heupen
  • Hij tilt zijn bergski op bij een pizzapunt
  • Zijn hoog-laag beweging komt uit zijn bovenlichaam
  • Hij zet zijn ski op de kant door zijn knie binnen zijn heup te brengen

@Lawine zijn commentaar is m.i. volledig terecht. Lijkt inderdaad net een beginner.

IkBakErNiksVan op 22 mrt 2016 11:43
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Overigens van pizza naar paralel overgaan is op de baan bijna niet mogelijk zonder daarbij je ski op te tillen. Als je dit als beginner zonder optillen probeerd ga je direct op je plaat omdat de staalkant van je bergski direct bij de kleinste foute beweging in het tapijt grijpt.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus
Enkel omdat de doelgroep beginners is geeft het de leraar nog geen vrijbrief om het fout voor te doen lijkt mij. Wat is het nut van een fout voorbeeld?

Na het filmpje “promo Ski” komt een filmpje “6 steps to Parallel Masterclass with Richard Indoor Ski Centre Dublin” met maar liefst 120000 bezoekers.Is wat mij betreft helemaal een “Ultieme zielige vertoning van een selfmade " skileraar” Ik kon het niet langer aanzien dus ik heb het filmpje niet uitgekeken. (moet ik toegeven) Misschien ging hij aan het eind nog vlammen je weet het maar nooit.

PS Ik weet niet wie die man is in het filmpje.Hij doet heel spannend of hij het skiën heeft uitgevonden.Maar de bochten die hij maakt zien er wat mij betreft niet uit.Net een beginner die 7 dagen op de ski’s staat. (Is niets mis mee natuurlijk) Ook een filmpje gezien van deze man
" Parallel aan de balk" zag er ook matig uit moet ik zeggen.Vooral dat indraaien in de bocht vindt ik matig op de rollerbaan.

Lawine op 22 mrt 2016 08:07

@Lawine Deze man is mijn skileraar en de filmpjes zijn voor mensen een indicator van het niveau systeem wat ze daar hanteren. Kortom, bij het 1e filmpje in dit topic staat in de titel 17… en dat is een indicatie van niveau 17.
@IkBakErNiksVan Hij leidt ook leraren op dus ik mag aannemen dat ie wel aardig kan skiën :-P

When life gets too complicated.... SKI

Mag je niet aannemen @Alex Ik hoop van harte dat je een grapje maakt

Hmm, de ‘edit’ functie werkt niet helemaal naar behoren!

When life gets too complicated.... SKI

[quote]Mag je niet aannemen @Alex Ik hoop van harte dat je een grapje maakt

When life gets too complicated.... SKI

Wat heeft het voor een zin om een beginner als voorbeeld perfect uitgevoerde bochten te stellen? Dit bewegings complex is veel te gecompliceerd en zal door een beginner helemaal niet omgezet kunnen worden. Beter (en moeilijker) is het om je als leraar in je student in te kunnen leven en oefeningen op hun niveau voor te doen.

Het heeft geen zin iemand perfect parallel voor te doen als ze nog in de ploegstelling staan. De overgangs fase moet je als leraar ook beheersen en voor kunnen doen. Zie het als Wiskunde, als je nog niet weet hoe je op en af moet tellen heeft het helemaal geen zin als je leraar je een Fourier transformatie voor doet.

Bovendien probeer maar eens een filmpje van iemand op de band te vinden die het uitermate beter doet. En als dat voor jullie een argument is dat de band geen geschikt trainings tool is daag ik je uit het zelf eens te proberen.

Even voor de duidelijkheid ik ken de beste man niet (zoals blijkbaar Alex) en heb hier geen eigenbelang bij, maar als je nog nooit op de band gestaan hebt weet je niet waarover je praat en vergelijk je appels met peren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Even terug naar de TS: ik ben nogal visueel ingesteld (vandaar dat directe feedback op de baan bij mij goed werkte…) en heb veel filmpjes op youtube bekeken zoals die van Ski School by Elate Media. Learning by seeing en daarna op de piste learning by doing. Het zijn vaak kleine aanpassingen die een groot verschil kunnen maken…

@bartus : je hebt natuurlijk gelijk dat de leraar zijn les moet aanpassen aan het niveau van zijn leerlingen.
Maar het is ook een basisregel dat je nooit iets op een foute manier mag voordoen, wat ook het niveau is. Om bij jouw wiskunde te blijven, nooit 4x4=12, ook al is iemand nog maar net beginnen te tellen. Fouten zijn zo opgepikt, maar moeilijk af te leren.
Analyseren wat die man juist fout doet, dat laat ik met plezier aan ikbakerniksvan over. Ik kan wel zien dat het er allemaal wat houterig uitziet. Als je een skileraar op de sneeuw ziet lesgeven, dan zien die eenvoudige beginnersoefeningen er wel soepel uit.
Filmpje is zeker geen reclame voor de rollerband.

Plaats een reactie