Skigebieden: wat is jouw top-5?

  1. Stubaier Gletscher vanwege de brede en strak geprepareerde pistes, uitzicht over de hele alpen en zeer sneeuwzeker.
  2. Schlick 2000 vanwege de bosrijke omgeving, een free nature funpark en een zeer gemoedelijke sfeer op de pistes.
  3. Willingen (doordeweeks) vanwege de rust, altijd goede sneeuw, korte afstand, gezellig en de mogelijkheden voor een klein gebied.
  4. Zugspitz arena vanwege de vele verschillende gebiedjes, brede en snelle pistes door de bossen en de gezellige sfeer in de dalen.
  5. Ischgl vanwege de moderniteit, vele pistes, goed geprepareerde pistes, sneeuwzeker en gezellige spots.

Komend jaar naar Breuil-Cervinia-Zermatt. Naar verwachting wordt dat een hoge top 5 klassering. (Hoop ik ;) )

floris veenhoff
  1. Ischgl : vanwege : heeft ‘alles’ , super moderne infrastruktuur,afwisselend,en uiteraard fantastische Apres ski
  2. Saalbach/Hinterglemm : Veel km piste (nu met Fieberbrunn erbij) leuke hutjes op de piste, goede apres ski, vooral in Saalbach dan !
  3. Solden : leuke psites en uiteraard de gletcher,goed sfeer in he dorp.
  4. Val Gardena : Mooie natuur en veel afwisseling in de pistes
  5. Schladming : mooie tochten die je er kan maken en ook moderne infrastructuur en …den ‘Tenne’ !
  1. Schladming : mooie tochten die je er kan maken en ook moderne infrastructuur en …den ‘Tenne’ !
Dirk9 op 6 mei 2016 22:56

Wat je zegt klopt wel, maar in het absolute hoogseizoen is het effectief te druk in de 4-Berge Schischaukel. Op de bredere pistes rond Schladming zelf is dat niet echt een probleem, maar verder in het gebied wordt het minder leuk en tref je ook wachtrijen aan tot 15 minuten. In Schladming heb je nog wel het voordeel dat het skigebied hier nog net boven de boomgrens uitkomt, wat toch een mooie extra dimensie geeft. Dit is voor de andere kant een minpunt vind ik persoonlijk.

@Dirk9

  1. Saalbach/Hinterglemm : Veel km piste (nu met Fieberbrunn erbij) leuke hutjes op de piste, goede apres ski, vooral in Saalbach dan !
Dirk9 op 6 mei 2016 22:56

Bedoel je zeker Bauer schi Alm dit vind ik ook top.

@michelr : ja die is top,maar de absolute top,om tussen 17.00 en 19.00u heen te gaan , ligt 100 meter hoger op den berg : Hinterhag alm ! Geweldig live bandje iedere dag ambiance !

@Dirk9, die ook top inderdaad

Ook maar even een top 5 :

  1. Wolkenstein : Mooie omgeving. Veel km’s. Je kan iedere dag naar een andere hoek van het gebied. Ook bij weinig sneeuw liggen er goede pistes. Goed eten. Leuke sfeer. Voor mij met stip op 1. Uiteraard zijn er ook nadelen. Soms ben je wel even onderweg naar een bepaald deelgebied en heb je wel wat verbingsliften en pistes nodig.

  2. Zermatt : Wederom een schitterende omgeving. Best wat variatie en uitdaging qua pistes. Leuk dorp. Grootste nadeel is dat de verbinding met de Italiaanse kant enorm gevoelig is voor wind. Wij zijn er een paar jaar terug 8 dagen geweest en van die 8 dagen lag de verbinding met Italië er 3 dagen uit.

  3. Valloire-Valmenier : Wat mij betreft een topper op het gebied van prijs-kwaliteit. Het gebied ruim aan. Volgens de geleerden heeft het gebied 150 km pistes, maar het voelt bij mij groter aan dan bijv. Ischgl, wat als het goed is meer km’s heeft.

  4. PDS : 1x geweest en wil er absoluut nog een keer naar terug. Schitterend gebied met ontzettend veel mogelijkheden voor het maken van tochten.

  5. Walchsee : Lief klein gebiedje. Hier heb ik best wat jaren met plezier geskied en ook leren skiën. Ik moet wel toegeven dat er wel een beetje nostalgie achter zit om dit gebied te noemen. Zelf zou ik er nu ook niet meer heen gaan, behalve met kinderen.

  1. Flims-Laax-Falera (Alpenarena)
    Tja, wat moet je zeggen over Alpenarena? Ik denk dat een ieder die er geweest is wel kan begrijpen waarom dit gebied met stip op nummer 1 staat. Zo gigantisch ruim, zo verschrikkelijk leeg en rustig en zulke fantastische natuur. Dat gecombineerd met moderne liften, zeer uitdagende pistes, fantastische offpiste mogelijkheden, super sfeer, goede apres ski… Gletschers, bossen, rotsen, boerendorpje Falera waar je langs de koeien skiet, hip&trendy Laax, chique flims… echt, wat een fantastisch gebied!

  2. Willingen
    Van Willingen wordt ik elke keer weer vrolijk als ik er kom. De combinatie van lengte van afdalingen, mooi in de natuur gelegde pistes en prima condities zo dichtbij huis: onverslaanbaar. Goede horeca, prima aan te rijden, gratis parkeren voor de lift: top!
    Nu nog de verbinding tussen Kohlerhagen en de Sonnehang goed realiseren en het is zo goed als perfect voor het middelgebergte.

  3. 4 Berge Skischaukel (Schladming)
    De afstanden in de Skischaukel geven dit gebied plek nummer 3. De afstand van het meest westelijke naar het meest oostelijke punt is meer dan van Val Thorens naar Courchavel. Dat geeft wat aan over de afstanden. Tevens staat dit gebied bol van de sportieve, lange en uitdagende rode pistes. Ook het hoogplateau bij Rohrmoos is idyllisch en prachtig gelegen. Schladming is een leuk dorp en de piste preparatie is wellicht de beste van de gehele alpen.

  4. Hintertuxer Gletscherbahnen
    De Hintertuxer gletscher komt voor mij op plek 4. Ik ben hier als kind en puber veel geweest en heb de veranderingen door de jaren heen meegemaakt. Het gebied is logisch ingedeeld en biedt voortreffelijke mogelijkheden. De Gletscherbus 3 is de meest spectaculaire lift van de alpen en brengt je snel naar het hoogste punt. Ten opzichte van Stubai vind ik Hintertux wat gemoedelijker en minder industrieel. Ook vind ik de afdalingen aantrekkelijker.

  5. Zurs&Lech
    Sankt Anton in mijn flop 5, Zurs & Lech in mijn top 5. Zurs is simpelweg fantastisch. Rustig, uitdagend en zeer lange weidse pistes, soms ook “achterlangs” de berg. Heerlijk gebied, zeer sneeuwzeker en prima verbindingen. Gaat dit jaar met Sankt Anton verbonden worden. Weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

Even a bad day skiing is better then a good day at work
  1. Shiga Kogen (Japan) - Bijna alleen maar locals en iedere dag nieuwe diamond dust om in te skien. 1 minpuntje, veel stoeltjesliften hebben geen steunen voor je ski’s / board, waardoor je benen in de lucht hangen en na een paar dagen krijg je wel wat last van de knietjes… Maar de onsen aan het einde van de dag, maken alles weer goed! Slechts een uurtje vanaf Nagano en erg goed met openbaar vervoer te bereiken. Hier komen de Japanners echt voor de sport en minder voor de après ski. Van 's ochtends to 's avonds skien, dan snel eten in het hotel om vanaf 19:00u weer de berg op te gaan voor het verlichte avondskien. Ik kan niet wachten om hier weer naartoe te gaan!

  2. Vorarlberg - Of het nou Montafon, Lech of St Anton is, ik ben fan van de omstandigheden in het Vorarlberg. De ruime opzet van Schruns is bijvoorbeeld leuk, zeker met de tunnel die door het gebied loopt en prima voor een familieweek. Met vrienden is St Anton natuurlijk top! Vanaf de Mooserwirt terug skien, blijft een uitdaging in het donker (en voor sommigen met een borreltje op). Maakt eigenlijk niet uit waar je zit in het Vorarlberg, je hebt qua sneeuw het vaak beter dan de rest van Oostenrijk.

  3. Stubaier Gletscher - 2 weken geleden (eind April) nog top gehad op 3000+ meter hoogte. Vanaf Munchen binnen een paar uur bereikbaar en perfect voor een weekend oid als de andere gebieden dicht zijn. Verrassend lange afdalingen voor een gletscher en zeker in het naseizoen totaal niet druk. En dat terwijl het zelfs in Mei nog behoorlijk doorsneeuwt in Stubai. Restaurants zijn niet top, maar ik moet bekennen dat ik gletschers sowieso slechts zie als daguitstapjes.

  4. Skiwelt Wilder Kaiser Brixental - Heb hele goede herinneringen aan dit gebied, met name omdat ik er met m’n familie ben geweest. Sommige plekken in het gebied hebben kortere afdalingen, waar wel wat klachten over zijn. Aan de andere kant is dit 1 van de weinige gebieden waar ik echt de halve week geen afdaling twee keer hoef te doen (behalve terug naar het huisje natuurlijk). Heb hier dagtochten leren waarderen. Ook de gezellige hutten op de pistes (je moet ze wel kennen) zijn top! Als je van Nederlanders houdt, dan zit je hier top, met name in Westendorf. Ik vind persoonlijk Ellmau en Scheffau wat leuker en authentieker. En koffie in het zonnetje op de Ki-west is een must!

  5. Les Deux Alpes - Hier heb ik mijn vrouw leren kennen (eigenlijk zou deze dus op 1 moeten staan!) en daarom heeft dit gebied een speciale status voor mij. Het is alweer 16 jaar geleden dat ik hier was, maar in mijn herinnering is het een geweldige plek met veel toppistes (met name in de hogere regionen). Maar goed, waarschijnlijk verromantiseer ik de hele zaak…

Ik ski nog niet zo heel lang, dus ik houd het bij een top 3 :).

  1. Breuil Cervinia - Valtournenche
    Mijn absolute favoriet. Check ook de reisverslagen van dit en vorig jaar, bekijk de foto’s en je snapt het. Mooie, brede pistes, weinig tot geen wachtrijen, sneeuwzeker tot ver in april (misschien wel mei), heerlijk eten op de piste aan de Cervinia kant moderne liften. Nadelen zijn er wel hoor: vroeg in het seizoen is het denk ik erg koud, bij wind snel veel dicht en het is best ver rijden. Maar dat is het allemaal waard. Absolute nummer 1.

  2. Obergurgl
    Sneeuwzeker, kwalitief erg goed gebied. Veel en moderne liften, zit logisch in elkaar, best afwisselend en heerlijk rustig. Dit komt omdat het duur is en dat merk je op de pistes aan het soort mensen ook wel, maar dat zorgt voor een totaal gebrek aan wachtrijen. Erg mooie hotels, fijn gebied!

  3. Ehrwald
    Klein maar fijn. Zit mooi in elkaar, leuke pistes en lekker dichtbij. Ideaal voor een lang weekend weg en ook voor een week, al zou ik dan Berwang en andere deelgebieden ook bezorgen. Deze staat in mijn top 3 omdat ik verder niet de ‘grote’ gebieden geweest ben, maar er toch best een keer naar terug wil.

Verder heb ik ervaring in Winterberg, Arber en Berwang. Allemaal prima gebieden voor wat je mag verwachten, maar Italië (mn Valtournenche/Cervinia) is voor mij het skiparadijs.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  1. Dolomiti Superski.
    De grootte van het gebied, de werkelijk waar prachtige uitzichten, de variatie in afdalingen, de onbeperkte mogelijkheden tot het skien van tochten (sella ronda, gebirgsjager, panorama, val gardena, lagazuoi etc.), het eten en de prijs daarvan en uiteraard de kwaliteit van het prepareren maken dit gebied tot de absolute #1 voor mij.

  2. Jungfrau Region
    De drie verschillende deelgebieden maken de week afwisselend. Het prachtige Zwitserse landschap (Eiger, Monch Jungfrau) en de treintochtjes door de authentieke sprookjesachtige dorpjes als Wengen en Murren maken dit gebied tot mijn #2.

  3. Serre Chevalier.
    Gebied is door zijn rust, sneeuwzekerheid, lange afdalingen en goede infrastructuur een topper in de zuid alpen. Zeker in combinatie met een uitstapje naar Via Lattea.

  4. Portes du Soleil of Les3Vallees
    Kan niet zo goed kiezen. Beiden staan op een gedeelde vierde plek vanwege de grootte en uitgestrektheid. Les3Vallees vond ik daarentegen wel wat kermisachtig aan doen (al die pistes en liften naast elkaar op een helling), terwijl Portes du soleil bestond uit allerlei kleine (boeren)dorpjes waar ik eerder de rust vond en afgelegen pistes. In Les3Vallees daarentegen bevind je je echt in het hooggebergte, iets wat ik in portes du soleil weer miste.

  5. Marmot Basin
    Vreemde eend in de bijt, maar als je ergens goed off piste kunt skiën is het hier. Prachtige hellingen (precies goede hoek voor mij), onbeperkte mogelijkheden tussen de bomen. De rust, eind December waren er 10 mensen in het gebied. En uiteraard het uitzicht op Jasper NP. Ik was enorm blij verrast door dit gebied. Lake Louis keek ik het meest naar uit, maar Marmot Basin bleek zo veel mooier te zijn om te skiën.

''Powder to the people''

Ik heb over de reacties tot nu toe (55 reacties waarin daadwerkelijk tops zijn genoemd) even een tussenstand opgemaakt. Het werkt als volgt: een bestemming op plek 1 krijg 5 punten, een bestemming op plaats 2 krijgt er 4 enz. Als iemand maar 2 bestemmingen heeft gegeven, heb ik die op plek 1 en 2 gezet. Waar mensen zeggen “in willekeurige volgorde” dan heb ik de volgorde aangehouden waarin de bestemmingen zijn genoemd.

De tussenstand:

null

Opvallend hoe vaak Zermatt, Monte Rosa en Latemar worden genoemd terwijl er gemiddeld toch veel minder Nederlanders komen dan de andere gebieden die in dezelfde buurt scoren.

to ski or not to ski, thats no question

Dat heeft ook met de systematiek te maken: als 1 iemand een gebied op 1 zet, krijgt ie al 5 punten.

En natuurlijk de mensen die in deze tijd van het jaar reageren op dit topic: dat zijn toch andere types dan de doorsnee Nederlandse wintersporter die in oktober boekt voor de voorjaarsvakantie en een dag na die trip weer met zijn kop in de lente zit.

@GiGi Niet geheel goed te vergelijken ivm dorp/gebied/gebiedverband. Maar winnaar lijkt me duidelijk. (Dolomiti Superski, alta badia, sella ronda en val gardena samen al meer dan 78 stemmen).

''Powder to the people''

Ja, de een noemt een specifiek dorp, de ander ‘Dolomiti Superski’… Waar ‘Saalbach’ staat, wordt ook vaak het hele Skicircus bedoeld, zelfde geldt voor Laax.

Maar dat de Dolomieten het zo goed doen in dit lijstje zegt denk ik meer over het type wintersporters dat in de afgelopen weken nog op het forum heeft rondgehangen dan dat het op de een of andere manier de keuze van de Benelux-wintersporter representeert. IN dat opzicht vind ik het Flop-topic ook interessanter.

Mooi overzicht. Goede reden om tijdens deze mooie voorjaarsdag ook over mijn top na te denken. Bij deze:

  1. See im Paznaun. Voor ons de meest ideale familiebestemming tot nu toe en dat is nou net de levensfase waar ik inzit.
  2. Serre Chevalier. Fantastisch uitgestrekt, voor ieder wat wils. Mooie combinatie van stad en dorpjes, goede mix van liften (van heel oud tot best nieuw)
  3. Espace Killy. Idem als Serre Che. Maar net wat minder authentiek en het mist een vesting a la Briancon.
  4. SFL. Ruim 20 jaar geweest en altijd met veel plezier. Nu voor mij te massaal geworden, maar het blijft een mooi skigebied.
  5. Parnassos Ski Centre. Fantastisch dat op zo’n plek zo’n skigebied ligt. En het uitzicht is fenomenaal.

Ja, de een noemt een specifiek dorp, de ander ‘Dolomiti Superski’… Waar ‘Saalbach’ staat, wordt ook vaak het hele Skicircus bedoeld, zelfde geldt voor Laax.

Maar dat de Dolomieten het zo goed doen in dit lijstje zegt denk ik meer over het type wintersporters dat in de afgelopen weken nog op het forum heeft rondgehangen dan dat het op de een of andere manier de keuze van de Benelux-wintersporter representeert. IN dat opzicht vind ik het Flop-topic ook interessanter.

GiGi op 13 mei 2016 13:15

Ook al heb je gelijk dat de gemiddelde hollander minder vaak de Dolomieten zal noemen, vind ik het toch wel veelzeggend.

De meeste hollanders kennen de Dolomieten alleen van naam. Wie er geweest is, is vaak meteen verkocht. ;)

Dank @Gigi, genietend van de lente alweer zin in nieuwe trips voor als het weer kouder wordt. Wij hebben gelukkig al geboekt voor Alta Badia (derde keer) dus bij wijze van tegenwicht vijf andere toppers:

  1. Wengen/Jungfrau: you can’t beat that view. Mürren trouwens ook erg mooi en leuk
  2. Scuol gevarieerd en doet qua scenery nauwelijks onder voor Wengen maar vooral omdat mijn kinderen er echt hebben leren skien (van Niels, als iemand nog een super skileraar zoekt)
  3. Grachen: al genoemd? Klein gebied maar super voor een week met familie en een van de meest zonzekere bestemmingen in Zwitserland
  4. Zurs, Zug en Warth, onthoud die namen als je per ongeluk in St Anton of Lech terechtkomt omdat iemand anders zegt dat het daar zo leuk is
  5. Braunlage: relatief dichtbij en leuke sfeer op de grens van voormalig Oost-Duitsland. Ook lekker sleeën of wandelen met de hond

Een top-5 zegt mij veel minder dan een flop-5. Toch wil ik onze top-5 nog wel even noemen:

  1. 3-Vallees Groot, sneeuwzeker, goede verbindingen en een behoorlijke capaciteit/drukte verhouding als je het gebied een beetje kent. En voor ons is een groot pluspunt dat Val Thorens het best toegankelijke gebied is voor zit-skiers. Overal extra voorzieningen en zeer behulpzaam personeel.
  2. Dolomiti Superski Met afstand het landschappelijk mooiste en prima skigebied. De verbindingen zijn wat minder, maar dat maakt de tochten wel interessanter. Veel variatie, leuke eettentjes langs de piste.
  3. Espace Killy: mooi, sneeuwzeker en uitgebreid gevarieerd gebied.
  4. Obergurgl: verrassend rustig en sneeuwzeker.
  5. Cervinia/Zermatt: Hoewel Zermatt zelf me best wel tegenviel is het als geheel wel een erg groot, gevarieerd gebied.

Nog niet in zoveel gebieden geweest, maar ik doe otch een poging:

  1. Ahrntal: het is zo’n beetje mijn tweede thuis geworden. Bestaande uit de mini gebiedjes Klausberg en Speikboden en op een half uurtje van Kronplatz. Gezellig, rustig, en het voelt niet aan alsof je in Disneyland bent (wat ik bijvoorbeeld voel bij Kronplatz en Flachau).

  2. Risoul/Vars (vooral de kant van Risoul vind ik mooi): Geweldige pistes tussen de bossen door. Voor iedereen wat wils. Beginnende skiërs kunnen terecht op brede blauwe & groene pistes. Gevorderden kunnen kilometers maken, moguls, tussen de boompjes, off-piste, … Geen enkele sleeplift is echt noodzakelijk al raad ik je toch aan om er zeker een aantal te nemen. De allerlaatste afdaling die ik deed was een sleeplift die ik de hele week niet had willen nemen. Die leeft bleek uit te komen op één van de mooiste en onbekendste parels in het gebied!

  3. Kronplatz: Ondanks het disneyland gevoel is dit een geweldig gebied. Op rustige dagen is het geweldig om 's ochtends te carven over de brede boulevards. Gevorderde skiërs kunnen gebruik maken van de verbindingen met de rest van de Dolomiti Superski gebieden.

  4. Hintertux: Je kan hier altijd skiën en dat is geweldig. Mits een beetje geluk heb je hier begin en eind van het seizoen geweldige condities en zijn er heel wat kilometers geopend. De Tenne is bovendien één van de beste après-ski bars waar ik ooit geweest ben. Tux! Tux! HINTERTUX!

Leuk… zeker nu we langzaam aan weer aan de volgende winter gaan denken :-)

1: Vail (Colorado): fantastische pistes aan de frontside, de beste poeder in de Back Bowls. Geweest in december en dan kun je er zeer voordelig naartoe vliegen en zijn ook verblijf en skipas nog betaalbaar. 9 skidagen half december is dan net zo duur als een weekje 3V met de krokus…
2. Breckenride en Keystone: minder duur dan Vail en iets kleiner, maar nog steeds beter dan welk skigebied in de Alpen
3. Super Dolmiti: ga eens op huttentocht, dan kun je de verste uithoeken bereiken en slaap je op de mooiste locaties. Een overnachting in een hut kost ca. 50-60 euro halfpension !
4. 3V: tja, als je uitdaging zoekt én ook een mooie tocht wil maken kom je als snel in les Menuires terecht…
5. PdS: doorgaans zitten we er middenin (Avoriaz), maar afgelopen jaar paar dagen vanuit Les Gets gestart…een aanrader !
Veel plezier allemaal komend seizoen !

Paulr

Leuk… zeker nu we langzaam aan weer aan de volgende winter gaan denken :-)

1: Vail (Colorado): fantastische pistes aan de frontside, de beste poeder in de Back Bowls. Geweest in december en dan kun je er zeer voordelig naartoe vliegen en zijn ook verblijf en skipas nog betaalbaar. 9 skidagen half december is dan net zo duur als een weekje 3V met de krokus…
[/post]

@Paulr die berekening wil ik graag eens zien! Weekje Les Menuires, duurste week in een lelijk maar prima appartement komt op 700€ pp incl skipas L3V. Als je met z’n vieren in een auto zit kun je daar nog 60€ pp benzine/vignet bij optellen, zit je op €760. Daar kan ik toch nooit van naar de VS vliegen + app + skipas?

vlucht naar Denver 650,- pp, huurauto + fuel 100,- aardig huis met 2 personen per slaapkamer en eigen d/wc 250 en skipas 300,- maakt samen 1300,-
als je in menuires een behoorlijk app neemt (geen bedden in de woonkamer): 900, uitbreiding naar 8 dagen skipas 3V (ipv 6dgn menuires) 100,- vervoer per auto 80 (2400 km = 3 x tanken is 210 + 110 tol : 4 = 80,-) maakt ca 1100,-
Maar dan komt het leuke: uit eten, drankjes en keer lunchen op de piste en evt boodschappen doen: daar loop je in Frankrijk op leeg, terwijl de USA zeer betaalbaar is…
kortom, wellicht is ‘‘zelfde prijs’’ wat optimistisch, maar je komt in de buurt als je vergelijkbare acco + skipas telt en ook kosten ter plaatse mee telt…

Paulr

900 p.p. voor app en skipas LM? Dan ben je flink afgezet. In Val Tho kan je in een dure week (kerstvakantie, voorjaarsvakantie) hetzelfde krijgen voor 600 of minder.

De huurprijzen in LM zijn wel weer behoorlijk aan het stijgen. In de nieuwjaarsweek kostte een driekamerappartement zonder extra’s met skipas afgelopen winter ook al tussen de 600- en 700 euro.

Ik heb alleen maar een top 1 en dat is overduidelijk Serfaus- Fiss- Ladis.

vlucht naar Denver 650,- pp, huurauto + fuel 100,- aardig huis met 2 personen per slaapkamer en eigen d/wc 250 en skipas 300,- maakt samen 1300,-
als je in menuires een behoorlijk app neemt (geen bedden in de woonkamer): 900, uitbreiding naar 8 dagen skipas 3V (ipv 6dgn menuires) 100,- vervoer per auto 80 (2400 km = 3 x tanken is 210 + 110 tol : 4 = 80,-) maakt ca 1100,-
Maar dan komt het leuke: uit eten, drankjes en keer lunchen op de piste en evt boodschappen doen: daar loop je in Frankrijk op leeg, terwijl de USA zeer betaalbaar is…
kortom, wellicht is ‘‘zelfde prijs’’ wat optimistisch, maar je komt in de buurt als je vergelijkbare acco + skipas telt en ook kosten ter plaatse mee telt…

Paulr op 17 mei 2016 21:33

@Paulr
Is dat dan de vergelijking tussen half december Vail en met de krokus L3V? Want dat blijft een beetje appels met peren, ik denk dat ook half december L3V echt voor een heel stuk minder kan. De meeste wintersporters die gebonden zijn aan de krokus (of andere schoolvakanties) zijn dat niet voor hun lol. Dus als je goede tips hebt voor zo’n deal met de krokus in Vail, dan hou ik me van harte aanbevolen. Op de site van Vail kom ik nu niet voor een prijs lager dan $400 per nacht, das €2.400 per week. En dan een ticket erbij (ca €600) + ca €500 voor een week skipas… Dat is voor mij bij elkaar wel een andere categorie dan €1.100 voor L3V.

Wat ik heb proberen aan te geven is dat een skivakantie aan de andere kant van de oceaan niet onbetaalbaar hoeft te zijn. Dat wanneer je een beetje goed zoekt , creatief en flexibel bent, dat het niet veel meer hoeft te kosten dan een week in de Alpen. En ja… uiteraard is half december in een appartementje in 3V een stuk voordeliger. En ja, met z’n 4-en in een appartement in de Brelin is uiteraard veel goedkoper dan een goede acco zoals CHG of bijv Chalets de Bruyere. En ook weet ik dat niet iedereen buiten de schoolvakanties kan (kunnen wij ook pas weer sinds kort…). Waar het om gaat is dat een skivakantie aan de andere kant een unieke ervaring is waar het waard voor is om eens voor te sparen en dat het geen ‘‘onmogelijke en onbetaalbare missie’’ is… Voor tips; vlieg met bijv United of Lufthansa en boek heel vroeg. Bestemmingen: verblijf in Keystone of daar in de buurt (Frisco, Dillon). Voor accommodaties: vrbo.com (particuliere huizen, veel keuze in de USA en Canada). Voor skipassen als wat langer gaat: koop een seizoen-skipas minstens 6 maanden vooruit (al voordelig bij meer dan 7 skidagen)…

Paulr

@Paulr

Dank, dat zijn nog eens goede tips!

Plaats een reactie