Skigebieden: wat is jouw top-5?

Ook maar eens aan gewaagd en ik moet zeggen dat ik het wel geselecteerd heb op het skigebied qua skiën/boarden en niet per se op gezelligheid/totaalplaatje.
Voor de beeldvorming: Ik ben in 20 jaar (+/- 25 weken) voor 80% in Frankrijk geweest en ben de laatste jaren wat meer buiten Frankrijk gaan kijken. 80% van de 20 jaar ook eind januari (of 1e week februari) gegaan, buiten schoolvakanties.
Buiten Frankrijk vind ik het niet per se beter qua skiën/boarden maar wel veel beter qua totaalplaatje.

  1. Tignes/Val d’Isere. Dit skigebied klopt gewoon. Zo veel mogelijkheden. Meestal goede sneeuw. Ultieme hoogteverschillen. Lange pistes. Flinke dagtochtmogelijkheden. Ultieme vergezichten. In totaal 6 weken geweest.
  2. L3V. Ongekende mogelijkheden. Altijd wel ergens goede sneeuw te vinden. Ultieme ervaring om vrijdagmiddag 13:00 nog te besluiten om van VT naar La Tania te gaan op en neer. Was gasgeven, maar is gelukt. In totaal 7 weken geweest.
  3. Val Gardena (als onderdeel van Sella Ronda). Ongekend mooie omgeving. 1 week geweest
  4. Lake Louise. Iconisch, Canadese poeder. 1 dag geweest
  5. Banff Sunshine Village. Leuk skigebied, echt een leuk toergebiedje. Lekker Noord-Amerikaans. 1 dag geweest.

Mijn top 5:
Bijna allemaal vanwege het landschappelijk aspect (voor mij dus Italië) maar ook waar het skiën op zich gewoon goed is.

  1. Cortina d’Ampezzo
  2. Drei Zinnen
  3. Civetta
  4. Val di Fiemme (zijn er meerdere daar)
  5. Ischgl-Samnaun
Aftellen maar!

Toch leuk dit topic weer op te starten.
Keuze is gebaseerd op toch ook wel een stukje gezelligheid, aangezien ik een biertje in de aprés-ski zeker niet laat staan.
Maar uiteindelijk gaat het toch om het skiën!
Mijn top 5:

  1. Ischgl-Samnaun. Pistes zijn eigenlijk altijd goed, zelfs als er weinig sneeuw ligt. Zeker voor de gevorderde skiër/snowboarder veel uitdaging. Vrij compact, maar toch kan je een week lang skiën zonder het gevoel te hebben elke dag hetzelfde te skiën. En natuurlijk de aprés-ski die niet mag ontbreken.
  2. Kitzbühel. Ondanks de lage ligging toch vaak goed te skiën. Vooral top als het heeft gesneeuwd, dan is het een feestje voor de freeriders. Aangezien dat bijna nooit een week lang is, is de afwisseling met de piste toch zeker wel de moeite waard.
  3. Arosa-Lenzerheide. Toch wel een van de mooiere gebieden van zwitserland. Geen pareltje zoals zermatt, maar mag er zeker zijn. Aangezien je in lenzerheide in een kom skiet, kan je altijd in de zon skiën. Verbinding met Arosa is sinds de nieuwe lift uitstekend, wat het leuk voor tochtjes maakt. Enige nadeel is dat het dorp wel erg stug is, en er weinig gezelligheid is.
  4. Sölden. Naar mijn mening het kleine broertje van Ischgl. Lijkt in veel opzichten op elkaar, maar op de meeste aspecten net streepje achter. Voordeel is natuurlijk wel de lengte van het seizoen.
  5. Serfaus- Fiss- Ladis. De allemans vriend in dit lijstje. Perfecte plek om met een gemixte groep heen te gaan. Voor de gevorderde skiër zijn er zeker uitdagende pistes. En de aprés-ski heeft ook zeker zijn reputatie. Enige nadeel is de drukte die bij de dal liften kan ontstaan.
If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Altijd lastig dit soort lijstjes. Wat geeft de doorslag om een vermelding in dit lijstje te krijgen.
Op één Trois vallees: ongekende skimogelijkheden (dagtochten), lang seizoen. Top locatie!
Op twee Sella Ronda: net voor Corona toe sloeg ben ik daar voor het eerst geweest. Een verassing voor mij. Leuk afwisselend gebied. En natuurlijk het italiaanse eten. Dit jaar ga ik andere gebieden in Italië ontdekken. ben benieuwd of mijn lijsje wijzigt.
Op drie Sölden: omdat ik verliefd ben op de Gigijoch piste.
Op vier Kitzbühl/Kirchberg/Jochberg/Mittersill. Heerlijke dagtochten gemaakt vanuit Hollersbach. Ook veel leuke hutten. Aanrader is Toni’s alm (bij de afdaling naar Hollerbach).
Op vijf Port du Soleil: Voor mij een nieuwkomer in dit lijstje. Dat is me goed bevallen. Ik ga dit seizoen dit gebied nog verder ontdekken.

Mijn top 5 (van wat ik al gedaan en gezien heb)

  1. Cortina d’ampezzo (Prachtige omgeving)
  2. Val gardena (Heel mooie omgeving)
  3. Arabba (Marmolada)
  4. kronplatz (Heel overzichtelijk gebied met een aantal mooie zwarte pistes en dicht bij drei zinnen, sella ronda)
  5. Reschen (vooral de sneeuwkwaliteit en pistepreparatie is heel goed hier, niet zo’n groot gebied overigens)

Ik heb, zonder als te veel moeite, de tekst van alle 9 pagina’s gekopieerd en in deze tool (http://caerphoto.com/uwc/) geplakt; die kijkt hoe vaak een bepaald woord voorkomt. Zijn natuurlijk niet de precieze aantallen, maar wellicht interessant.

15x of vaker genoemd:

  • Les Trois Vallées + l3v (51x)
  • Gardena (33x)
  • Ischgl (29x)
  • Saalbach (27x)
  • Zermatt (26x)
  • Zillertal (24x)
  • Tignes (24x)
  • Paradiski (24x)
  • Serfaus (23x)
  • Portes du Soleil (22x)
  • Cervinia (21x)
  • Dolomiti (19x)
  • Chevalier (19x)
  • Kirchberg (18x)
  • Ginterglemm (18x)
  • Alpe D’huez (16x)
  • Winterberg (15x)

Nogmaals, dit lijstje zegt niet bijster veel. Ik ga volgende week naar Sölden en was benieuwd hoe vaak deze voor zou komen: kwam 'm met de umlaut 14x en zonder 13x tegen.

*bericht bewerkt door Pow! op 13 okt 2022 18:52

See you on the mountain.
  1. Val Gardena/Arabba/Alta Badia/Canazei. 4 skigebieden op de Sella Ronde die met elkaar verbonden zijn. Prachtige tochten en panorama, lekker en betaalbaar eten, veel afwisseling in de pistes en zelfs andere dichtbij gelegen gebieden zijn inbegrepen in de skipas wat leuk is voor een daguitstap. Tevens veel meer zonneuren dan in de rest van de Alpen. Enkel de afstand is een minpunt.
  2. Zermatt. Heel groot en hoog gelegen skigebied dat verbonden is met Italië. Pistes met meer dan 2500m hoogteverschil! Superlekker eten op de pistes. Iets moeilijker bereikbaar wegens autovrij maar ook de bergtreinen ernaar toe en op de pistes zijn een beleving. Het kan afhankelijk van de slaapplaats soms wel een eindje stappen zijn om 's morgens aan de liften te geraken. Is natuurlijk wel Zwitsers duur.
  3. Les Trois Vallées. Grootste aaneengesloten skigebied ter wereld en nog open tot begin mei met enorm veel variatie en goede bereikbaarheid want autosnelweg tot in het dal. Probeer zeker ook eens de “vierde” vallei richting Orelle. Enkele heel goede bergrestaurants.
  4. Les Portes du Soleil. Avoriaz is verkeersvrij. Skiën in een enorm uitgestrekt gebied. Al skiënd vertrekken en toekomen aan je voordeur. Enkele superuitdagende zwarte pistes.
  5. Saalbach. Ook hier een heel groot skigebied mede door de recente nieuwe verbinding met Zell Am See en Fieberbrunn. Ligt wel redelijk laag waardoor de kwaliteit van de sneeuw vanaf midden maart snel achteruit gaat.

Ok, daar gaan we dan:

  1. Jungfrau region
    Adembenemend mooie uitzichten, schitterende pistes en gevarieerd gebied
  2. Serre Chevalier
    Heerlijke pistes, vooral die mooie lange zwarte dalafdalingen, smullen!
  3. Silvretta Montafon
    Mooi gebied, geweldig funpark, goede freeride en een fijne sfeer
  4. Paradiski
    Enorm groot en gevarieerd gebied met een aantal geweldige pistes. Goede liftinfrastructuur.
  5. Scuol
    Het kleinste gebied uit mijn top 5 maar echt een fijn gebied in een schitterend landschap

Ik heb nog wel een heel aantal gebieden op mijn verlanglijst staan waarvan ik verwacht dat deze nog wel hun plekje in de top 5 gaan verdienen. Ik neem mezelf ook al jaren (ook dit jaar) voor eens naar Italië te gaan maar ik wil niet op louter witte linten in een groen/bruin landschap snowboarden, daarmee verliest het wintersporten toch wel echt zijn charme voor mij. Daar komt het de laatste jaren in Italië helaas toch wel vaak op neer (in ieder geval op de momenten dat ik van plan ben te gaan). Ik weet het, ze zijn meesters van de kunstsneeuw enzo, maar ik wacht liever geduldig tot een goede samenkomst van een enorme sudstau en mijn vakantiemoment om echt van die gebieden te genieten. Misschien deze winter!

1- Trois vallees, val thorens
2- Zermat -Cervinia
3- Jackson Hole Wyoming, USA
4- Breckenrige, Colorado, USA
5- Ischgl

Deze lijst wisselt natuurlijk sterk.

Maar momenteel:

  1. Dolomiti superski. Iedere dag een ander deelgebiedje. Wat gaaf! Eten is fantastisch, uitzichten fenomenaal. Sella ronda is de ontsluiting naar de deelgebieden (Alta Badia etc). Saslong, Grande Rise etc. Topafdalingen!
  2. Schladming. Ik weet niet precies waarom; maar ik heb er een paar dagen heerlijk geskied. Dat kleurt mijn herrinering misschien een beetje. Mooie pistes, leuk terras bij de Tenne. Hoog niveau op de pistes.
  3. Kirchberg. Sentiment. Ieder hoekje en gaatje voelt vertrouwd. Rode Brunn, de zwarte pistes vanaf de Steinbergkogel, 's ochtends de Maierl, de Fleck. Toppistes. Echt fijn!
  4. Ischgl. Binnenkort maar eens beter beoordelen. Een weekje geweest, echter bijna alleen rotweer. Desondanks wel het idee dat het een fantastisch gebied is.

E\n nog erg veel te proberen.

Totales Vollidiot

Leuk om weer eens te updaten:

  1. Monterosa
  2. Espace killy (Tignes)
  3. Trois Vallées
  4. Portes du soleil/ Ischgl buiten het seizoen (inmiddels beide gebieden meerdere keren geweest en zo verschillend, dat ik ze gedeeld 4e zet)

Plaats een reactie