Met welke auto naar wintersport???

@DSvier

Dat was zeker zoeken. En dan te verstaan dat we er helemaal NIET naar opzoek waren.

Helaas is huren toch nog vrij prijzig. Misschien dat dit dat ook wel wordt, maar het is het proberen waard!
@franksplinter

Absoluut! Hahaha :D

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

@keesgroteman: voor zo’n 250 euro heb je 8 dagen een 308 station.

Je loopt nu risico ten aanzien van de investering. Want je moet nog maar zien voor welk bedrag je de auto kan doorverkopen. En als er iets stuk gaat onderweg heb je kosten die vaak ruim meer bedragen dan 250 euro. En de kans dat er wat gaat zijn met de auto gaat ruim groter zijn dan met een huurauto.

Kopen is goedkoper dan huren, maar de uitzondering is voor de korte termijn. Dan is kopen juist duurder en veel onzekerder.

Je moet toch nummerplaten kopen, inschrijvingstaks en wegentaks betalen? En keuring voor weer te verkopen? Of is dat in Nederland allemaal niet? :D

Ga dit jaar met een skoda octavia combi, lekker veel kofferruimte!

Alleen wegenbelasting wel, maar dat is niet zo veel. Nummerplaten horen in Nederland bij de auto, niet bij de persoon. Inschrijvingstaks kennen we hier niet en verplichte keuring bij verkoop ook niet.

@Somedude voor 2ehands auto in Nederland moet je alleen op naam zetten, kost € 10,- ongeveer. In gebruik betaal je wel belasting per maand+verzekering.

Met huren moet je alleen niet vergeten dat er ook winterbanden en extra kilometers bijkomen, dan wordt het al flink duurder dan die € 250,-. Als de winterbanden al op de gekochte auto zitten, en je kan hem goed weer verkopen kan je wel goed uitkomen. Maar als er inderdaad iets stuk gaat, zit je…

Mijn ouders hebben zo een C4 Grand Picasso elke keer dat ze er mee op reis gaan hebben ze kosten:
Jaar1 steen in ruit, Jaar2 luchtvering kapot onderweg, jaar 3 ambraiage op 50dkm kapot. En tussendoor elke keer een sensor kapot waardoor je de automatische handrem niet meer kan uitschakelen…
Ik durf er niet meer mee rijden.
Gelukkig zijn de garages in andorra iets goedkoper dan bij ons.

Mijn ouders hebben zo een C4 Grand Picasso elke keer dat ze er mee op reis gaan hebben ze kosten:
Jaar1 steen in ruit, Jaar2 luchtvering kapot onderweg, jaar 3 ambraiage op 50dkm kapot. En tussendoor elke keer een sensor kapot waardoor je de automatische handrem niet meer kan uitschakelen…
Ik durf er niet meer mee rijden.
Gelukkig zijn de garages in andorra iets goedkoper dan bij ons.

Coudron op 18 feb 2016 11:27

Tsja die Franse slag !!

May the ski force be with you !!

Met huren moet je alleen niet vergeten dat er ook winterbanden en extra kilometers bijkomen, dan wordt het al flink duurder dan die € 250,-. Als de winterbanden al op de gekochte auto zitten, en je kan hem goed weer verkopen kan je wel goed uitkomen. Maar als er inderdaad iets stuk gaat, zit je…

Tiny-M op 18 feb 2016 11:17

Misschien dat ik een wat betere relatie heb met de autoverhuurder, maar als ik aangeef dat ik een auto wil met winterbanden gaat dat zonder meerprijs. Officieel kost het inderdaad (belachelijk veel!) geld. Extra kilometers is een beetje afhankelijk van de bestemming. Je mag 1.600 km rijden en daarmee kom je toch bij aardig wat gebieden.

Maar zet daar eens de koop en alle risico’s bij. Natuurlijk kun je bij een dealer een mooie jong gebruikte auto kopen en dan heb je garantie, dus kan er weinig mis gaan. De doorverkoop gaat je dan wel een hoop kosten. Reken al snel op een afschrijving van enkele duizenden euro’s. Het alternatief is bij een particulier kopen. En dan moet je scherp inkopen. En dan is de kans op bestaande ellende die niet op is gevallen bij de proefrit heel groot. Die er dan makkelijk uit kan komen bij het rijden van een lange afstand en ook in de bergen.

En winterbanden is leuk als je de auto koopt… maar bij verkoop is het meteen een minpunt.

Je kan kortom geluk hebben als je dit een keer doet en dan kan het supervoordelig uitpakken. Doe je het b.v. 5 jaar achter elkaar, dan is de kans heel groot dat je onder de streep meer geld kwijt bent geweest. En als je pech hebt heel veel meer en nog een verpeste vakantie ook, want als je onderweg problemen krijgt ben je zo twee dagen bezig met die auto.

Daarnaast moet je rekening houden met dat je ANWB service met vervangende auto moet nemen (of riskeren dat de gehele vakantie in het water valt), meerverbruik (een nieuwe auto rijdt gewoon weer net wat zuiniger doorgaans), verzekering en wegenbelasting (voor een korte periode, maar ook dat is niet gratis), overschrijfkosten… En dat bij elkaar is zo 100 - 150 euro.

Het is dus vooral een gok.

Met z’n achten in een Volkswagen transporter. Wish me (us) luck!

Met z’n achten in een Volkswagen transporter. Wish me (us) luck!

philip1991 op 18 feb 2016 13:47

Nou vooral de mensen die achter jullie rijden, met die sjoemelsoftware… ;)

Grappig hier de ‘Franse’ mobielen afkrakers.

Terwijl een ieder van ons, veelal mannen, toch behoren te weten dat de zogenoemde trouwe Volvo’s met miljoenen km’s ;-) in het vooronder…een Renault diesel hadden liggen. Iedere auto heeft bepaalde zwakke punten er zitten ook zoveel onderdelen op en veelal van zeer veel verschillende toeleveranciers.

De bottom line… Frans was troep en Volvo degelijk en zeer betrouwbaar…uhuh ;-)
Of de trouwe Saab…die nu niet meer is.

Toegegeven dat de Fransen soms wat moeite hebben met solderen maar die van mij draait al heel wat jaren echt probleemloos mee. 1x in de steek, een gebroken linker voorveer

Zoals aan mijn foto’s wellicht valt op te merken, ik rijd in heel wat exoten voor mijn werk. Of het nu Ferrari, Bentley, BMW, Maserati of een VAG bolide is…het kan echt ALLEMAAL stuk.

Been there…soms iets heel simpels maar vaak, trek de beurs maar eens flink open. Een Range Rover stuk krijgen op de Nederlandse vlakke snelwegen, het kan allemaal. Het werkplaatstarief, ik dacht altijd dat je zo’n woestijn auto in- en uit elkaar kon halen met een engelse sleutel en een hamer…maar dat blijkt echt anders te zijn.

Voor de prachtige Audi RS6 is het fijn dat hij goed wordt gebruikt. Natuurlijk zijn ook hier bekende zwakke punten en plekken te bespeuren. In menig autoforum (Audi) staan de manco’s uitvoerig beschreven met eventuele oplossingen.

Hoe goed een auto het ook doet voor vertrek, er is geen garantie dat hij juist op de lange route wat nukken krijgt. Denk ook eens aan al het milieugeneuzel, verstopte EGR’s, Roetfilters die toch ernstig dicht blijken te zitten, kapotte injectoren, thermostaat (bekend euvel met de kokende motoren tot gevolg) een lekke band…staan veelal de nieuw rijders naast de kant met een spuitbus :-) of komt men tot de ontdekking dat er slechts een thuiskomertje is.

Een auto bestaat uit zoveel onderdelen en zo nu en dan kan er iets kapot gaan, erg vervelend. Sommige mensen blijken ook helaas een maandagochtend exemplaar te hebben…tot nu toe geen centje pijn maar het komt nogal eens voor…BMW F10 met de lijn 6 van een 4 jaar geleden de 528i is uiteindelijk ingeruild op een 535i nadat de auto voor een 8ste maal 6x nieuwe bobines had gekregen, klepschade etc.

Bij Toyota gaat men met de billen bloot en roept alle auto’s terug. Bij BMW gaan zij het eerst maken en daarna nogmaals en nogmaals om vervolgens toch met excuses komen. ;-)

Uiteindelijk blijft het grappig hoeveel Franse GT-lines ik momenteel spot op de weg :-)
De Peugeot, 308 en 508, de Citroëns, Mini Cooper S (PSA blok), de Renault met name de Mégane en de Clio estate, De Dacia’s het zal allemaal troep zijn… maar bepalen ondertussen tamelijk het hedendaagse wegenbeeld.

Van beestjes uitlaten weet ik gelukkig ook genoeg, ooit het nieuws van 2004 (Telegraaf, EditieNL, GeenStijl) weten te behalen en vond dat wel genoeg dus de opnames laten wij maar achterwege.

Zoveel mensen zoveel auto wensen en wij hopen allemaal 1 ding, veilig en comfortabel mogelijk snel richting de sneeuw. Een ieder veel veilige km’s toegewenst!

@Laagvlieger: kijk een post boven je en VW is alweer op de korrel.

Het is ook niet mijn bedoeling om Renault af te kraken. De eerste opmerking was net als die over VW grappig bedoelt (als ik echt heel grappig zou zijn zou ik daar wel mijn geld mee verdienen) en de verdere opmerkingen over de kans op ellende onderweg is meer een kwestie van weten dat als je lekker goedkoop een auto koopt van een particulier je simpelweg een redelijk groot risico loopt dat je onkosten gaat krijgen. In het zicht van de verkoop wordt onderhoud en reparatie vaak uitgesteld. Dat staat een beetje los van de auto.

Ik dacht dat “wij” Alfisten er goed in waren ons merk met hand en tand te verdedigen als er lelijke dingen over gezegd werden, maar Renault adepten kunnen er zo te zien ook wat van ;)

Ik zou graag eens met een Ferrari FF (de enige Ferrari voor 4 personen) op vakantie gaan. Mooi geluid in de tunnels mooie V12 660pk. Goed getest door Tiff Needell en Chris Harris die er zelf ook 1 heeft.Of zijn daar ook problemen mee te verwachten @Laagvlieger

@DSvier

De huurprijzen die ik vond lagen beduidend hoger. Zo rond de €400-500 met een max aantal kilometers van vaak 1400. En daarna €0,10 te kilometer. Dan nog winterbanden en benzine niet te vergeten. Wij kwam op een bedrag van rond de 650-750 voor 10 dagen.

Nu is het kopen van deze auto natuurlijk een risico, maar ach. Als we niet meer dan ±600 inleveren is de schade goed te overzien. Dan hebben we in ieder geval quitte gedraaid t.o.v. huren.

De auto heeft een enkele dagen oude apk, dus dat zit wel snor. Hij staat op marktplaats, autoscout etc voor een mooi bedrag. Het is een avontuur, en nu we, we zijn nog jong, nog nergens aan vast zitten kunnen we dit soort dingen weleens gokken. Houdt het uitdagend ;)

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

Ik zou graag eens met een Ferrari FF (de enige Ferrari voor 4 personen) op vakantie gaan. Mooi geluid in de tunnels mooie V12 660pk. Goed getest door Tiff Needell en Chris Harris die er zelf ook 1 heeft.Of zijn daar ook problemen mee te verwachten @Laagvlieger

Hooykaas op 18 feb 2016 17:00

Chris heeft zijn FF toch maar kortstondig gehad?

@DSvier

De huurprijzen die ik vond lagen beduidend hoger. Zo rond de €400-500 met een max aantal kilometers van vaak 1400. En daarna €0,10 te kilometer. Dan nog winterbanden en benzine niet te vergeten. Wij kwam op een bedrag van rond de 650-750 voor 10 dagen.

Nu is het kopen van deze auto natuurlijk een risico, maar ach. Als we niet meer dan ±600 inleveren is de schade goed te overzien. Dan hebben we in ieder geval quitte gedraaid t.o.v. huren.

De auto heeft een enkele dagen oude apk, dus dat zit wel snor. Hij staat op marktplaats, autoscout etc voor een mooi bedrag. Het is een avontuur, en nu we, we zijn nog jong, nog nergens aan vast zitten kunnen we dit soort dingen weleens gokken. Houdt het uitdagend ;)

KeesGrooteman op 18 feb 2016 17:47

Een koopauto verbruikt ook benzine, daar heb je hoop ik rekening mee gehouden? ;)

Ik heb zelf even bij Sixt gekeken. Met goed rondkijken moet het voor aanmerkelijk minder dan 700 euro lukken.

APK zegt mij helemaal niets. Dat houdt alleen maar in dat de auto niet zo onveilig is dat deze niet op de weg toegelaten mag worden. En zelfs daar wordt nog geregeld een loopje mee genomen, maar dat terzijde.

Laat achteraf even weten wat de schade uiteindelijk is geworden, ik ben benieuwd en hoop van harte dat ik veel te negatief heb gedacht.

@DSvier Ja je hebt gelijk (6 maanden ) niet omdat ze niet beviel geloof ik maar meer omdat ze te duur was.Hij had geloof ik een borg betaald van 45000 Pond en maanlijks nog eens1600 Pond via Ferrari . (Is wat hij zelf erover zei)

Mensen die uit het noorden komen en geinteresseerd zijn om een auto te huren. Kijk eens bij Autopallas. Heb daar nu 2x een auto gehuurd tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Gr

@DSvier: oh ik kan heel goed tegen een geintje en een stootje, al helemaal op autogebied ;-)
Ik vind het vermakelijk dat ooit werd gezegd, ‘Franse Rommel’ en men dat immer nog stug blijft beweren.

Ik denk dat menig Skoda rijder inmiddels erg veel mensen toelachen. Vorige week met de nieuwe Superb combi (station) in de L&K uitvoering op pad geweest en ik kan tegen alle wintersporters hier zeggen…
Huur die auto/leen hem want meer comfort op de achterbank qua ruimte…het komt in de buurt van de Maybach ;-)
@Hooykaas: Als je op YT, ‘ferrari network’ intoetst zijn daar nog een 3-tal filmpjes te bespeuren van mijn rit opgenomen in 2003. Zo ook in 1 of 2 van deze filmpjes valt te zien dat lampjes heel spontaan aangaan en er zaken beginnen te piepen. 1x herstarten en de boel was weer stil, zo wist de eigenaar mij van te voren te instrueren.
@franksplinter: tijden overwogen om een 159 station privé te gaan rijden maar het overgewicht van deze gaf voor mij de doorslag om voor de lichtvoetige dame te gaan…tot nu toe geen verkeerde keuze. Ik heb zakelijk heel veel problemen gehad met de Giulietta 170pk (Helaas) Ik had echt een maandagochtend geval en mocht toen op pad met de Audi A3 in een leuke uitvoering maar zeker minder pk’s. Dat Alfa’s roesten in de brochure was altijd al een grapje en teveel gasgeven kon lijden dat de testosteronbom…aluminium ging ejaculeren maar altijd weer de vraag waar het heen knalde ;-)

Zoals gezegd, lekker blijven rijden en veilig. Ieder naar zijn eigen budget en zijn kunnen

Ik zou graag eens met een Ferrari FF (de enige Ferrari voor 4 personen) op vakantie gaan.

Hooykaas op 18 feb 2016 17:00

Er zijn er wel meer waar je met 4 personen in kunt zitten hoor. De 612 bijv.

Übung macht den meister!!!

Ik lach me suf sinds deze winter.
Rij voor 60 euro, 1 volle tank naar Oostenrijk…laat dat nou net de reden zijn dat we volgende week weer gaan.
Wij rijden een Renault megane DCi GT Line, dieseltje uiteraard.
Auto huren heb ik geen ervaring mee. Hiervoor jaren met een Volvo V40 de bergen in gereden en moet zeggen dat ons franse bakkie een stukker fijner omhoog rijdt.

Ik lach me suf sinds deze winter.
Rij voor 60 euro, 1 volle tank naar Oostenrijk…laat dat nou net de reden zijn dat we volgende week weer gaan.
Wij rijden een Renault megane DCi GT Line, dieseltje uiteraard.
Auto huren heb ik geen ervaring mee. Hiervoor jaren met een Volvo V40 de bergen in gereden en moet zeggen dat ons franse bakkie een stukker fijner omhoog rijdt.

Ik lach me suf sinds deze winter.
Rij voor 60 euro, 1 volle tank naar Oostenrijk…laat dat nou net de reden zijn dat we volgende week weer gaan.
Wij rijden een Renault megane DCi GT Line, dieseltje uiteraard.
Auto huren heb ik geen ervaring mee. Hiervoor jaren met een Volvo V40 de bergen in gereden en moet zeggen dat ons franse bakkie een stukker fijner omhoog rijdt.

Dat is inmiddels alweer 180 euro.

Haha inderdaad en laat ik nou net niet weten hoe ik de extra posts verwijder :-)
Dure grap zo

Hier hetzelfde, Fiat Stilo MultiWagon MultiJet (Diesel), afschrijving heeft mn voorganger al goeddeels gedaan, gekocht met 110K erop voor 4400€. Ding staat nu op 250K en het enige dat er in die 140K kapot is gegaan zijn 2 koplampstellers ad 25€/stuk en 1 massakabel van een achterlicht. kosten 0€.

Voor de rest gewoon onderhoud, en zelfs dat valt met een serviceinterval van 30K nogal te overzien.

Ik rij voor 100€ aan diesel met skibox erop op en neer naar Oostenrijk. Ding doet bij 110-120 op de snelweg zo rond de 1 op 18 met de dakkoffer. Zonder dakkoffer haal je bij die snelheden 1 op 23.

Al eens gemeld (maar kan het niet meer vinden) Ford Focus II 1.6 16V station (uit de vorige generatie) prima auto red er 1:16 mee ongeveer. Staat nu 115K op de teller (gekocht met 29K) Naast normaal onderhoud 1 kapotte bobine gehad, dat is alles. We reden er meestal rond de 10 a 12 per jaar mee maar daar komen we nu niet meer aan. Daarnaast voor de winter een suzuki alto en voor de zomer een motor. Denk dat we volgend jaar maar eens ga kijken voor een andere auto ik denk weer een Focus of een Octavia. Geef er niet zoveel (meer) om moet betrouwbaar en veilig zijn. Met de motor kun je trouwens ook op de piste rijden ;) locatie sackpfeife sauerland

null

Seriously snow addicted family!

Tja, voor € 60 heen rijden naar Oostenrijk ofzelfs voor € 100 euro heen en weer, dat gaat mij nooit lukken met mijn (benzine) auto + grote dakkoffer en rijtempo… ik was uiteindelijk ca. € 280 kwijt voor heen en terug (Arnhem <-> Sölden), heb dan wel V-Power, RON100 etc. getankt… wellicht als ik me kan inhouden en ook 110/120 ga rijden dat ik een paar tientjes kan winnen…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Binnenkort met een Fiat grande punto 1.3jtd met 260.000 op de teller.
Omdat ik alleen rij zal ik me kwa snelheid inhouden en niet constant gaan lopen planken, dan loopt het barrel 1 op 20 ongeveer.
1000 heen, 1000 terug en misschien daar nog een 200km (zillertal, dus alle gebieden worden wel een keer bezocht) laat het 110 liter á €1 zijn.

Andere optie, met mijn andere barrel (wat luxere en fijnere wagen op benzine) die 1 op 11 loopt. Dat geeft al 200 liter á €1,25 gemiddeld voor mij alleen iets over de top…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie