Met welke auto naar wintersport???

Wel apart hoeveel aannames en bijna veroordelingen er zijn over elektrische auto’s.
Alle rijders (wel veel overigens) doen het voor het geld en het snel wegtrekken en ze hebben geen ruimte. Jammer natuurlijk dat dit zo leeft! Wellicht

Om wat tegengeluid te geven. Ik heb een Model 3 en mijn redenen zijn het hoge tech gehalte en het klimaat de grootste drijfveren. Zelf vind ik het ook jammer als iemand het puur kiest voor het geld, maar ieder zijn ding natuurlijk (en snap het koopjesjagen heus wel, gebeurd al jaren). :) Overigens vind ik het wel fijn dat het gebeurd bij een EV en niet bij een PHEV waardoor ze gedwongen zijn om elektrisch te rijden.

De model 3 heeft meer ruimte dan de Octavia voor bagage. Range een probleem? De helft van mijn Octavia en dat is alleen met vakanties echt iets waar je rekening mee houdt, de rest van het jaar niet echt.

Laadpalen, ik woon in Utrecht stad en heb nooit problemen met laden. Nu helpt het wel dat ik laad bij klanten en het werk en eigenlijk overal waar ik de auto niet gebruik en het nodig is. Maar thuis heb ik genoeg ruimte ervoor. (8 laadpalen binnen 300 meter) Ik denk dat parkeren an zich hier een groter probleem is dan een laadpaal vinden. ;)

Aural op 13 okt 2020 10:02

Dus je komt uit een auto van circa 30.000 en je rijdt nu in een wagen die, wanneer je corrigeert voor belastingvoordelen een minimaal dubbele nieuwprijs heeft (kun je ook voor in een E-klasse of 5 serie stappen dus, alleen ziet je leasetarief er dan iets anders uit ;)). Dat heeft dus best wel iets met geld van doen, je rijdt een vele malen luxere wagen dan voorheen (en voor de duidelijkheid, van harte gegund) maar de factor geld weegt natuurlijk wel degelijk heel zwaar mee.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ach ja die Jaguar. Ze rijden enkel nog rond met een XF-, XG- of XH- kenteken (alle van december 2018). Daarna zakte de verkoop in. De 3 zal na de S en X hetzelfde lot te wachten staan. Hoe groen en idealistisch het concept is. De Nederlander denkt enkel aan de portemonnee als het op (lease)auto’s aankomt.

Martijn77 op 13 okt 2020 00:46

Vergeet de PFEV Outlanders, de Volvo V60 D6, de Mercedes 350e niet.

Alle accu pakketjes sterven langzaam na de Lease periode.

Daarnaast verwacht men dat de leasebak in zijn huidige vorm, voor velen een soort van voorlopig laatste wordt. Na Corona zal de gemiddelde werkgever zich nog even achter de oren krabben.

Daarnaast gaat het met de autoverkoop/lease op dit moment dramatisch slecht.

Heb je een lekkere leasebak voor de deur mag gemiddeld NL hem niet eens gebruiken.

Thuiswerken voor velen en maar het leasebedrag doorbetalen.

Voordeel is nu wel dat de wereld een fors mindere uitstoot krijgt in deze tijd en de laadpalen vrij blijven.

Ninormaal op 13 okt 2020 00:59

Een tweedehands stekkerauto is voor particulieren totaal niet rendabel. Door het ontbreken van voorzieningen als een laadpaal in de buurt (al dan niet zelf aanschaffen, het hoge gewicht, beperkingen in laadruimte, actieradius en ontbreken van financieel voordeel zullen maar weinigen particulier geïntereseerd zijn.
In reclames zie je de electrieke auto altijd mooi geparkeerd staan op een gigantische oprit in een riante tuin. Helaas is Nederland zo dichtbevolkt dat men zijn auto eerder 4 straten verderop pas kwijt kan dan voor zijn eigen deur. En dan nog maar hopen dat er een laadpaal beschikbaar is. Ik ben dan wel weer benieuwd hoe de situatie bij onze zuiderburen is. Ik zie daar nog lang niet zo veel electrische auto’s dan bij ons.

Martijn77 op 13 okt 2020 09:10

Puur gelet op prijs per kilometer is een EV goedkoper dan een ICE, stroom is niet zo duur, vooral niet als je deze zelf opwekt met zonnepanelen. De benzine is nou niet bepaald goedkoop. Dan heb je nog onderhoud, een ICE heeft behoorlijk wat onderhoud nodig, een EV enkel de dingen als ruitenwisservloeistof, interieurfilter, banden en remmen. Die laatste gebruik je overigens nauwelijks dus zullen ook weinig kosten aan zitten.

Daarnaast is het gemak van een EV fijn, nooit meer hoeven tanken. Een laadpaal thuis heb je al voor 500 euro, en dan plug je de auto gewoon iedere dag in en begin je altijd de dag met een volle accu. Het gebeurt in Nederland zelden dat je een afstand moet rijden wat je niet met 1 acculading redt, en mocht dat zo zijn, is er een redelijk goed snellaadnetwerk, of kan je gebruik maken van een laadpaal op bestemming.

Om dan nog maar te zwijgen over het rijplezier dat je hebt met een EV, het rijdt in mijn opinie zoveel lekkerder dan een ICE, ik zou absoluut niet meer terug willen.

Natuurlijk heeft geld er een grote rol in gespeeld. Hoe verklaart men dan de grote verkooppieken van EV’s in december zo vlak voor aanscherping van de bijtellingregels? Voorheen wachtte men altijd met de aanschaf tot januari, want dan had je een nieuwer bouwjaar op het kenteken wat de verkoop later ten gunste kwam.
Ik geloof zeker dat de EV toekomst heeft (of moet hebben). Maar deze voordelen zijn nu nog voorbehouden aan voornamelijk de leaserijders. Particulieren pikken hier niks van mee en je moet wel verdomd veel van de natuur houden wil je 60 mille uitgeven voor een auto met 0% uitstoot.
Als de voordelen daar zijn stap ik wel over, maar tot die tijd gewoon nog maar even doordieselen.

?? 2023

Wel apart hoeveel aannames en bijna veroordelingen er zijn over elektrische auto’s.
Alle rijders (wel veel overigens) doen het voor het geld en het snel wegtrekken en ze hebben geen ruimte. Jammer natuurlijk dat dit zo leeft! Wellicht

Om wat tegengeluid te geven. Ik heb een Model 3 en mijn redenen zijn het hoge tech gehalte en het klimaat de grootste drijfveren. Zelf vind ik het ook jammer als iemand het puur kiest voor het geld, maar ieder zijn ding natuurlijk (en snap het koopjesjagen heus wel, gebeurd al jaren). :) Overigens vind ik het wel fijn dat het gebeurd bij een EV en niet bij een PHEV waardoor ze gedwongen zijn om elektrisch te rijden.

De model 3 heeft meer ruimte dan de Octavia voor bagage. Range een probleem? De helft van mijn Octavia en dat is alleen met vakanties echt iets waar je rekening mee houdt, de rest van het jaar niet echt.

Laadpalen, ik woon in Utrecht stad en heb nooit problemen met laden. Nu helpt het wel dat ik laad bij klanten en het werk en eigenlijk overal waar ik de auto niet gebruik en het nodig is. Maar thuis heb ik genoeg ruimte ervoor. (8 laadpalen binnen 300 meter) Ik denk dat parkeren an zich hier een groter probleem is dan een laadpaal vinden. ;)

Aural op 13 okt 2020 10:02

Dus je komt uit een auto van circa 30.000 en je rijdt nu in een wagen die, wanneer je corrigeert voor belastingvoordelen een minimaal dubbele nieuwprijs heeft (kun je ook voor in een E-klasse of 5 serie stappen dus, alleen ziet je leasetarief er dan iets anders uit ;)). Dat heeft dus best wel iets met geld van doen, je rijdt een vele malen luxere wagen dan voorheen (en voor de duidelijkheid, van harte gegund) maar de factor geld weegt natuurlijk wel degelijk heel zwaar mee.

Shane op 13 okt 2020 10:11

Het is geen eerlijk vergelijk om alleen naar aanschafprijs te kijken. De kilometerkostprijs is een veel betere graadmeter. En dan is het verschil vaak ineens heel klein, of is de BEV zelfs goedkoper (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk).

Wel apart hoeveel aannames en bijna veroordelingen er zijn over elektrische auto’s.
Alle rijders (wel veel overigens) doen het voor het geld en het snel wegtrekken en ze hebben geen ruimte. Jammer natuurlijk dat dit zo leeft! Wellicht

Om wat tegengeluid te geven. Ik heb een Model 3 en mijn redenen zijn het hoge tech gehalte en het klimaat de grootste drijfveren. Zelf vind ik het ook jammer als iemand het puur kiest voor het geld, maar ieder zijn ding natuurlijk (en snap het koopjesjagen heus wel, gebeurd al jaren). :) Overigens vind ik het wel fijn dat het gebeurd bij een EV en niet bij een PHEV waardoor ze gedwongen zijn om elektrisch te rijden.

De model 3 heeft meer ruimte dan de Octavia voor bagage. Range een probleem? De helft van mijn Octavia en dat is alleen met vakanties echt iets waar je rekening mee houdt, de rest van het jaar niet echt.

Laadpalen, ik woon in Utrecht stad en heb nooit problemen met laden. Nu helpt het wel dat ik laad bij klanten en het werk en eigenlijk overal waar ik de auto niet gebruik en het nodig is. Maar thuis heb ik genoeg ruimte ervoor. (8 laadpalen binnen 300 meter) Ik denk dat parkeren an zich hier een groter probleem is dan een laadpaal vinden. ;)

Aural op 13 okt 2020 10:02

Dus je komt uit een auto van circa 30.000 en je rijdt nu in een wagen die, wanneer je corrigeert voor belastingvoordelen een minimaal dubbele nieuwprijs heeft (kun je ook voor in een E-klasse of 5 serie stappen dus, alleen ziet je leasetarief er dan iets anders uit ;)). Dat heeft dus best wel iets met geld van doen, je rijdt een vele malen luxere wagen dan voorheen (en voor de duidelijkheid, van harte gegund) maar de factor geld weegt natuurlijk wel degelijk heel zwaar mee.

Shane op 13 okt 2020 10:11

Mijn vorige auto was bijna 40.000 en deze 50.000. Ik zou geen 5 serie kunnen kiezen voor dat bedrag en dan heb je nog een kale ook. Dus niet echt een goede vergelijking. Enige financiële keuze was overigens de versie van de Model 3. Net zoals bij de vorige auto ik keek heeft de superb meerwaarde voor mij tegenover de octavia en wat het kost. Het had ook een e-niro kunnen zijn (die een close 2e was). En als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de 5 serie qua luxe ook niet te vergelijken met de Model 3. Hij wordt ook vaker vergeleken met de 3 serie.

Natuurlijk heeft geld er een grote rol in gespeeld. Hoe verklaart men dan de grote verkooppieken van EV’s in december zo vlak voor aanscherping van de bijtellingregels? Voorheen wachtte men altijd met de aanschaf tot januari, want dan had je een nieuwer bouwjaar op het kenteken wat de verkoop later ten gunste kwam.
Ik geloof zeker dat de EV toekomst heeft (of moet hebben). Maar deze voordelen zijn nu nog voorbehouden aan voornamelijk de leaserijders. Particulieren pikken hier niks van mee en je moet wel verdomd veel van de natuur houden wil je 60 mille uitgeven voor een auto met 0% uitstoot.
Als de voordelen daar zijn stap ik wel over, maar tot die tijd gewoon nog maar even doordieselen.

Martijn77 op 13 okt 2020 11:19

Ik zei ook: voor mij persoonlijk. En ik ken best veel mensen (zeker 6) die privé een EV gekocht hebben. :)
Zonnepanelen en een EV is voor veel mensen een voordelige keus.

Ik laat het hierbij, het wordt altijd een hetze als je het over EV’s hebt en de keuze. Veel generalisatie en veroordelingen over waarom je voor iets gekozen hebt. Nu valt het hier nog mee, het gaat vooral over financieel, waar anderen alleen maar doorratelen over hoe slecht EV’s wel niet voor het milieu zijn. ;)

Bovendien gaat dit topic over hoe je naar je wintersport rijdt en niet waarom een heleboel mensen voor EV’s gaan.

*bericht bewerkt door Aural op 13 okt 2020 12:03

Wel apart hoeveel aannames en bijna veroordelingen er zijn over elektrische auto’s.
Alle rijders (wel veel overigens) doen het voor het geld en het snel wegtrekken en ze hebben geen ruimte. Jammer natuurlijk dat dit zo leeft! Wellicht

Om wat tegengeluid te geven. Ik heb een Model 3 en mijn redenen zijn het hoge tech gehalte en het klimaat de grootste drijfveren. Zelf vind ik het ook jammer als iemand het puur kiest voor het geld, maar ieder zijn ding natuurlijk (en snap het koopjesjagen heus wel, gebeurd al jaren). :) Overigens vind ik het wel fijn dat het gebeurd bij een EV en niet bij een PHEV waardoor ze gedwongen zijn om elektrisch te rijden.

De model 3 heeft meer ruimte dan de Octavia voor bagage. Range een probleem? De helft van mijn Octavia en dat is alleen met vakanties echt iets waar je rekening mee houdt, de rest van het jaar niet echt.

Laadpalen, ik woon in Utrecht stad en heb nooit problemen met laden. Nu helpt het wel dat ik laad bij klanten en het werk en eigenlijk overal waar ik de auto niet gebruik en het nodig is. Maar thuis heb ik genoeg ruimte ervoor. (8 laadpalen binnen 300 meter) Ik denk dat parkeren an zich hier een groter probleem is dan een laadpaal vinden. ;)

Aural op 13 okt 2020 10:02

Dus je komt uit een auto van circa 30.000 en je rijdt nu in een wagen die, wanneer je corrigeert voor belastingvoordelen een minimaal dubbele nieuwprijs heeft (kun je ook voor in een E-klasse of 5 serie stappen dus, alleen ziet je leasetarief er dan iets anders uit ;)). Dat heeft dus best wel iets met geld van doen, je rijdt een vele malen luxere wagen dan voorheen (en voor de duidelijkheid, van harte gegund) maar de factor geld weegt natuurlijk wel degelijk heel zwaar mee.

Shane op 13 okt 2020 10:11

Het is geen eerlijk vergelijk om alleen naar aanschafprijs te kijken. De kilometerkostprijs is een veel betere graadmeter. En dan is het verschil vaak ineens heel klein, of is de BEV zelfs goedkoper (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk).

DSvier op 13 okt 2020 11:35

Daar heb je een punt. Maar een hogere aanschafprijs vertaalt zich ook weer in een hogere afschrijving waarmee de km-kostprijs ook weer hoger uitvalt. Maar bij een gelijkwaardig vergelijk (bij een bekend auto weekblad) tussen een Model 3 AWD en een XC60 D4, beide gelijk in aanschaf maar een km/prijs van 58,3 ct en 87,3. De EV valt dan een stuk voordeliger uit.

?? 2023

Daar heb je een punt. Maar een hogere aanschafprijs vertaalt zich ook weer in een hogere afschrijving waarmee de km-kostprijs ook weer hoger uitvalt.

Martijn77 op 13 okt 2020 11:58

Is dat zo? De afschrijving van een Model 3 moet je maar eens een goede studie van maken!

Als voorbeeld de Model 3 uit deze MP advertentie :https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/tesla/m1611591472-tesla-…

Oorspronkelijke cataloguswaarde: € 49.399, staat te koop voor € 55.999.

null

Je kan de “oude” regel “Een nieuw gekochte auto is al minder waard zodra je ermee naar huis rijdt” niet zonder meer loslaten op een Tesla Model 3. Sinds vorige week stopt mijn 1,5 jaar oude Model 3 bij stoplichten. Dit alleen maar door een software update waar ik niet voor naar de garage heb hoeven te gaan en waar ik ook niet apart voor heb hoeven te betalen. Een functie die mijn auto eerst niet had en nu wel heeft. Is hij nu minder waard geworden, even waardig of zelfs meer waard geworden?

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Daar heb je een punt. Maar een hogere aanschafprijs vertaalt zich ook weer in een hogere afschrijving waarmee de km-kostprijs ook weer hoger uitvalt.

Martijn77 op 13 okt 2020 11:58

Is dat zo? De afschrijving van een Model 3 moet je maar eens een goede studie van maken!

Als voorbeeld de Model 3 uit deze MP advertentie :https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/tesla/m1611591472-tesla-…

Oorspronkelijke cataloguswaarde: € 49.399, staat te koop voor € 55.999.

null

Je kan de “oude” regel “Een nieuw gekochte auto is al minder waard zodra je ermee naar huis rijdt” niet zonder meer loslaten op een Tesla Model 3. Sinds vorige week stopt mijn 1,5 jaar oude Model 3 bij stoplichten. Dit alleen maar door een software update waar ik niet voor naar de garage heb hoeven te gaan en waar ik ook niet apart voor heb hoeven te betalen. Een functie die mijn auto eerst niet had en nu wel heeft. Is hij nu minder waard geworden, even waardig of zelfs meer waard geworden?

Unit106 op 13 okt 2020 12:24

Nu is een vraagprijs op marktplaats natuurlijk totaal nietszeggend voor een werkelijke waarde. Op marktplaats staat zoveel spul dat voor vele malen meer te koop staat dan wat de werkelijke waarde is. Kom dan op zijn minst met gewoon een advertentie van een autodealer op een website zoals autoscout. Daarnaast kan een auto door extra opties ook een hoop meer waard zijn dan de cataloguswaarde. Als hij veel opties heeft, is hij ook niet voor de cataloguswaarde bij de dealer verkocht. Een extra optie zoals autopilot die hier is toegevoegd is natuurlijk al duizenden euro’s bovenop de oorspronkelijke cataloguswaarde.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 okt 2020 12:32

Born to Ride
ijn vorige auto was bijna 40.000 en deze 50.000. Ik zou geen 5 serie kunnen kiezen voor dat bedrag en dan heb je nog een kale ook. Dus niet echt een goede vergelijking. Enige financiële keuze was overigens de versie van de Model 3. Net zoals bij de vorige auto ik keek heeft de superb meerwaarde voor mij tegenover de octavia en wat het kost. Het had ook een e-niro kunnen zijn (die een close 2e was). En als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de 5 serie qua luxe ook niet te vergelijken met de Model 3. Hij wordt ook vaker vergeleken met de 3 serie. § Aural op 13 okt 2020 11:57

Ik zei dan ook, gecorrigeerd voor belastingvoordelen (BPM en BTW), dan kom je wel degelijk in de vanafprijzen categorie van de 5-serie en E-klasse en/of leuk uitgevoerde c-klasse en 3-serie. Maar goed, mijn punt is dus dat je zonder de financiële voordelen deze klasse wagen niet had kunnen rijden (althans zeker niet voor dit bedrag) en dat geld dus wel onherroepelijk een rol speelt in je besluit voor een EV, eender welke. Je rijdt een wagen uit een (veel) luxer segment, voor hetzelfde of soms zelfs minder geld. Daar zou ik ook voor kiezen uiteraard. Maar je kunt pas echt zeggen dat je het alleen voor het milieu en de specs hebt gedaan als je bijvoorbeeld uit een c-klasse stapt, een beetje extra uitgeeft en dan in een Model 3 gaat zitten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De relatief lage afschrijving is natuurlijk ook weer voor een groot deel toe te schrijven aan de bijtellingsregels. Zo kant het dat een 2019 Model 3 zakelijk interessanter is dan een 2020 Model 3 (4% bijtelling vs 8% bijtelling) en een 2019 daardoor zo hoog geprijsd is.

Zolang deze verschillen in bijtelling tussen de modeljaren blijft, zal ook de restwaarde kunstmatig hoog blijven, maar uiteindelijk loopt dat ballonnetje ook leeg.

ijn vorige auto was bijna 40.000 en deze 50.000. Ik zou geen 5 serie kunnen kiezen voor dat bedrag en dan heb je nog een kale ook. Dus niet echt een goede vergelijking. Enige financiële keuze was overigens de versie van de Model 3. Net zoals bij de vorige auto ik keek heeft de superb meerwaarde voor mij tegenover de octavia en wat het kost. Het had ook een e-niro kunnen zijn (die een close 2e was). En als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de 5 serie qua luxe ook niet te vergelijken met de Model 3. Hij wordt ook vaker vergeleken met de 3 serie. § Aural op 13 okt 2020 11:57

Ik zei dan ook, gecorrigeerd voor belastingvoordelen (BPM en BTW), dan kom je wel degelijk in de vanafprijzen categorie van de 5-serie en E-klasse en/of leuk uitgevoerde c-klasse en 3-serie. Maar goed, mijn punt is dus dat je zonder de financiële voordelen deze klasse wagen niet had kunnen rijden (althans zeker niet voor dit bedrag) en dat geld dus wel onherroepelijk een rol speelt in je besluit voor een EV, eender welke. Je rijdt een wagen uit een (veel) luxer segment, voor hetzelfde of soms zelfs minder geld. Daar zou ik ook voor kiezen uiteraard. Maar je kunt pas echt zeggen dat je het alleen voor het milieu en de specs hebt gedaan als je bijvoorbeeld uit een c-klasse stapt, een beetje extra uitgeeft en dan in een Model 3 gaat zitten.

Shane op 13 okt 2020 12:28

Ik snap waar je op doelt, maar dat stond voor mij echt los van het feit van de keuze voor een EV. Wel heeft dat uiteraard gevolgen voor de keuze hoe luxe je wilt gaan (je betaald tenslotte minder lasten voor meer auto). Daar heb je dan wel gelijk in. En ja, ik had ook EV gekozen als dat evenveel zou kosten dan wat ik betaalde voor de octavia en voor de model 3 zelfs iets meer.

Het was ook wel een leap of faith, ik wist niet of EV’s echt iets voor mij zou zijn. Nu weet ik dat wel, maar dat is het voordeel van zakelijk rijden. :)

Daar heb je een punt. Maar een hogere aanschafprijs vertaalt zich ook weer in een hogere afschrijving waarmee de km-kostprijs ook weer hoger uitvalt.

Martijn77 op 13 okt 2020 11:58

Is dat zo? De afschrijving van een Model 3 moet je maar eens een goede studie van maken!

Als voorbeeld de Model 3 uit deze MP advertentie :https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/tesla/m1611591472-tesla-…

Oorspronkelijke cataloguswaarde: € 49.399, staat te koop voor € 55.999.

null

Je kan de “oude” regel “Een nieuw gekochte auto is al minder waard zodra je ermee naar huis rijdt” niet zonder meer loslaten op een Tesla Model 3. Sinds vorige week stopt mijn 1,5 jaar oude Model 3 bij stoplichten. Dit alleen maar door een software update waar ik niet voor naar de garage heb hoeven te gaan en waar ik ook niet apart voor heb hoeven te betalen. Een functie die mijn auto eerst niet had en nu wel heeft. Is hij nu minder waard geworden, even waardig of zelfs meer waard geworden?

Unit106 op 13 okt 2020 12:24

De naam van de website waar deze Tesla wordt aangeboden zegt mij al voldoende…
Maar Elon Musk claimt dat Tesla het eerste merk wordt zonder afschrijving. Volgens mij behaal je dit alleen indien de vraag nog veel groter wordt dan het aanbod. Met de huidige Corona crisis en de verandering naar thuiswerken als standaard betwijfel ik of deze vraag/aanbod verhouding zal standhouden en er over 4 jaar na het einde van de eerste lease termijn de leasemaatschappijen met een overschot aan onverkoopbare 3’s blijven zitten.

?? 2023

Ik denk toch dat die E-Niro je een stuk minder zou hebben overtuigd van het EV rijden @Aural ;). Prima wagen hoor, maar niet in vergelijk met de Tesla.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk toch dat die E-Niro je een stuk minder zou hebben overtuigd van het EV rijden @Aural ;). Prima wagen hoor, maar niet in vergelijk met de Tesla.

Shane op 13 okt 2020 13:13

Ik heb de e-Niro laatst gereden en ik denk dat je gelijk en ongelijk hebt. :)
Je hebt gelijk dat nu ik de model 3 ervaren hebt de e-Niro een flinke stap terug is. Maar als ik deze (2020 model) had gehad was ik ook reuze enthousiast geweest. Zeker nu ze 3 fasen laden.

Maar Elon Musk claimt dat Tesla het eerste merk wordt zonder afschrijving. Volgens mij behaal je dit alleen indien de vraag nog veel groter wordt dan het aanbod. Met de huidige Corona crisis en de verandering naar thuiswerken als standaard betwijfel ik of deze vraag/aanbod verhouding zal standhouden en er over 4 jaar na het einde van de eerste lease termijn de leasemaatschappijen met een overschot aan onverkoopbare 3’s blijven zitten.

Martijn77 op 13 okt 2020 13:07

Dan heb je niet goed naar Elon geluisterd ;-)

Met een bijna maandelijkse frequentie wordt een Tesla voorzien van andere software. Niet elke update is even spannend maar kijkend over de maanden heen kan een Model 3 nu al veel meer dan begin 2019. En dit kan de auto zonder extra kosten en zonder garage bezoeken. Technisch gezien wordt de auto minder waard terwijl de auto aan de functionele kant meer waard wordt. Dit kan de afschrijving aardig in balans houden en in ieder geval de afschrijving anders laten zijn dan van een auto die niet functioneel meer waard wordt.

Hopelijk krijgt mijn huidige Model 3 ooit de functionaliteit om echt geheel zelfstandig van A naar B te rijden (dit is tenslotte het uiteindelijke plan van Elon). Ik zie mijzelf op vrijdagavond al plaats nemen in de auto, de auto in te stellen op mijn wintersport locatie en vervolgens heerlijk m’n ogen dicht te doen om op zaterdag morgen uitgerust te worden afgeleverd op mijn wintersport locatie (om dit onderwerp maar weer on-topic te brengen). Hardware technisch is de auto al geschikt hiervoor, alleen nu nog (lang) wachten op de software en de toestemming van de wetgevers in Europa. Wat gaat een auto waard zijn die dit functioneel kan bieden?

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ik lees aandachtig mee.

Krijg net een appje van een vriend die chef werkplaats is.

null

Duidelijk erg positief gestemd.

*bericht bewerkt door Ninormaal op 13 okt 2020 17:34

Het vervolg mocht men het spannend vinden:

null

Een ander maatje van mij:

null

Dus alle positieve verhalen ten spijt. Ik houd er een andere mening op na.

Alles moet electrisch gaan rijden, behalve de bergingswagen… 😉. Laten we maar eerst afwachten wat de komende tijd gaat brengen en óf we nog wel naar de wintersport kunnen rijden.

?? 2023
ijn vorige auto was bijna 40.000 en deze 50.000. Ik zou geen 5 serie kunnen kiezen voor dat bedrag en dan heb je nog een kale ook. Dus niet echt een goede vergelijking. Enige financiële keuze was overigens de versie van de Model 3. Net zoals bij de vorige auto ik keek heeft de superb meerwaarde voor mij tegenover de octavia en wat het kost. Het had ook een e-niro kunnen zijn (die een close 2e was). En als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de 5 serie qua luxe ook niet te vergelijken met de Model 3. Hij wordt ook vaker vergeleken met de 3 serie. § Aural op 13 okt 2020 11:57

Ik zei dan ook, gecorrigeerd voor belastingvoordelen (BPM en BTW), dan kom je wel degelijk in de vanafprijzen categorie van de 5-serie en E-klasse en/of leuk uitgevoerde c-klasse en 3-serie. Maar goed, mijn punt is dus dat je zonder de financiële voordelen deze klasse wagen niet had kunnen rijden (althans zeker niet voor dit bedrag) en dat geld dus wel onherroepelijk een rol speelt in je besluit voor een EV, eender welke. Je rijdt een wagen uit een (veel) luxer segment, voor hetzelfde of soms zelfs minder geld. Daar zou ik ook voor kiezen uiteraard. Maar je kunt pas echt zeggen dat je het alleen voor het milieu en de specs hebt gedaan als je bijvoorbeeld uit een c-klasse stapt, een beetje extra uitgeeft en dan in een Model 3 gaat zitten.

Shane op 13 okt 2020 12:28

Er is helemaal geen belastingvoordeel ten aanzien van BTW en BPM bij elektrische auto’s…

Het vervolg mocht men het spannend vinden:

null

Een ander maatje van mij:

null

Dus alle positieve verhalen ten spijt. Ik houd er een andere mening op na.

Ninormaal op 13 okt 2020 17:41

Want een plofmotor gaat nooit stuk?

Ik rij toch alweer 7 jaar probleemloos elektrisch. Dat de iD3 problemen heeft met de software is bekend, maar bij VAG kun je ook zoeken op kantelende zuigers bijvoorbeeld. Of dieselgate. Het zou ook gewoon aan dat concern kunnen liggen. ;)

Hopelijk krijgt mijn huidige Model 3 ooit de functionaliteit om echt geheel zelfstandig van A naar B te rijden (dit is tenslotte het uiteindelijke plan van Elon). Ik zie mijzelf op vrijdagavond al plaats nemen in de auto, de auto in te stellen op mijn wintersport locatie en vervolgens heerlijk m’n ogen dicht te doen om op zaterdag morgen uitgerust te worden afgeleverd op mijn wintersport locatie (om dit onderwerp maar weer on-topic te brengen). Hardware technisch is de auto al geschikt hiervoor, alleen nu nog (lang) wachten op de software en de toestemming van de wetgevers in Europa. Wat gaat een auto waard zijn die dit functioneel kan bieden?

Unit106 op 13 okt 2020 16:13

Ik hoop ooit dat dat tot de mogelijkheden gaat horen. En dat het dan voor iedereen betaalbaar is. Wat lijkt me dat heerlijk om thuis in iets te stappen wat je op plaats van bestemming brengt en je heel de reis niks hoeft te doen. En of dat dan op diesel, benzine of stroom is zal mij verder een worst wezen.

Übung macht den meister!!!

Hopelijk krijgt mijn huidige Model 3 ooit de functionaliteit om echt geheel zelfstandig van A naar B te rijden (dit is tenslotte het uiteindelijke plan van Elon). Ik zie mijzelf op vrijdagavond al plaats nemen in de auto, de auto in te stellen op mijn wintersport locatie en vervolgens heerlijk m’n ogen dicht te doen om op zaterdag morgen uitgerust te worden afgeleverd op mijn wintersport locatie (om dit onderwerp maar weer on-topic te brengen). Hardware technisch is de auto al geschikt hiervoor, alleen nu nog (lang) wachten op de software en de toestemming van de wetgevers in Europa. Wat gaat een auto waard zijn die dit functioneel kan bieden?

Unit106 op 13 okt 2020 16:13

Ik hoop ooit dat dat tot de mogelijkheden gaat horen. En dat het dan voor iedereen betaalbaar is. Wat lijkt me dat heerlijk om thuis in iets te stappen wat je op plaats van bestemming brengt en je heel de reis niks hoeft te doen. En of dat dan op diesel, benzine of stroom is zal mij verder een worst wezen.

RFKANGOO op 13 okt 2020 20:29

Dat verhaal hoorde ik al 6 jaar geleden en op dit moment klinkt het vooral als toekomst muziek

May the ski force be with you !!

Ze hebben mij gevraagd dus RFKANGOO dat wordt ontspannen naar de sneeuw.

3,7 seconde naar de 100 en dan hop met 250km/u op naar de sneeuw. Heel ontspannen 😀
https://nl.mashable.com/tech/2790/tesla-selecteert-goede-cha…

Ze hebben mij gevraagd dus RFKANGOO dat wordt ontspannen naar de sneeuw.

3,7 seconde naar de 100 en dan hop met 250km/u op naar de sneeuw. Heel ontspannen 😀
https://nl.mashable.com/tech/2790/tesla-selecteert-goede-cha…

Ninormaal op 13 okt 2020 22:47

Whahaha, duidelijk geen ervaring met het rijden in een Tesla met de auto pilot actief :-)

Blijf lekker bij je eigen mening zou ik zeggen. Het aantal electrische rijders groeit al hard genoeg. Ik kan nu nog zorgeloos met mijn accu bak door geheel europa reizen. Dat blijf ik graag doen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Want een plofmotor gaat nooit stuk?

Ik rij toch alweer 7 jaar probleemloos elektrisch. Dat de iD3 problemen heeft met de software is bekend, maar bij VAG kun je ook zoeken op kantelende zuigers bijvoorbeeld. Of dieselgate. Het zou ook gewoon aan dat concern kunnen liggen. ;)

DSvier op 13 okt 2020 18:58

Deze plofmotor oh wacht ;-) voorlopig ook maar even laten staan. https://www.ad.nl/auto/brandgevaar-ford-kuga-plug-inhybride-…

Geen VAG maar die andere grote bouwer. Daarnaast weten wij inmiddels bijna allemaal wel dat de lichtunits van Tesla vaak genoeg rijdende aquariums zijn, slechte rubbers en geef ik slechts met een paar hele recente voorbeelden aan dat elektrisch rijden echt niet zo zaligmakend is vandaar ook hier een elektrische en plofmotor.

Toch apart dat vele Tesla’s kampen met condens en echt vocht in de lichtunits, ik heb het meerdere malen gezien en foto’s van gemaakt. Het is tevens een actief onderwerp op het Teslaforum en had het in de achterlichtunit linksachter. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/vocht-in-koplamparma…

De techniek en elektronica achter een tesla in interessant, de afwerking helaas ver beneden niveau. Loslatende lak, lekke koplampen, interieur dat geregeld loslaat of afbreekt, naden van deuren die verre van parallel zijn. Een ander punt wat echt heel bedroevend is, is de omstandigheden waarin de benodigde kobalt gewonnen word, dat is echt schrijnend.

Born to Ride

Om het onderwerp weer enigszins ontopic te brengen : ik heb met mijn Model 3 geen issues tot nu toe die mij behoeden om op een relaxte manier op mijn vakantie bestemming te geraken. Heb in September zeer relax 4.400km afgelegd in 10 dagen. Rondreisje Italie, de heenweg via de Zwitserse bergen en de terugweg via de Dolomieten. Ik heb een keertje mijn wintersport gebied bezocht zonder dat er sneeuw ligt. Dankzij het zelfstandig rijden van de auto is het afleggen van lange afstanden veranderd.

En ja, elk merk kent genoeg verhalen van maandag morgen gevallen met de nodige issues. Tesla is wat dat betreft net een echte auto producent.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Dankzij het zelfstandig rijden van de auto is het afleggen van lange afstanden veranderd.

En ja, elk merk kent genoeg verhalen van maandag morgen gevallen met de nodige issues. Tesla is wat dat betreft net een echte auto producent.

Unit106 op 14 okt 2020 21:29

Leuke trip, mooie reis.

Maar je opmerking dankzij het zelfstandig rijden van de auto is het afleggen van lange afstanden veranderd?
Jij slaapt met de auto-pilot aan en na 450-500km als je de LR versie hebt moet je toch even laden?

Ik heb zoals je wellicht een stukje terug hebt kunnen lezen ook een 3, de snelle versie.
In 10 dagen 4400km gereden klinkt als een leuke en mooie reis. Misschien voor sommigen hier zelfs als indrukwekkend. Er zijn hele groepen mensen die in de zomer afreizen naar hun vakantie/vaderland zoals mijn aardige kapper die als enkele reis met zijn gezin 3200km rijdt (Konya, Turkije).

Groepjes internationale kentekens uit Bulgarije, Litouwen, Roemenië die op vrijdagmiddag de A1 naar het oosten trekken en zondag op maandagnacht weer terugrijden. Dat zijn echte km-vreters vandaar ook vaak de voorkeur voor zuinige diesels (veel km’s en relatief goedkoop qua verbruik). Voor velen van ons is een wintersport reeds een enorme autoreis. De auto-pilot vind ik persoonlijk een verschrikkelijke optie en ben teveel stuur-gek om hem aan te zetten. Daarnaast is mijn actieradius nog niet getest met ‘extreme’ koude. Ik heb dit model omdat ik van doorrijden houd en fun maar naar de sneeuw zie ik mij niet doen.

Ik red verre van de geclaimde actieradius. Door Duitsland rijden is voor mij echt na 300km rijden al plannen om nu te zeggen dat het een relaxte manier van reizen is. In Duitsland 120km/u rijden om zo zuinig mogelijk te rijden of zelfs 100km/u om maar zo lang mogelijk door te kunnen rijden ik vind het niets.

Ik word vrolijk van een volle tank en km’s vreten achter elkaar. De nacht doorrijden over lege wegen, ik rijd dan eigenlijk altijd zelf. De vele veiligheidsopties zijn voor enkelen enorm waardevol maar op de Volvo heb ik mijn profielinstelling met minimale veiligheidsopties aan. Adaptive Cruisecontrol dien ik net als de start/stop iedere keer handmatig uit te zetten. Verschrikkelijke optie zeker met kruisend invoegend en uitvoegend verkeer. Dat idiote paniekerige remmen en dan als een malle weer versnellen.

In de Tesla vind ik dat ook helemaal niets en vroeger kwamen mensen naar de sneeuw in een Renault 4 en een lelijke eend, dat was gewoon een mooi avontuur en ook zij kwamen die berg op. Franse troep is het doorgaans toch? ;-)

null

Op de Volvo zit Pilot-Assist dat is eigenlijk helemaal niet prettig. Maar goed ik snap niet zo goed dat het autorijden echt is veranderd. Slapen achter het stuur is eigenlijk echt raar, zal je het jezelf ooit vergeven als je ergens achterop klapt en de auto-pilot van Tesla de schuld kan of wilt geven. Je ziet soms van die mensen die dan een krant gaan lezen in de auto, ik zit dan Jiskefet-achtig raarrr te roepen.

Ach misschien ben ik het zelf wel.

Maar je opmerking dankzij het zelfstandig rijden van de auto is het afleggen van lange afstanden veranderd?
Jij slaapt met de auto-pilot aan en na 450-500km als je de LR versie hebt moet je toch even laden?

Ninormaal op 14 okt 2020 23:17

Overdag rijdt mijn auto zelfstandig en controleer ik of de auto dit goed doet. Dit is veel minder inspannend voor mij dan voorheen waar ik zelf aan het sturen was en zelf de snelheid moest houden. 's Nachts slaap ik en dat doe ik in een normaal bed in een hotel. Af en toe trap ik het pedaal even in maar zelfs in Duitsland is hard rijden voor langere tijd niet echt mogelijk meer. Uiteindelijk vind ik het harde rijden mij meer energie kosten dan het mij energie geeft.

Tijdens m’n laatste reis nog even gecontroleerd om mijn Model 3 nog steeds 233km/u kon rijden en dat kon die. Na vele keren weer afremmen voor trager verkeer was ik er wel weer klaar mee en liet ik de auto weer lekker zelfstandig rijden met 150km/u.

Voor mijn wintersport reis naar Italie vertrek ik standaard op vrijdagochtend. Op de vrijdagavond eten we meestal in een restaurant waar we niet kunnen laden. Lekker/leuk eten vinden we belangrijker dan tijd. Vervolgens rijden we door naar ons overnachtingsadres. De volgende ochtend bezoeken we de lokale bakker voor het ontbijt. Via een toeristische route rijden we vervolgens fileloos naar Innsbruck (zeker niet aansluiten op de Fernpass). Onderweg de bekende laadstops en koffie/lunches. Op zaterdagmiddag komen we vervolgens uitgerust en ontspannen aan bij ons hotel in de Dolomieten. Zondag morgen staan we op de lange latten. Reisgezelschap : 2 volwassenen en geen kinderen.

450km aan 1 stuk rijden? Nee dus, na 200 a 250km is het weer eens tijd voor een plasje en een bak koffie. Na 20 minuten laden heeft de auto weer zo’n 250km extra aan stroom geladen. Genoeg dus om weer 2 uurtjes te rijden.

Ik heb dit model omdat ik van doorrijden houd en fun maar naar de sneeuw zie ik mij niet doen.
Ik word vrolijk van een volle tank en km’s vreten achter elkaar. De nacht doorrijden over lege wegen, ik rijd dan eigenlijk altijd zelf.

Ninormaal op 14 okt 2020 23:17

Zo snel mogelijk op je vakantiebestemming aankomen? Kies voor een ICE (een auto met een verbrandingsmotor).
Ontspannen en uitgerust op je vakantiebestemming aankomen? Kies voor een electrische auto (eigenlijk zou ik alleen de Model 3 aanraden qua range & verbruik) met zelfstandig rijden.

Het is simpel een wijze van reizen. Hoeft geen discussie van gemaakt te worden. Mijn vakantie begint al op het moment dat ik thuis de deur op slot draai.

In Duitsland 120km/u rijden om zo zuinig mogelijk te rijden of zelfs 100km/u om maar zo lang mogelijk door te kunnen rijden ik vind het niets.

Ninormaal op 14 okt 2020 23:17

Het meest efficiente is 150km/u rijden volgens een uitgevoerde test. Met 100km/u rijden ben je dus minder efficient.

Maar goed ik snap niet zo goed dat het autorijden echt is veranderd. Slapen achter het stuur is eigenlijk echt raar,

Ninormaal op 14 okt 2020 23:17

Slapen tijdens het rijden moet ooit in de toekomst mogelijk worden. De huidige functionaliteit zorgt er wel voor dat het rijden minder inspannend is geworden (dit zie ik dus als verandering). Voordat ik een Model 3 had zag mijn manier van reizen er niet anders uit. De noodzakelijke laadstops voer ik uit in dezelfde rustmomenten die ik voorheen ook inlastte in mijn reis.

Voorheen gebruikte ik in Duitsland de raststätten. De Tesla opladers staan echter bij de autohofen dus tegenwoordig verlaat ik de snelweg voor mijn rust momenten. Daarbij moest ik voorheen tanken, afrekenen bij de kassa, de auto verplaatsen en dan kon ik het toilet & de koffie gaan opzoeken. Nu kan ik de auto meteen parkeren en het toilet & de koffie gaan opzoeken. Dit is dus wat voor mij is veranderd sinds ik de Model 3 rijdt.

*bericht bewerkt door Unit106 op 15 okt 2020 00:52

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Om het onderwerp weer enigszins ontopic te brengen : ik heb met mijn Model 3 geen issues tot nu toe die mij behoeden om op een relaxte manier op mijn vakantie bestemming te geraken. Heb in September zeer relax 4.400km afgelegd in 10 dagen. Rondreisje Italie, de heenweg via de Zwitserse bergen en de terugweg via de Dolomieten. Ik heb een keertje mijn wintersport gebied bezocht zonder dat er sneeuw ligt. Dankzij het zelfstandig rijden van de auto is het afleggen van lange afstanden veranderd.

En ja, elk merk kent genoeg verhalen van maandag morgen gevallen met de nodige issues. Tesla is wat dat betreft net een echte auto producent.

Unit106 op 14 okt 2020 21:29

Overal waar je kijkt blijkt dat het bij Tesla gewoon vele malen erger is dan bij andere merken. De afwerking is gewoon bedroevend. Software matig en qua interne techniek is het allemaal vooruitstrevend, de afwerking is gewoon beroerd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/weet-tesla-nou-nog-niet-wat-b…

Born to Ride

Plaats een reactie