VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Weinig reactie. Denk dat iedereen dit toch net een wat te hoog gegrepen level vond voor een publicatie op 1 april 😉. Hoop dat het hiermee niet ophoudt @martijn… ?

Zie m nu pas voorbij komen. Hij is leuk!

Weinig reactie. Denk dat iedereen dit toch net een wat te hoog gegrepen level vond voor een publicatie op 1 april 😉. Hoop dat het hiermee niet ophoudt @martijn… ?

MiyukiJan op 03 apr 2023 22:58

Nu je het zegt, nee echt geen april grap. haha…
Nou ja hoog gegrepen. We denken zelf van niet, anders zouden we er niet aan zijn begonnen. we zijn er al heel dichtbij. Ik ontwikkel samen met iemand waar ik al meerdere leuke dingen in het verleden heb gemaakt. Daarbij het moet ook wel een beetje uniek zijn, anders is het niet zi interessant natuurlijk.

Maar er zijn al veel systemen beschikbaar die autonoom rijden zoals grasmaaiers, stofzuigers, tractoren. Dus op zich niets compleet nieuws. Vooral een kwestie van bestaande technieken combineren. De echte grote uitdaging die we voorzien is o.a. tractie control in sneeuw… maar goed als het lukt hebben we wel iets denk ik.

Haha wat een top idee! Nu de sneeuwscooter nog op zonne-energie laten rijden en hij is helemaal toekomst bestendig

Gang is alles

Tja, ik blijf een beete sceptisch. Vooral wat betreft veiligheid. Komt er uiteindelijk niemand op de sneeuwscooter te zitten? Zit er een of andere noodstop op? Maar of je speciaal voor 1 april zo’n film het opgenomen? Ik weet het nu niet meer 🤣

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 04 apr 2023 07:31

Tja, ik blijf een beete sceptisch. Vooral wat betreft veiligheid. Komt er uiteindelijk niemand op de sneeuwscooter te zitten? Zit er een of andere noodstop op? Maar of je speciaal voor 1 april zo’n film het opgenomen? Ik weet het nu niet meer 🤣

MiyukiJan op 04 apr 2023 07:27

Misschien moet ik m opnieuw posten? ;)
Bedenk dat er dagelijks 100.000-mensen wereldwijd werken tussen zelfrijdende voertuigen in warehouses en fabrieken. AMR, AGV etc…gisteren nog tussen gelopen in een fabriek. De veiligheidssystemen zijn zo drastisch verbeterd dat ze vlieg van een sneeuwvlok kunnen onderscheiden. Het mooie is ook dat deze technologie niet meer superduur is en verder gestandardiseerd. Qua veiligheid is altijd belangrijk dat je het vergelijkt met huidige oplossing. skiliften zijn in die zin ook niet geheel vrij van risico. sterker nog een opgespannen kabel boven je hoofd is niet helemaal onveilig. Dit seizoen in Noorwegen nog een meisje redelijk zwaar gewond geraakt door een kabel die neerkwam van de mast. De maximale schade van een impact tussen mens en scooter is hoogstens een botbreuk. Als een gondol van de kabel af pleurt is het dodelijk.

We gaan het systeem zo maken dat er mechanische impact stoppen opkomen, (stootbumpers zoals bij een stofzuiger). Er komt een GPS fence. dat wil zeggen zo gauw die buiten de coordinaten van het trasee rijdt, slaat ie af. er komt een fysieke noodstop op het ding zelf. En op een afstandsbediening. Daarbij wordt ie ingeleerd. dus als ie afwijkt vanaf zijn eigen trasee stopt ie. Als gps wegvalt stopt ie. Er komt Lidar op. die kunnen omgevingen mappen en afwijkingen detecteren. Je kunt reflectoren plaatsen langs het tracee die het systeem moet checken. dat zodra er x tijd voorbij gaat zonder check stopt ie. Allemaal mogelijk.
Als het echt als lift gebruikt gaat worden beneden in het dal station met een fysieke noodstop. + een boven. zoals bij een normale lift.

Als er iets is waar ik zelf sceptisch over ben is wel tractioncontrol van het ding.

*bericht bewerkt door martijn.. op 04 apr 2023 12:02

Ah, dan geef ik je maar het voordeel van de twijfel ;). Leuk project!
Maar tractioncontrol, waarom moet dat er persé op?

Succes!

Wat gebeurt er als er iemand onderweg valt?

Wat gebeurt er als er iemand onderweg valt?

DrPhil op 05 apr 2023 11:05

Ik vermoed hetzelfde als in de sleeplift, naar beneden skien en wachten tot de volgende sneeuwscooter er weer is. Of een sensor inbouwen, dat als er opeens veel minder druk op de kabel staat hij stop.

Born to Ride

Wat gebeurt er als er iemand onderweg valt?

DrPhil op 05 apr 2023 11:05

Ik vermoed hetzelfde als in de sleeplift, naar beneden skien en wachten tot de volgende sneeuwscooter er weer is. Of een sensor inbouwen, dat als er opeens veel minder druk op de kabel staat hij stop.

Idd, heb wel zitten denken voor zo’n sensor. maar hoe moet het systeem werken? gewichts meting bij start? wat als iemand valt terwijl meting nog niet is verricht…met camera systeem kan het maar dan moet wel ten alle tijden iedereen te vangen zijn. Maar had dezelfde conclusie. vandaag de dag stopt een lift ook niet. Maar zo’n project loopt in fases. een product is pas klaar bij versie 4.0. wij zijn met 0.1. bezig dus dit soort zaken kunnen er later nog bij uiteraard

*bericht bewerkt door martijn.. op 05 apr 2023 11:17

Ah, dan geef ik je maar het voordeel van de twijfel ;). Leuk project!
Maar tractioncontrol, waarom moet dat er persé op?

Succes!

MiyukiJan op 05 apr 2023 09:52

Sneeuw is een veranderende factor gedurende de dag. Dat zorgt ervoor dat je variabel gas moet geven om snelheid te houden.
Tests zoals in het filmpje waarbij we rondjes rijden met de sneeuwscooter over een en dezelfde plek zorgt ervoor dat over tijd je er niet meer normaal over kan. je moet dan meer gas geven. Met traction control moet je dat verhelpen. alleen bij een auto is de ondergrond stabieler. dwz afwijkingen zijn minder groot. Daar kan tractiecontrol je helpen. maar als je met een auto een ijzige helling op moet, moet je juist geen traction control hebben omdat die er dan voor zorgt dat je stil komt te staan. In die gevallen is het “gevoel” van de bestuurder belangrijk. met andere worden we hebben een betere traction control om dat “gevoel” logisch te kunnen benaderen. lastig wordt dat. Daarintegen laat het filmpje een sneeuwscooter zien. de uiteindelijke versie wordt geen sneeuwscooter maar een klein rupsband voertuigje (2m lang) waarbij de rupsbanden heel breed zijn. Dat zal minder van de tractie vragen. Dus de hoop is dat we dan minder gevoelig daarvoor zijn.

En wanneer gaat hij na zo’n val weer rijden? Wie herstart hem?

En wanneer gaat hij na zo’n val weer rijden? Wie herstart hem?

DrPhil op 05 apr 2023 12:27

Met de sleepliftoplossing blijft hij gewoon rijden he. De sleeplift draait tenslotte ook gewoon door als er halverwege iemand uit valt.

Born to Ride

Yeah right. En een sleeplift stopt ook nooit zeker?
De onderlinge afstanden bij een sleeplift lijken me sowieso veel groter.
Verder vraag ik het aan de bedenker.

Yeah right. En een sleeplift stopt ook nooit zeker?
De onderlinge afstanden bij een sleeplift lijken me sowieso veel groter.
Verder vraag ik het aan de bedenker.

DrPhil op 05 apr 2023 13:03

Je vraagt het om iets te zoeken om lekker af te kunnen zeiken. Maar zie het als een lange sleeplift, die stopt echt nooit hoor als er halverwege iemand uit valt. Dat zit namelijk ver buiten het zicht van iedere liftie.

Born to Ride

En wanneer gaat hij na zo’n val weer rijden? Wie herstart hem?

DrPhil op 05 apr 2023 12:27

Idd dat vergt weer extra techniek. maar als een camera oplossing kan werken. kan diezelfde kamera ook gebruikt worden door een operator. voordeel is trouwens dat de andere robots gewoon door kunnen. Maar ik houdt me idd wel vast hoe dat met een skilift zou zjin. die dendert ook lekker door. afstanden tussen meebrengers zijn in sommige liften overigens ook vrij klein.
Tijd om uit te wijken is daarbij belangrijk. die wordt bepaald door afstand en tijd. dus met kleine afstand moet dan met lagere snelheid gereden worden.

In een skilift oplossing is er zoizo een operator nodig beneden om de zaak te overwaken. die kan dan ook zien waneer de robot weer gestart kan worden en een start signaal geven. dat vereist weer wifi of 4G dekking. Dat laatste is ook voor de 1.0 versie bedacht. Alleen hebben nog geen val detectie inbegrepen. Voor nu is stap 1 dat ding zelfstandig rondjes te laten rijden.

Verder is het belangrijk dit idee te plaatsen. het werkt voor kleine gebieden die geen geld hebben voor liften. of voor plekken die overbrugt moeten worden, waar een lift te kostbaar is. Ik zie het niet als oplossing om bijvoorbeeld in grote gebeiden met mensen massa’s zoals winterberg in het hoogseizoen in te zetten als vervangen van een conventionele lift. maar in kleine gebieden of in de Ardennen ofzo? Hotels die een kinderhelling willen aanbieden. waar een skiband te lang en te duur wordt. of als freeride optie. Voordeel is dat je geen vaste installatie nodig hebt, flexibel is en service je in een werkplaats kan uitvoeren. Hier heeft men ook bedacht loipes 's nachts te sporen die hier nu met scooters worden gespoort.

Yeah right. En een sleeplift stopt ook nooit zeker?
De onderlinge afstanden bij een sleeplift lijken me sowieso veel groter.
Verder vraag ik het aan de bedenker.

DrPhil op 05 apr 2023 13:03

Je vraagt het om iets te zoeken om lekker af te kunnen zeiken. Maar zie het als een lange sleeplift, die stopt echt nooit hoor als er halverwege iemand uit valt. Dat zit namelijk ver buiten het zicht van iedere liftie.

Matthias123 op 05 apr 2023 13:17

Jongens toch…wat zijn we weer zo lief voor mekaar,
Moet dit nu echt?🤔🤔🤔

Born to run. B.S.

Zolang Clifford Clavin hier rondloopt……

oT: Vreet het omhoog slepen van zeg 4 mensen niet enorm veel accu capaciteit? Anders gezegd: hoeveel runs kun je doen met de accu’s (en wat is hun capaciteit)?

@Martijn, zie dit voorbeeld ter inspiratie;

Yeah right. En een sleeplift stopt ook nooit zeker?
De onderlinge afstanden bij een sleeplift lijken me sowieso veel groter.
Verder vraag ik het aan de bedenker.

DrPhil op 05 apr 2023 13:03

Je vraagt het om iets te zoeken om lekker af te kunnen zeiken. Maar zie het als een lange sleeplift, die stopt echt nooit hoor als er halverwege iemand uit valt. Dat zit namelijk ver buiten het zicht van iedere liftie.

Matthias123 op 05 apr 2023 13:17

Jongens toch…wat zijn we weer zo lief voor mekaar,
Moet dit nu echt?🤔🤔🤔

dan58 op 05 apr 2023 18:46

Helaas is de realiteit niet altijd even lief. Sommige dingen worden helaas vanzelf duidelijk als ze zich systematisch herhalen.

Born to Ride

Ik hoop dat ik ongelijk heb,maar los van alle technische problemen , zie ik dit niet economisch interessant worden. In Galtur kan je achter een pistenbully mee omhoog dit kost zonder skipas € 48 en met skipas voor het gebied € 23 per persoon . Deze neemt een stuk of 15 mensen te gelijk mee.
Maar ja niet geschoten is altijd mis.

@Gerjon, thanx! :) ik dacht al, kan toch niet de eerste zijn?! ik heb er in 2020 onderzoek naar gedaan maar toen nog niets gevonden. Toen was trouwens het project begonnen.

@Ruudsan, oh zeker wel, anders was ik er niet mee doorgegaan. Die pistebully is manueel bestuurd met maar 15 mensen. Dat is de reden dat het met bestuurde pistebully’s niet rond gaat. sterker nog hier is nu iemand met een slee aan het rondrijden. die neemt 50 mensen mee en dat gaat nog niet rond. maar vooral vanwege personeelskosten.

zo’n voertuig moet je uiteindelijk voor 50.000 Euro kunnen verkopen. Daar koop je geen bully voor, geen skilift niks. Goedkoopste liften beginnen al graag rondt de half miljoen. pistebullies kun je kopen vanaf en ton of 2 - 3 met enorme onderhoudskosten.

Maar ik hoef hem niet terug te verdienen he, dat is niet mijn verdienmodel. skiliften zijn in zichzelf ook niet echt rendabel. Het is het gehele plaatje met hotels, verhuur, bars, winkels etc…in een skigebied eromheen wat het rendabel maakt. enkel een lift wordt heel lastig (eigen ervaring ;) ) Daarom is er toeristen belasting om de grote investeringen te kunnen doen. anders werkt nauwelijks geen enkel kleiner skigebied vandaag de dag.

*bericht bewerkt door martijn.. op 06 apr 2023 16:31

Inderdaad niet overal zijn nieuwe liften en een klein gebied rendabel. Kijk in Oostenrijk als voorbeeld naar Kappl, klein gebied vlakbij Ischgl. Onderdelen voor de gondel naar boven zijn niet meer te vinden en investering in een nieuwe lift tov het aantal gebruikers is niet rendabel. Ondanks zijn daar nog de Nederlandse freeride kampioenschappen georganiseerd maar de vraag is of ze het daar nog rendabel kunnen maken…hoop dat ze het redden. Dus innovatie is zeker belangrijk om zaken rendabel te houden…

*bericht bewerkt door Gerjon op 06 apr 2023 18:14

Zolang Clifford Clavin hier rondloopt……

oT: Vreet het omhoog slepen van zeg 4 mensen niet enorm veel accu capaciteit? Anders gezegd: hoeveel runs kun je doen met de accu’s (en wat is hun capaciteit)?

DrPhil op 06 apr 2023 12:24

Dit is erg onderhevig aan ontwikkelingen die heel snel in de goede richting gaan. Ook is het sterk afhankelijk van factoren zoals temperatuur, helling etc.Op dit moment zijn er mensen die getest hebben met 500kg lasten die bestaande batterijen in dat systeem en konden dat 3-4 uur doen. Zou je deze batterijen uit de test gebruiken moet je ze dus minstens 1x wisselen.

Een nieuwe update!
De ontwikkelingen gaan niet erg rap, maar we komen steeds een stap verder!

Zou een catamaran opzet met 2 rupsbanden niet veel stabieler zijn en TC mogelijk eenvoudiger kunnen maken? Met een lint aan wintersporters erachter ga je toch niet over smalle paadjes lijkt me dus het nadeel van breder zijn lijkt me beperkt. Ook geeft het een stuk meer plek voor accu’s want ik vermoed dat een accu best snel leeg gaat om mensen bergop te trekken in de vrieskou. Nadeel is dat als 1 rups wel en de ander geen grip heeft dat het ding schuin trekt. Of dat in de praktijk echt een probleem is geen idee. Pisteboelies hebben ook 2 rupsbanden.

Je zorg om TC goed te krijgen is denk ik terecht. Ik schrijf mijn eigen TC mappen op een racemotor en dat is met 2 situaties, veel grip (asfalt), geen grip (grindbak) al een flinke klus om goed te krijgen en uiteindelijk een compromis. Maar op sneeuw met variabele omstandigheden is het schier onmogelijk. Misschien dat een extra rupsband ook meer informatie geeft voor het TC algoritme om te bepalen of er vermogen afgeroomd moet worden om tractie te krijgen.

@btbt, bedankt voor je reactie en meedenken!
met tractie zijn we nog niet bezig geweest, maar jouw tractie oplossing heb ik wel geloof in: soort trail and error. Wij kunnen met een hele reeks vaste snelheids niveaus werken. zodat ie zichzelf aanpast aan de beste situatie. we moeten alleen wel de reele snelheid zien te meten ipv gps snelheid. we kunnen natuurlijk wel met gps beginnen om te kijken hoe goed dat gaat.

Het voordeel van 2 rupsen is natuurlijk dat je volledige controle hebt over een bocht. met een band een ski’s heb je dat nooit.
Tractie is met 1 band ook een issue. Nadeel met 2 banden betkent: 2 motoren of een motor met een versnellingsbak met dubbeldifferientiaal (tank differientiaal). Voor nu hebben we het belangrijkste ontwikkeld. GPS sturing op een track op een app die een cylinder aanstuurt. Het programma is zo gebouwd dat we elke configuratie makkelijk kunnen aansturen. we hoeven alleen een nieuwe plugin of driver te maken.

Uiteraard hebben we allerlei dingen die we willen. alleen zoals je misschien wel weet uit eigen ervaring, kun je nooit een klaar product in een keer maken. We hebben te maken met beschikbare middelen, tijd en financien. Dat gaat traag. De scooter is eigenlijk een pilot zonder al te hoge kosten. De scooter had ik al, daarmee kunnen we als dit werkt mogelijk meer geld ophalen. Tests met mensen in de sneeuw zoals in eerder is ook met een scooter gedaan (wel bredere band) dat ging verassend goed.

Over batterijen maak ik me niet zo zorgen. We kunnen een kant en klaar machine inkopen met 2 banden en batterijen voor 8 uur bedrijf. Deze kost echter €10.000. eks transport en import: iets te veel. De volgende stap is of: een dubbele band achterelkaar (goedkoop) met cylinder ertussen (betekent ook betere tractie) of een zoals je aangaf zou een dubbele band het beste zijn.

Ik heb vandaag een skipiste als testpiste kunnen regelen. ik hoop snel met een nieuw filmpje te komen!

Plaats een reactie