3 Vallées vandaag

Wij gaan ook as vrijdag, na 15 jaar oostenrijk (voornamelijk Ischgl en Solden) nu voor het eerst France! ben heel benieuwd!!!

@Skieur, Ja, dat is natuurlijk zo, daar had ik zelf ook aan kunnen denken.

Vandaag geen zon gezien in Les Menuires. Het licht was zo ‘vals’ (bad light) dat we vandaag niet zijn gaan skiën. Ach, dat is het voordeel als je twee weken gaat.

Morgen staat er zon op het programma en ben ik van plan om naar Courchevel 1650 te gaan.

Donderdag 26 januari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Sunny Express
TSD Roc des 3 Marches 2
TSD Roc des 3 Marches 2
TSD St Martin 2
TSD Tougnète
TSD St Martin 2
Lunch in de luie stoelen bij de TK Cave
TK Veille Cave
TC Burgin Saulire
TS Loze (piste Moretta Blanche)
TC Tania
TSD Dou des Lanches
TSD Plan d’Homme
TSD Tougnète 2
TK Teppes
TSD Granges

Eindelijk na 9 dagen gedwongen rust (voor mijn knie) vandaag weer de hele dag buiten mogen spelen. Rustig aan gedaan want eigenlijk zag de dokter liever dat ik nog even wachtte.
Maar dat is wel heel moeilijk met zo’n mooi weer als vandaag en dan ook nog zo’n goede sneeuw.
Een “klein rondje Courchevel’ gemaakt en geconstateerd dat de sneeuw tot in La Tania prima is.
Morgen wolken en een beetje sneeuw

null

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Fijn dat Skifan weer ‘terug’ is!! Ik ga zaterdag na twee fijne weken weer naar huis en hij is een blijvertje hé :) (doe rustig aan met de knie!)

Vandaag was het prachtig ‘grand beau’ en heb ik een groot rondje Courchevel gedaan. Ik verwacht dat dit mijn laatste verslag (morgen staat er geen mooi weer op het programma) en maak er daarom een reisverslag van. Misschien dat iemand het leuk vind te lezen en misschien zelf ook deze route gaat nemen…

Vanochtend om 9.15 vertrokken en zag een giga rij voor de Bruyereslift. Dus daarom doorgeskied en via de Doron en de Mont de la Chambre naar de top gegaan. Via de Lac de Chambre en de blauw / groene Ours naar Meribel 1750. De rode piste was niet geprerpareerd en gaf veel mensen toch wat problemen
NB: het restaurantje onderaan de Lac de Chambre is een aanrader vanwege de lekkere koffie en de (toen) goede muziek (afrikaanse blues…).
Via de Pas du Lac naar de Saulire-top en Courchevel tegemoet.
Er zijn verschillende pistes naar beneden, maar omdat ik eerst naar Courchevel 1650 wilde heb ik daarom voor de Creux gekozen. Deze rode piste was echt super. Halverwege de Chambrosa-lift genomen en vanaf daar all te way down naar 1650. De blauwe pistes liggen in de zon en zijn om te smullen. Af en toe gestopt voor foto’s en filmpjes. Een aanrader als je van grote carve-bochten houdt…
Ik was daar om 11 uur en tijd voor koffie. Eerst maar even de menukaart gevraagd om de prijzen te bekijken, want ik had rare verhalen gehoord over koffie van 9 euro! Dat was daar gelukkig niet. Overigens ziet het dorp er prachtig uit met aan de rechterkant mooie en rijke chalets.
Na de koffie via de Ariondaz, de pte Bosse en de Gravelles via de blauwe Altiport piste naar Courchevel 1850. Deze blauwe is leuk omdat hij lekker breed is en je via een ‘straat’ Courchevel binnen skied.
Eerder was ik al naar 1550 en 1300 geweest, nu wilde ik door naar La Tania.
Met de Chenus naar boven en daarna via de rode Lanches en de Bouc Blanc in een ruk door naar Tania. Naar mate je lager komt worden de pistes wat harder/ijziger (dat was mij eerder ook al opgevallen bij Courchevel 1300). Ik ben een klein stukje Tania ingeskied en vond het er gezellig uitzien.
Ik was van plan om te gaan eten in Le Roc en daarom naar boven via de La Tania en de Dou des Lanches. Onderweg heb ik een vrouw geholpen aan een pijnstiller, want die had haar knie wat verrekt (ik heb altijd wat mee…)
Om 13.15 uur in Le Roc en tot 14 uur een uitstekende lunch genoten in het zonnetje. Je krijgt daar een hondemand voor je helm en handschoenen :).
Als afleiding was er een helicopter bezig mensen ‘te redden’ van een rotspunt aan de overkant. Het was een spectaculair gezicht om ze omhoog gehezen te zien worden…
Via de blvd de la Loze, soms ook off-piste en de Doron afgedaald naar Meribel 1450. Vanaf daar met de Roc de Fer en de Olympic omhoog. De laatste is een aanrader want je hebt echt geweldige uitzichten over het dal. Op de Roc de Fer zelf kun je daar ook nog van genieten.
De Verdet (begint als een racebaan en eindigt als een breed pad) bracht mij bij de St Martin2. Ik had mijzelf eerder beloofd deze lift niet meer te nemen. Net als nu is die meestal belachelijk druk, gaat tergend langzaam en staat om de haverklap stil. Enfin, ik was daarna om 15.15 bij Granges-lift. Dansend op de reeds uitgesleten Allemands, petits Creux en de Gaston kwam ik om 15.40 weer heelhuids thuis met een bom aan ervaring, foto’s en filmpjes.

Een aanrader deze route. Misschien dat Skifan -die kent het gebied als geen ander- nog leuke de-tours weet.

Zoals gezegd zaterdag weer naar huis. In maart ga ik nog een weekje naar PdS. Ik hoop op net zulke mooie ski-dagen als de afgelopen 2 weken.

Gaat niet direct over 3V maar toch:
Vandaag op het regionale nieuws het bericht dat er gisteren (op de dag dat wij er ook reden) in de Gorges d’Arly , een rotsblok van 20 ton op een auto is gekomen. Het rotsblok is dwars door de stalen netten gegaan die ter plaatse zijn aangebracht. De chauffeur heeft het overleefd.
De Gorges d’Arly is de verbinding tussen Ugine en Chamonix. Het is een smal, prachtig dal en wordt wel één van de duurste stukken niet autoweg in FR genoemd, vanwege de kosten die gemaakt zijn om de weg te beveiligen.
@Willem
goede reis terug

bon ski

Vrijdag 26 januari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Sunny Express
TSD Becca
TSD Becca
TSD Roc des 3 Marches
TK Teppes
TC Plattières 1+2+3
TS Bettex
TS Tortellet

De voorspelde sneeuw is uitgebleven, de wolken waren er wel, maar ondanks dat was het zicht redelijk zodat er goed geskied kon worden.
Vandaag wat “oude meuk“ genomen: de TC Plattières 1+2+3 waarvan het eerste en tweede gedeelte deze zomer worden vervangen en de TS Bettex, één van de oudste liften in Les Menuires.

null

In Valtho is de Funitel de Thorens buiten gebruik en in Les Menuires de TC Masse 2.

Een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

@ Willem leuk om je verslag te lezen! Ben er de 2e week van januari geweest, wat een prachtige week met verse sneeuw en veel zon was, en ben nog steeds aan het nagenieten

De helft van m’n reactie is weggevallen zie ik

Nog een poging…
@ Willem Hele goede terugreis!

@ Skifan: bedankt voor de update, goed om te horen dat de platiere vervangen wordt!

@Linda en Skifan,
Dank voor jullie goede wensen. Het is uitgekomen; ik heb een hele goede terugreis gehad. Zonet terug gekomen in Amersfoort.

Ondanks het best redelijke weer heb ik er toch voor gekozen vrijdag om 12 uur al weg te gaan rijden. Misschien valt het zaterdag wel mee, maar ik wilde het risico niet lopen en ik had donderdag al zulke mooie ervaringen opgedaan :)

Ik geniet nog steeds na en ik wens iedereen hele fijne ski- en board dagen!!!

NB. @Skifan, ik heb nog wat vraagjes over een lift. Ik kom daar later nog op terug.

Vandaag sneeuwt het alweer de hele dag en nacht in LM. Alweer een lekkere verse laag dus voor de nieuwe week! Was op de meeste pistes niet echt nodig, maar de steilere pistes werden wat harder.

Hebben een heerlijke week gehad in l3v, regelmatig zon met 3 dagen zelfs alleen maar zon! Pistes lagen er tot in de laagste dalen perfect bij.

We vertrekken vanavond weer met de bus naar huis, hopelijk zorgt de sneeuwval voor niet al teveel problemen naar beneden en op de verdere route.

Al met al dus een super week gehad met goede omstandigheden. Chalets du soleil in Reberty, Les Menuires is ook zeker aan te raden! Ruime app. met fijne voorzieningen. (10/12pers app)

Zaterdag 28 januari 2012.
Geen liften vandaag.

Het weer is slecht, lichte sneeuw en slecht zicht. Daarom hebben we vandaag niet geskied en enkel een wandeling door Les Menuires gemaakt.

null

als de foto niet laadt zie:
https://picasaweb.google.com/111465813795349445793

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

@Skifan,

Ik heb een vraagje over de SunnyExpress. Deze lift is volgens mij vrij nieuw en start vlak boven de laatste afdaling naar Les Bruyeres.

Volgens de pistemap zou je er via het dal naar toe kunnen komen via een zogenaamde ‘free lift’. Deze is er (nog) niet. Weet jij of die er wel gaat komen of is het een foutje op de map?

Zondag 29 januari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Mt de la Chambre (piste Venturon)
TSD Plan des Mains
TC Pas du Lac 1 + 2
TC Saulire Express
TK Loze
TC Grangettes
Lunchpauze in de Croisette in Courchevel 1850
TC Jardin Alpin
TSD Pralong
TC Verdons
TC Vizelle
TSD Plan d’Homme
TSD Tougnète 2
TSD Granges

Beter weer dan voorspeld waardoor we over prima pistes naar Courchevel 1850 zijn geskied. Hier hebben we naar de polo wedstrijden gekeken die mede ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van het vliegveld werden georganiseerd.

null

Omdat het fris was hebben we nogal wat gondels genomen om warm te worden.

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

@Willem
De Sunny Express is in decmber 2009 in gebruik genomen en verving 4 liften:
TK Reberty
TS Arcosses
TS Sapinière
TS Ételé

De lift die op het pisteplan van 3V naar de Sunny Express lijkt te lopen is waarschijnlijk het gratis tapis dat dit najaar is aangelegd (zie ook mijn foto’s van 29 november op https://picasaweb.google.com/111465813795349445793).
Volgend jaar verdwijnen de bakjes (TB Reberty) naar Reberty om vervangen te worden door een 4 of 6 persoons lift. Het beton voor de aankomst is al gestort (zie ook mijn foto’s van 29 november op https://picasaweb.google.com/111465813795349445793) . De gemeente heeft geëist dat deze lift ook door voetgangers te gebruiken moet zijn. Waarschijnlijk mede omdat de huidige lift zomers wordt gebruikt voor de zomer luge baan die start bij de huidige aankomst van de TB, en eindigt bij het tussenstation.

bon ski

Hoi willem. Sunnykun jeniet met het tapis roulant en ook nietmet de bakjesbereiken. Tenzij je van heel veel lopen houdt. Het beste kun je de doron of menuires lift nemen en dan naar de sunny skieen. Zit je in bruyeres dan kun je er dus niet komen. Vanaf rebertywel.

Zondag 29 januari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Mt de la Chambre
TC Bruyères
TC Bruyères
TK Montaulever
TSD Mt de la Chambre
TSD Doron

Vandaag alleen wat liften in Menuires genomen, zo hadden we de tijd om naar de Super G wedstrijden te kijken op de piste van de Quatre Vents.
In de middag trok het dicht en begon het licht te sneeuwen.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Ik ga zaterdag naar Val Thorens en hoor dat het steeds kouder wordt! -20 lees ik. Kan je dan wel skieen? Waarom die Russische kou. Februari is meestal warmer dan januari?!

@Lisa
Je bent goed geïnformeerd.
De verwachting is dat de temperaturen in de loop van de week steeds verder omlaag gaan. Volgens TV MontBlanc komt daar in het weekend een ijzige wind bij die de gevoelstemperatuur nog lager maakt.
Het wordt in het wekend dus nog kouder dan de meteo op http://www.lesmenuires.com/hiver/meteo-112.htm aangeeft want deze voorspelling gaat tot vrijdag.

bon ski

Dinsdag 31 januari 2012.
De liften van vandaag:
Geen liften genomen want het heeft de hele dag gesneeuwd, samen goed voor zo’n 10 – 15 cm verse sneeuw.

Op mijn blog de uitleg hoe je met alleen een Menuires skipas toch een heel stuk in Val Thorens kunt skiën:

Vandaag de hele dag sneeuw en daardoor slecht zicht. We hebben een wandeling naar Les Bruyères gemaakt en in huis wat geDHZt.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Beste Skifan, zoals Lisa kom ik ook zaterdag aan in Val Thorens. Ik heb het weerbericht ook intensief gevolgd de laatste weken. Zoals Lisa al aangeeft zijn de verwachtingen voor het weekend bijna Siberische toestanden… Nu is mijn vraag of er met deze condities (zonder de wind) nog wel goed valt te skiën of boarden?

Ondanks de extreme koude die opkomst is ga ik er toch zeker een vette week van proberen te maken!

Val Thorens tot over een paar dagen!!!

Tuurlijk valt er dan goed te skieen, ik heb al veel op de piste gestaan bij -20° en dat is echt gewoon goed te doen. Sneeuw is prima dan en voor zover ik kan opmaken uit de weerberichten gaat het zonnig zijn waardoor het zicht prachtig is.

Ik zeg altijd: op koude kan je je kleden.

Daarom, ik ga er zeker ook het beste van maken!! Wel baalde ik een beetje, gezien de temperatuur gewoon keldert met de dag deze week en de weken ervoor best stabiel was. Dus hoop stiekem dat het volgende week dan weer wat warmer wordt. Maar we zien het wel!! Veel laagjes aan en gaan!

Daar heb je gelijk in anoniem, op koude kun je je kleden. Ik zal in ieder geval wat meer sweaters meenemen.

Nee, ik dacht dat de sneeuw wat harder zou gaan worden en er rapper ijsplekken zouden ontstaan. Dit zal de eerste maal zijn dat ik met zo’n lage temperaturen op de piste zal staan.

Bedankt voor de reactie(s);)

Let op dat je niet teveel laagjes aantrekt; een goede jas houdt veel wind tegen en je krijgt het snel warm tijdens skiën… Zorg wel voor goede handschoenen en een gezichtsmasker.

Volgens de voorspelling wordt het zaterdag en zondag extreem koud, maar gaat het daarna toch warmer worden. Voor woensdag staan er temperaturen op van -3/-4 ongeveer, wat helemaal niet koud is.

Ik vertrek zaterdag naar Les arcs voor een weekje, heb er al zin in.

Leuk om de foto’s van Skifan te zien van Les Bruyeres en Croisette. Ik heb daar vorige weken veel gelopen en ik zie dat er meer sneeuw is gevallen (en er lag al zoveel…).
NB: de schaatsbaan daar is vast nog steeds een enorme sneeuwbak. Daar wil je niet invallen!

Woensdag 1 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TC Roc des 3 Marches 1
TSD Roc des 3 Marches 2 (via piste Mouflon)
TS Arcosses via piste Laitelet + piste Truite)
TC Rhodos
TS Loze
TSD Biollay
TSD Suisses (via piste Marmottes)
TSD Chanrossa
TK Granges (piste Indiens)
Lunchpauze in de zaal met lockers in Courchevel 1650
TC Ariondaz
TS Gravelles
TSD Suisses
TSD Plan de l’Homme
TSD Tougnète 2 (via piste Jerusalem)
TSD St Martin 2
TSD Granges (via piste Allamands + piste Grandes Combes)

Het was vandaag koud en de zon heeft regelmatig geschenen. Het zicht is de hele dag goed geweest en de 15 centimeter nieuwe sneeuw zorgde voor een prima ondergrond.
Het was beduidend drukker dan tot nu toe, de rij bij de Pas du Lac was zo lang dat we doorgeskied zijn naar Méribel. Hier stond het bij de Burgin Saulire zo vol dat we besloten de TC Rhodos te nemen naar Courchevel.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”

bon ski

Waarschuwing vooral voor kinderen voor de extreme kou.
Mt de la Chambre:-16
Cime de Caron -19
De gevoels temperatuur wordt nog verlaagd door de koude wind.
Eén lift gesloten vandaag, dat is de Table Verte in Méribel.
Wij kleden ons warm aan voor we gaan "buiten spelen".

bon ski

@skifan

Even een liftvraag. Zoals je zelf ook regelmatig zult hebben ervaren, staat de tsd St Martin 2 om de haverklap stil. Dat was drie jaar geleden al zo en -zoals ik onlangs merkte- anno 2012 nog steeds.

Heb jij een idee waarom dat ding zo vaak stilstaat? Het kan niet zijn om vallende mensen, want het duurt regelmatig 5 tot 10 minuten voordat hij weer op gang komt.

Zijn er nog plannen om die lift binnen afzienbare tijd te updaten?

Plaats een reactie