3 Vallées vandaag

Donderdag 2 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Mt de la Chambre
TSD Plan des Mains
TC Pas du Lac 1 + 2
TSD Plan de l’Homme
TSD Tougnète
TSD Granges
Lunch : thuis
TS Tortelet
TSD Menuires
TSD Mt de la Chambre
Funitel de Péclet
TS Glacier
TSD Plein Sud
Funitel de Bouquetin

Het was koud toen we vanochtend vertrokken richting Courchevel. Op de Saulire was echter het vaste geheugen van mijn camera vol omdat ik de geheugenkaart gisteren vergeten ben terug te zetten. We besloten terug te gaan om de kaart te halen en thuis te eten.
Daarna hebben we nog een rondje Valtho gemaakt om de, na de lawine/storm beschadigde TS Glacier, die sinds enige dagen weer geopend is, te nemen.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”

@Alex
mijn antwoord volgt in de loop van de avond

bon ski

@Alex
Je hebt volkomen gelijk, de St Martin 2 is een ramp. Omdat er voetgangers mee mogen moet de lift zowel voor in- als voor uitstappen vertragen. Daarnaast zijn regelmatig mechanische problemen waardoor hij langdurig stil hangt. Voeg hierbij de veel te beperkte capaciteit die tot lange wachtrijen leidt en het is duidelijk waarom er zoveel (jij bent niet de enige) geklaagd wordt over deze lift. Maar de Sevabel heeft 2 jaar geleden de capaciteit verhoogd door het dalstation te verlengen zodat er 7 stoeltjes meer aan de kabel konden (per omloop 28 pers. meer, 4 omlopen per uur dus 112 meer per uur). Ongetwijfeld moet deze investering eerst terug verdiend worden.
Zover ik weet zijn er dan ook geen plannen om deze lift snel te vervangen.

bon ski

Somsishet oneerlijk verdeeld. TS golf bij Meribel heeft 8 persoons stoeltjes en er zit bijna nooit iemand in.
Maar als St. Martin echt wat wil betekenen moet er eenlift zoals Granges of Mt. De La Chambre komen. Of we
Licht een extra lift richting de top van Jerusalem. Dan heb je ook een extra overgang naar Meribel.

Ja, daar zat ik ook aan te denken: een tweede lift richting de top van Jerusalem of de Roc de Fer.
Dan ontlast je de St. Martin en geeft het gebied een extra connectie met Meribel.

Het is -16 graden, de 0 graden grens ligt op 200 meter, wij gaan weer buiten spelen.

@Willem @ Alex
"Vroeger" kwam de St Martin 2 aan op het plateau boven de TK Cherferie (als je vaart maakt kun je hier vanaf de Tougnète naar toe skiën). Naast de Pramint piste liep toen de TS Pramint.
Midden jaren 90 is de liftmaatschappij van St Martin failliet gegaan en overgenomen door de Sevabel op voorwaarde dat er 1 lift mocht verdwijnen. Dit werd de Pramint en de nieuwe St Martin 2 kreeg zijn aankomst op de plaats van de opgeheven Pramint.

bon ski

Zomaar een klein filmpje geschoten in de week van 21-1 in Les Menuires en omgeving…

@skifan

Bedankt voor de info. Alleen is de beslissing van Sevabel er wel eentje van pappen en nathouden te noemen. Wat heb je tenslotte aan een capaciteitsvergroting als de lift door mechanische problemen zo vaak stilstaat dat er nog minder mensen mee omhoog kunnen dan voor de capaciteitsvergroting?

Ik kan me eigenlijk wel goed voorstellen dat hierdoor uiteindelijk steeds minder mensen ervoor kiezen in St. Martin te gaan zitten voor hun skivakantie. Je zit er tenslotte niet op te wachten om iedere keer weer vast te staan voor- of zitten in die lift voor toegang naar de rest van 3 Vallees. Wij hadden er al na 2 keer genoeg van en zaten niet eens in St. Martin.

@skifan

Was die eerdere situatie met die twee liften beter? Of was dat nog voor jouw tijd?

Vrijdag 3 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TC Roc des 3 Marches 1
TSD Roc des 3 Marches 2
TK Teppes (piste Lagopède + Fouine)
TC Plattières 1 + 2
TC Vallon (piste Combe de Vallon)
TS Mur Rouges
TC Vallon( piste Campagnol)
TSD Plan des Mains
TSD Côte Brune (piste Quatre Vents + Plan)
TC Bruyères 1 + 2 (piste Mt de la Chambre

Het was koud en in de loop van de dag kwamen er steeds meer wolken opzetten.
St Martin en Méribel lagen in de ochtend al in de wolken dus hebben vooral in Méribel-Mottaret en Les Menuires geskied. Zowel het spoor van de TK Teppes als de piste Teppes waren slecht. De piste Lagopède aan de Méribel-Mottaret kant daarentegen lag er (alweer) prachtig bij.
De half pipe in het snowpark van Méribel-Mottaret begint ook vorm te krijgen en is waarschijnlijk over enkele dagen klaar.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Leuk fimpje Peter!!
Laat het maar weten als deel 2 klaar is :)

@ Alex
De situatie in het begin van de jaren 90 is niet te vergelijken met nu:

  • de St Martin 1 was een langzame stoeltjeslift
  • St Martin had geen kunstsneeuw
  • St Martin had nauwelijks accomodaties
  • het skigebied van St Martin was veel moeilijker toegankelijk o.a. omdat de piste Grand Lac een veel diepere “kuil” had dan nu. Voor de terugweg had je een lange moeilijke sleper nodig (nu de TSD Granges)
    De Sevabel loopt nu aan tegen het succes van zijn eigen investeringen. Door het succes van TSD Granges en TSD Roc 2 gaan er veel meer mensen de kant van St Martin op, waardoor de vervanging van de St Martin 2 hard nodig is.
    Overigens is deze vervanging extra gecompliceerd omdat deze lift ook in zomer (2 maal per week) behoorlijk druk is met wandelaars en met mountainbikers. Men wil deze lift (die ook deel uitmaakt van de keten waarmee je zomers les 3V kunt doen) in de zomer liever niet missen want er is geen alternatief.
    @Peter
    Aan de film te zien zat je in de Jetay?
    Check ook even je postvak in (als jij de Peter bent waar ik mee gecorrespondeerd heb).
bon ski

@skifan

Bedankt voor de uitleg. Ik snap nu inderdaad het probleem (dat ze eigenlijk zelf veroorzaakt hebben).
Ik denk dat ze er toch vroeg of laat niet onderuit komen om die lift te gaan vervangen of in ieder geval de mechanische onderdelen te verbeteren. Straks gaat die lift eens een keer helemaal niet meer verder en zitten er mensen uren vast, vermoed ik.

@skifan
Struijs@hotmail.com

Jetay, klopt…:-)

Zaterdag 4 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Mt de Chambre(naar piste Venturon)
TSD Plan des Mains
TC Plattières 2 + 3
TK Teppes (naar piste Bartavelle + piste Fouine)
TC Pas du Lac 1 + 2 (naar piste Saulire)
Lunchpauze in de Croisette in Courchevel 1850
TC Verdons
TC Vizelle (naar piste Niverolles + piste Geau)
TC Tougnéte 1
TSD Tougnète 2 (naar piste Tougnète)
TSD Tougnète 2
TSD Granges
Het was weer koud (-19 graden) dus we hebben ons dik aangekleed en zoveel mogelijk gondels en Bulle liften genomen om in Courchevel 1850 te lunchen.
Omdat de wolken steeds hoger kwamen hebben we om 15.00 de pijp aan Maarten gegeven en hebben we de warmte opgezocht.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Skifan, ik kijk altijd graag even je foto’s van de dag door. Het valt mij op dat de foto’s erg strak zijn en een mooi witbalans hebben. Wat gebruik jij voor een camera?

@Willem:
Ik gebruik een Panasonic Lumix DMC-TZ5 en stel regelmatig scherp op de sneeuw in plaats van op het onderwerp om zo ook de sneeuw dichtbij goed in beeld te krijgen.
Mijn standaardinstelling is IA omdat dit betere resultaten geeft dan de instelling sneeuw.
De camera heeft een groothoeklens en 10 X optische zoom.
Als je in https://picasaweb.google.com/111465813795349445793 de foto vergroot en rechts op “pagina met volledige gegevens” drukt krijg je alle instellingen te zien.

bon ski

Zaterdag 4 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TC Roc des 3 Marches 1
TSD Roc des 3 Marches 2 (naar piste Grand Lac)
TK Teppes (naar piste Lagopde)
TSD Tougnète 2 (naar piste Choucas)
TS Olympic Express (naar piste Face)
TS Olympic Express (piste Grand Duc en piste Gelinotte)
TC Burgin Saulire
TC Saulire Express
TS Creux Noirs (naar piste Rochers Grises)
TSD Roc Mugnier (naar piste Bel Air)
TSD Chapelets (naar piste Chapelets)
TSD Chapelets
TK Petite Bosse
TSD Aquille du Fruit (naar piste Rana)
TSD Marmottes (naar piste Niverolle + piste Aigle)
TSD Combes
TK Roc de Tougne
TSD Granges (naar piste Allamands)

Om 11.00 begonnen bij de TSD Doron die maar op halve kracht draaide dus aansluiten in de rij. Het was 3 graden warmer dan gisteren (-16), zonnig en heerlijk skiweer.
In de ochtend nog even boven Méribel op de zonnige noordhellingen geskied, in de middag naar Courchevel 1650 geweest om snel de Bel Air piste en de Chapelets piste te nemen.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Gave film en de val met lach doet t em natuurlijk. Volgende week naaar Jetay. Hopelijk wat meer zoals bij jou op de film dan nu met die dubbele - getallen

@skifan
Struijs@hotmail.com

Jetay, klopt…:-)

Peter op 4 feb. 2012 15:21
euh... doen!?

@Skifan.
Dank voor je reactie.
Het viel mij zelf ook al op dat ook bij mij de 'sneeuw’optie minder goed resultaat geeft dan de standaard instelling. Ik ga mij eens wat meer verdiepen in de andere instellingen.

Maandag 6 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSd Mt de la Chambre (naar piste Pluviomètre)
TSD Deux Lacs (naar piste Chalets)
Funitel Péclet (naar piste Christine)
TSD Portette
Funitel de Thorens (naar piste Chocard + piste Plateau)
Funitel Grand Fond
Lunchpauze in de refuge bij de aankomst van de TSD Rosaël
TS Peyron
TS Bouchet (naar piste Coraïa + piste Peyron)
TSD Rosaël (naar piste Chamois)
TSD Plein Sud
Funitel Bouquetin (piste Triton)
TK Montaulever (naar piste Plan du Bouquet)

Weer eens een rondje Val Thorens gemaakt. Het was fris en door de lichte Noordenwind soms koud, maar de pistes lagen er zo mooi bij dat dit veel goedmaakte.

null

Voor Les Chalets de Thorens wordt weer een grote springschans gebouwd. Vorig jaar was hier 120.000 m3 sneeuw voor nodig, dit jaar wordt de schans 5 meter hoger en is er 240.000 m3 sneeuw voor nodig. Plus 2 pistenbully’s die hier 5 á 6 dagen mee bezig zijn.

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Frostgun! altijd mooi om te zien (H)…

Dinsdag 7 februari 2012.
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSd Mt de la Chambre (naar piste Venturon)
TSD Plan des Mains
TC pas du Lac 1 + 2 (naar piste Creux)
TSD Chanrossa (naar piste Jean Pachod)
TSD Chanrossa (naar piste Pyramide + piste Bel Air)
TSD Chapelets (naar piste Indiens)
Lunchpauze in de lockerroom naast het vertrek van de Ariondaz gondel
TC Ariondaz
TK Petit Bosse
TS Gravelles (naar piste Altiport + piste Bellecôte)
TS Verdons
TC Vizelle (naar piste Mauduit)
TSD Plan de l’Homme
TSD Tougnète (naar piste Jerusalem)
TSD St Martin 2
TSD Granges

Het was weer kouder dan voorheen. Na een bezoek aan de garage ivm diesel problemen zijn we naar Courchevel 1650 vertrokken.
Aanvankelijk veel zon, in de loop van de dag wat meer bewolking maar omdat deze pas na 17.00 uur doorzette hebben we de hele dag prima zicht gehad.
De pistes lagen er weer perfect bij (Venturon, Martre, Jean Pachod, Bel Air en Mauduit waren super).
Hier hebben we onder andere het Indianen dorp bezocht dat aan de piste Indiens ligt.

null

Een uitgebreider verslag van vandaag en meer info vindt u op mijn blog, meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”.

bon ski

Dinsdag 7 februari 2012.
De liften van vandaag:
Geen liften vandaag, we zijn naar Zwitserland gereden dus dit is voorlopig mijn laatste bijdrage over les 3V.
Half maart komen we terug naar Les Menuires om het seizoen af te maken.

null

De andere foto’s van de reis van vandaag vindt u via mijn blog

bon ski

Veel plezier in Zwitserland.
Ik zie dat je via de D1506 de grens over gaat. Is deze in de winter normaal gesproken altijd open?

@Willem
Ch was maar voor even, we zijn weer in NL en moeten afkicken om de periode tot 17 mrt te overbruggen.
De weg van Chamonix naar Martigny is bijna altijd open. Het stuk van de grens tot Martigny (Col de Foclaz-1500m.) wordt perfect schoongehouden, het stuk van Argentiere tot de grens (Col des Montets-1425m.) wordt alleen schoon geschoven.

bon ski

Net terug van een week Val Thorens. Wat een prachtweek (4-11 feb)! Koud, maar de volle 6 dagen zon, waardoor het zeer goed vertoeven was. Goed aankleden en gaan. Masker was erg lekker op de hoge toppen, zo’n mondkap zeg maar. Wat een mooi gebied zeg. Eerste dag Val Thorens grotendeels verkend. Tweede dag richting Meribel, later naar Menuires. Leuk om de bomen te zien en het is net allemaal wat meer beschut en bij Menuires zijn de hellingen vol in de zon. Derde dag richting Courchevel. Vierde dag van alles en nog wat, bij wat snowparken van wat schansjes gesprongen. Snowpark voor Meribel van DC is leuk opgezet. Grote halve pipe is er ook. Verder wat bugelpistes gedaan en beetje off piste. En we gingen nog de Mont du Vallen links af, hadden we nog niet gepakt (lange rode aan beide zijde). Dag erna was warme dag, donderdag, toen weer hele dag Val Thorens gepakt. De top bij Orelle hadden we nog niet gehad, dus ook gedaan. Laatste dag misten we nog een top, die bij Menuires helemaal naar beneden en de andere kant van de helling op Pointe de la Masse, erg mooi boven. Verder alle dagen lekker gelunched op de bergen. Tentje aan de David Doulette piste is erg gezellig om te lunchen en die aan Allemands ook wel. Bij La Folie Douce ook elke dag feest. Leuk om langs te skieen op weg naar huis. Lunchen deden we soms binnen en soms buiten, hing beetje van het weer af en de koude tenen :)
Al met al een topweek en super veel gezien. Als laatste hebben we de laatste dag van zo’n schans gesprongen met een kussen erachter. Gewoon voor de lol, best een kick! Wat een topweek, ik kom hier zeker terug.

Waar vorige week nog een berg sneeuw lag staat de deur nu weer open naar de Glacier de Borgne (leuke off piste).
Onderstaande foto is van Couribel en vond ik op http://www.lastationdeski.com

Doorgang naar de gletsjer bij de aankomst van de TC Vallon:

null

bon ski

Mooie beelden, onder andere uit een helicopter, van de springschans in Valtho: http://www.skipass.com/videos/frostgun-invitational-2012.htm…

bon ski

Zondag 18 maart 2012
De liften van vandaag:
TSD Doron
TSD Mt de la Chambre (naar piste Venturon)
TSD Plan des Mains
TC pas du Lac 1 + 2
TC Saulire Express (naar piste Saulire)
TSD Tovets
TSD Plantrey
TK Bellecôte
TSD Pralong
TSD Suisses (naar piste Niverolle + Aigle)
Gegeten op de bankjes voor het Office du Tourisme in Méribel Mottaret.
TSD Combes
TK Tougnète
TSD Granges

Gisteren na een voorspoedige reis aangekomen in Les Menuires.

Vandaag geprofiteerd van het het weer dat boven verwachting goed was. Een lekker zonnetje tot de tweede helft van de middag, aangename temperatuur en alleen op de toppen een krachtige wind.
De pistes waren prima geprepareerd maar het is goed te merken dat de afgelopen periode extreem warm was.

Foto: de springschansen bij Méribel Mottaret

null

De andere foto’s van vandaag vindt u via mijn blog

bon ski

Ik ben er binnen 3 weken. Hopelijk gaat het nog wat sneeuwen want het gaat weer warm worden. Ligt er op dit moment nog altijd meer sneeuw dan gemiddeld midden maart?

Plaats een reactie