Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo allemaal,

Wij willen aankomende vrijdag met een paar man een dagje winterberg pakken. Ik heb echter twee vragen en hopelijk kan iemand daar antwoord op geven:

Weet iemand hoe de sneeuwcondities zijn momenteel? (Webcams heb ik al gezien maar dat zegt weinig over de condities maar meer over hoeveel er ligt)

En is het op vrijdag buiten onze vakanties om te doen met de drukte hier?

Alvast bedankt!

Bart1990 op 6 feb 2017 09:51

Komende vrijdag is het in de ochtend rustig, in de middag wat drukker.
Geen grote wachttijden, bij aantal liften gewoon doorlopen
Gisteren, dus op zondag, bij veel liften ook doorlopen of slechts enkele stoeltjes wachten.
Kappe en liften 8, 10 en 12 waren wel druk

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dankjewel Harry!

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

yes wij gaan a.s. donderdag een dagje! Zo te horen zit t wel goed met de sneeuw (en het weer als het goed is)

Hallo allemaal,

Wij willen aankomende vrijdag met een paar man een dagje winterberg pakken. Ik heb echter twee vragen en hopelijk kan iemand daar antwoord op geven:

Weet iemand hoe de sneeuwcondities zijn momenteel? (Webcams heb ik al gezien maar dat zegt weinig over de condities maar meer over hoeveel er ligt)

En is het op vrijdag buiten onze vakanties om te doen met de drukte hier?

Alvast bedankt!

Bart1990 op 6 feb 2017 09:51

Komende vrijdag is het in de ochtend rustig, in de middag wat drukker.
Geen grote wachttijden, bij aantal liften gewoon doorlopen
Gisteren, dus op zondag, bij veel liften ook doorlopen of slechts enkele stoeltjes wachten.
Kappe en liften 8, 10 en 12 waren wel druk

Harry(Winterberg) op 6 feb 2017 10:10

Lift 25 was ook druk en op de pistes was het gewoon erg druk…al was het publiek zondag vriendelijker dan zaterdag… wat een malloten op de piste zeg. Gewoon echt asociaal volk… voordringen, gevaarlijke acties, zonder enige ervaring naar beneden vliegen enz…

Ik heb zaterdagochtend wat rode pistes met mijn dochter gedaan, daarna vond ik het goed… donderdag en vrijdag waren prima!!

Simpele vraag maar ik heb inmiddels begrepen dat het een moeilijk antwoord is: willingen of winterberg?

Na het lezen van een artikel op deze site ben ik er in geslaagd de keuze te laten vallen op willingen, mits de sneeuw kwaliteit goed is.

Heeft iemand (recente) praktijk ervaring wwat betreft de sneeuwkwaliteit in willingen vs winterberg?

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Sneeuw is overal goed. Wat dat betreft maakt Willingen of Winterberg niet zoveel uit.
Beide plaatsen zijn druk in het weekend, maar er zijn ook wat rustiger liften te vinden.
Komend weekend lijkt het mooi weer te worden: pak vanaf de snelweg bij Meschede ‘Nebenstrecke Winterberg’ en zorg dat je er om 8.15, hooguit 8.30 uur bent! Half uur later vertrekken en gewone route pakken betekent een hoop frustratie en weinig skiën!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 07 feb 2017 12:36

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Simpele vraag maar ik heb inmiddels begrepen dat het een moeilijk antwoord is: willingen of winterberg?

Na het lezen van een artikel op deze site ben ik er in geslaagd de keuze te laten vallen op willingen, mits de sneeuw kwaliteit goed is.

Heeft iemand (recente) praktijk ervaring wwat betreft de sneeuwkwaliteit in willingen vs winterberg?

Bart1990 op 6 feb 2017 22:25

Ook voor Willingen geldt: zorg dat je er uiterlijk 8.30 uur bent!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hallo weet iemand of de blauwe piste op de Kappe nog open is.
En is de sneeuw s’morgens heel erg hard of valt dit wel mee.
A.s donderdag een dagje winterberg vandaar deze vraag.

Simpele vraag maar ik heb inmiddels begrepen dat het een moeilijk antwoord is: willingen of winterberg?

Na het lezen van een artikel op deze site ben ik er in geslaagd de keuze te laten vallen op willingen, mits de sneeuw kwaliteit goed is.

Heeft iemand (recente) praktijk ervaring wwat betreft de sneeuwkwaliteit in willingen vs winterberg?

Bart1990 op 6 feb 2017 22:25

Ook voor Willingen geldt: zorg dat je er uiterlijk 8.30 uur bent!

Harry(Winterberg) op 7 feb 2017 12:37

Nogmaals dank Harry!

Hoe is het uberhaupt gesteld met eventuele ochtendspits rond oberhausen en dortmund?

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Hallo weet iemand of de blauwe piste op de Kappe nog open is.
En is de sneeuw s’morgens heel erg hard of valt dit wel mee.
A.s donderdag een dagje winterberg vandaar deze vraag.

GJDannenberg op 7 feb 2017 15:02

Die was vandaag gesloten. Veel bruine plekken. Die gaat pas weer open als er een paar dagen kunstsneeuw gespoten is. Sneeuw was wel wat hard, maar met een paar scherpe kanten echt prima.

Hallo weet iemand of de blauwe piste op de Kappe nog open is.

En is de sneeuw s’morgens heel erg hard of valt dit wel mee.
A.s donderdag een dagje winterberg vandaar deze vraag.

GJDannenberg op 7 feb 2017 15:02

Die was vandaag gesloten. Veel bruine plekken. Die gaat pas weer open als er een paar dagen kunstsneeuw gespoten is. Sneeuw was wel wat hard, maar met een paar scherpe kanten echt prima.

leo2 op 7 feb 2017 19:02

Het probleem is dat op het laatste stuk blauw van de Kappe geen sneeuwkanonnen staan, ze zijn daar dus volledig afhankelijk van natuursneeuw. Het enige wat ze soms nog wel eens doen is onderaan en bovenaan het laatste stuk een flinke hoop kunstsneeuw maken en dat ze dat over de slechtste plekke schuiven. Maar dan nog is het een beetje oplapwerk… Hopelijk gaan ze wel snel ook dat laatste stuk besneeuwen, zeker nu er ook na het openen van de panoramabahn veel meer beginners naar de Kappe gaan, die nu dat stuk blauw dicht is, vreselijk gevaarlijk doen op de rode en zwarte…

Born to Ride

Ik ben licht gevorderd, dit jaar voor het eerst meerdere keren een paar rode pistes af geweest niet de Kappe trouwens en ook wat blauwe. En als ik dan kijk wat de leukste blauwe pistes zijn voor de licht gevorderde dat vind ik dat de Kappe zeker de leukste blauwe piste is gevolgd door de Schneewitchen.

Bedankt voor de reactie over de Kappe

Hoe is het uberhaupt gesteld met eventuele ochtendspits rond oberhausen en dortmund?

Bart1990 op 7 feb 2017 17:11

In mijn ervaring valt die wel mee. Ik heb al eens onderlangs moeten rijden via de 40 langs Essen en Dortmund, dat was drama. Bovenlangs, via de 3 naar de 2, is het 's ochtends wel druk maar niet heel gek. En als je mikt op 8.30u Winterberg, ben je voor 7.30u die plekken al voorbij. De échte drukte van iedereen die om 8.30 à 9.00u moet beginnen met werken moet dan nog komen.

Wordt er momenteel nog kunstsneeuw gemaakt om het verharden van de pistes een beetje tegen te gaan?

Wordt er momenteel nog kunstsneeuw gemaakt om het verharden van de pistes een beetje tegen te gaan?

jrdh op 9 feb 2017 16:00

Goeie vraag! Dit vraag ik me ook af!

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Hier is dat perfect te zien:
http://www.wintersport-arena.de/de/wsa/webcams

Eergisteren besneeuwde Willingen en gisteren ook Winterberg, Hunau, Neuastenberg en co. Op het moment besneeuwt alleen Schanze zo te zien maar waarschijnlijk zullen de andere gebieden zometeen ook weer mee gaan doen.

#proudtobepartofleswintersporters

Ja is inderdaad besneeuwd, zag op de webcams eergisteren de meeste pistes in Winterberg en Willingen, vannacht alleen de Kappe in Winterberg.

Ik zou gaan vandaag, maar helaas kon de rest niet, dus zit hier te balen en is nog maar de vraag of we nog een datum kunnen prikken dit seizoen.
‘spring je toch alleen in de auto?’ ja zou ik zelf wel doen, maar thuis… haha nja zie wel.
Succes iedereen die de komende dagen gaat, pistes liggen er nu door de kou volgens mij weer heel behoorlijk, in elk geval aanlokkelijk bij.

Komende week lijkt nog een mooie week te worden, veel zon, daarna, als het gaat regenen einde van de week, moet ik het nog zien, dat is ook de reden dat ik nog geen nieuwe datum ga plannen, want de kans dat het weer zo koud wordt als nu is niet zo groot en dus zullen de condities dan alleen maar minder worden. (ga niet zolang in de auto zitten voor slechte sneeuw)

maar vooralsnog lijkt het me allemaal hele goede condities.

Vandaag een heerlijke dag geskied in Willingen!

Prima sneeuwkwaliteit, het was goed te doen qua drukte, helaas zat het weer wat tegen! (slecht zicht en veel mist)

Maar ik moet toch wat van me hart: Wat heb ik me kapot geërgerd aan jongeren (tussen de 14 en 20 jaar) die met een schoolreisje ook aanwezig waren in Willingen vandaag. Zonder enige les of ervaring pakte ze de gondel naar boven om vervolgens ongecontroleerd en met waanzinnige snelheden zichzelf naar beneden te storten. En maar hopen dat ze ooit tot stilstand komen. Hetzij tegen iemand aan, hetzij door te vallen of hetzij door een boom / sneeuwkanon. Alle opties heb ik vandaag zien gebeuren…

Dat deze mafkezen een been breken (of erger) zal me werkelijk aan me reet roesten, maar wat ze andere aan (kunnen) doen is wel degelijk een serieuze issue! Het is onverantwoord van de leerlingen zelf, van de school, maar ligt hier ook niet een stukje verantwoordelijkheid bij het skigebied? Ik begrijp dat deze laatste een moeilijk te controleren opdracht is, maar misschien dat hiervoor een soort van ‘‘piste-politie’’ in het leven geroepen kan worden. Want dit gaat echt mis!

Skigebieden gelegen in Sauerland lenen zich bij uitstek voor dit soort schoolreisjes en de hierboven geschetste situatie kom je vaker tegen in de gebieden in Sauerland.

Zo dat lucht op.
Verder was het een heerlijke dag!

*bericht bewerkt door Bart1990 op 10 feb 2017 20:49

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Gisteren in Winterberg geweest. Qua drukte goed te doen. Weer was prima. Pistes ook dikke prima, alleen op de Kappe niet. Blauw was afgesloten en rood zwart kapot geskied.

Mee eens wat Bart zegt, wat een stel mafkezen op de pistes in Winterberg!

Vandaag ook in Willingen geweest met zoontjes van 4 en 7. Condities waren perfect, jammer inderdaad van mindere zicht door de mist.
Voor kinderen was het de eerste keer en ze vonden het geweldig.
Wat Bart reeds zei kan ik enkel beamen. Zelfs op de oefenweide lieten jongelui zich gewoon al krijsend naar beneden storten zonder een minuut les gehad te hebben. Schandalig, er hadden idd zware ongelukken kunnen gebeuren. Er is zelfs iemand met ambulance afgevoerd maar heb niet gezien of het voorval door roekeloos gedrag kwam of just plain bad luck.

Maar heb de jongens zien glunderen en genieten vandaag en daar doe je het voor ;-)

Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt in Winterberg, allemaal gasten met ROC Twente sport en beweging op hun trainingsjasjes en trainingsbroekjes (hoe haal je het in je hoofd om daarin te gaan skiën) ze waren daardoor wel makkelijk te identificeren, wat het makkelijk maakte om eens een ferme email naar de desbetreffende onderwijsinstantie te sturen. Bleek dat ze zich totaal niet bewust waren van de risico’s en het gedrag van hun leerlingen.

Ze dachten dat hun leerlingen wel voldoende techniek hadden na het laten zien van een instructievideo van youtube… Na wat emails over een weer zouden ze dit jaar die leerlingen in ieder geval de hele ochtend verplicht laten lessen, skihelmen verplichten evenals skikleding.

Oftewel scholen hebben geen idee wat skiën is…

Born to Ride

Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt in Winterberg, allemaal gasten met ROC Twente sport en beweging op hun trainingsjasjes en trainingsbroekjes (hoe haal je het in je hoofd om daarin te gaan skiën) ze waren daardoor wel makkelijk te identificeren, wat het makkelijk maakte om eens een ferme email naar de desbetreffende onderwijsinstantie te sturen. Bleek dat ze zich totaal niet bewust waren van de risico’s en het gedrag van hun leerlingen.

Ze dachten dat hun leerlingen wel voldoende techniek hadden na het laten zien van een instructievideo van youtube… Na wat emails over een weer zouden ze dit jaar die leerlingen in ieder geval de hele ochtend verplicht laten lessen, skihelmen verplichten evenals skikleding.

Oftewel scholen hebben geen idee wat skiën is…

Matthias123 op 10 feb 2017 22:32

Nou Matthias ik kan beamen dat jou mails over een weer geen enkele zin hebben gehad. Deze kinderen hadden ook een twents accent en kwamen in allerlei sport/vt kleding naar beneden behalve skikleding. Om nog maar te zwijgen van het ontbreken helmen of skibrillen. In de gondel sprak ik een van de kinderen erop aan en zij gaven aan dat skiles wel is aangeboden maar “dit kostte €20” en dus deed niemand het…

Te schandalig voor woorden dat een school zich zo amateuristisch en naïef opsteld

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Deze kinderen hadden ook een twents accent

Bart1990 op 10 feb 2017 22:41

Nou nou nou, dat iemand een Twents accent heeft hoeft niet meteen te betekenen dat diegene op het ROC van Twente de opleiding sport en bewegen volgt. Nu zet je de Tukkers wel heel erg in het verkeerde daglicht…

A winter without powder isn't a winter!

Deze kinderen hadden ook een twents accent

Bart1990 op 10 feb 2017 22:41

Nou nou nou, dat iemand een Twents accent heeft hoeft niet meteen te betekenen dat diegene op het ROC van Twente de opleiding sport en bewegen volgt. Nu zet je de Tukkers wel heel erg in het verkeerde daglicht…

Joostw op 10 feb 2017 22:47

Verkeerde aanname. Ik bedoel daarmee te zeggen dat deze kinderen ook een twents accent hadden dus dat ze ook maarzo van hetzelfde roc kunnen zijn…

Drink een biertje ipv azijn volgende keer

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

1990 was anders een bèst azijnjaar ?
Misschien toch nog eens in contact treden met die school om te melden wat je zag…

mama on a mission in the snow

@Bart1990
Volgens mij ben jij degene die begint te zeiken over kamikazes in Winterberg (grappig want dit is een pleonasme). Als je die kamikazes wil ontwijken ga je toch gewoon niet naar Winterberg. Probleem opgelost, het is algemeen bekend dat je in Winterberg deze mensen tegenkomt.

Kijk wat je zegt man:
‘Dat deze mafkezen een been breken (of erger) zal me werkelijk aan me reet roesten’
Als je dan toch zo zit te janken over deze mensen, blijf lekker thuis ingepakt in bubbeltjesplastic.

A winter without powder isn't a winter!

@Bart1990

Kijk wat je zegt man:
‘Dat deze mafkezen een been breken (of erger) zal me werkelijk aan me reet roesten’
Als je dan toch zo zit te janken over deze mensen, blijf lekker thuis ingepakt in bubbeltjesplastic.

Joostw op 10 feb 2017 23:15

Dat vind ik inderdaad ook een rotopmerking die mij niet lekker zit. Ik gun niemand het breken van een been of erger.
Ik gun iedereen plezier in de sneeuw.
Overal zijn kamikazes en in Winterberg en Willingen op sommige dagen wat meer.
En als je jong bent doe je wel eens onbezonnen dingen?
Als je zelf een goede skier bent is misschien deze tip iets: vermijd de blauwe pistes en pak lekker de lastigere rode en zwarte. En ski wat alerter en defensiever.
Heb je hier geen zin in? Zorg dan dat je de rustige dagen uitkiest of blijf weg uit het Sauerland.

*bericht bewerkt door Skimams op 10 feb 2017 23:22

mama on a mission in the snow

@Bart1990
Volgens mij ben jij degene die begint te zeiken over kamikazes in Winterberg (grappig want dit is een pleonasme). Als je die kamikazes wil ontwijken ga je toch gewoon niet naar Winterberg. Probleem opgelost, het is algemeen bekend dat je in Winterberg deze mensen tegenkomt.

Kijk wat je zegt man:
‘Dat deze mafkezen een been breken (of erger) zal me werkelijk aan me reet roesten’
Als je dan toch zo zit te janken over deze mensen, blijf lekker thuis ingepakt in bubbeltjesplastic.

Joostw op 10 feb 2017 23:15

Grappig hoe aanvallend je reageert op een grapje van mij.
Ik ga niet een skigebied of piste vermijden , omdat incapabele jongeren de boel verpesten en buiten alle proporties de pistes ONVEILIG MAKEN. Dat jij niet tegen iemands klaagzang kan prima, maar dan moet je nog maar eens opnieuw je studieboekjes in duiken om te leren wat normen, waarden en iemands mening repecteren betekend.

Het feit dat ik mij hieraan stoor betekend niet dat je dan maar sauerland moet vermijden. Dat is werkelijk de meest linkse opmerking ever…

Daarbij heb ik bewust veel rood genomen (voor wat mogelijk is), maar deze koters gaan overal blind vanaf. Op iedere piste kwam ik ze tegen (de een wat meer dan de ander).

En NOGMAALS de stelling is niet OF je wel naar sauerland moet? De stelling is: of dit niet iets is wat aandacht vergt en waar iemand meer verantwoording voor moet nemen…

P.s. Met je 3 jaar lid hier vind ik je reactie aardig onvolwassen met je “Als je dan toch zo zit te janken over deze mensen, blijf lekker thuis ingepakt in bubbeltjesplastic”. Chapeau!

*bericht bewerkt door Bart1990 op 11 feb 2017 00:19

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Poehpoeh, over azijn drinken gesproken? Niet zo boos doen hoor.
Ik stel voor hier een apart topic voor aan te maken en het hier weer over de sneeuwsituatie in Winterberg te hebben.

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie