Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Vannacht weer 20 cm verse sneeuw. Het begint op de jaren 80 te lijken, toen lag er met kerst ook altijd voldoende sneeuw, zonder sneeuwkanonnen.
Toen het zicht in de loop van de ochtend beter werd zijn we erop uit getokken en hebben de zon gevolgd. Even Val Thorens getoucheerd maar hier bleven d wolken tegen de toppen hangen. Ook de vallei van Méribel bleef bewolkt.
Het begin van de Piste David Douillet:

null

De Bruyère gondel boven de Piste 4 vents:

null

Veel sneeuw op het dak van de Plein Sud lift in Val Thorens:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Vanochtend vol goede moed naar Orelle/Val Thorens gegaan en voorbereid op een zonnige, koude dag. Koud was het! Zonnig niet zo…grijze deken over de hele Trois Vallées. Sneeuw wel fantastisch. Na een paar uurtjes skiën terug naar Orelle. En op weg naar de gondel is toch even het zonnetje tevoorschijn gekomen. Nog ff 2x keer de Mauriennaise gedaan in de zon. Heerlijke piste toch!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/7669f9ee31b25876f9d8af1b...

Mooi…
Wanneer gaan de overige liften/pistes open?
oa Combe Du Vallon is nog niet open.
Gaan deze pas open wanneer het drukker gaat worden? Of hangt dit van het weer af?
Wij arriveren donderdag… Nog even…
Grtz,
Dave

Wij zaten bij de eerste opklaringen klaar om te gaan skiën maar omdat het bij de eerste opklaringen bleef hebben we ons omgekleed en zijn thuis gebleven. @Skimo
Ik begrijp dat je met de na het skiën met de gondel naar Orelle gaat. Ligt er nu sneeuw tot in Orelle? @duppen
Ik neem aan dat komend weekend alles wel zo’n beetje open zal gaan, dan beginnen in een aantal landen de kerstvakanties. Overigens waren de pistes op de Vallon vorige week al geprepareeerd.

bon ski

Wij zaten bij de eerste opklaringen klaar om te gaan skiën maar omdat het bij de eerste opklaringen bleef hebben we ons omgekleed en zijn thuis gebleven.
@Skimo
Ik begrijp dat je met de na het skiën met de gondel naar Orelle gaat. Ligt er nu sneeuw tot in Orelle?
@duppen
Ik neem aan dat komend weekend alles wel zo’n beetje open zal gaan, dan beginnen in een aantal landen de kerstvakanties. Overigens waren de pistes op de Vallon vorige week al geprepareeerd.

skifan op 17 dec 2017 21:30

Is de afdaling , denk zwart , al open naar courchevel, saulire

Wij zaten bij de eerste opklaringen klaar om te gaan skiën maar omdat het bij de eerste opklaringen bleef hebben we ons omgekleed en zijn thuis gebleven.
@Skimo
Ik begrijp dat je met de na het skiën met de gondel naar Orelle gaat. Ligt er nu sneeuw tot in Orelle?
@duppen
Ik neem aan dat komend weekend alles wel zo’n beetje open zal gaan, dan beginnen in een aantal landen de kerstvakanties. Overigens waren de pistes op de Vallon vorige week al geprepareeerd.

skifan op 17 dec 2017 21:30

Ja, alles prachtig wit in het hele dal :)

Wij zaten bij de eerste opklaringen klaar om te gaan skiën maar omdat het bij de eerste opklaringen bleef hebben we ons omgekleed en zijn thuis gebleven.

@Skimo
Ik begrijp dat je met de na het skiën met de gondel naar Orelle gaat. Ligt er nu sneeuw tot in Orelle?
@duppen
Ik neem aan dat komend weekend alles wel zo’n beetje open zal gaan, dan beginnen in een aantal landen de kerstvakanties. Overigens waren de pistes op de Vallon vorige week al geprepareeerd.

skifan op 17 dec 2017 21:30

Ja, alles prachtig wit in het hele dal :)

Skimo op 17 dec 2017 22:15

Nog 2 weken dan richting val thorens , courchevel is zalig om te skien , saulire en recht over bubbels naar beneden

@Pieter230976
Vandaag zijn in Courchevel de Pistes Saulire,Combe Pylones, M en Bosses (allemaal zwart) open

bon ski

@Pieter230976
Vandaag zijn in Courchevel de Pistes Saulire,Combe Pylones, M en Bosses (allemaal zwart) open

skifan op 18 dec 2017 08:59

@Skifan Ik dacht dat de piste Saulire rood was?
Of is deze sinds dit seizoen zwart geclassificeerd?
Overigens absoluut mijn favoriete piste in Courchevel.

*bericht bewerkt door MiTi op 18 dec 2017 10:13

Winter is coming

@Pieter230976
Het eerste (steile) stuk is volgens mij zwart. Als je het pad neemt dat onder de Vizelle gondel loopt is de piste helemaal rood.

bon ski

@Pieter230976
Het eerste (steile) stuk is volgens mij zwart. Als je het pad neemt dat onder de Vizelle gondel loopt is de piste helemaal rood.

skifan op 18 dec 2017 10:50

Dacht dat die hele piste rood was en die bypass blauw.

Winter is coming

@MiTi @Pieter230976
Ik heb het pisteplan erbij gepakt en inderdaad, de hele Saulire Piste is rood, zowel vanaf de Vizelle als vanaf de Saulire. Verbaast me wel dat dit veranderd is want het eerste stuk is steil, vaak druk en naarmate de dag vordert komen er steeds meer “bosses” en “afgerutschte” stukken.

bon ski

Nondetju wat ben ik jaloers op je nu @skifan de webcam beelden laten niks aan de verbeelding over!
Wat een geweldige condities en heerlijk weer!
Hopen dat er genoeg over blijf als ik samen met @Hulst over 4,5 week de pistes komen verkennen!

@MiTi
@Pieter230976
Ik heb het pisteplan erbij gepakt en inderdaad, de hele Saulire Piste is rood, zowel vanaf de Vizelle als vanaf de Saulire. Verbaast me wel dat dit veranderd is want het eerste stuk is steil, vaak druk en naarmate de dag vordert komen er steeds meer “bosses” en “afgerutschte” stukken.

skifan op 19 dec 2017 09:15

Jaa, dit is mijn favoriet. Grrrrrrrrrr. 😖

Prachtige dag in de Trois Vallées vandaag. Foto genomen net na het afdalen van de Mont Vallon (Meribel). Fantastische piste is dat toch. Zeker 1 van de favorieten van het hele gebied. En alles zo mooi wit, genieten!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/44f7b1609291770184ae05de...

Ik weet niet beter dan dat er een aantal pittige zwarte pistes vanaf de Col de Saulire richting Courchevel gaan.

https://www.allchalets.com/system/cms/files/49/files/origina…

Zoals je op deze piste map zijn dat de pistes :

Grand Couloir (buiten categorie :) )
Combes Pylones
M
Suisses
Turcs

@MiTi
@Pieter230976
Ik heb het pisteplan erbij gepakt en inderdaad, de hele Saulire Piste is rood, zowel vanaf de Vizelle als vanaf de Saulire. Verbaast me wel dat dit veranderd is want het eerste stuk is steil, vaak druk en naarmate de dag vordert komen er steeds meer “bosses” en “afgerutschte” stukken.

skifan op 19 dec 2017 09:15

Klopt, dat eerste stuk hadden ze makkelijk zwart kunnen maken. Maar het is maar een kort stukje steil, daarna kom je in mijn ogen 1 vd mooiste pistes van L3V. 😍

Winter is coming

@MiTi

@Pieter230976
Ik heb het pisteplan erbij gepakt en inderdaad, de hele Saulire Piste is rood, zowel vanaf de Vizelle als vanaf de Saulire. Verbaast me wel dat dit veranderd is want het eerste stuk is steil, vaak druk en naarmate de dag vordert komen er steeds meer “bosses” en “afgerutschte” stukken.

skifan op 19 dec 2017 09:15

Klopt, dat eerste stuk hadden ze makkelijk zwart kunnen maken. Maar het is maar een kort stukje steil, daarna kom je in mijn ogen 1 vd mooiste pistes van L3V. 😍

MiTi op 19 dec 2017 18:54

vind ik ook een zalige piste , maar van saulire naar meribel mottaret vind ik een klote piste ,altijd vol met ijs tot beneden op rood

Oeps, beetje laat was vergeten te posten, maar het was te mooi om de kans om @Freerider jaloers te maken te laten lopen.LOL
Na drie “jours blancs” eindelijk weer zon. Een heerlijke skidag met mooi weer en heerlijke sneeuw. Één uitzondering, vanaf het restaurant was de piste Aigle (Mottaret) keihard en één ijsvlakte.
Wij zijn naar de nieuwe gondel in Courchevel Moriond geweest. Een prima lift (POMA) waar de skies buiten kunnen blijven en je beter zit dan in de Moraine lift met zijn schaambeenbrekers.
De aankomst van de TC Ariondaz:

null

Op de Granges piste staan nu sneeuwkanonnen

null

Bij de aankomst van de TC Ariondaz zijn een pick nick ruimte en toiletten gecreëeerd:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Oeps, beetje laat was vergeten te posten, maar het was te mooi om de kans om @Freerider jaloers te maken te laten lopen.LOL
Na drie “jours blancs” eindelijk weer zon. Een heerlijke skidag met mooi weer en heerlijke sneeuw. Één uitzondering, vanaf het restaurant was de piste Aigle (Mottaret) keihard en één ijsvlakte.
Wij zijn naar de nieuwe gondel in Courchevel Moriond geweest. Een prima lift (POMA) waar de skies buiten kunnen blijven en je beter zit dan in de Moraine lift met zijn schaambeenbrekers.
De aankomst van de TC Ariondaz:

null

Op de Granges piste staan nu sneeuwkanonnen

null

Bij de aankomst van de TC Ariondaz zijn een pick nick ruimte en toiletten gecreëeerd:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

skifan op 19 dec 2017 19:58

die ijspiste ,is dat waar de saulire bovenkomt ,links naar courchevel gaat via rood of blauw of rechtdoor naar meribel Motarret en dan rechs die ijspiste , eerst rood dan zwart en dan weer rood ,je passeert dan in het midden pas du lac middenstation of rechtdoor die blauwe

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 19 dec 2017 20:12

Vraagje, voor een dagtocht vanuit les menuires (prereyand) langs de toppen van Val Thorens win je s’ochtends veel tijd om met de bus te gaan of is het bijna net zo snel met de liften/skiend (en staat dit aangegeven?) In Paradiski vond ik de route aanduiding echt top! Bvd Wesley.

De bus in les Menuires gebruik ik alleen om boodschappen te doen😁
Met 2 liten zit je in val thorens over het algemeen en alle accomodaties zijn bijna ski in ski out. Gewoon lekker gaan skien.

Wij gebruiken de bus zelfs niet om boodschappen te doen. Bij aankomst gaat de auto in de parkeergarage en die komt er pas uit
om naar huis te rijden. En als er om naar boven te rijden een moeilijker gedeelte is, is dat vanaf Les Menuires naar Val Thorens.
En daar komen dan de parkeerproblemen in Val Thorens nog bovenop. Vanuit Croisette, lift “Menuires” vervolgens lift “Mont de la Chambre”, rechtsaf en je kunt met 2 verschillende pistes rechtstreeks naar Val Thorens.

Hen48

Heeft iemand een idee of de route La Masse - Lac du Lou veilig te doen is?
Met 2 kinderen van 11 en 13 (beiden etoile d’or).

Heeft iemand een idee of de route La Masse - Lac du Lou veilig te doen is?
Met 2 kinderen van 11 en 13 (beiden etoile d’or).

Frnzxl op 20 dec 2017 00:08

Ja en nee. Het is off piste dus ben je bewust van de gevaren. Je hebt pieper, schep, sonde nodig en de kennis om ze te gebruiken. Er zitten ook 2 lastige passages in. Dat is de nee.

De ja is dat het de meest geskiede off piste route van de 3V is. Door de vele skiërs is het veiliger maar blijft dat je de gevaren niet moet onderschatten. Zowel qua condities, de vaardigheden van de groep als ook de wat lastigere passages.

Is het een idee om dit eens met een instructeur te doen?

Zelf doe ik hem vaak maar altijd met de juiste groep, gear en kennis. Toch sla ik hem soms over ivm de condities.

Vraagje, voor een dagtocht vanuit les menuires (prereyand) langs de toppen van Val Thorens win je s’ochtends veel tijd om met de bus te gaan of is het bijna net zo snel met de liften/skiend (en staat dit aangegeven?) In Paradiski vond ik de route aanduiding echt top! Bvd Wesley.

pod.events op 19 dec 2017 23:01

Geen idee of dat überhaupt kan met ski’s/board. Wij wilden 2 jaar geleden van Saint Martin de Belleville met de bus naar Val Thorens om 's morgens wat tijd te winnen, maar we werden in Les Menuires vriendelijk verzocht de bus te verlaten. Had iets te maken met het feit dat de liftmaatschappij een ander bedrijf was dan de (gratis) skibus waardoor ze geen mensen mee naar boven namen. Iedereen met gear moest eruit… Heel apart!

@skifan …wat zal ik zeggen…missie geslaagd in ieder geval ;)
Hoewel jaloezie de kop steekt komt er ook een groot stuk voorpret bij kijken dus nogmaals dank voor de vele updates die je altijd maar weer blijft plaatsen ik geniet er elke keer weer van! :)

*bericht bewerkt door Freerider op 20 dec 2017 07:58

Vraagje, voor een dagtocht vanuit les menuires (prereyand) langs de toppen van Val Thorens win je s’ochtends veel tijd om met de bus te gaan of is het bijna net zo snel met de liften/skiend (en staat dit aangegeven?) In Paradiski vond ik de route aanduiding echt top! Bvd Wesley.

pod.events op 19 dec 2017 23:01

Geen idee of dat überhaupt kan met ski’s/board. Wij wilden 2 jaar geleden van Saint Martin de Belleville met de bus naar Val Thorens om 's morgens wat tijd te winnen, maar we werden in Les Menuires vriendelijk verzocht de bus te verlaten. Had iets te maken met het feit dat de liftmaatschappij een ander bedrijf was dan de (gratis) skibus waardoor ze geen mensen mee naar boven namen. Iedereen met gear moest eruit… Heel apart!

Harm op 20 dec 2017 07:47

Je moet de franse skibussen (en zeker die in de trois vallees) niet vergelijken met de skibusjes in andere landen die tussen de gebieden in rijden. In trois vallees zijn die bussen niet bedoeld voor skieers, maar eerder voor wandelaars of mensen die in een ander dorpje willen kijken/eten etc. Er zijn piste verbindingen voor de skieers en boarders en die zijn eigenlijk altijd wel open. Alleen bij hele slechte weersomstandigheden kan het zijn dat je vast zit in een gebied en dat je de bus nodig hebt. Dan is het het ook meteen chaos bij het busstation. Blijft nog steeds belachelijk dat je eruit gezet wordt natuurlijk.

@Harm
Met de lift naar Val Thorens (vanuit Menuires) is net zo snel als met de lift het voordeel is dat je dan op de Mt de la Chambre meteen je eerste Val Tho Top te pakken hebt.
Bovendien, zoals boven vermeld is de busverbinding van St Martin via Les Menuires naar Val Thorens gratis maar niet toegankelijk met skies of board. Alle interstation verbindingen zijn wel gratis toegankelijk met board/ski.
Als je uit St Martin moet komen zou je kunnen overwegen om met de auto naar de virage de Caron te gaan (gratis parkeren voor één dag) en daar te starten.
Overigens heb ik het idee dat je alle toppen in Val Thorens best op één dag kunt doen als je start in Menuires of St Martin mits de wachttijden in Val Thorens niet te lang zijn. (schoolvakanties februari)

bon ski

Weer wat geleerd… ;)

Plaats een reactie