ervaring over dit skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Almenwelt Lofer

Gast606, kijk eens naar de appartementen van Mühlpointhof of de mogelijkheden van haus Patricia of Theresia. Daar pas je met een aantal mensen meer in. Succes!

It's all about believing!

Weet iemand hoe druk het in de kerstperiode is ( eerste week ) met de nieuwe liften die er nu zijn.
Zijn het alleen de vakantiegangers die in Lofer verblijven die skieen of zijn er ook veel duitse dagjes mensen op de piste ??

Toen wij er waren 3 jaar geleden was het niet druk.

Het wordt de laatste jaren steeds drukker in Lofer (helaas). Vergeleken met andere grote skigebieden valt het op zich nog wel mee, maximale wachttijd voor de liften op de berg bedraagt ongeveer 10-15 minuten. Mocht je op het drukste moment beneden de gondel willen pakken, dan kan het toch zo maar zijn dat je maximaal 20 minuten in de rij moet staan.

Met name in de weekenden verblijven er veel dagjesmensen en locals op de piste, alhoewel het op zaterdag vergeleken met de rest van de week wel relatief rustig is. Normaal gesproken zie je op de berg veel mensen die in Lofer en omstreken verblijven.

Op de piste is het goed te doen, de meeste drukte bevindt zich niet op de piste maar bij de liften. Veel plezier!

It's all about believing!

Hallo allemaal,

Ook wij komen met de kerst naar Lofer en hebben nog nooit geskied. Inmiddels informatie opgevraagd bij zowel Sturm als bij Herbst over de kosten van de ski lessen en de huur van de ski-uitrusting. We hebben heel bewust voor Lofer gekozen omdat het een gebied voor families en beginners is… en omdat we daar nog een appartement met 2 tweepersoons slaapkamers konden krijgen tegen een schappelijke prijs… :-)

We gaan met ons gezin (twee volwassenen en 2 meiden van 4 en 6 jaar) en we hebben dus geen van allen ooit op de ski’s gestaan. We zijn daarom van plan om op zondag 22 december eerst met z’n allen een privéles van 4 uur te nemen. Dan is onze oudste ook niet zo gestrest over het feit dat ze in een skiklas zit waar wij niet aanwezig zijn (daar kan ze nu al van wakker liggen) en kan iedereen wennen aan hoe het is om ski’s onder te hebben. Daarna willen we de kids in een klasje doen en zelf ook nog in een skiklas gaan. Is dit een verstandige oplossing (ondanks dat alle klassen normaal op zondag beginnen)?

Verder vroeg ik me af waar en wanneer we de skipassen moeten/kunnen aanschaffen en waar. We hebben er in ieder geval heeeeeel erg veel zin in.

Ik vind dat zeker een goede oplossing wta betreft de skiklassen.
skipassen kun je gewoon direkt bij de klassa van de gondel kopen.
Ik wens jullie hele veel plezier!

Prima idee om de vakantie zo te starten! De kids lekker het plezier laten voelen van het skien, daarna gaat het zo ontzettend Ze skien jullie aan het einde vd week Geen angst Dan krijg je dat!

Heel veel plezier allemaal! Kan niet wachten tot die van mij gaan Nu nog te jong.

We hebben nog eens even zitten kijken naar de verhuur van materiaal (ski’s, stokken en schoenen) en uiteraard de lessen bij de twee verschillende scholen.

Aangezien er bij Sturm blijkbaar veel meer Nederlandstalige skileraren werken, gaat onze voorkeur voor de lessen daar naar uit (i.v.m. de kids). Qua kosten maakt het vrij weinig uit vergeleken met de prijzen bij Herbst.

Het materiaal scheelt echter best wel veel bij Sturm/Intersport of Herbst. Herbst is hiermee ongeveer € 125,00 goedkoper dan dat je het materiaal bij Sturm huurt. Ik heb dan gekeken naar 6+1 dagen huur in de categorie Zilver (bij H)/Premium (bij S) voor 2 volwassenen en 2 kinderen (4 en 6 jaar).

Zo Hollands als ik ben wilde ik dus eigenlijk het materiaal dan maar bij Herbst huren en vervolgens de lessen bij Sturm boeken. Scheelt alles bij elkaar toch ook weer hooop geld en dat kan weer bij de skipassen worden gelegd.

Wordt dit vaker gedaan? Of is dit eigenlijk "not done"?

Ik hoor het graag.

Lijkt mij een kwestie van vrije markt. De meesten zullen niet zo nauwkeurig uitzoeken wat de kosten zijn bij verschillende verhuur punten. De kijken wel naar de skischool kosten… Daar aangekomen huurt men gelijk ski’s en hopla, daar is de winst voor de skischool.

Zoeken en vergelijken loont de moeite blijkt maar weer in dit geval! Gewoon doen dus!

Misschien hier in NL reserveren?

Misschien een mailtje eraan wagen of ze voor dezelfde prijs willen verhuren slanke daar ook lessen neemt? Wie niet waagt/vraagt, wie niet wint!

Hetgeen je voorstelt zal waarschijnlijk nogal lastig zijn. De skischool is Sturm en ze werken samen met Intersport voor de verhuur van materiaal. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat Intersport en de skischool Sturm met elkaar verstrengeld zijn.

Ben zelf ook heel vaak in Lofer geweest en neem maar van mij aan dat Sturm en Herbst elkaar niet bijtern hoor.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Bij Herbst werken ook veel Nederlandse leraren, waaronder leraren die ook bij Der Brabander in Winterberg werken of gewerkt hebben. Zowel Sturm als Herbst zijn zeer goede skischolen, exceptioneel qua niveau voor zo’n klein dorp (Herbst is chef ski-opleidingen in het Salzburgerland, de Nederlander Dion Adams, ook werkzaam bij Herbst, is de enige Nederlander die Skilehrer-Ausbilder is).

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Hoi jvdheuvel,

Leuk om te horen dat je naar Lofer komt, gaaf! Je kunt inderdaad skipassen aanschaffen bij de kassa’s van het dalstation. Let wel op dat je enigszins op tijd bent of in de namiddag langskomt, anders kun je behoorlijk lang in de rij staan.

Sturm is onlangs voorgedragen voor het beste innovatie idee van Oostenrijk: ze hebben namelijk alles voor de klant onder één dak. Materiaalverhuur, les boeken, materiaalopslag, een skishop en een bar in één pand. Ideaal voor de klant, maar zoals je aangaf heeft dit ook zijn weerslag op de prijs. Sturm is een soort franchiser van Intersport, en beheren dus ook geheel zelf de verhuur en de shop zonder directe tussenkomst van Intersport.

Ik vind het echter wel not-done om bij de ene skischool materiaal te huren terwijl je bij de andere les neemt. Het gebeurt in de praktijk wel vaker, naar schatting maakt 1 op de 15, 20 gebruik van meerdere aanbieders. Het staat je inderdaad vrij om te doen en laten wat je wilt. Bedenk wel waar je je ski’s wilt onderbrengen: als je materiaal huurt bij Sturm kun je ook gratis gebruik maken van de opslagruimtes in de kelder en hoef je dus niet met je materiaal te slepen.

Harry gaf aan dat er bij Herbst ook veel Nederlandse leraren werken: helaas moet ik dat ontkrachten. Herbst is een zeer sterke skischool, met veel geweldige skiërs (Dion, maar ook Herbert, freestyler Martin en dochter van de eigenaar Katharina skiën echt geweldig). Sturm is daarentegen meer gericht op het didactisch onderdeel van het skiën, en heeft boven een heel goed Kinderland waar de kids naar hartelust in een (deels) omheinde omgeving kunnen spelen en de eerste meters op de ski’s maken.

Ik vind het wel een goed idee om de eerste dag privélessen te nemen om lekker weer te wennen aan de sneeuw. Ook op maandag stromen er nog relatief veel kinderen in (naar schatting 70% start op zondag, 25% komt er bij op maandag en de overige 5% in de loop van de week). Je kunt dus maandag gewoon beginnen zonder problemen.

Veel plezier, ik vertrek de 20e weer naar Lofer!

It's all about believing!

Hoi Thomas,

Ik heb nog eens goed zitten kijken naar het verschil tussen Sturm en Herbst. Ik had alleen nog niet begrepen dat er 2 opbergmogelijkheden zijn bij Sturm: de GRATIS opbergmogelijkheid die bij de huur van een uitrusting krijgt en de zogenaamde "Comfort Depot 2 Box" voor € 8,00 per dag.

In het totaal van de huurprijs bij Sturm zaten ook twee van die Comfort Depot 2 boxen. Als die niet perse nodig zijn, dan scheelt het alweer een heel stuk en wordt het onderlinge verschil voor het totaalplaatje van skilessen en materiaalhuur al een heel stuk kleiner. In dat geval zullen we waarschijnlijk alles gewoon bij Sturm gaan boeken.

Thomas, kan jij aangeven of je die Comfort Depot 2 boxen nodig hebt of dat je ook gratis gebruik kan maken van andere opslag van het materiaal?

Overigens nemen we eerst een priveles om uberhaupt te wennen aan ski’s. We hebben geen van allen ooit op de ski’s gestaan. Onze oudste dochter kan er echter nu al van wakker liggen als ze weet dat ze in een kinderklasje moet: ze moet dan iets gaan doen dat ze helemaal niet kan, bovendien bij kinderen die ze niet kent en dan nota bene ook nog zonder een of beide ouders in de buurt… dan slaapt ze helemaal niet meer totdat we daar naartoe gaan en maakt ze zich waarschijnlijk zo druk dat ze er gewoon niet aan wil beginnen. Daarom hebben we gezegd dat we dan eerst een dagje met z’n allen privéles nemen, zodat ze weet wat het is om op ski’s te staan en dat papa en mama er gewoon bij zijn.

Daarna mogen ze allebei gewoon in een kinderklasje… dan kennen ze al iets van de basis en kunnen we ze ook laten zien dat een kinderklasje gewoon heel veel plezier maken betekent…

Mocht het bevallen (en ik geloof niet dat t ons niet gaat bevallen), dan zullen we volgend jaar waarschijnlijk wel weer eerst een priveles nemen, maar dan inderdaad om weer even aan het gevoel te wennen.

Wij vertrekken ook van 20 op 21 december naar Lofer… we hebben er heeeeeeel erg veel zin in in ieder geval.

De gratis opbergmogelijkmogelijkheid betreft een skiruimte waarin je slechts met je door Sturm geactiveerde skipas binnen kunt komen. Je materiaal staat dus veilig en droog. In de zogenoemde Comfort-boxen kun je twee paar ski’s en skischoenen kwijt, en deze box is compleet verwarmd. Zelf bevalt mij de algemene ruimte (Steinbergblick) prima, het is soms wat druk maar dat is wel te doen. Mag ik vragen hoe oud je oudste dochter is?

It's all about believing!

Onze oudste dochter is 6 jaar en onze jongste 4 jaar. Ze vindt nieuwe dingen gewoon zo ontzettend spannend en wil alles altijd goed doen… Het is een verschrikkelijk slimme meid die, wanneer ze iets een paar keer heeft gezien/gedaan, heel snel leert. Ze is alleen zo ontzettend onzeker over zichzelf en ze is bang om fouten te maken… of dat het niet lukt om goed mee te doen.

In de praktijk is het zo dat ze binnen no-time ontzettend veel plezier heeft en er eigenlijk niet meer aan denkt of ze dingen niet goed doet of niet.

De jongste zal t allemaal een rotzorg zijn… die blijft zichzelf en gaat er gewoon aan mee doen… daar zijn we van overtuigd.

Inderdaad is het dan praktisch om privé-les te boeken, lekker ontspannen kennis maken met de sneeuw en het wintersporten. Houd er wel rekening mee dat je in een dergelijke privé-les (2 jonge kinderen, 2 volwassenen) natuurlijk enorme niveau-verschillen hebt, wat betreft communicatie, interesse, houding, et cetera. Wel positief natuurlijk om te horen dat als je oudste het eenmaal door heeft, ze niet te stoppen is! Gaaf!

Veel plezier in Lofer, en misschien treffen we elkaar nog wel!

It's all about believing!

Nou… de lessen zijn geboekt, het materiaal is besproken… auto heeft z’n beurt gehad… alle kleding is binnen…

Het aftellen is begonnen… :-)
Nog 1 week en dan vertrekken we… we hebben er heel erg veel zin in… :-)

6 dagen nog, en Lofer ligt er relatief goed bij. Hoewel de officiële website spreekt over "Traumhafte Aussichten" en "Beste bedingungen", valt het op zich mee, ondanks de geringe hoogte van het skigebied. Er ligt voldoende sneeuw om te skiën, en er kan zelfs tot in het dal geskied worden! Veel plezier, en tot volgende week!

It's all about believing!

Nog twee nachtjes slapen en dan is het vertrekken geblazen… :-) Ik ben wel heel benieuwd naar de sneeuwhoogte en of we gewoon normaal kunnen skieen…

De sneeuw is op zich voldoende, enkele steilere rode/zwarte pistes zijn slechter begaanbaar. Mogelijk is de zwarte piste op de Grubhörndl gesloten ivm de geringe sneeuwhoogte. Er kan normaal geskied worden, dat is de afgelopen twee weekenden ook gebeurd.

Waar verblijven jullie trouwens? En hoe lang ga je? Een week?
Veel plezier, goede reis en tot volgende week!

It's all about believing!

We verblijven in Lofer bij gasthof Sonnhof. Van vrijdag op zaterdag vertrekken we en komen dan hopelijk zaterdagmiddag aan. Dan verblijven we idd een week in Lofer.

De gratis opbergmogelijkmogelijkheid betreft een skiruimte waarin je slechts met je door Sturm geactiveerde skipas binnen kunt komen. Je materiaal staat dus veilig en droog. In de zogenoemde Comfort-boxen kun je twee paar ski’s en skischoenen kwijt, en deze box is compleet verwarmd. Zelf bevalt mij de algemene ruimte (Steinbergblick) prima, het is soms wat druk maar dat is wel te doen. Mag ik vragen hoe oud je oudste dochter is?

Thomas6 op 3 dec. 2013 15:54

Als Gast245 heb ik vorig jaar rond 28 dec. mijn eerste vragen gesteld aangaande het skiën in Lofer. Buiten het feit dat ik een fantastische vakantie heb gehad (dank voor de door u gegeven informatie!), hierbij mijn toevoeging aangaande het skidepot;

In eerste instantie wilden wij voor de comfort boxen gaan. Echter, bij aankomst bleken deze allemaal al gereserveerd te zijn. Hebben de hele week gebruik gemaakt van Steinbergblick. Over het algemeen is dit een prima manier om de ski’s en schoenen verwarmd op te bergen; het is erg dicht bij de lift, gratis als men bij Sturm ski’s huurt en er staan bankjes om alles aan/uit te doen. Eerst had ik mijn twijfels over de veiligheid (want iedereen met een pasje kan gewoon jouw ski’s pakken), maar aangezien er zo veel mensen daar hun ski’s stallen en ik het idee heb dat het volk dat naar Lofer gaat keurig is, hoef je je geen zorgen te maken. Het enige nadeel is dat het op het piekmoment vrij druk kan zijn; tip is dan ook om vijf minuutjes eerder te gaan! Wanneer ik weer naar Lofer ga (wat waarschijnlijk pas 2015 zal zijn), dan zou ik het geld besparen en gewoon voor Steinbergblick gaan.

Nou jvdheuvel, hoe is het bevallen? Ik ben reuze benieuwd!

It's all about believing!

Beste Thomas,

Hoe zit het met het skiën te Lofer in de maand Maart; is het vrij sneeuwzeker in deze maand? De carnavalsvakantie valt relatief laat (zaterdag 01 maart) en ik denk erover om in die week of die weken daarna naar Lofer te gaan.

Bij voorbaat hartelijk dank

Hoi Gast592,

Afgelopen week heeft dan ook eindelijk de sneeuw Lofer weten te vinden, zo’n 65 cm sneeuw is er gevallen! Normaal gesproken blijft Lofer vrij lang goed, maar dan ligt er ook behoorlijk wat sneeuw. Omdat Pasen dit jaar zo laat valt, hebben alle betrokkenen besloten om twee weken voor Pasen de boel te sluiten, in de hoop op die manier de sneeuw te sparen voor Pasen.

Ik ga er van uit dat er tot week 11-12 nog goed te skiën valt in Lofer, daarna wordt het meestal minder (kunstsneeuw en witte banen door een groen landschap is niet prettig skiën).

Veel plezier!

It's all about believing!

Beste Thomas,

Dank voor jouw antwoord. Het heeft inderdaad flink gesneeuwd in de Alpen. De webcam (zie ski-lofer.at) laat een mooi landschap zien.

Je hebt gelijk aangaande de weken voor pasen;
Vorügergehen geschlossen: 31.03.2014 - 11.04.2014
12.04-2014 - 21.04.2014 is dus de laatste ski-mogelijkheid.
Letzter Betriebstag = 21.04.2014 [=2e paasdag].

Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden voor week 11 of 12!

Groeten,

Zeker een mooi landschap, ook leuk om Almenwelt Lofer op Facebook te volgen!

Hoewel Lofer dus probeert te sparen voor Pasen, hoopt eigenlijk heel het dorp dat 31 maart de laatste dag is: het kost erg veel moeite en geld om die twee weken met Pasen nog weer open te (kunnen) gaan.

Ik zou je wel aanraden zo vroeg mogelijk te gaan natuurlijk, nu is de sneeuw top en wie weet hoe lang dat nog zo is. In ieder geval veel plezier in Lofer!

It's all about believing!

Zo, toch maar even een accountje aangemaakt, omdat ik het gevoel heb nog maar vaker hier te vinden zijn (was Gast592 & Gast245).

Kan me trouwens goed voorstellen dat de eigenaren liever al eind maart stoppen. Veel van het personeel van buiten Lofer moet dan terugkomen en het vereist ook weer planning etc.

Weten jullie toevallig of er aanbieders zijn / accommodaties zijn die een pakketreis aanbieden naar Lofer / Sankt Martin Bei Lofer, dus hotel + halfpension + skihuur + skipas (+ skiles), of appartement + skihuur + skipas (+ skiles)? Financieel gezien denk ik dat dat aantrekkelijker is en gezien mijn huidige financiële situatie ook enigszins noodzakelijk. Mijn eerste keer te Lofer was fantastisch, maar ergens toch ook wel erg prijzig…

Als dergelijke vragen niet echt gepast zijn op dit forum; please let me know.
Vriendelijke groet,

Goeie naam @Gebruikersnaam ;)

MAND!

Plaats een reactie