Wintersport Inside (deel 2)

Als je echt niks te doen hebt, ff terugmailen of “Lydeke” wel klopt of dat echt niet “Liedeke” moet zijn. Kom je de dag wel mee door ;)

Edwin van Riel

Zit je weer inbetween opdrachten :P?

Shane op 29 mei 2019 15:05

Ook dat. Maar ik ga er binnenkort meer over schrijven waarschijnlijk. Nieuwe uitdagingen…

Inbetween, dus tijd teveel en stort je tussen de twee uiterste kampen in het klimaatdebat? ;)

Inbetween, dus tijd teveel en stort je tussen de twee uiterste kampen in het klimaatdebat? ;)

Marijnt op 29 mei 2019 17:18

Ja. Een experiment wat er gebeurt met zo’n bericht in social media-land. Erg grappig tot nu toe. ‘Maar wat doe jij er dan aan?’ is tot nu toe de meest gehoorde reactie.

We hebben met z’n allen de mond vol van die Everest… Maar zo zien drukke trialrun wedstrijden in de Alpen eruit…

null

Click. Click. Peace

@GiGi dat had je ook aan mij kunnen vragen ;-) ik erger me dood aan tourskiën…

Nog eentje alpine of alpiene ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier die is makkelijk Alpine 😁

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/f811a7446af7624512256daf...

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hahaha

Click. Click. Peace

Ook op de Mont Blanc nemen ze maatregelen om drukte te beperken…
https://nos.nl/artikel/2287099-ook-de-mont-blanc-is-te-druk-…

De burgermeester aldaar maakt zich geloof ik al een paar jaar sterk voor maatregelen op de Mont Blanc.

mama on a mission in the snow

Is ook wel dubbel denk ik, want er komt natuurlijk ook een hele hoop geld binnen en zeker als (gekozen?) burgemeester is het dan verleidelijk om de korte termijn voor de lange te laten gaan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ze zijn daar al jaren bezig te proberen de boel meer te reguleren om uitwassen te voorkomen…
Is niet bepaald een wandelbergje waar je bijvoorbeeld met kids van 9 ff tegenop loopt… ze gaan daar echt wel voor de lange termijn.

mama on a mission in the snow

Fokke & Sukke doen ook lekker mee…

null

Ze zijn daar al jaren bezig te proberen de boel meer te reguleren om uitwassen te voorkomen…
Is niet bepaald een wandelbergje waar je bijvoorbeeld met kids van 9 ff tegenop loopt… ze gaan daar echt wel voor de lange termijn.

Skimams op 1 jun 2019 08:02

Tsja ik heb hier zo mijn bedenkingen over, en zeker hoe de burgemester van Saint Gervais dit doet. Ik vind het heel jammer dat de vrijheid in de Alpen om te doen en te laten wat je wilt wordt ingeperkt.

Click. Click. Peace

Ze zijn daar al jaren bezig te proberen de boel meer te reguleren om uitwassen te voorkomen…

Is niet bepaald een wandelbergje waar je bijvoorbeeld met kids van 9 ff tegenop loopt… ze gaan daar echt wel voor de lange termijn.

Skimams op 1 jun 2019 08:02

Tsja ik heb hier zo mijn bedenkingen over, en zeker hoe de burgemester van Saint Gervais dit doet. Ik vind het heel jammer dat de vrijheid in de Alpen om te doen en te laten wat je wilt wordt ingeperkt.

Rogier op 3 jun 2019 17:08

Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en niet zomaar wat zou beginnen prutsen zou het niet noodzakelijk zijn. ;)
Zelfs bij onze ‘gewone’ bergwandelingen (onder de 3000 meter) zie ik al mensen of complete gezinnen waarbij ik denk van “man, man, wat laten ze nu hier weer los”. Shortje, T-shirt en gympies aan en verder niks of te niks bij buiten een flesje frisdrank en een sandwich.
Sommige mensen moeten ze dus wel verbieden om de bergen in te trekken. ;)

Bla, bla, bla.

Ze zijn daar al jaren bezig te proberen de boel meer te reguleren om uitwassen te voorkomen…

Is niet bepaald een wandelbergje waar je bijvoorbeeld met kids van 9 ff tegenop loopt… ze gaan daar echt wel voor de lange termijn.

Skimams op 1 jun 2019 08:02

Tsja ik heb hier zo mijn bedenkingen over, en zeker hoe de burgemester van Saint Gervais dit doet. Ik vind het heel jammer dat de vrijheid in de Alpen om te doen en te laten wat je wilt wordt ingeperkt.

Rogier op 3 jun 2019 17:08

Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en niet zomaar wat zou beginnen prutsen zou het niet noodzakelijk zijn. ;)
Zelfs bij onze ‘gewone’ bergwandelingen (onder de 3000 meter) zie ik al mensen of complete gezinnen waarbij ik denk van “man, man, wat laten ze nu hier weer los”. Shortje, T-shirt en gympies aan en verder niks of te niks bij buiten een flesje frisdrank en een sandwich.
Sommige mensen moeten ze dus wel verbieden om de bergen in te trekken. ;)

bartvwg op 4 jun 2019 07:54

Ah shit zeg, je omschrijving klinkt precies als ik met mijn gezinnetje @bartvwg ;). Mag ik me anderzijds dan verbazen over de wandelaars die ik zie op de blauwe en rode paadjes die uitgedost zijn alsof ze meedoen met de wintertraining in Noorwegen :D?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar jij loopt met je gezinnetje niet naar de top van de Mont Blanc denk ik.

Nee, die kleinste moet nog regelmatig in de kinderwagen, dus die Mont Blanc is nog net wat te hoog gegrepen, over een jaar of 2-3 misschien ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mag ik me anderzijds dan verbazen over de wandelaars die ik zie op de blauwe en rode paadjes die uitgedost zijn alsof ze meedoen met de wintertraining in Noorwegen :D?

Shane op 4 jun 2019 09:18

:D Dat is dan ook weer overdreven gezond verstand. :p
Alles met mate @Shane ;)

Bla, bla, bla.

Wanneer ik in de bergen wandel ben ik ook 't liefst met (mijn) mate(n).😁🥂🍺

Born to run. B.S.

Ze zijn daar al jaren bezig te proberen de boel meer te reguleren om uitwassen te voorkomen…

Is niet bepaald een wandelbergje waar je bijvoorbeeld met kids van 9 ff tegenop loopt… ze gaan daar echt wel voor de lange termijn.

Skimams op 1 jun 2019 08:02

Tsja ik heb hier zo mijn bedenkingen over, en zeker hoe de burgemester van Saint Gervais dit doet. Ik vind het heel jammer dat de vrijheid in de Alpen om te doen en te laten wat je wilt wordt ingeperkt.

Rogier op 3 jun 2019 17:08

Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en niet zomaar wat zou beginnen prutsen zou het niet noodzakelijk zijn. ;)
Zelfs bij onze ‘gewone’ bergwandelingen (onder de 3000 meter) zie ik al mensen of complete gezinnen waarbij ik denk van “man, man, wat laten ze nu hier weer los”. Shortje, T-shirt en gympies aan en verder niks of te niks bij buiten een flesje frisdrank en een sandwich.
Sommige mensen moeten ze dus wel verbieden om de bergen in te trekken. ;)

bartvwg op 4 jun 2019 07:54

De vraag is ook hoe groot het probleem is. In het hooggebergte vallen mensen dood, daar kun je weinig aan doen. Veel van de doden op de Mt Blanc zijn niet die onervaren klimmers, die komen zichzelf vaak al ver van tevoren tegen. Ook vind ik het geen probleem als ervaren trailers met extreem licht materiaal de Mt Blanc op willen rennen… in één dag. Al met al ben ik gewoon voor vrijheid in de bergen. Wel met het risico als het gevaar voor de bergredding te groot is die jongens niet komen.

Het probleem is nu dat je alleen de Mont Blanc op mag via de normaalroutes (andere routes zijn helemaal vrij) met reservering van een van de hutten (of met een moeilijk meldingssysteem als je het zonder hut wilt doen) en dat die reservering voor een groot deel al volgeboekt is door lokale gidsen/gidsenbureaus. Dus het voelt meer als portectionsime… En het grootste gevaar op de MT Blanc is het Gouter couloir en het gevaar daar zijn vallende stenen… dan kun je nog zoveel ervaring hebben… dat maakt voor objectief gevaar bar weinig uit…

Click. Click. Peace

Tsjah, zoals altijd lijden de goeden onder de kwaden @rogier.
Jij ziet ook vast genoeg bijzondere situaties om je heen.
Het wordt steeds drukker op de populaire toppen. Dan boek je die hut maar op tijd of je zoekt een andere mooie berg waar het rustiger is.

mama on a mission in the snow

Tsjah, zoals altijd lijden de goeden onder de kwaden @rogier.
Jij ziet ook vast genoeg bijzondere situaties om je heen.
Het wordt steeds drukker op de populaire toppen. Dan boek je die hut maar op tijd of je zoekt een andere mooie berg waar het rustiger is.

Skimams op 4 jun 2019 17:11

Maar hoeveel ‘kwaden’ zijn er eigenlijk… en wat is het reeële probleem?
Volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Ik vind het jammer dat de ‘jonge honden’ in Chamonix 's ochtends gewoon niet meer omhoog mogen rennen naar hun eigen berg. Gewoon 's ochtends beslissen dat ze die berg even willen doen. Ik ken er aardig wat die dat regelmatig doen.

Plus dit jaagt de ‘kwaden’ naar de heel veel gevaarlijkere andere routes. Dat kan ook niet goed zijn.

Click. Click. Peace

Over die bijzonder situaties, zeker zie ik die. Maar verbieden is volgens mij nooit de manier om iets veiliger te maken…

Click. Click. Peace

Over die bijzonder situaties, zeker zie ik die. Maar verbieden is volgens mij nooit de manier om iets veiliger te maken…

Rogier op 4 jun 2019 17:18

Zeg nooit nooit -;
Maar hoe zou jij de toestanden rond bijv Mont Blanc dan graag opgelost zien?
Hoe voorkom je dat mensen die niet goed uitgerust zijn, niet goed voorbereid zijn, weinig kennis hebben, met een erg jong kind omhoog willen enz enz tòch die berg op gaan en bijv lekker easy bellen voor de heli, dat die geweerd worden voor hun eigen èn andermans veiligheid?

mama on a mission in the snow

Tsja, dat gebeurt ook op andere bergen…

En is die toestand daar wel zo erg? Ik ben afgelopen jaren meerdere keren op de top geweest en ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk zie ik daar mensen waarvan ik twijfels heb over hun ervaring. Maar die mensen kunnen evengoed de hut reserveren. En de jongens die in een ochteendje met omhoog rennen hebben vaak vele malen de ervaring die nodig is voor die berg…

En niet goed uitgerust… dat is een lastig begrip, want de burgemeester van Saint Gervais vindt ook dat Kilian Jornet niet goed is uitgerust.
In zijn verplichte gearlist zitten wel heel veel rare verplichtingen en missen juist weer essentiele zaken… De uitrusting die je daar trouwens nodig hebt is heel wat anders begin juni dan half augustus…

En dat ‘lekker easy bellen’ voor een helikopter komt niet vaak voor. En op de Mont Blanc niet vaker dan elders in de bergen. (Afgelopen week in de Isere al meer dan tien mensen die vast zaten in de sneeuw… en met de heli gered moesten worden. Moeten we dan ook de wandelpaden van regels gaan voorzien?). Vooral de media maakt er graag ‘lekker makkelijk’ de heli bellen van.

Click. Click. Peace

Dat gebeurt zéker ook op andere bergen, daarom schreef ik ook bijv. de Mont Blanc 😉
Heb geen idee of op een berg als de Mont Blanc meer of minder uitwassen zijn dan elders.
Ik “ken” de berg alleen uit verhalen van bevriende alpinisten en wat ik erover lees. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Everest.
Ook daar vraag ik me af hoe je overbevolking op een berg kan oplossen.
Je geeft zelf aan dat jij ook bijzondere gevallen tegenkomt onderweg. Vandaar mijn vraag: wat voor oplossing zie jij daar dan?
Wandelpaden van regels voorzien is ook niet mijn idee, maar wat dan wèl?

mama on a mission in the snow

Ik vind die regelzucht, die eigenlijk altijd ten onrechte uitgaat van de complete imbeciliteit van “de rest”, best angstaanjagend. En ja, dat gaat om veel meer dan alleen deze stupide regeltjes.

Ik bedoel… je mag geen tent meer opzetten op je avontuurlijke (!!!) beklimming van de Mont Blanc, maar moet verplicht in een hut gaan zitten… manmanman. Reserveren kan in 2024… En dan is het kutweer en kun je niet naar de top…

I can stick uphill ice, on my saucer...

We hebben met z’n allen de mond vol van die Everest… Maar zo zien drukke trialrun wedstrijden in de Alpen eruit…

null

Rogier op 29 mei 2019 21:16

Is dit kort na de start of al wat verder in een run?

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie