Wintersport Inside (deel 2)

Leuk @Tiny-M waar ga je dat doen?

In Oostenrijk, Greifenburg. Beginnen met de beginnerscursus. Meteen al wat studeerstof gekregen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 02 jul 2019 22:34

Dat is een mooie plek om te leren, heb daar ook mijn eerste bergvluchten gemaakt.
Veel plezier! (En neem genoeg water mee de eerste dagen, want grondtraining voordat je de lucht in mag is aardig zweten 😄)

Goed idee. Ik wil het al jaren doen. Vroeger beetje parachute gesprongen. Thx voor de tip.

Jup, waterflessen staan al paraat. Nog even wachten tot september voor de vakantie.

Gaaf @Tiny-M !!

Edwin van Riel

Vroeger beetje parachute gesprongen.

DrPhil op 3 jul 2019 10:21

Hoezo beetje? Deed je hem uit na een paar meter?

Bla, bla, bla.

Vroeger beetje parachute gesprongen.

DrPhil op 3 jul 2019 10:21

Hoezo beetje? Deed je hem uit na een paar meter?

bartvwg op 3 jul 2019 11:18

sommige mensen wanen zich nu eenmaal onsterfelijk dus het zou me niets verbazen ;)

Born to Ride

Of hij stond in het vliegtuig, 1 been over de rand en toen weer terug.

Sterker nog, je moest uit het vliegtuig stappen, op een plateautje op het wiel gaan staan en je dan vasthouden aan de steun van de vleugel. Niet voor watjes. En dan naar achter afspringen. Ik heb de standaardopleiding gedaan en een aantal sprongen. Bij elke opleiding is het verplicht dat het vliegtuig de eerste acht sprongen je parachute open trekt (static line). Dan moet je oefeningen doen om te laten zien dat je dat zelf ook kunt. Pas als je dat hebt laten zien, mag je zelf je parachute open trekken. Ik ken mensen die dat na 40 sprongen nog niet was gelukt. Bij mij ging het heel snel. Maar parachutespringen is vooral heel veel wachten (op een plek in het vliegtuig, het weer) en vooral heel veel oefeningen doen, om verder te komen. En het is duur. Daarom ben ik er weer mee gestopt.
Zo’n parachute is in feite gewoon een vleugel. Het vliegt geweldig. Daarom wil ik graag gaan parapenten. Maar het is er nooit van gekomen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 jul 2019 12:41

Mooi, maar niks voor mij met m’n hoogtevrees. Ik stap wel uit een vliegtuig als het stil op de grond staat. :p

Bla, bla, bla.

Over die oefeningen. Eerst dus zorgen dat je stabiel je parachute kunt opentrekken. Dan van 3 seconde vrije val naar 5s, 10s, enz. En dan moet je steeds stabiel blijven, anders moet het over. Maar vooral het vele wachten stond me tegen. Met geluk 2 sprongen op een dag. En het was een hele sterke incrowd.

Maar in de lucht vond ik het dus prachtig.

Dan van 3 seconde vrije val naar 5s, 10s, enz.

DrPhil op 3 jul 2019 12:50

Tot hoeveel seconden kan je zo gaan alvorens je zou moeten beseffen dat je wat gaat breken als je niet in actie schiet?
En hoe weet je dat, ik kan me voorstellen dat het nogal ongemakkelijk is om naar je horlogesecondenwijzertje te kijken onderweg?

Bla, bla, bla.

Je begint standaard op 3000 voet (met 3s). Naar mate je val langer duurt ga je steeds hoger. Op 2000 voet gaat je reserve-parachute automatisch open als je hoofdparachute nog niet open is. Dat was destijds de eerste 100 sprongen verplicht.

Het vliegtuig waaruit ik sprong, vloog met ongeveer 100km/u Dus je beginvalsnelheid was ook 100km/u. Je max valsnelheid is zo’n 200km/u. Dat is 60 voet per seconde. Het duurt 4 seconden voordat je parachute open is. Dus reken maar uit. Op volle snelheid val je 1000 voet in 16 seconden.
(PS. Dat was destijds allemaal zo. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met de regels en zo)

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 jul 2019 13:08

Mooi, maar niks voor mij met m’n hoogtevrees. Ik stap wel uit een vliegtuig als het stil op de grond staat.
bartvwg op 3 jul 2019 12:42

Wel nog effe wachten dan tot de trap is geplaatst.😁

Born to run. B.S.

Dan van 3 seconde vrije val naar 5s, 10s, enz.

DrPhil op 3 jul 2019 12:50

Tot hoeveel seconden kan je zo gaan alvorens je zou moeten beseffen dat je wat gaat breken als je niet in actie schiet?
En hoe weet je dat, ik kan me voorstellen dat het nogal ongemakkelijk is om naar je horlogesecondenwijzertje te kijken onderweg?

bartvwg op 3 jul 2019 12:54

Geen horloge maar een hoogtemeter. Je hebt toch ongeveer 40 meter hoogte nodig voor nog een fatsoenlijke opening. Daaronder wordt het een onsmakelijke boel…
E.e.a. qua hoogte wel afhankelijk van je soort chute!

*bericht bewerkt door Hessel op 03 jul 2019 17:31

Destijds werd 2000 voet beschouwd als laatste hoogte waarop je veilig kon trekken (en voor “beginners” ook moest trekken vanwege het veiligheidssysteem voor de reserve parachute). Inderdaad op hoogtemeter. Maar 2000 voet is al heel krap.
Mijn berekening over de valsnelheid klopt niet. 200km/u is zeg 60 meter per seconde, is zeg 200 voet per seconde.
Je valt op volle snelheid met 200 voet per seconde. 4 seconden voordat je parachute open is. 2 seconden voordat je erachter bent dat je parachute niet goed open gaat. 4 seconden voordat je reserveparachute opent. Dis 10 seconden voorbij. Is 2000 voet. Dus tegen de tijd dat je reserveparachute open is, zit je op 0 meter.

Even voor de duidelijkheid , @DrPhil heeft gelijk qua hoogte als het op skydiving aankomt.
Bij paragliden heb je als het mis gaat een (veel) lagere valsnelheid en kun je vrij laag nog een noodchute gooien. (No worries @Tiny-M het komt echt zelden voor dat je die nodig hebt).
Ook bij base of wingsuit kan er lager geopend worden vanwege lagere valsnelheid en het gebruik van speciale schermen. Maar het op de minimum hoogte aan laten komen is een vrij link spelletje…

Ja, van parapente weet ik helaas niks. Ik wist niet eens dat je daar een reserveparachute had.
Ben zeer benieuwd hoe de cursus bevalt!

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 jul 2019 21:01

Ja, van parapente weet ik helaas niks. Ik wist niet eens dat je daar een reserveparachute had.
Ben zeer benieuwd hoe de cursus bevalt!

DrPhil op 3 jul 2019 20:59

Sommige gebruiken het wel andere niet. Spullen die ik nu ga huren, zit het sowieso wel bij. Tegen de tijd dat ik zelf spullen ga kopen, heb ik het er ook liever wel dan niet bij. Better save than sorry.

Ja, van parapente weet ik helaas niks. Ik wist niet eens dat je daar een reserveparachute had.

Ben zeer benieuwd hoe de cursus bevalt!

DrPhil op 3 jul 2019 20:59

Sommige gebruiken het wel andere niet. Spullen die ik nu ga huren, zit het sowieso wel bij. Tegen de tijd dat ik zelf spullen ga kopen, heb ik het er ook liever wel dan niet bij. Better save than sorry.

Tiny-M op 3 jul 2019 21:33

Groot gelijk, zeker omdat sorry over het algemeen gewoon niet meer mogelijk als er iets fout gaat…

Born to Ride

Noodchute bij paragliden is verplicht.
Alleen bij duinsoaren kun/mag je ook zonder vliegen omdat je dan niet hoog genoeg boven de grond komt.

@Hessel In Nederland? In Frankrijk is dit bij mijn weten niet verplicht. Enne buiten dta wie controleert je? :-)

Click. Click. Peace

@Rogier in NL is deze boven 100 meter verplicht. In Duitsland en Oostenrijk boven 50 meter. In al deze landen is ook een brevet verplicht.
In Frankrijk mag je helemaal van god los in de lucht, geen opleiding of wat dan ook qua veiligheid is verplicht, zolang je maar wa verzekerd bent 😄

En er is inderdaad weinig controle, maar daar heb je weinig aan als je scherm volledig in de knoop is gedraaid en je als een aangeschoten eend naar beneden gaat.

*bericht bewerkt door Hessel op 04 jul 2019 11:48

@Rogier in NL is deze boven 100 meter verplicht. In Duitsland en Oostenrijk boven 50 meter. In al deze landen is ook een brevet verplicht.
In Frankrijk mag je helemaal van god los in de lucht, geen opleiding of wat dan ook qua veiligheid is verplicht, zolang je maar wa verzekerd bent 😄

Hessel op 4 jul 2019 11:46

Italië was het geloof ik ook niet verplicht? Weet niet hoe het in bijv. Spanje of Portugal zit ook, maar zoals ik al zei: better safe than sorry!
Soaren heeft het volgens mij ook niet bepaald zin, omdat je dan nog zo laag zit.

Ik vind dat wel mooi dat er niet zoveel regelgeving is in Frankrijk. Ik denk trouwens ook dat dat kan. Niemand wil dood vallen, dus ik niet dat er veel mensen zomaar even gaan parapenten zonder opleiding.

Een interesante vraag is nu: zijn er in Frankrijk relatief meer ongelukken dan bijvoorbeeld Oostenrijk of Duitsland? ofterwijl zorgt zo’n brevet voor een verhoogde veiligheid?

Click. Click. Peace

In Aussois zie ik ze ieder jaar gewoon lessen, je zult idd toch moeten weten wat te doen, zonder dat gaat het niet goed komen lijkt mij.

In Valfrejus heb ik er al vele de van de punta bagna af zien gaan en dat zijn echt geen beginners die je daar ziet gezien het verschil met die in Aussois op de weide naast het parapente centrum☃️

LA NORMA😍☃️

Hoeveel lessen heb je nodig, voordat je het een beetje kunt? En hoeveel voor een brevet?

Plaats een reactie