geen kids les geven??

Ook een ‘skigids’ is in dit geval, is precies wat @Gigi zegt een Skiführer, verder zal ik je heel erg aanraden om een diploma te halen. In geen enkel Alpenland mag je zonder diploma’s tegen betaling mensen meenemen de berg op. Doe je dat wel maak je kans op boetes en in een geval van een ongeluk gevangenisstraf.
Verder reken er met een anwärter niet op dat je dagen met die-hards door het gebied mag raggen… Kinderen en beginners zijn je deel…

Rogier op 7 okt 2018 16:14

Ik zou mijn bericht en zeker mijn antwoorden nog een keer lezen , het lijkt namelijk wel of je antwoord geeft op iets ander dan dat ik suggereer

Er zijn meerdere gebieden te vinden, die niet op (kleine) kinderen gericht zijn. Misschien als je daar eens informeert, dat ze je graag in het team opnemen. Ik zou het alleen als tip een beetje positieve formuleren.
Talent om met volwassen om te gaan, zelfde golflengte, en levenservaring. Daarom ook de voorkeur om beginnende en lichtgevorde volwassenen les te geven. Klinkt voor een skischool natuurlijk heel anders dan, ik wil geen kinderen. (klint als heb geen zin in… )
Hoop dat je snapt dat het positief bedoelt is en ik je graag wil verder helpen in het avontuur.

Hoe zit het met je duits ? Is natuurlijk bij volwassenen extra van belang die zullen heus niks aan nemen van iemand die in de vlakke landen is groot geworden en nog niet eens de taalwaardig is.

Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen1´!

Essy op 7 okt 2018 18:19

Ik ben over het algemeen een positief persoon ik heb zelf een café en daar zal je ook met mensen leuk moeten omgaan het valt mij alleen op dat de mensen die hier antwoorden over het algemeen hun eigen verhaal volgen en niet wat ik schrijf .

Funkeysman

Ja en dat gekoppeld aan de belastingdienst (in Oostenrijk) die volop controleren op de piste.
Om zwartwerk tegen te gaan.

Hooykaas op 7 okt 2018 18:07

Ook van zwart werken is geen sprake

Funkeysman

Ja en dat gekoppeld aan de belastingdienst (in Oostenrijk) die volop controleren op de piste.
Om zwartwerk tegen te gaan.

Hooykaas op 7 okt 2018 18:07

Ook van zwart werken is geen sprake

Ik heb een winter gewerkt als skileraar in Oberhausen bij skischule Koch. Er was daar ook een man van rond de 50, die al berggids was, en net zijn anwarter had gehaald. Hij had zeker wel een andere rol dan de jongeren, met het leiden van sneeuwschoenwandelingen, volwassenen beginners en bijvoorbeeld de kinderklasjes met het busje brengen als er elders in het dorp activiteiten werden georganiseerd! Misschien dat zo iets ook bij jou past?

Nuet op 6 okt 2018 13:54

Afhankelijk in welk land je berggids bent geworden mag je op de pistes les geven (In D en A, sowieso op de pistes, in Fr als het voorbereiding is op off-piste ;-) ) en je mag sowieso off-piste in elk mogelijk terrein. Er is geen reden om dan een Anwarter te worden. Dus ik denk dat de persoon waar jij het over hebt geen berggids was. (Misschien wandelgids).

Rogier op 7 okt 2018 10:31

Dat antwoord is al gegeven

Funkeysman op 8 okt 2018 19:10

Oh en heb nooit gezegd dat ik berg gids ben .
Dat heeft iemand anders er van gemaakt

Funkeysman

@Funkeysman
Dat heb ik ooit nooit willen suggereren hoor!
Ik heb begrepen dat je al iets gevonden hebt. Veel plezier in de bergen en zal zeker goed komen 👍

Vermakelijk topic dit. Alles half on en off topic tegelijk 🤪

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik lees zojuist dat je iets gevonden hebt. Ik wens je ontzettend veel plezier toe. Geniet ervan!

@Funkeysman
Dat heb ik ooit nooit willen suggereren hoor!
Ik heb begrepen dat je al iets gevonden hebt. Veel plezier in de bergen en zal zeker goed komen 👍

Hooykaas op 8 okt 2018 21:23
Ezzie

Vermakelijk topic dit. Alles half on en off topic tegelijk 🤪

Birdheart op 8 okt 2018 21:35

inderdaat
😬

Funkeysman

Vermakelijk topic dit. Alles half on en off topic tegelijk 🤪

Birdheart op 8 okt 2018 21:35

inderdaat
😬

@Funkeysman
Dat heb ik ooit nooit willen suggereren hoor!
Ik heb begrepen dat je al iets gevonden hebt. Veel plezier in de bergen en zal zeker goed komen 👍

Hooykaas op 8 okt 2018 21:23

wat heb ik gevonden dan

Funkeysman

Inderdaad, ik had het wat anders moeten formuleren! Hij zal geen officiële berggids zijn geweest, wellicht wandelgids oid zoals Rogier aan gaf :)

Nuet op 7 okt 2018 10:51

Ook niet 🤪

Funkeysman

Jou post van ( als mijn geheugen me niet in de steek laat) 3 oktober zei je dat je div. Mogelijkheden had in een lager gelegen gebied.

Jou post van ( als mijn geheugen me niet in de steek laat) 3 oktober zei je dat je div. Mogelijkheden had in een lager gelegen gebied.

Hooykaas op 9 okt 2018 09:33

klopt maar dat is mij te kort

Funkeysman

Inderdaad, ik had het wat anders moeten formuleren! Hij zal geen officiële berggids zijn geweest, wellicht wandelgids oid zoals Rogier aan gaf :)

Nuet op 7 okt 2018 10:51

Heb al uitgelegd hoe het in elkaar zat ,

Wat ik wel grappig vind is dat mensen eigenlijk allemaal stuk voor stuk een eigen verhaal ervan maken.
Maar niet echt reageren op wat ik aangeef …

Funkeysman op 7 okt 2018 12:59

Ik denk dat er prima gereageerd is op wat je aangeeft. Dat dit je niet bevalt is een ander verhaal.

In je posts lees ik alleen wat jij wilt en niet wilt. Denk dat het handiger is je in te denken in de skischool en waar de skischool naar op zoek is. Grootste klantendoelgroep: kinderen en beginners. Ervaren skiërs die willen bijschaven of off piste willen leren skiën, daar zet je geen anwärter figuur voor en al helemaal niet iemand zonder enig papiertje. Doorgaans pakken de locals die lessen lekker zelf.

Met je wensenlijstje lijk je mij geen interessante optie. Als ik een skischool zou runnen dan… advies: terug naar de tekentafel.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Inderdaad, ik had het wat anders moeten formuleren! Hij zal geen officiële berggids zijn geweest, wellicht wandelgids oid zoals Rogier aan gaf :)

Nuet op 7 okt 2018 10:51

Heb al uitgelegd hoe het in elkaar zat ,

Wat ik wel grappig vind is dat mensen eigenlijk allemaal stuk voor stuk een eigen verhaal ervan maken.
Maar niet echt reageren op wat ik aangeef …

Funkeysman op 7 okt 2018 12:59

Ik denk dat er prima gereageerd is op wat je aangeeft. Dat dit je niet bevalt is een ander verhaal.

In je posts lees ik alleen wat jij wilt en niet wilt. Denk dat het handiger is je in te denken in de skischool en waar de skischool naar op zoek is. Grootste klantendoelgroep: kinderen en beginners. Ervaren skiërs die willen bijschaven of off piste willen leren skiën, daar zet je geen anwärter figuur voor en al helemaal niet iemand zonder enig papiertje. Doorgaans pakken de locals die lessen lekker zelf.

Met je wensenlijstje lijk je mij geen interessante optie. Als ik een skischool zou runnen dan… advies: terug naar de tekentafel.

Sebastiaan op 9 okt 2018 18:39

Wensen lijst

Ik zoek een hotel die mijn diensten kan gebruiken terwijl ik daarnaast ski les kan geven …

680 koks te kort in tyrol alleen al

Bij de ski school liever niet de hele dag met kids op de kinderweide

Anwärter wil ik voor het seizoen halen .

Dat is wat ik zeg

Als de antwoorden en adviezen dit negeren dat bevallen de antwoorden mij inderdaat niet , want die hebben helemaal niets met mijn vraag te maken

Funkeysman

Een gemiddelde skiles dag is van 9 tot 16 uur. Ik weet niet in hoeverre dat te combineren is met een koksbaan. Of hoe lang je dat volhoudt.
Dat je met Anwarter vooral beginners zal krijgen (en dat zijn nou eenmaal veel kjnderen) is iets wat al vaker is gezegd en wat je blijkbaar niet wil geloven. Dat is wat ik lees.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 okt 2018 06:50

Misschien een optie om een seizoen voor een catered chalet organisatie te werken. Je hebt dan een eigen huis, een salaris, eten en drinken is gratis, gratis skipas en je staat elke dag 5 uur te koken voor jouw gasten. Dan heb je overdag heus wel een paar uur de tijd om mensen les te geven.

680 koks te kort in tyrol alleen al

Funkeysman op 10 okt 2018 02:23

Als ik nog maar deftig te eten krijg over 4 weken. :o

Ik zou me toch ook proberen te richten op een part time (namiddagen) ski-job en eventueel een part time kook-job wil je zelf nog wat kunnen skiën. ;)

Bla, bla, bla.

Al eens bedacht om voor een hotel overdag als ski gids te werken en daarna in de keuken? Maar die gaan je vast en zeker ook kinderen geven als de ouders een dagje rust willen.

Skiën. What else.

Wat @Jamie010 zegt.
Een catered chalet organisatie lijkt een goed idee.
Kan je overdag een beetje skiën.
Laat je het lesgeven een jaartje zitten.
Maar dan moet je wel snel solliciteren anders is alles al voorzien.Je bent eigenlijk al te laat.

@SkileraarJohan
Bestaat dat weer!
Maar dan moet je wel over div. examens beschikken ga ik vanuit.

null
Kom ik net tegen op facebook…

Sorry @SkileraarJohn moet het zijn

Voor de duidelijkheid in verschillende leraren diploma’s en zelfverzonnen titels (en een beetje off-topic):

Per Alpenland gebruikt men verschillende graden per lerarensysteem, en dus ook verschillende namen. Het bekendste systeem is het Oostenrijkse systeem:

  1. Anwärter - 10-daagse opleiding - lesgeven in de grondbeginselen van de techniek aan kinderen en beginners. Werkomgeving: piste.
  2. Landes - 30-daagse opleiding - lesgeven in carven (kanten, snijden, stokinzet etc). techniek voor gevorderden. Werkomgeving: piste en net naast de pistes.
  3. Staatlich - opleiding 1 winterseizoen - lesgeven voor experts. Carven, slalom, buckels, off-piste. Opleiden van leraren. Werkomgeving: piste en off piste, binnen de ‘grens’ van het skigebied.
  4. Skifuhrer - opleiding 2 winterseizoenen - begeleiden van groepen door het terrein, zonder stijghulpen te gebruiken. Lees: pickels, touwen etc. Toeren is wel toegestaan. Ook opleiders van skileraren. Werkomgeving: heel de berg, muv de gletsjer.
    Deze opleidingen dienen na elkaar te worden gedaan. Men start altijd op het laagste niveau.

Zwitserland:

  1. Basic Education/ Kids Instructor: 5-daagse opleiding - lesgeven aan kinderen, maw kinderweide.
  2. Aspirant -21-daagse opleiding - vergelijkbaar met Anwärter/Landes
  3. Instructor - 55.5-daagse opleiding - vergelijkbaar met Staatlich
  4. Swiss Snowpro - 82 daagse opleiding - vergelijkbaar met Skifuhrer

Frankrijk:
Frankrijk kent maar één diploma, wat overeenkomt met het Staatliche diploma. Het opleidingstraject is 4 jaar.

Italie:
Italie blijkt hetzelfde systeem te hanteren als Frankrijk, alleen is de opleidingsduur korter. Na >2 jaar mag je je Maestro di Sci noemen.

Daarnaast hebben vrijwel alle landen in West-Europa hun eigen opleiding systeem. Zelfs in Nederland kun je (weliswaar deels in de Alpen) je Landes diploma halen. Ook kun je natuurlijk in Canada en de US terecht voor een opleiding. Als je het hoogste niveau behaald hebt, kun je in de meeste gevallen in alle landen terecht na je aangemeld te hebben.

Er is één diploma dat je overal ter wereld toelaat om te werken, en dat is het beschermde beroep van UIAGM-berg- en skigids.
UIAGM-berg- en skigids kun je worden in alle Alpenlanden, al hebben ze wel allemaal een andere opleiding en (toelatings)eisen. Je mag dan zomer en winter op pad met een groep door het gebergte met alle stijg- en daalhulpen van toepassing. Het is een 3-jarige opleiding, en er is een toelatingstest. Zo moet je alpine beklimmingen, skitoeren en flink wat ervaring in het verplaatsen in alpine terrein op je portfolio hebben om überhaupt in aanmerking te komen. Werkomgeving: overal ter wereld in (hoog)alpine terrein.

Dan is er nog het beroep van IML, de International Mountain Leader. Een IML begeleid groepen 's zomers door het terrein, zonder de nadruk te leggen op stijghulpen. Waar bij de berggids de nadruk op stijghulpen ligt, zal de IML alleen stijghulpen gebruiken als dit echt nodig is nl. voor de veiligheid. Dit is een zomer beroep, dus met skiën heeft dit beroep niets te maken.Werkomgeving: alpine terrein in de zomer, geen ijs/gletsjers.

Dus een skigids tijdens een skisafari is eigenlijk niets meer dan een skibegeleider, die jou van locatie naar locatie over de piste gidst. Maw: deze mag je misschien tips geven tijdens het skien, en waarschijnlijk niet eens les. Buiten de pistes heeft hij al helemaal niets te zoeken.

Nog vragen? Fire away…
@Rogier: misschien een topic aan wijden? Kon via de zoekfunctie niets vinden…

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 Hele goede, ik ga dit een keer goed uitschrijven in een blog, ook wat wie en wat wat mag. dan hoeven we dit topic er hier niet mee te vervuilen…

Click. Click. Peace

ok laat maar zie al hierboven nieuw topic.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 10 okt 2018 21:46

Een gemiddelde skiles dag is van 9 tot 16 uur. Ik weet niet in hoeverre dat te combineren is met een koksbaan. Of hoe lang je dat volhoudt.
Dat je met Anwarter vooral beginners zal krijgen (en dat zijn nou eenmaal veel kjnderen) is iets wat al vaker is gezegd en wat je blijkbaar niet wil geloven. Dat is wat ik lees.

GiGi op 10 okt 2018 06:50

ik ben gewend 60 uur per week te werken en van skien krijg ik energie

dat tweede gedeelte heeft minder met geloven dan met proberen te maken :-)

Funkeysman

Al eens bedacht om voor een hotel overdag als ski gids te werken en daarna in de keuken? Maar die gaan je vast en zeker ook kinderen geven als de ouders een dagje rust willen.

SkileraarJohn op 10 okt 2018 08:53

dat zou zeker geen slechte optie zijn .
mocht je een bedrijf weten hoor ik het graag

Funkeysman

Misschien een optie om een seizoen voor een catered chalet organisatie te werken. Je hebt dan een eigen huis, een salaris, eten en drinken is gratis, gratis skipas en je staat elke dag 5 uur te koken voor jouw gasten. Dan heb je overdag heus wel een paar uur de tijd om mensen les te geven.

Jamie010 op 10 okt 2018 07:17

zeker goed idee .
ik heb al wat contakt met zo"n bedrijf . de uren zijn nog even een dingetje . zitten net naast elkaar . misschien met wat overleg haalbaar

Funkeysman

Voor de duidelijkheid in verschillende leraren diploma’s en zelfverzonnen titels (en een beetje off-topic):

Per Alpenland gebruikt men verschillende graden per lerarensysteem, en dus ook verschillende namen. Het bekendste systeem is het Oostenrijkse systeem:

  1. Anwärter - 10-daagse opleiding - lesgeven in de grondbeginselen van de techniek aan kinderen en beginners. Werkomgeving: piste.
  2. Landes - 30-daagse opleiding - lesgeven in carven (kanten, snijden, stokinzet etc). techniek voor gevorderden. Werkomgeving: piste en net naast de pistes.
  3. Staatlich - opleiding 1 winterseizoen - lesgeven voor experts. Carven, slalom, buckels, off-piste. Opleiden van leraren. Werkomgeving: piste en off piste, binnen de ‘grens’ van het skigebied.
  4. Skifuhrer - opleiding 2 winterseizoenen - begeleiden van groepen door het terrein, zonder stijghulpen te gebruiken. Lees: pickels, touwen etc. Toeren is wel toegestaan. Ook opleiders van skileraren. Werkomgeving: heel de berg, muv de gletsjer.
    Deze opleidingen dienen na elkaar te worden gedaan. Men start altijd op het laagste niveau.

Zwitserland:

  1. Basic Education/ Kids Instructor: 5-daagse opleiding - lesgeven aan kinderen, maw kinderweide.
  2. Aspirant -21-daagse opleiding - vergelijkbaar met Anwärter/Landes
  3. Instructor - 55.5-daagse opleiding - vergelijkbaar met Staatlich
  4. Swiss Snowpro - 82 daagse opleiding - vergelijkbaar met Skifuhrer

Frankrijk:
Frankrijk kent maar één diploma, wat overeenkomt met het Staatliche diploma. Het opleidingstraject is 4 jaar.

Italie:
Italie blijkt hetzelfde systeem te hanteren als Frankrijk, alleen is de opleidingsduur korter. Na >2 jaar mag je je Maestro di Sci noemen.

Daarnaast hebben vrijwel alle landen in West-Europa hun eigen opleiding systeem. Zelfs in Nederland kun je (weliswaar deels in de Alpen) je Landes diploma halen. Ook kun je natuurlijk in Canada en de US terecht voor een opleiding. Als je het hoogste niveau behaald hebt, kun je in de meeste gevallen in alle landen terecht na je aangemeld te hebben.

Er is één diploma dat je overal ter wereld toelaat om te werken, en dat is het beschermde beroep van UIAGM-berg- en skigids.
UIAGM-berg- en skigids kun je worden in alle Alpenlanden, al hebben ze wel allemaal een andere opleiding en (toelatings)eisen. Je mag dan zomer en winter op pad met een groep door het gebergte met alle stijg- en daalhulpen van toepassing. Het is een 3-jarige opleiding, en er is een toelatingstest. Zo moet je alpine beklimmingen, skitoeren en flink wat ervaring in het verplaatsen in alpine terrein op je portfolio hebben om überhaupt in aanmerking te komen. Werkomgeving: overal ter wereld in (hoog)alpine terrein.

Dan is er nog het beroep van IML, de International Mountain Leader. Een IML begeleid groepen 's zomers door het terrein, zonder de nadruk te leggen op stijghulpen. Waar bij de berggids de nadruk op stijghulpen ligt, zal de IML alleen stijghulpen gebruiken als dit echt nodig is nl. voor de veiligheid. Dit is een zomer beroep, dus met skiën heeft dit beroep niets te maken.Werkomgeving: alpine terrein in de zomer, geen ijs/gletsjers.

Dus een skigids tijdens een skisafari is eigenlijk niets meer dan een skibegeleider, die jou van locatie naar locatie over de piste gidst. Maw: deze mag je misschien tips geven tijdens het skien, en waarschijnlijk niet eens les. Buiten de pistes heeft hij al helemaal niets te zoeken.

Nog vragen? Fire away…

@Rogier: misschien een topic aan wijden? Kon via de zoekfunctie niets vinden…

Arjen5 op 10 okt 2018 12:58

geen speld tussen te krijgen . mooi overzicht

Funkeysman

@hooykaas Jazeker bestaat dat nog steeds. Hotel Stock in Finkenberg heeft er verschillende, hotel Strass in Mayrhofen heeft er een, hotel Tuxerhof doet zelfs een skisafari met eigen skiguide voor hun gasten.

Skiën. What else.

@SkileraarJohn
Dat is een mooie ontwikkeling.
Geen grote skischolen meer maar kleinschalig met meer persoonlijke aandacht .Komt volgens mij het onderwijs ten goede

Plaats een reactie