Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Vraagje aan alle Dolomietenkenners hier: wij vertrekken volgende week vrijdag richting Vigo di Fassa, waar we vanaf zaterdag een hotel hebben. Zaterdag willen we graag skiën in een gebied dat min of meer langs de route ligt en waar we nog niet eerder zijn geweest. Ik heb al 8 daagjes skipas Dolomiti Superski gekocht, dus het wordt sowieso één van de gebieden die onder die pas vallen. We twijfelen tussen Plose en Alpe Cermis. Welk van de twee raden jullie aan?

*bericht bewerkt door Karien op 09 mrt 2024 20:50

Alpe Cermis moet je voor omrijden… Dus niet helemaal duidelijk hoe je denkt dat die op de weg ernaartoe ligt.

Alpe Cermis moet het heel erg hebben van de lange afdaling naar het dal, die grotendeels zwart is en eigenlijk geldt hetzelfde voor Plose.

Het zijn dus in die zin wel behoorlijk vergelijkbare gebieden. Plose is een gebied die heel gevoelig is voor hoge temperaturen, met name het deel wat het verst van Brixen af ligt. Laatste keer dat ik er was (16-2), waren aan die kant de pistes al slush voor 10 uur…

Dus ik zou eerder kiezen voor Alpe Cermis (ook al omdat je daar de dalafdaling ook (blauw) door het bos kan doen, tot waar het rode deel begint, wat toch ook wel een leuk alternatief is wat je bij Plose niet hebt) aangezien ik vermoed dat je gewoon betere pistes gaat hebben daar.

Maar of het de omweg waard is? Up to you.

Vroeger in Schoeneben (bij Nauders), had je bij een (hele) drukke stoeltjeslift op middenstation, een soort “liftcoach” op een verhoging staan. Die zorgde er (luidruchtig) voor dat álle plaatsen bezet werden. Werkte perfect. Deed ie overigens alleen tijdens de drukke uurtjes uiteraard.

Pirmin op 07 mrt 2024 09:03

In Italië staat er ook wel eens iemand te schreeuwen dat je de stoelen moet bezetten, maar de meeste mensen hebben er echt schijt aan.

Voor de liefhebbers even een update vandaag vanuit Campitello. Dag vooral doorgebracht aan de kant van Alba, prima pistes, goed harde typische kunstsneeuw pistes. Rode dalafdaling richting Pozza di Fassa was echt pas vanaf het laatste wat steilere stuk werd het slushy, het platte stuk op het eind moest ik 2x een klein beetje water over, maar nog sneeuw genoeg. Dalafdaling naar Alba zelf lag er echt nog fantastisch bij.

Ook nog wat pistes bij Belvedere en Campitello gedaan, ook prima harde pistes. Alleen laag bij de verbinding tussen de 2 werd het slush.

Al met al een prima dagje, inclusief verplichte dode koe.

null
null
null
null
null
null
null

Weer even een update van vandaag, maar zonder foto’s.
Vandaag Sella Ronda oranje gedaan. Het was wat bewolkt en weinig volk op de piste. Prima dus. Wel wat laat begonnen vandaag.

Kant van val Gardena was beduidend meer slush dan Campitello. Maar echt buckels? Mwoah, was slushhopen. Bij Piz Boe naar beneden kwamen we de eerste echte buckels pas tegen, maar omdat het geen hele harde bulten zijn, prima doorheen te manoeuvreren. Veel mensen leken het er wel moeilijk mee te hebben. Het begon daar ook te sneeuwen en wat lager ging dat over in regen. Vanaf Arabba werd het zich slechter en op de Belvedere (wederom prima pistes daar, nauwelijks buckels) was niets meer te zien. Besloten om het alleen bij dit rondje te houden vandaag. Het viel me alles mee en totdat het zicht slecht werd een mooie dag gehad.

Oh en na 2 dagen vooralsnog weinig hoeven lopen met het board. Alleen wat laatste stukjes naar een lift. Valt me vooralsnog mee. Had op erger ingesteld.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 mrt 2024 16:30

Vanaf Arabba werd het zich slechter en op de Belvedere (wederom prima pistes daar, nauwelijks buckels) was niets meer te zien.

Tiny-M op 18 mrt 2024 16:26

Het zal ongetwijfeld toeval zijn maar ik lijk op de Belvedere ook wel altijd mist en slecht zicht te hebben. Skiën we vanuit Corvara weg, dan trekt het in Arabba al een beetje dicht en op de Belvedere zien we niets meer. De zon zal er ongetwijfeld ook regelmatig schijnen maar op de één of andere manier heb ik daar altijd pech!

Vanaf Arabba werd het zich slechter en op de Belvedere (wederom prima pistes daar, nauwelijks buckels) was niets meer te zien.

Tiny-M op 18 mrt 2024 16:26

Het zal ongetwijfeld toeval zijn maar ik lijk op de Belvedere ook wel altijd mist en slecht zicht te hebben. Skiën we vanuit Corvara weg, dan trekt het in Arabba al een beetje dicht en op de Belvedere zien we niets meer. De zon zal er ongetwijfeld ook regelmatig schijnen maar op de één of andere manier heb ik daar altijd pech!

ankiepankie op 18 mrt 2024 16:55

Gisteren gelukkig niet hoor. Aantal heerlijke pistes kunnen doen daar in het zonnetje. Morgen schijnt het ook weer mooi weer te worden.

De eerste keer, @Tiny-M ?

Mr. Slow

Eerste keer in de winter inderdaad.

Uit de Paasmail van Dolomiti Superski van heden morgen. Ben benieuwd of het dan nog steeds de lagere prijzen geeft die je normaal krijgt als je in november deze passen al koopt (scheelt snel 400-600 euro, gemakkelijk verdiend).

"Superski Family news
for the 2024/25 winter season
For the coming year, unchanged family groups where all members are in possession of the My Dolomiti Card, will also be able to purchase the Dolomiti Superski Family package online, but only if a Superski Family package has also been purchased for the 2023-24 winter season.

We therefore recommend that you keep all My Dolomiti Cards carefully!

Happy skiing and see you in the Dolomites!"

*bericht bewerkt door brakes op 31 mrt 2024 11:09

null

*bericht bewerkt door brakes op 31 mrt 2024 11:10

knip

*bericht bewerkt door brakes op 31 mrt 2024 11:09

Vandaag was het onwaarschijnlijk rustig op de Sella Ronda, nog nooit eerder meegemaakt. Toegegeven, het weer was niet ideaal, maar uiteindelijk viel het deels wel mee. De sneeuwkwaliteit zeer divers, maar onvermijdelijk ook wat saharazand op bepaalde pistes.

null
null
null

Vandaag was het onwaarschijnlijk rustig op de Sella Ronda, nog nooit eerder meegemaakt. Toegegeven, het weer was niet ideaal, maar uiteindelijk viel het deels wel mee. De sneeuwkwaliteit zeer divers, maar onvermijdelijk ook wat saharazand op bepaalde pistes.

null
null
null

Mathijs! op 31 mrt 2024 18:50

Ook Kronplatz was zeer rustig. Wisseldag + kutweer.

Ik zat net in de gondel met iemand van Dolomiti Superski. Hebben een zeer goed seizoen gedraaid kwa volume, maar de kosten zijn zeer hoog. Komend seizoen zullen de prijzen dan ook fors stijgen. Gelukkig vooral bij de kortere periodes (30% schat hij in), seizoenskaart 5-10% max…

Ook de hotels gaan flink duurder worden, dus komend jaar kan de Telegraaf weer een mooi artikel schrijven over dat skiën alleen nog maar voor de elite is.

Vandaag een waterballet in Canazei. In Arabba waren alle pistes gesloten en ook in Alta Badia waren vele pistes gesloten. Gelukkig hield de neerslag in de vroege namiddag op. Het was natuurlijk bijzonder rustig op deze Paasmaandag met zowaar verse sneeuw boven de 2000 meter en meer dan degelijke papsneeuw daaronder.

Nog nooit zo’n goede afdaling van de zwarte Saslong meegemaakt en zelfs de rode piste 5 naast de Piza Pranseies was zeer plezierig. We blijven ons verbazen over het gebrek aan medeskiërs, ondanks het nog steeds (quasi) volledige aanbod.

Ik zat net in de gondel met iemand van Dolomiti Superski. Hebben een zeer goed seizoen gedraaid kwa volume, maar de kosten zijn zeer hoog. Komend seizoen zullen de prijzen dan ook fors stijgen. Gelukkig vooral bij de kortere periodes (30% schat hij in), seizoenskaart 5-10% max…

Ook de hotels gaan flink duurder worden, dus komend jaar kan de Telegraaf weer een mooi artikel schrijven over dat skiën alleen nog maar voor de elite is.

DSvier op 01 apr 2024 11:09

Ben eens benieuwd. Niets nieuws onder de zon, ik pak nu al een 5 jaar de seizoens pas en elk jaar is er wel 5 tot 10% bij hoor. Hetzelfde (of meer) bij de dag passen en andere systemen. Blijft een serieuze hap, maar als ik de prijs per ski dag reken zit ik rond de 20€ ;-) (en dit ook voor het totaal aantal skidagen van’ t gezin = 78 dagen)

In ieder geval in de ski club betalen ze nog altijd rond de 43-45€ voor een dagpas, MAAR bv bij de 2 duurste gebieden (Drei Zinnen en Cortina) is 't altijd of masseren voor korting (de skiclub is gelieerd aan een skiclub in Cortina dus krijgt korting) of gewoon daar niet meer gaan (Drei Zinnen).

Geloof dat vooral de short skiers er aan zijn voor de moeite. Ik was een short ski (donderdag tot zondag skieen) aan 't organiseren voor volgend jaar maar de ski pas prijs is eigenlijk 't zelfde voor 4 dagen skieen of 6 dagen skieen.

*bericht bewerkt door Asterino op 02 apr 2024 08:39

Vandaag een waterballet in Canazei. In Arabba waren alle pistes gesloten en ook in Alta Badia waren vele pistes gesloten. Gelukkig hield de neerslag in de vroege namiddag op. Het was natuurlijk bijzonder rustig op deze Paasmaandag met zowaar verse sneeuw boven de 2000 meter en meer dan degelijke papsneeuw daaronder.

Nog nooit zo’n goede afdaling van de zwarte Saslong meegemaakt en zelfs de rode piste 5 naast de Piza Pranseies was zeer plezierig. We blijven ons verbazen over het gebrek aan medeskiërs, ondanks het nog steeds (quasi) volledige aanbod.

Mathijs! op 01 apr 2024 22:39

Volgend weekend de laatste 2 ski dagen… vanaf dinsdag/woensdag lijkt het te beteren.

Ik zit te denken aan twee weken Dolomiti Superski in de kerstvakantie. Ik wil een week de zuidelijke kant doen en een week de noordelijke kant. Met drukte als belangrijkste overweging, waar zouden jullie de tweede week gaan zitten, wanneer het normaal gesproken drukker is in de hele Alpen? Noord of zuidkant?

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik zit te denken aan twee weken Dolomiti Superski in de kerstvakantie. Ik wil een week de zuidelijke kant doen en een week de noordelijke kant. Met drukte als belangrijkste overweging, waar zouden jullie de tweede week gaan zitten, wanneer het normaal gesproken drukker is in de hele Alpen? Noord of zuidkant?

Biggie op 02 apr 2024 09:22

Zuidelijke gebieden zijn vaak wat rustiger. Hangt wel van het gebied af.

Welke zijn het drukst aan de zuidkant? Latemar en Carezza (vanwege nabijheid Bolzano)?

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik zit te denken aan twee weken Dolomiti Superski in de kerstvakantie. Ik wil een week de zuidelijke kant doen en een week de noordelijke kant. Met drukte als belangrijkste overweging, waar zouden jullie de tweede week gaan zitten, wanneer het normaal gesproken drukker is in de hele Alpen? Noord of zuidkant?

Biggie op 02 apr 2024 09:22

Zuidelijke gebieden zijn vaak wat rustiger. Hangt wel van het gebied af.

DSvier op 02 apr 2024 09:47

Beetje oppassen! Normaal gezien geef ik je zeker gelijk, de zuidelijke gebieden zijn over 't algemeen een pak minder druk. MAAR…De 2de week vd kerstvakantie (dus nieuwjaar tem 3 koningen) is de TOP week voor Italianen. Die week wordt de “setimana bianca”, de witte week, omdat letterlijk iedereen die ergens nog skies op zolder heeft liggen dan gaat skieen.

Kinderen zitten in de ski klas (want die hebben verlof tot 3 koningen), ouders pakken meestal ook wat dagen (want die hebben met 3 koningen een vakantie dag), en 't zit dus die periode bomvol met italianen van de vlakte. En ja die gaan dus meestal naar de zuidelijke skigebieden. Kan 't natuurlijk niet bewijzen met cijfers maar naar gevoel is juist die week de drukte echt wel 't zelfde of je nu in 't noorden of 't zuiden zit. Letterlijk busladingen met italianen!

Sorry Biggie ;-)

Ik zat net in de gondel met iemand van Dolomiti Superski. Hebben een zeer goed seizoen gedraaid kwa volume, maar de kosten zijn zeer hoog. Komend seizoen zullen de prijzen dan ook fors stijgen. Gelukkig vooral bij de kortere periodes (30% schat hij in), seizoenskaart 5-10% max…

Ook de hotels gaan flink duurder worden, dus komend jaar kan de Telegraaf weer een mooi artikel schrijven over dat skiën alleen nog maar voor de elite is.

DSvier op 01 apr 2024 11:09

Is er een specifieke reden dat de kosten ‘zeer hoog’ zijn naast de inflatie (personeel en energie)? De inflatie is geen verrassing zou je zeggen en zit al (grotendeels) in de prijzen van dit jaar verwerkt. En is planbaar dus geen verassing moeten zijn. Is het de warmte die ervoor gezorgd heeft dat het materiaal meer gebruikt moest worden (pistenbully’s en kunstsneeuw)?
Dat hotels duurder en duurder worden begint wel op te vallen, vroeger zat je voor 350 Euro per nacht op het strand van de Malediven nu tel je dat neer voor een 60 m2 netjes uitziend appartement in de Dolomieten. Zolang de ‘mensen’ blijven komen zal dit ook niet gaan veranderen vermoed ik.

*bericht bewerkt door Gerwin op 02 apr 2024 10:24

Ik zat net in de gondel met iemand van Dolomiti Superski. Hebben een zeer goed seizoen gedraaid kwa volume, maar de kosten zijn zeer hoog. Komend seizoen zullen de prijzen dan ook fors stijgen. Gelukkig vooral bij de kortere periodes (30% schat hij in), seizoenskaart 5-10% max…

Ook de hotels gaan flink duurder worden, dus komend jaar kan de Telegraaf weer een mooi artikel schrijven over dat skiën alleen nog maar voor de elite is.

DSvier op 01 apr 2024 11:09

…schrijft DSvier op 1 april… ;-)

Ik ben al wel vaker in de tweede week van de kerstvakantie in de Dolomieten geweest. Maar een meer onderbouwd verschil tussen Noord en Zuid in die tweede week had ik nog nooit gevonden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

…schrijft DSvier op 1 april… ;-)

sneeuwzeker op 02 apr 2024 10:25

Dat duurde langer dan verwacht (sowieso met de reacties).

Maar: scherp. ;)

…schrijft DSvier op 1 april… ;-)

sneeuwzeker op 02 apr 2024 10:25

Dat duurde langer dan verwacht (sowieso met de reacties).

Maar: scherp. ;)

DSvier op 02 apr 2024 10:44

En in November klagen dat je uiteindelijk gelijk blijkt te hebben wat betreft tariefstijging ;)

Beetje oppassen! Normaal gezien geef ik je zeker gelijk, de zuidelijke gebieden zijn over 't algemeen een pak minder druk. MAAR…De 2de week vd kerstvakantie (dus nieuwjaar tem 3 koningen) is de TOP week voor Italianen. Die week wordt de “setimana bianca”, de witte week, omdat letterlijk iedereen die ergens nog skies op zolder heeft liggen dan gaat skieen.

Kinderen zitten in de ski klas (want die hebben verlof tot 3 koningen), ouders pakken meestal ook wat dagen (want die hebben met 3 koningen een vakantie dag), en 't zit dus die periode bomvol met italianen van de vlakte. En ja die gaan dus meestal naar de zuidelijke skigebieden. Kan 't natuurlijk niet bewijzen met cijfers maar naar gevoel is juist die week de drukte echt wel 't zelfde of je nu in 't noorden of 't zuiden zit. Letterlijk busladingen met italianen!

Sorry Biggie ;-)

Asterino op 02 apr 2024 10:12

Ik baseer mij op wat ik dit jaar heb gezien. Ja, het is dan ook druk in de Zuidelijke gebieden, maar onder de streep was het aan de Noordkant nog drukker. 3 Zinnen was bv niet te doen zo druk.

Bedenk wel dat Oostblokkers tegenwoordig ook in zeer grote getalen komen en Duitsers zijn er ook meer dan een paar.

Wellicht een vertekening dit jaar omdat Oostenrijk een wisselvallig seizoen had.

En in November klagen dat je uiteindelijk gelijk blijkt te hebben wat betreft tariefstijging ;)

Gerwin op 02 apr 2024 10:53

Voor mij is de skipas de bekende druppel op de gloeiende plaat. Iets meer dan 5% van de totale uitgaven.

Als alles 20% duurder wordt kan ik ook gewoon slechts 40 dagen gaan skië… Hé, wacht even!

…schrijft DSvier op 1 april… ;-)

sneeuwzeker op 02 apr 2024 10:25

Dat duurde langer dan verwacht (sowieso met de reacties).

Maar: scherp. ;)

DSvier op 02 apr 2024 10:44

Gevangen… maar tot mijn verdediging… mijn reactie kwam vandaag, dus ik was niet meer op mijn quivive qua april vissen ;-)

Plaats een reactie