Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Ja hoor, starend naar je horloge om je vrouw op de hoogte te houden over hoe lang de lunch al (te lang) duurt…🤪

Gerwin op 12 apr 2024 18:13

Zodra ik mijn eten op heb zegt mijn vrouw tegen mij: go on, I know you want to… ;)

Wij willen met de kinderen (3 en 5) volgend jaar in de krokusvakantie naar de SeiserAlm gaan.
Qua afstand met de auto nog wel te doen.
Wat waren zijn de ervaringen over dit gebied anno 2024? Wat zijn voor en nadelen, of wellicht beter alternatieven? Ook rekening houdend met drukte.

Gr. Jeroen

Wij willen met de kinderen (3 en 5) volgend jaar in de krokusvakantie naar de SeiserAlm gaan.
Qua afstand met de auto nog wel te doen.
Wat waren zijn de ervaringen over dit gebied anno 2024? Wat zijn voor en nadelen, of wellicht beter alternatieven? Ook rekening houdend met drukte.

Gr. Jeroen

Jeer1 op 17 apr 2024 10:13

Tenzij je nog plannen had om een dag een ander deel van Val Gardena mee te pakken: kies voor Seis en niet Ortisei. De verbinding van Ortisei naar het hoofdgedeelte van de Seiseralm is langzaam, onhandig en op de terugweg deels ook niet prettig voor beginners (laatste 50 meter terug naar de gondel zijn een puinhoop). De liften op dit stuk hebben ook deels capaciteitsproblemen, voor de rest vind ik het qua drukte een gemiddeld gebied voor deze grootte.

Voor de rest kunnen we heel kort zijn over de voor- en nadelen, want die zijn hetzelfde: het is een overzichtelijk gebied en een ruime meerderheid van de pistes is al snel goed te doen. Hoe meer je dus van plan bent zonder je kinderen te skiën, hoe sneller je uitgekeken zal raken, maar als dat niet een al te belangrijk deel van de vakantie is heb je aan de Seiseralm een hele goede.

*bericht bewerkt door David23 op 17 apr 2024 10:31

❄️

Vond Seiseralm heerlijk! Maar idd, de laatste 50 meter terug boven naar de gondel richting Ortisei zijn ehm… interessant. Veel mensen die daar gaan lopen.

Enige nadeel verder vind ik de twee tweezitters die je vanuit Ortisei nodig hebt om verder te komen. Dat is een lang wachten - free for all in de voorjaarsvakantie.

Ik zou zeker met kids mij focussen dan op Seis/Siusi en daar een overnachting pakken.

Wil je verder het gebied in, kijk dan ook richting Monte Pana (verbindingsbus met Seiseralm beschikbaar)

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dank voor de tips!
Seis/Siusi gaat het ook worden. Die indruk hadden we zelf ook al om daarvoor te kiezen i.p.v Ortisei.
Zelf zijn we ervaren/goede skiërs. Als we een dag wat meer uitdaging zoeken (lees gedeelte sella ronda), is het dus het meest interessant om via de seiseralm de verbindingsbus naar Monte Pana te pakken?
Bij dagen dat er mogelijk niet geskied kan worden of een dag overgeslagen wordt, wat zijn dan leuke tips om te doen voor kinderen in de leeftijd van 3 en 5?

@Jeer1 Als je toch beneden in het dal zit (Seis) en dus niet op de Alm zelf zou ik dan toch eerder voor de auto kiezen. In 28 minuten rij je naar Santa Cristina en kun je vanaf de parkeerplaats of naar de Sunny side of naar het hoofd gebied van Val Gardena. Dit i.p.v. eerst met lift omhoog naar Seiseralm, dan naar de bus skiën, hopen dat de bus niet te vol is, en dan 10 minuten hobbelen in een bus… en dat dan ook weer omgekeerd aan einde van de dag.

Is dat niet die straat die gedurende enkele uren per dag is afgesloten?

Dat was tenminste afgelopen zomer zo (als mijn geheugen me niet in de steek laat)

Misschien iets om rekening mee te houden.

Totales Vollidiot

Is dat niet die straat die gedurende enkele uren per dag is afgesloten?

Dat was tenminste afgelopen zomer zo (als mijn geheugen me niet in de steek laat)

Misschien iets om rekening mee te houden.

Kdtl op 17 apr 2024 16:26

De straat is afgesloten als je met de auto Seiseralm omhoog wil. Maar vanuit Seis kun je gewoon naar St. Cristina rijden natuurlijk.

Dagje Carezza of Obereggen is ook wel een optie evt. Of Plose, misschien zelfs Gitschberg?

Ik zou ook in Seis (of een van de dorpjes daar in de buurt) gaan zitten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank voor de tips!
Seis/Siusi gaat het ook worden. Die indruk hadden we zelf ook al om daarvoor te kiezen i.p.v Ortisei.
Zelf zijn we ervaren/goede skiërs. Als we een dag wat meer uitdaging zoeken (lees gedeelte sella ronda), is het dus het meest interessant om via de seiseralm de verbindingsbus naar Monte Pana te pakken?
Bij dagen dat er mogelijk niet geskied kan worden of een dag overgeslagen wordt, wat zijn dan leuke tips om te doen voor kinderen in de leeftijd van 3 en 5?

Jeer1 op 17 apr 2024 12:50

Wij als gezin skiën al jaren in de Dolomieten. Wij zitten al jaren in Seis en dat bevalt nog steeds erg goed. Wij zijn gevorderde skiers en onze kinderen zijn ons niveau al jaren voorbij, maar toch blijft de Seiseralm nog steeds “ons” gebied.
Zoals anderen al aangeven zijn de pistes niet extreem moeilijk, maar wij vermaken ons daar nog steeds prima. Pistes zijn breed, waardoor je lekker kunt carven. Er is een heel groot snowpark (1 vd grootste en beste van de wereld, zijn ook jaarlijks FIS wedstrijden). Veel en ook gezellige hutten, mooie uitzicht op de Schlern en de Langkofel & Plattkofel Over het algemeen is het er gewoon rustiger dan in het hele Sella Ronda gebied. Hoewel het de laatste jaren wel steeds drukker begint te worden.

Wij skiën regelmatig van Seis naar Christina (met de bus), dan Sasslong met treintje naar Col Raiser / Seceda gebied en dan weer terug via Ortisei naar Seis. Als je bereid bent om met de auto te gaan en even te willen rijden kun je nog zoveel meer andere mooie (afgelegen van Sella Ronda) gebieden te ontdekken. Zo zijn wij al vanuit Seis al in Carezza, Val di Fassa / Vigo di Fassa, Obereggen, San Pellegrino, Alte Badia, Cortina d’ampezzo, Arabba, Marmolada en Kronplatz geweest. Kan mij voorstellen dat dit met de leeftijd van de kinderen op deze leeftijd nog een beetje teveel gevraagd is, maar het geeft wel de mogelijkheden voor de toekomst aan. In het Schlerngebiet (waaronder Seis valt) is in de winter zelf niet veel te beleven. Er is b.v. geen openbaar binnenbad. Je zou nog wel kunnen sleeen / wandelen op de Seiseralm.
En niet kunen skiën hebben wij in al die jaren misschien een paar keer meegemaakt. Bij veel sneeuwval is het er wel lastiger skiën omdat je op1 piste na eigenljik niet tussen de bomen kunt skiën en het zicht dan erg beperkt is. Over het algemeen heb je hier stabiel winterweer. Dat betekent ook over het algemeen meer zon en minder sneeuwval (dit jaar na de voorjaarsvakantie juist wel ;-)), maar door de kunstsneeuw hebben we altijd kunnen skiën.

*bericht bewerkt door wdj75 op 22 apr 2024 13:40

Zit ff wat webcams te bekijken (23 april 2024): Gooi alle liften maar weer open in de Dolomieten! ;-)

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 23 apr 2024 10:03

Inderdaad vanaf 1500 meter is het weer winter wonderland! De kou komt helaas 2 maanden te laat, volgend seizoen hopelijk een wat betere timing :).

Yup er ligt terug een mooi pakje, en ik had mijn zomerbanden al weer gestoken ;-) (omdat we einde van deze week naar Belgie rijden).

Zit ff wat webcams te bekijken (23 april 2024): Gooi alle liften maar weer open in de Dolomieten! ;-)

sneeuwzeker op 23 apr 2024 10:02

Laat maar… ik kan toch niet. En ik hou graag mijn huidige plekkie op de ranglijst vast.

Plaats een reactie