Les 3 Vallees vandaag (winter 2018/19)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Skifan. Kan het grotendeels volgen maar begrijp dat er nog onderzoek wordt gedaan naar de eventuele technische problemen van de stoeltjeslift. Ik neem aan dat dat een gebruikelijke gang van zaken is. Niet ver van de crashlocatie van Schumacher?

Hen48

Ik plaatste net in het blog van Rogier een berichtje met foto’s van vandaag maar zal ze ook hier nog even plaatsen.
De condities zijn over het algemeen gewoon goed! Zelfs pistes die snel heel ijzig worden als de rode naar de St.Martin 2 en bij het tunneltje naar St Martin waren heel goed.
Toppers van de dag waren Pluviometre, Dame Blanche,David Douillet, Fred. Covili, super! Sommige pistes komen de steentjes er inmiddels doorheen en andere pistes zoals onderin bij La Masse hebben ivm ijzige stukken dringend sneeuw nodig maar dat komt er ook aan. 😃

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/b4c4a90cac40ffed58f93fe1...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/e38364e35e0148b707cbd859...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/489e173ee7c5380f9fcabc05...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/0187f2eeab50755e9819e546...

*bericht bewerkt door MiTi op 12 jan 2019 19:14

Winter is coming

Idd, ik vond vooral op hoogte de sneeuw beter maar heerlijke dagen gehad tot nu toe. Col de la Chambre ook zeker een aanrader richting Les Menuires. Dalles vanaf de Cascade in Val Thorens ook trouwens.

Ziet er prachtig uit! Wij gaan dit jaar voor het eerst naar L3V (hiervoor PDS). We hebben een chalet in Saint Bon. Hebben jullie nog tips qua pistes (alle niveau’s, behalve couloirs ;)), restaurants (normale Franse prijzen, dus niet €30 voor een basis pizza), etc.? Plekken die we absoluut moeten bezoeken?
Maar ook welke plekken/pistes we moeten ontwijken (ivm drukte)?

Ik ben erg benieuwd! Er zal vast al veel hierover op het forum staan, maar kon zo snel niet een topic erover vinden.

*bericht bewerkt door Siard op 12 jan 2019 19:39

Stay frosty

@Siard Ik zou de niet-beginners onder jullie in ieder geval een Trois Vallees pas aanraden.
Die heeft zoveel meerwaarde dat dat het prijsverschil meer dan waard is.
Jullie zitten in een dorp waar wel een piste loopt maar geen lift dacht ik. Dan is de dichtsbijzijnde lift in Courchevel Le Praz.
In Courchevel is mijn favoriet de rode Combe de Saulire. Als je die vanaf de top vd Saulire op 2738m helemaal naar beneden naar Courchevel Village1550 neemt dan heb je een kilometerslange prachtige afdaling.
In alle gebieden zijn super pistes, teveel om op te noemen.
Maar ik zou in Les Menuires echt een keer ‘s ochtends naar La Masse gaan, daar zijn kilometerslange prachtige afdalingen als de Dame Blanche en de Fred Covili.
In VT zijn Christine en de Boismint mijn favorieten maar ik vergeet er vast een hoop. Ook doen: Orelle vanaf VT.
Qua eten kan ik je de skilodge in La Tania erg aanraden. Erg lekker en heel redelijke prijzen.

Winter is coming

@Siard Ik zou de niet-beginners onder jullie in ieder geval een Trois Vallees pas aanraden.
Die heeft zoveel meerwaarde dat dat het prijsverschil meer dan waard is.

MiTi op 12 jan 2019 20:04

Goed om nog even te vermelden, die hebben we inderdaad! Echte beginners hebben we niet meer in de groep zitten, maar wel van niveau ‘het liefst blauw en af en toe rood’ tot ‘zoveel mogelijk rood en regelmatig zwart’ ;).

*bericht bewerkt door Siard op 12 jan 2019 20:18

Stay frosty

Een vraagje, ik heb nog niemand commentaar zien geven op de vernieuwde Bruyereslift. Hoe bevalt dat, hoe zijn nu de wachttijden in de ochtend?

Nog drie weken en dan zijn we er weer

Pas op met blauwe pistes

Vanochtend rond 10.00 een min of 5 in de rij gestaan. Kwam ook omdat de Mont de la Chambre eruit lag.

Nieuwe gondels zijn grote verbetering. Je kunt nu normaal zitten ipv tegen zo’n riggel aan te moeten leunen.

Wel is de capaciteit ruim geschat. Volgens het plaatje in de gondel moet er 10 man in kunnen. Met 7 was het vanochtend krap.

Méribel meld 40cm verse sneeuw , meer dan verwacht

Die 40 cm zou in Les Menuires in totaal vallen vanaf afgelopen nacht t/m morgenochtend. Geloof ook wel dat dat aardig gaat kloppen. Blijft lekker doorsneeuwen nu. 😍

Winter is coming

@Siard. Je had beter eerst gevraagd of Saint Bon een geschikt uitgangspunt is voor Trois Vallees. Als ik de pistekaart bekijk kun je er vanuit het gebied via een rode piste wel naar terug skien, maar is er geen lift waarmee je omhoog kunt. Dichtstbijzijnde lift is in Courchevel-le-Praz, waar de Praz lift omhoog gaat. Ik vind het overigens wel vreemd dat er wel een piste in Saint Bon uitkomt maar er, althans volgens de pistekaart van afgelopen jaar, geen lift vertrekt. Saint Bon ligt zelf op 1100 m. Met als risico dat in het dorpje zelf geen sneeuw ligt. En dat terwijl er een heleboel dorpjes in Trois Vallees op een hoogte liggen, waarbij ze zelf redelijk sneeuwzeker zijn. @Skifan komt in alle uiteinden van het hele gebied en weet vast zeker hoe de feitelijke omstandigheden zijn. Het aantal leuke pistes in het gebied is eindeloos daar hoef je jezelf echt geen zorgen om te maken. Voor restaurants en terrassen kun je beter het gebied van Courchevel verlaten en richting Meribel en Les Menuires skien. Onlangs is in het forum nog een lijst vermeld met prijzen van de horeca. Op de webside van het bureau toerisme vindt je overigens ook een digitale pistekaart van het hele gebied met daarnaast heel veel andere informatie. Om toch een niet te missen verbinding te noemen, de Verdons-Saulire verbinding vanuit Courchevel 1850 richting Meribel en andersom de Saulire Express vanuit Meribel Centre om weer in het eigen dal te komen. De Tougnete verbinding is een mooie optie om via de GrosTougne in Les Menuires te komen. Maar dan noem ik er veel te weinig.

Hen48

Vanuit Saint Bon gaat er een skibus (Navette) naar Courchevel-Le Praz. duurt 7 minuten maar die bus gaat maar een paar keer en rond de start en het einde van de skidag is dat maar 2 a 3 keer. Busje zal op die tijdstippen wel vol zitten.

Bij voldoende sneeuw zou je terug kunnen skiën maar gezien de hoogte is die waarschijnlijk niet altijd geopend. Als je pech hebt moet je met de eigen auto omhoog. Ach dat doen de Oostenrijkgangers ook altijd:-)

Over de nieuwe ’ verbeterde’ liften.
De ingang / instap van de Bruyėres lift ervaren wij als een ramp. Zoals de opgang voorheen was, was veel beter. Waarom zo breed ipv de mensen in een trechter naar de lift te leiden.
De afgelopen 2 weken stond hij regelmatig stil. Wij mijdden de lift op een gegeven ogenblik. We hebben okk het idee dat er minder bakjes aan hangen.
Daarnaast zouden er 8 personen moeten kunnen zitten naar iedereen gaat zo breeduit zitten dat er maar 6 inkomen.
Geen vooruitgang mijn inziens.

Xx10

De nieuwe Bruyères lift heeft problemen met het sluiten van de deurtjes, dit gaf, in de eerste week van de Kerstvakantie, aardig wat vertraging. Er stond iemand extra de deurtjes aan te duwen wanneer deze dicht waren gegaan. Waarschijnlijk stopt de lift wanneer de deurtjes niet goed zijn gesloten. Wat wij wel vreemd vonden was dat het sluiten op het midden station geen problemen leek te geven. Er kunnen 8 personen in, alleen het mechanisme van de deur zit aan de binnenkant van de cabine, en dan onderaan, dus die draait naar binnen toe bij het sluiten van de deuren, wanneer je bij de deur zit krijgen je benen wel een flinke duw! niet prettig. De capaciteit is wel goed, we hebben een keer gestaan toen de lift stil hing, voor ons duurde het toen wel even voordat we mee konden, denk 10-15 minuten, maar eigenlijk was daarna de drukte achter ons snel opgelost.

wie is er al gaan skien in de dutchweek in val thorens , zou mss eens durven boeken voor dan , hoe liggen de pistes er meestal

wie is er al gaan skien in de dutchweek in val thorens , zou mss eens durven boeken voor dan , hoe liggen de pistes er meestal

Pieter230976 op 13 jan 2019 21:16

Nee nog nooit. Wij gaan dit jaar voor het eerst. Dus ben ook benieuwd . Zoals ik op de webcam steeds zag was voldoende sneeuw. Maar gok dat in de middag wat meer pap kan zijn.

Webcam van vorig jaar 1 mei en 2017 zag er ook goed uit .

https://www.skaping.com/valthorens/prosneige?archives=MTUyNT…

*bericht bewerkt door miepmiep op 13 jan 2019 21:34

@Siard. Je had beter eerst gevraagd of Saint Bon een geschikt uitgangspunt is voor Trois Vallees. Als ik de pistekaart bekijk kun je er vanuit het gebied via een rode piste wel naar terug skien, maar is er geen lift waarmee je omhoog kunt. Dichtstbijzijnde lift is in Courchevel-le-Praz, waar de Praz lift omhoog gaat. Ik vind het overigens wel vreemd dat er wel een piste in Saint Bon uitkomt maar er, althans volgens de pistekaart van afgelopen jaar, geen lift vertrekt. Saint Bon ligt zelf op 1100 m. Met als risico dat in het dorpje zelf geen sneeuw ligt. En dat terwijl er een heleboel dorpjes in Trois Vallees op een hoogte liggen, waarbij ze zelf redelijk sneeuwzeker zijn.

Hulst op 13 jan 2019 19:17

Dat is een gedwongen maar ook bewuste keuze geweest. Qua type chalet en prijs dat we zochten was dit een van de weinige opties. Daarnaast zijn we wel gewend een stukje te moeten rijden, in de afgelopen jaren van PDS zaten we in St. Jean D’aulps, op zo’n 20 à 25 minuten rijden van Les Gets. Wat dat betreft is dit al een stuk dichterbij.

Vanuit Saint Bon gaat er een skibus (Navette) naar Courchevel-Le Praz. duurt 7 minuten maar die bus gaat maar een paar keer en rond de start en het einde van de skidag is dat maar 2 a 3 keer. Busje zal op die tijdstippen wel vol zitten.

Bij voldoende sneeuw zou je terug kunnen skiën maar gezien de hoogte is die waarschijnlijk niet altijd geopend. Als je pech hebt moet je met de eigen auto omhoog. Ach dat doen de Oostenrijkgangers ook altijd:-)

SPAM op 13 jan 2019 19:27

Met de skibus hebben we overwogen, maar we gaan de eerste dag/dagen eerst zien of en hoe het met de auto te doen is, dan ben je ook iets minder afhankelijk. Ons idee was om juist om iets verder, naar Courchevel-La Tania te rijden, volgens de verhuurder van ons chalet was dat rustiger qua opstappen. Daarnaast liggen daar betere pistes om naar de auto te kunnen skiën voor de wat minder gevorderden van onze groep.

*bericht bewerkt door Siard op 13 jan 2019 22:09

Stay frosty

@Siard. Mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat je bijvoorbeeld in Le Bettex dezelfde opties had gevonden met wel een lift vlakbij met direct toegang tot het skigebied via Les Menuires en vrijwel steeds een goed geprepareerde niet te moeilijke piste waarover je terug kunt skiën. En dan zit je nog in een gedeelte van Trois Vallees waar de prijzen het laagste liggen van het hele gebied. In Courchevel zit je net in het duurste gedeelte.
Jammer toch.

Hen48

@Siard. Mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat je bijvoorbeeld in Le Bettex dezelfde opties had gevonden met wel een lift vlakbij met direct toegang tot het skigebied via Les Menuires en vrijwel steeds een goed geprepareerde niet te moeilijke piste waarover je terug kunt skiën. En dan zit je nog in een gedeelte van Trois Vallees waar de prijzen het laagste liggen van het hele gebied. In Courchevel zit je net in het duurste gedeelte.
Jammer toch.

Hulst op 13 jan 2019 22:24

Hadden we ook graag gewild, alleen waren daar de chalets al bezet, (gek genoeg) duurder (wat nog beschikbaar was) of niet naar onze wens. Wellicht een optie voor 2020. Bedankt voor de suggesties in ieder geval! ;)

Stay frosty

@Siiard. Dan toch nog 1 open deur. Hoe lager je in een gebied zit des te groter het risico is op ijzige pistes. Dan wordt een groene of blauwe piste ineens veel lastiger dan de rode hoger gelegen en beter besneeuwde piste. Ik heb in het gebied meerdere malen meegemaakt dat de lagere pistes ijsbanen werden. Als je die dan dagelijks moet skiën om thuis te komen is dat, vooral voor beginners, bepaald geen pretje. Laat je dus niet leiden door de kleur van de pistes. Vandaar dat mijn thuisbasis al vele jaren Les Menuires is, waar je dat risico vrijwel niet hebt. En dat geldt natuurlijk ook voor de hogere deelgebieden van Meribel en Courchevel.

Hen48

@Siiard. Dan toch nog 1 open deur. Hoe lager je in een gebied zit des te groter het risico is op ijzige pistes. Dan wordt een groene of blauwe piste ineens veel lastiger dan de rode hoger gelegen en beter besneeuwde piste. Ik heb in het gebied meerdere malen meegemaakt dat de lagere pistes ijsbanen werden. Als je die dan dagelijks moet skiën om thuis te komen is dat, vooral voor beginners, bepaald geen pretje. Laat je dus niet leiden door de kleur van de pistes. Vandaar dat mijn thuisbasis al vele jaren Les Menuires is, waar je dat risico vrijwel niet hebt. En dat geldt natuurlijk ook voor de hogere deelgebieden van Meribel en Courchevel.

Hen48

@Siiard. Dan toch nog 1 open deur. Hoe lager je in een gebied zit des te groter het risico is op ijzige pistes. Dan wordt een groene of blauwe piste ineens veel lastiger dan de rode hoger gelegen en beter besneeuwde piste. Ik heb in het gebied meerdere malen meegemaakt dat de lagere pistes ijsbanen werden. Als je die dan dagelijks moet skiën om thuis te komen is dat, vooral voor beginners, bepaald geen pretje. Laat je dus niet leiden door de kleur van de pistes. Vandaar dat mijn thuisbasis al vele jaren Les Menuires is, waar je dat risico vrijwel niet hebt. En dat geldt natuurlijk ook voor de hogere deelgebieden van Meribel en Courchevel.

Hulst op 13 jan 2019 23:34

Terechte opmerking, gelukkig is er voor de iets minder gevorderden altijd nog de optie om met de lift naar beneden te gaan. Zoals gezegd is het voor ons ook geen probleem om stukje van de piste af te zitten, zie het meer als luxe als dit niet zou hoeven. Helaas kunnen wij ons dat op dit moment dus niet permitteren. Tevens zullen de minder gevorderden ook wel de ijzige pistes af komen, alleen bij voorkeur pakken zij een wat makkelijkere piste.

Stay frosty

Over de nieuwe ’ verbeterde’ liften.
De ingang / instap van de Bruyėres lift ervaren wij als een ramp. Zoals de opgang voorheen was, was veel beter. Waarom zo breed ipv de mensen in een trechter naar de lift te leiden.

Daarnaast zouden er 8 personen moeten kunnen zitten naar iedereen gaat zo breeduit zitten dat er maar 6 inkomen.

xx10 op 13 jan 2019 19:48

Ik vind die brede instap juist wel fijn, want dan kan je er makkelijker langsschieten om jezelf erbij te proppen. Zeker als er een rij staat moeten die cabines gewoon tot het maximum gevuld worden.

Prachtig ijkpunt momenteel, de webcams van Saint Martin de Belleville op circa 1400m. Alle hoop voor de komende weken. En het gaat gelukkig wat geleidelijker dan in Oostenrijk.

Hen48

Prachtig ijkpunt momenteel, de webcams van Saint Martin de Belleville op circa 1400m. Alle hoop voor de komende weken. En het gaat gelukkig wat geleidelijker dan in Oostenrijk.

Hulst op 14 jan 2019 08:03

Ik vind dat sowieso prachtige webcams. Niet alleen het dorpje wat zo lekker authentiek is met dat kleine kerkje maar als het daar wit is zit het inderdaad in de rest van het gebied ook wel goed…

@Harm. Ja leuk. Het eindpunt van een van de langste en mooiste pistes in het gebied van Les Menuires. Als die piste goed ligt hoef je over de andere niet te twijfelen.

Hen48

Precies dat. Heerlijke piste om even lekker te knallen aan het eind van de dag (we zaten tot nu toe altijd, 3x, in Saint Martin)… :)

Plaats een reactie