Fischer pro mtn 77ti

Het 2018 model van de XDR 80 kost op dit moment maar € 399, hoor.
Edit. Ik zie dat de pro Mtn 77 maar € 269 kost. Van € 449. Dat is ook niet duur.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2018 23:28

De progressors zijn heel mooie allrounde skis die het in alle piste omstandigheden prima doen. Relatief licht van gewicht ook. Het is zon ski waar eik iedereen wel op kan skien. Nadeel vind ik dat ze geen uitgesproken karakter hebben, m.i. ietwat saai zelfs. Ik hou zelf van een energieke ski waar ik weinig hoef te zoeken naar rebound. De progressor voelt dan wat tam. Maar ik ben denk ik in de minderheid, de progressors hebben veel fans.

Met goede balans bedoel ik dat het voorste en achterste deel van de ski gelijkmatig aanvoelt. Bij de pro mtn voelt de voorkant van de ski veel korter dan de achterkant en dat komt door de lange rocker. Dat kun je compenseren door een langere lengte te kiezen. In slush en poeder is die rocker wel fijn hoor, maar in die onstandigheden wil ik liever een wat zachtere tip (iets wat de xdr dan weer wel heeft). Maar das allemaal mijn vorkeur. De pro mtn is een prima ski hoor, maar neem m dan wel wat langer.

@DrPhil, al antwoord ontvangen van Salomon op je vraag?

Ja en nee. Ik heb het hetzelfde antwoord ontvangen als jij: niet gewijzigd. Op mijn vervolgvraag of de XDR in 2017-2018 dan ook al C/FX 3 had (bij mijn weten niet), heb ik nog geen antwoord gekregen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 dec 2018 09:52

Gisteren na een ritje langs 2 shops waar ze ruim de tijd voor me namen en de gesprekken die daar gevoerd zijn toch thuis gekomen met de pro mtn 77ti in 171. De verkoper die zelf ook veel ski’s leek te testen was ervan overtuigd dat het een goede keuze was met mijn profiel ondanks de grote rocker, heb ook de 177 in handen gehad en de rocker vergeleken met de konic80 ti. Als de ski’s tegenvallen mag ik ze terug brengen - een week huur. Volgende week gaan ze mee en na de kerstweek zal ik zeker mijn bevindingen delen.

Dat is een goede regeling.
Even een update van de XDR. Van Salomon krijg ik steeds vage antwoorden. Zo hebben ze gezegd dat de 3 in C/FX 3 staat voor de drie verschillende materialen. Maar mijn vraag of C/fx 3 hetzelfde is als de 2017-versie van C/FX laten ze maar steeds onbeantwoord. Andere websites, met wie ik contact heb gehad, beweren bij hoog en laag dat het iets anders is en dat ze dat meerdere keren van Salomon bevestigd hebben verkregen. Aan de andere kant is het niet logisch dat een ski al na één jaar wordt gewijzigd. Tegenwoordig zijn ze zijn vrijwel altijd tenminste twee jaar hetzelfde. Het zal dus wel onduidelijk blijven.

Allereerst thanks voor de reacties hier, die hebben zeker bijgedragen om mijn verwachtingen wat bij te stellen. Ben tot op heden blij met mijn keuze, prijs is de doorslaggevende factor geweest en als ik kijk hoe ze er nu uit zien (veel steentjes op de pistes in 3vallees) ben ik blij dat ik niet voor duurdere ski’s ben gegaan.
Het gevoel wat ik bij de Fischer heb tov mijn k2’s:

  • Lengte/radius: Ze skiën waarschijnlijk net zo kort als mijn k2’s door de grote rocker, heb het idee dat dat ze speels maakt en makkelijk te draaien. Wel fijn voor de knie die moeilijk doet denk ik. Bijzondere is dat ondanks de grotere radius de ski’s me meer doen uitdagen wat kleinere bochten te maken?
    Met de ijzige condities had langer misschien wel fijn geweest maar zou dat ook niet zwaarder zijn voor je knieën?
  • Extra breedte: Merk ik weinig van, had wel het idee dat ze op snelheid wat stabieler over oneffen terrein gingen maar dat kan misschien ook de extra stijfheid zijn?
  • Stijfheid: Op snelheid leken ze om meer kracht/techniek te vragen, als je dat niet geeft leken ze juist stuiteriger als mijn k2’s?! Al is het ook een moeilijke vergelijking gezien de condities, zelden zulke harde pistes meegemaakt. Heb er nog niet zo snel mee durven skiën als mijn k2’s volgens de GPS, voor zover dat betrouwbaar is.
    Kijk uit naar Maart, erg benieuwd wat die week gaat brengen, heb in ieder geval het gevoel dat ze meer uitdagen en dus een prijsgunstige upgrade zijn tav wat ik had.

Plaats een reactie