Flow bindingen,doen of niet?

Ja dat systeem dat ook K2 gebruikt noemt fastec. Er zijn ook andere merken die dit aanbieden.

Tijdje flow bindingen gehad, vond ze wel oke maar toen werd mijn board gejat en ging ik even met een ander board met straps. Wat een verademing was dat, nooit meer flow voor mij.

ik ben ook geen fan van Flow bindingen maar dat is persoonlijk. eerste jaar gebaord op flows en alleen maar ellende. Die kabel kan dus wel uitrekken en ik wil in de middag mn bindingen vaak iets losser en dan ga je al.

Als er sneeuw of ijs in komt kun je helemaal je lol al op…
Aantrekken op steile piste is niet fijn want je moet idd met je gezicht naar de berg.

Voor mij alleen Flux of Union bindingen met old school straps :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Tim T, ik las dat je nog geen gekke dingen deed met je snowboard; dan zeg ik: gewoon die flow-dingen aanschaffen. Het voordeel zit 'm gewoon in de snelheid van ingebruikname, je hoeft niet op je kont te zitten of what so ever. Pas wel op dat je tenen niet te ver uit kunnen steken…

Die Völkl FastTec bindingen waar Mr.Myagi het over had wellicht de beste van 2 werelden. Ik zou persoonlijk voor die bindingen gaan.

@Tim T, ik las dat je nog geen gekke dingen deed met je snowboard; dan zeg ik: gewoon die flow-dingen aanschaffen. Het voordeel zit 'm gewoon in de snelheid van ingebruikname, je hoeft niet op je kont te zitten of what so ever. Pas wel op dat je tenen niet te ver uit kunnen steken…

Die Völkl FastTec bindingen waar Mr.Myagi het over had wellicht de beste van 2 werelden. Ik zou persoonlijk voor die bindingen gaan.

Remco op 18 jan. 2012 13:48

Heb inmiddels de flow bindingen aangeschaft, wel via marktplaats, als ze bevallen kan ik altijd nog die Fast Tec aanschaffen, vanavond eerste test bij snowplanet :-)

@Tim T

Veel plezier vanavond, laat nog even weten hoe ze bevielen? :-)

Het ligt er ook echt aan wat voor type boarder je bent! Als je een recreatieve rijder bent en het lekker vind om gewoon van de pistes te knallen is het prima. Als je echter in het park te vinden bent op de rails en kickers zou ik gewoon goede freestyle bindingen nemen met straps!

Van mijn hobby mijn werk gemaakt!

Ik vind er niets aan, maar ieder zijn eigen keuze.

Wat we vorige week wel opgemerkt hebben, is dat je de flows een heel pak minder ziet dan vroeger. Het viel ons erg op.

@Tim T

Veel plezier vanavond, laat nog even weten hoe ze bevielen? :-)

Remco op 19 jan. 2012 08:57

Zoals beloofd zou ik laten weten hoe de flows bevielen.
Na eerst wat geklooi met de afstelling, viel mij op dat ik geen enkel verschil merkte tijdens het boarden, super!

Het instappen gaat echt moeiteloos en wat mij betreft is de proef geslaagd :-)

De echte vuurdoop gaat overigens de week van 12 februari plaatsvinden, lekker een paar dagen Hochzillertal.

Wederom zal ik een berichtje plaatsen over hoe de flows en het skigebied zijn geweest

Gr

Gebruikt zo een 4 jaar Flow. Ik vind het super! scheelt zo veel tijd. Gewoon staand aan te trekken (en lukt ook op stijle stukken) Alleen oppassen voor je vingers bij het dicht doen.
Ik blijf bij Flow.

Heb je weleens naar K2 Cinch bindingen gekeken? Dat combineert beiden in één.

Toen ik nog snowboarde zwoor ik bij strap, maar dat was na een slechte ervaring van crappy huur flowbindingen. Goede flowbindingen zijn m.i. supercomfortabel en dat minder grip hebben kan wel waar zijn, maar als je je het boarden beter beheerst kun je ook af met een minder strakke binding.

Heb zelf nu 3 jaar flow bindingen, en zou echt niet meer zonder willen. heb vorig jaar 3 maanden geboard in canada en als je er mee om weet te gaan is het veel sneller. vorige week in oostenrijk geweest waar iedereen bij de liften op de kont zat wat erg hinderlijk is want je moet er een weg doorheen banen. heb uitstekende controle over mn board!!

Het is inderdaad love or hate them. En I love them. Uit de lift glijdend klik ik de binding al vast. En dan wachten op die knakkers tot ze klaar zijn met dat die straps.

@Maarten wat schiet je er dan mee op;)

life is a beach, or a pile of snow

Afgelopen januari had één van de jongens uit mijn groep de nitro cinch (huur)bindingen. Ondanks dat hij een (zeer) ervaren snowboarden is die voornamelijk van raggen op de piste en van wat stuntjes op de piste houdt, vond hij de bindingen meer de ideaal!

Hij gebruikte ze voor het eerst en hij wil er nooit meer vanaf. Nu heeft hij mij ook zo gek gekregen om ze te proberen die week en ik vond ze ook geweldig. Ik vond ze zo ideaal dat ik ze heel graag zelf wil gaan kopen! Zeker ook omdat ik vaak met skiërs meega, die eigenlijk altijd bij de lift op mij aan het wachten zijn…

Dus mocht iemand nog nieuwe K2 cinch CTX bindingen weten te vinden voor een mooie prijs, laat het me a.u.b. weten ;-).

If you snooze, you loose!

K2 cinch is wel iets anders dan een flow binding.
Bij flow beweegt alleen de highback en bij de K2 komt ook de eerste strap naar boven.
Ik vind de K2 meer met een strapbinding te vergelijken dan met een flowbinding.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Heb deze week de Flow M9 orange getest… ik wil nooit meer anders! superstrak om je schoenen en altijd als eerste klaar met je bindingen. Kortom, niet twijfelen, gewoon doen!

Ik heb de flow NXT’s op mijn flow solitude staan. Geloof mij, dat zijn echt prima bindingen die je net zo goed, dan wel niet beter, af kunt stellen dan normale straps. Ook gedurende de dag, doe ik ze wel eens losser strakker. Dat werkt tegenwoordig helemaal prima. Ik wil niet anders meer. Hiervoor ook 8 jaar met straps gereden.

Heb verschillende flow bindingen "versleten".
Als ik niet was overgestapt op een Burton ICS board had ik waarschijnlijk nog Flow gehad.

Ik zou ze direct aanraden.

Flows zitten (correct afgesteld) super comfortabel.
Ze zijn direct genoeg, strak om je schoen. Afstelling is elke keer hetzelfde. Snel aantrekken. etc.

Nadelen zijn er natuurlijk ook:

  • Groter, zwaarder, lastiger te vervoeren
  • Sneeuw en ijs "plakken" op je binding
  • lastig te stellen

Na lang wikken en wegen heb ik afgelopen zaterdag toch de K2 Cinch CTX gekocht. Ik hoop binnenkort nog een tripje naar het witte goud te kunnen maken om ze nog dit seizoen uit te kunnen proberen.

Ik zal jullie dan op de hoogte stellen van mijn bevindingen…!!

If you snooze, you loose!

Ik heb niet veel vergelijk, maar ik ben prima tevreden met mijn flowbindingen. Nu 14 jaar oud en 5jaar=weken ofzo gebruikt.

Ik had alleen het eerste jaar straps
Echt irritant om te moeten gaan zitten om je bindingen vast te maken.

Ook zittend vastmaken als het eens wat steiler is heb ik geen moeite mee.
Staan met gezicht naar de berg vastmaken vind ik juist wel lastig omdat je dan je hiel makkelijk optilt om druk te geven op de rail.

Controle kan ik niet echt over oordelen. Ik kan prima boarden met flows, maar of het beter gaat met straps of andere bindingen weet ik niet.

Ik zou altijd voor straps gaan. Met name de nieuwste type’s zijn op zichzelf al een stuk flexibeler wat zich vertaald naar meer grip onder de bindingen zelf (eigen ervaring). Dat het wat langer duurt om ze aan te trekken is bijzaak naar mijn mening en dat hoeft overigens echt niet zittend, ik doe het vaker al in de stoeltjes- of sleeplift zelf.

Als je twijfelt zul je denk ik de nieuwste type’s van beide soorten zelf uit moeten proberen. Los van het feit dat een aantal grote merken ze niet maken, wat naar mijn mening ook al best veel zegt…

Evil Twin AE

Vorige week was er één van mijn flow bindingen stuk (het metalen asje was weg)
Snel reserve strap binding opgezet om 's avonds nieuw asje (gratis grekregen bij Moreboards !) te gaan halen.
Qua gevoel weinig verschil… alleen waren alle andere ‘flow’ boarders altijd al 5 seconden weg voor ik kon vertrekken en had ik 's avonds een natte kont :-)
Toch zeer gelukkig met de flow’s (ook flow board en boots) en telkens er een strap’er mee gaat wil die na enkele dagen a ratio van 50 liften per dag ook liever flow’s :-)

jaren lang flowbindingen gereden. echter had altijd al last van mijn voeten.

totdat een vriend van mij aangaf hetzelfde probleem te hebben (heeft ook flow).

Toen hebben bij een testcenter stapbindingen geleend om te proberen en zijn daarna direct naar het dorp gereden om nieuwe strapbindingen te kopen…

Voordeel flow:
-makkelijk en snel aan te trekken (ook op steile afdalingen of offpiste)

nadeel flow:

  • 1 vaste stand de hele dag…je past hem niet elke keer aan. echter je voeten zetten wel uit gedurende de dag
  • ijs in binding zorgen ervoor dat de binding erg strak op de voet zit (zie bovenstaand nadeel)
    -minder responds

Ik vraag me af waarom je de bindingen niet zou aanpassen in de loop van de dag ?
Ik pas mijn bindingen meerder malen per dag aan naar gelang toestand piste, off-piste of park.
Dit gaat toch even makkelijk of snel als met straps bindingen ?
Hierdoor krijg je ook de respons die je wilt of nodig hebt met hetgeen je aan het doen bent. Eigenlijk zelfs nog beter doordat je op 4 plaatsen strakker of soepeler kan zetten.
Het enige is idd bij veel verse sneeuw dat je sneeuw onderaan in de bindingen hebt maar de tijd die ik daarmee verlies om deze vrij te maken komt niet in de geburen van de tijdswinst en gemak van het aandoen van de flow’s.

Al weer een paar weken geleden ben ik met blogger Frans afgereisd naar Breuil-Cervinia om nog wat laatste sneeuw te happen en…om mijn nieuwe K2 Cinch CTX bindingen te testen en (zoals beloofd) dit aan jullie terug te koppelen.

Ik vond de bindingen "best of both worlds". Het gemak van Flow bindingen door de makkelijke in- en uitstap, maar ook het gevoel van reguliere strap-bindingen door de aanwezigheid van de capstrap.

Zoals ik al zei gaat het zowel het in- als uitstappen supersnel. Het Cinch mechanisme werkt perfect, onder alle omstandigheden.

Wat ik kan zien is dat sommige mensen het gewicht van deze bindingen en de stijfheid wat matig vinden; Het cinch mechanisme zorgt er voor dat de bindingen wat zwaarder en stijver zijn dan de meeste reguliere bindingen. Persoonlijk vind ik met name het laatste ideaal.
Mijn vorige bindingen waren naar mijn idee te flexibel, waardoor de reactie van het board een stuk achterbleef in vergelijking met deze stijvere bindingen.

En dan het gewicht…Tja, zijn inderdaad zwaardere dan de meeste bindingen. Maar zodra ze gemonteerd zijn heb ik daar eigenlijk weinig last van gehad.

Buiten het "speciale" gedeelte van de binding kun je de binding ook als een reguliere strapbinding gebruiken door de ratches te gebruiken. Hierdoor kun je (net als bij reguliere straps) snel en eenvoudig zaken bijstellen als dit nodig is.

Al met al ben ik erg blij dat ik deze, voor mij, ideale tussenoplossing heb gevonden: Snel in- en uitstappen, maar toch alle gemakken/comforts die een reguliere strapbinding heeft!

If you snooze, you loose!

Heb veel ervaringen gelezen en na veel wikken en wegen Flow NX2-AT aangeschaft, en wil nooit meer wat anders!! Stijve binding die je strakker kan rijden dan straps door het nieuwe systeem. Geweldige bindingen ik neem nooit meer wat anders. De bindingen zijn prijzig maar is het zeker waard, wel even opletten bij het instellen de eerste keer.

De wat prijzigere Flows zijn volgens mij ook juist diegene waar de mens alleen maar gemak van heeft, een hoop van de ellende die de mensen met Flow bindingen gehad hebben was toch vaak omdat het de goedkopere versies waren. (Of de allereerste oerFlows met hun kinderziektes.)

Dat scheelt aanmerkelijk, weet ik uit ervaring.
Bijstellen van die kap die over je boots zitten kan al jaren met Flow, er zitten gewoon aan iedere hoek 4 rateltjes die vrij eenvoudig te verstellen zijn (laatste jaren had ik NX-AT).

Dit jaar zouden de (duurdere types dan weer) Flows weer wat beter moeten zijn, omdat nu met het naar achter bewegen van de hi-back ook je instap wat omhoog gaat.
En alle 4 de rateltjes zijn nu wat groter gemaakt zodat je ze makkelijker kunt verstellen, of zelfs open kan maken zodat je instapt alsof je straps had.

Eind februari probeer ik deze NX2-SE eens uit, ik ben benieuwd hoeveel meer gemak ik ga hebben:
http://www.flow.com/Products/mens-binding/nx2se/FI12M2NX2SBK…
Kan ik hopelijk weer jaren mee vooruit.
(en nee, ik heb geen Flow aandelen of zo)

Lib tech met Flow my way in the snow

ik ben een wat ouder iemant (68)
ik board al 19 jaar eert met aftanse bindingen,over gestapt op een nieuwe plank met flowbindingen harstikken makkelijk, maar nu als er een onderdeel stuk gaat niet meer bij te krijgen dit komt door de vele veranderingen die op dit soort bindingen los laat

Cool! 68 jaar en nog snowboarden, respect!
En inderdaad, ik had ook problemen met onderdelen

Plaats een reactie