87graden slijpen niet beschikbaar in Les Arcs 1800?

op dergelijke hellingen liever een beetje uit de buurt van boarders blijven.

evr66 op 3 jan 2019 07:41

Als alle skiërs dat nou eens deden. Hoef ik wat minder achterom te kijken. 😊

Übung macht den meister!!!

Achterom? Ik kan het me al voorstellen dat een boarder (of skier voor hetzelfde geld) eerst een rare buiteling maakt en dan head-first met het gezicht richting de hemel naar beneden glijdt.

Op eerder genoemde helling in l2a zou ik trouwens ook niet weten hoe je als boarder dan zou kunnen stoppen.

On-topic: ik heb ondertussen toch een shop gevonden in les Arcs 1800 met een instelbare slijpmachine met keramische schijven.
Het gaat om alpiski in de gallerie du Charvet
https://en.lesarcs.com/shopping/equipment/alpiski-charvet.ht…

Kostpijs: 25 eur voor waxing + “race-service” slijpen.
Morgen weet ik of het goed gedaan is, maar de persoon die mijn skis aangenomen heeft leek me een “doorwinterde” materiaaltechnieker.

Glide on!

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.
Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

Dit kreeg ik gisteren van Fischer als reactie over de Progressor F19 TI:

Hi Maarten,
thanks for your message :) The angles are:
Edge angle (base side) 1.3°
Edge angle (sidewall side) 3.0°
All together 88.3°.
Best regards,
Your Fischer Team

Niet lullen, skiën!!!

87 graden werd vorige week ook bevestigd door de “doorwinterde” materiaaltechnieker.
Slijpsteen was ingesteld op deze hoek en heeft bij het eerste contact mooi gelijkmatig materiaal weggenomen van de kant.
Als de hoek anders was geweest had hij dit onmiddelijk gezien in het slijpbeeld.

Glide on!

87 graden lijkt me sterk. Raceski’s zijn al niet zo geslepen, allround ski’s al helemaal niet denk ik.

Dat ze alleen 89 slijpen vind ik ook vreemd. Bijna alle ski’s behalve de echte beginnersski’s staan vrij standaard op 88 graden dacht ik.

GiGi op 31 dec 2018 07:25

Dit kreeg ik gisteren van Fischer als reactie over de Progressor F19 TI:

Hi Maarten,
thanks for your message :) The angles are:
Edge angle (base side) 1.3°
Edge angle (sidewall side) 3.0°
All together 88.3°.
Best regards,
Your Fischer Team

AdiDassler op 8 jan 2019 23:22

Heh, Fischer mailde mij vorig jaar nog een base van 1,0 (en 3 side).
Nu was dat wel op de F18, maar toch, dacht ik even dat de progressor lijn hetzelfde zou zijn. Hmm, moet het eens testen thuis, anders heb ik de verkeerde vaste hoek ervoor. (Nog niet geslepen)

*bericht bewerkt door Gaston op 09 jan 2019 08:33

Tijd voor een uitpakparty?!

^^hoezo je slijpt dan toch gewoon je side edge nog steeds op 87 graden? Het maakt dan niet uit wat de base edge angle is, althans daar doe je meestal niks aan.

^^hoezo je slijpt dan toch gewoon je side edge nog steeds op 87 graden? Het maakt dan niet uit wat de base edge angle is, althans daar doe je meestal niks aan.

elisabeth101 op 9 jan 2019 10:42

Je uiteindelijke kantenhoek word bepaald door zowel de base kant als de side kant. Je moet ze ook beide bijhouden.

Übung macht den meister!!!

Als de F18 een base heeft van 1 en de F19 van 1,3, en ze allebei een side hebben van 87, is de F18 toch scherper dan de F19? Bovendien moet je de F19 dan verder kanten. Of zie ik dat nou verkeerd?
Dat klinkt niet erg logisch.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/ed9ff170b131bbf654ab50a9...

ik betwijfel of je 0.3 graden verder kanten ooit zou kunnen voelen.
Die verschillen zijn voor niet FIS-professionals totaal onbeduidend.
Belangrijker is voor normale gebruikers dat je de hoeken gewoon laat zoals ze zijn.
Side-angle aanpassen neemt veel materiaal weg en om een base angle kleiner te maken zou je het hele belag moeten dunner maken.

Glide on!

Weet iemand hier (toevallig) de standaard side- en base hoek voor Fischer Pro Mtn 80ti? Heb het aan Fischer gevraagd maar nog geen reactie.

Wat ik me afvraag: als een graad zoveel verschil zou maken, waarom leveren de fabrikanten dan die informatie niet actief aan?
Lijkt me dat ze er belang bij hebben dat je de beste ervaringen hebt met de betreffende ski.

Ik ga mee met de vraag van @Drikus hierboven en @Frank66 stelde hem ook al.

Hier wat handige plaatjes:

https://www.racewax.com/edge-tuning/

elisabeth101 op 31 dec 2018 21:42

had ik ook gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit.

Wat merkt een doorsnee wintersporter in doorsnee omstandigheden van zijn geslepen staalkanten?
Is soort ski, merk en type ski, condities sneeuw, techniek en fysieke conditie skiër en het feit dat de staalkant überhaupt enigszins geslepen zijn niet van veel groter belang? Of onderschat ik nu de hoek? #dommevraag?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik slijp ze tot nu toe allemaal op 1/88 graden en bevalt me prima, zowel de piste- als de freeride latten. Voorlopig is er meer winst te behalen in mijn techniek dan in het materiaal vermoed ik. Ik wil ze (zeker op hardere pistes) wel goed scherp en strak hebben. Dus liefst om de dag even diamantvijltje er langs. Dat verschil, even iets aanscherpen na 2 dagen merk ik wel goed, zeker als de pistes wat harder (geweest) zijn.

Edwin van Riel

Doe je dat diamantvijltje los uit de hand of gebruik je dan een tooltje @evr66?

Gewoon een vaste hoek met klem en voor de base ook een tooltje. Kan met een beetje beleid ook wel uit de hand denk ik, maar aangezien ik het spul toch bij me heb…

Edwin van Riel

Ik ga mee met de vraag van @Drikus hierboven en @Frank66 stelde hem ook al.

Hier wat handige plaatjes:

https://www.racewax.com/edge-tuning/

elisabeth101 op 31 dec 2018 21:42

had ik ook gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit.

Wat merkt een doorsnee wintersporter in doorsnee omstandigheden van zijn geslepen staalkanten?
Is soort ski, merk en type ski, condities sneeuw, techniek en fysieke conditie skiër en het feit dat de staalkant überhaupt enigszins geslepen zijn niet van veel groter belang? Of onderschat ik nu de hoek? #dommevraag?

Veenhoorn op 9 jan 2019 12:03

Hoe harder de ondergrond hoe scherper je je kanten wil hebben. (Als in bot - scherp, niet kijkende naar het aantal graden)
Het aantal graden heeft ook meer te maken met de hoek die je met je ski maakt ten opzichte van de sneeuw. Ga je elke bocht met je heupen door de sneeuw dan zal 87 of misschien wel 86 graden fijner zijn. Doe je dat niet dan is 88 of 89 graden ook prima.
Het base slijpen heeft als voordeel dat 1: je kant minder snel hapt en 2: je ski(of board) sneller is als je deze vlak op de sneeuw legt. Gewaxt belag is namelijk sneller dan staal.
Het is een combinatie van beide en daar kun je zelf een beetje mee spelen om te kijken wat je zelf prettig vind.
Hou er ook rekening mee dat een scherpere kant (kleinere hoek 87graden) sneller bot word dan bij een iets grotere hoek (89 graden)

Hoor ook vaak mensen roepen dat hun kanten zo lekker scherp zijn en dan voel ik en dan zeg ik maar niks. Die hebben waarschijnlijk nog nooit met scherpe kanten geskiet.

Oohw @elisabeth101 bijna vergeten te vermelden maar als je enkel je zijkant slijpt is de kans heel groot dat je een braam krijg over de hele lengte aan de base zijde. Dit voelt aan als scherp (daar haal je je vingers wel aan open) maar is het dus niet.

Übung macht den meister!!!

Gewoon een vaste hoek met klem en voor de base ook een tooltje. Kan met een beetje beleid ook wel uit de hand denk ik, maar aangezien ik het spul toch bij me heb…

evr66 op 9 jan 2019 12:16

Er zijn ook tools waarbij je (door bijvoorbeeld de vijl anders te plaatsen) zowel de zijkant als de base kan slijpen.
Met de losse hand slijpen zou ik afraden omdat je het eerder bot maakt dan scherp.
Of het moet voor nood zijn en je hebt alleen een losse vijl bij.

Übung macht den meister!!!

Duidelijk verhaal, @rfkangoo.
Vroeger kreeg ik altijd een braam op de kanten door het roetsjen op harde pistes, maa4 tegenwoordig heb ik daar veel minder last van (mijn skitechniek is kennelijk verbeterd). Ik hoef mijn ski’s niet zelf te slijpen, daar ben ik veel te onnauwkeurig voor (ben al blij dat ik mijn kettingzaag zelf kan slijpen), maar hoe kan ik zo’n braam het makkelijkst weghalen? Dwz zonder dat ik het risico loop om mijn ski’s bot te maken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 jan 2019 12:43

Helder! Dank @evr66 en @RFKANGOO

Duidelijk verhaal, @rfkangoo.
Vroeger kreeg ik altijd een braam op de kanten door het roetsjen op harde pistes, maa4 tegenwoordig heb ik daar veel minder last van (mijn skitechniek is kennelijk verbeterd). Ik hoef mijn ski’s niet zelf te slijpen, daar ben ik veel te onnauwkeurig voor (ben al blij dat ik mijn kettingzaag zelf kan slijpen), maar hoe kan ik zo’n braam het makkelijkst weghalen? Dwz zonder mijn ski’s bot te maken.

DrPhil op 9 jan 2019 12:38

Heel makkelijk, door te slijpen. Hahaha.

Zelf gebruik ik meerdere diamantvijlen (haast nooit een stalen vijl, enkel bij nieuw materiaal en/of beschadigingen) en die gebruik ik dan om en om. Dus eerst korrel100 op de zijkant dan korrel 100 op de base kant. Dan korrel 400 op de zijkant en dan korrel 400 op de base kant. Enz enz enz. Net zo ver als je zelf wilt gaan. Zo voorkom je dat je door te vijlen een braam de andere kant op vijlt. Je kan dit voelen door met je nagel over de staalkant te gaan van boven naar onder (dus niet van voor naar achter) voor de zijkant en van binnen naar buiten aan de base kant.

Übung macht den meister!!!

@DrPhil: slijpgummi of diamantvijltje (zoals bijvoorbeeld in de Edge Max)

@drphil: als je echt bramen wilt weghalen zonder de ski bot te maken ontkom je toch niet aan iets dat sterk op slijpen lijkt :). Hoekje, medium diamantvijltje, beetje spiritus, 5 minuten werk en klaar. Is echt niet lastiger dan die kettingzaag.

Edwin van Riel

Duidelijk verhaal, @rfkangoo.

Vroeger kreeg ik altijd een braam op de kanten door het roetsjen op harde pistes, maa4 tegenwoordig heb ik daar veel minder last van (mijn skitechniek is kennelijk verbeterd). Ik hoef mijn ski’s niet zelf te slijpen, daar ben ik veel te onnauwkeurig voor (ben al blij dat ik mijn kettingzaag zelf kan slijpen), maar hoe kan ik zo’n braam het makkelijkst weghalen? Dwz zonder mijn ski’s bot te maken.

DrPhil op 9 jan 2019 12:38

Heel makkelijk, door te slijpen. Hahaha.

Zelf gebruik ik meerdere diamantvijlen (haast nooit een stalen vijl, enkel bij nieuw materiaal en/of beschadigingen) en die gebruik ik dan om en om. Dus eerst korrel100 op de zijkant dan korrel 100 op de base kant. Dan korrel 400 op de zijkant en dan korrel 400 op de base kant. Enz enz enz. Net zo ver als je zelf wilt gaan. Zo voorkom je dat je door te vijlen een braam de andere kant op vijlt. Je kan dit voelen door met je nagel over de staalkant te gaan van boven naar onder (dus niet van voor naar achter) voor de zijkant en van binnen naar buiten aan de base kant.

RFKANGOO op 9 jan 2019 12:48

Ik hoor het al, dat wordt niks, mezelf kennende 🤢. Maar bedankt.

Ik zal eens een keer naar een slijpclinc gaan.

Ik zal eens een keer naar een slijpclinc gaan.

DrPhil op 9 jan 2019 12:55

Voor je kettingzaag?? 😂🤣

Übung macht den meister!!!

Het base slijpen heeft als voordeel dat 1: je kant minder snel hapt en 2: je ski(of board) sneller is als je deze vlak op de sneeuw legt. Gewaxt belag is namelijk sneller dan staal.

RFKANGOO op 9 jan 2019 12:28

punt 2 lijkt me weinig waarschijnlijk: 1.5 graden op een staalkant van 3mm geeft een verschil van slechts 0.079mm.
Ik ben nog geen skipiste tegengekomen die zo vlak ligt (of ze zouden verkeerdelijk de Zamboni op de piste gebruikt hebben ipv de pistenbully).
Ik heb ook altijd geleerd dat je om hard “rechtdoor” te gaan, net met opzet altijd op de staalkanten moet blijven (S-traject met grote radiussen). Eens je plat met je skis op de sneeuw zit, ga je bij oplopende snelheden onvermijdelijk schudden wat afremmend werkt.

De base edge zit er volgens mij eerder voor de voorspelbaarheid van de ski.
Als je als beginner/¨matig gevorderde skiër dan toch eens vlak op de sneeuw staat, zal de ski niet te snel onverwacht in een willekeurige richting in de piste grijpen en dan naar links/rechts gaan trekken.

Glide on!

Ik heb ook altijd geleerd dat je om hard “rechtdoor” te gaan, net met opzet altijd op de staalkanten moet blijven (S-traject met grote radiussen). Eens je plat met je skis op de sneeuw zit, ga je bij oplopende snelheden onvermijdelijk schudden wat afremmend werkt.

Vivace op 9 jan 2019 14:09

Dat was dan een oversimplificatie of ronduit verkeerde informatie. Op de kanten glijd je trager dan op vlakke ski’s, anders zouden de heren en dames in hun rode latex pakjes op de KL ook bochtjes maken.

Als je de techniek niet hebt om het goed vlak te houden kan het misschien gunstiger zijn om van kant op kant te rollen om erger afremmen die slippen te voorkomen, maar gewoon glijden is nog steeds het snelste.

*bericht bewerkt door Morzel op 09 jan 2019 14:17

Het base slijpen heeft als voordeel dat 1: je kant minder snel hapt en 2: je ski(of board) sneller is als je deze vlak op de sneeuw legt. Gewaxt belag is namelijk sneller dan staal.

RFKANGOO op 9 jan 2019 12:28

punt 2 lijkt me weinig waarschijnlijk: 1.5 graden op een staalkant van 3mm geeft een verschil van slechts 0.079mm.
Ik ben nog geen skipiste tegengekomen die zo vlak ligt (of ze zouden verkeerdelijk de Zamboni op de piste gebruikt hebben ipv de pistenbully).
Ik heb ook altijd geleerd dat je om hard “rechtdoor” te gaan, net met opzet altijd op de staalkanten moet blijven (S-traject met grote radiussen). Eens je plat met je skis op de sneeuw zit, ga je bij oplopende snelheden onvermijdelijk schudden wat afremmend werkt.

Vlak stellen betekent ook echt vlak. Lichte kanthoek (dus licht snijden over een staalkant) betekent remmen…

De base edge zit er volgens mij eerder voor de voorspelbaarheid van de ski.
Als je als beginner/¨matig gevorderde skiër dan toch eens vlak op de sneeuw staat, zal de ski niet te snel onverwacht in een willekeurige richting in de piste grijpen en dan naar links/rechts gaan trekken.

Vivace op 9 jan 2019 14:09

Klopt, raceskiers skien daarom normaal gesproken met een kleinere basehoek (ook afhankelijk van discipline).

Goed vlak stellen om snelheid op te pakken hebben ze mij verteld. Sluit redelijk aan bij de kenners hier.

@drphil: volgens mij een wax en slijpclinic bij outdoorxl binnenkort door Steven van Holmenkol

@rfkangoo: mij is verteld eerst de base, daarna de zijkant. Zou dat nog verschil maken?

Edwin van Riel

@Morzel @Hessel @evr66
Ik leer bij, ik zie de kamikazes op de KL inderdaad geen flauwe bocht trekken.
Bij een volgende gelegenheid in de sneeuw moet ik eens proberen of dit een subjectief verschil in snelheid geeft.
Wanneer ik op de staalkanten blijven zeg, bedoel ik wel echt op de staalkanten blijven, niet enkel een lichte kanthoek waarbij 80% van de base nog over de sneeuw remt en zeker geen enkele vorm van zijdelings slippen.

Het is volgens mij wel zo dat je als je bochtjes trekt, je actiever aan het skiën bent en hierdoor automatisch je gewicht beter naar voren brengt. Wanneer je niet op een bospaadje bezig bent, maar in een active “schuss” recht een verlaten piste naar beneden knalt speelt dit natuurlijk minder. Op een echte piste zegt mij dit rechtdoor gaan trouwens weinig, ik kick eerder op goede controle in bochten.

Glide on!

Plaats een reactie