Skilessen vol: nieuw fenomeen?

Helaas geen coulance van de verhuurder en we zitten dus aan het appartement vast. Erg jammer, want nu moeten we toch (ik had stiekem gehoopt dat we nog van het appartement af konden, zonder de volle mep te betalen.

Heeft er iemand ervaring met een kleuter zelf leren skiën? Ik kom niet verder dan pizzapunt en gewicht op de dalski.

Is er echt helemaal niks mogelijk bij de skischool? Geen enkele middag? Of iets later in de week?

Of iets in een buurdorp?

Weet de pensionhouder misschien nog iets?

Ik zou anders kiezen voor skilessen bij snowworld. Leren skiën op een rollerbaan is leuk voor wat techniek maar je kind heeft dan geen enkel berggevoel. Een skilift leert ze niet nemen en leren remmen doet ze ook n iet. Misschien maakt dat volgens veel mensen niet uit maar ik heb vorig jaar toch heel wat bijzondere acties gezien van kinderen die hadden leren skiën in Nederland en zo hoppetee in een les gezet werden en toen niet bleken te kunnen remmen, geen idee hadden hoe een skilift werkte en nog ergens hartstikke bang waren bij sommige hellingen.

Verhuurder lachte mij nog niet niet uit toen ik vroeg of ik twee weken van te voren nog skiles kon regelen voor een beginnend kind 🤔, dus ik geloof niet dat ik daar van moet hebben. Skischool ga ik probleem nog voorleggen, misschien komen er nog annuleringen ofzo. In Samoëns (dichtbijzijndste dorp) lijkt ook alles vol te zitten, in ieder geval de twee skischolen die ik kon vinden. Wordt ook logistiek wel een heel gedoe voor een les van 2 uurtje.

Wat naar voor je @maritte. Ik ben alleen bekend met vol als je op zaterdag aankomt en dan nog wil boeken. Maar dat je nu al niet meer kan reserveren, heb ik ook nog nooit eerder gehoord.

Hopelijk kan de skischool nog wat betekenen. En anders toch skiles in Nederland en dan voor 1 groepje hoger reserveren. Of is die ook al vol?

Ik zou toch nog nu in Nederland wat les proberen te regelen. Op de rollerbaan of in een ski hal. Als je 5 jarige een bepaalde basis heeft is het ook makkelijker voor jullie om het op te pakken als je op vakantie bent. Met een paar lessen hier in Nederland zou hij al best blauw af moeten kunnen in de ploegje (dat lukte bij mijn 4 jarige destijds ook) en dan kan 1 van jullie met hem op blauw skien en de rest pakt dan de meer uitdagende pistes, en dan spreek je onderweg ergens af. Dan kan toch iedereen skiën en heb je ook nog samen onderweg wat momentjes.

Koop een skituigje (wel de variant waarbij het tuigje om de heupen/benen zit) en je kan het hele gebied door met je kind, mits je zelf goed kan skiën. Mijn kinderen hebben het hier in no-time mee geleerd toen ze 2-4 jaar oud waren en vonden het prachtig om gelijk het gebied in te kunnen. Als je op een gegeven moment merkt dat 'ie zelf kan remmen / bochten maken kan je op de vlakke stukken het tuigje afdoen en hem zelf laten skiën.

Enige wat je niet moet doen is rode en zwarte pistes nemen als hij nog niet kan remmen, want dan wordt het erg zwaar voor jouw benen.

Wat naar voor je @maritte. Ik ben alleen bekend met vol als je op zaterdag aankomt en dan nog wil boeken. Maar dat je nu al niet meer kan reserveren, heb ik ook nog nooit eerder gehoord.

Hopelijk kan de skischool nog wat betekenen. En anders toch skiles in Nederland en dan voor 1 groepje hoger reserveren. Of is die ook al vol?

vlinder72 op 4 feb 2019 13:04

Nee, voor de beginners is echt alles vol helaas.

Als je nog een slaapplekje over hebt, wil ik best mee om de kleine les te geven hoor ;-)

In het hoogseizoen kan ik er nog wel inkomen, maar wij hadden ook nog maar net plek voor de kleine om les te krijgen, en dat was de tweede week van januari.

Ik hoop voor je dat er eventueel ter plekke nog iets geregeld kan worden.
Laat je voorpret van de vakantie er in ieder geval niet door bederven, fijne vakantie !

out of the box:

je gehuurde huis/app zelf verhuren aan anderen? je ´oom´ die komt in plaats van jullie? en dan zelf iets anders zoeken…

Als je nog een slaapplekje over hebt, wil ik best mee om de kleine les te geven hoor ;-)

In het hoogseizoen kan ik er nog wel inkomen, maar wij hadden ook nog maar net plek voor de kleine om les te krijgen, en dat was de tweede week van januari.

Ik hoop voor je dat er eventueel ter plekke nog iets geregeld kan worden.
Laat je voorpret van de vakantie er in ieder geval niet door bederven, fijne vakantie !

R.L. op 4 feb 2019 13:16

Bedankt!

We zitten met zijn zessen in een 5/6 p studio, dus ik vrees dat dat niet gaat lukken 😄 (wordt sowieso al een leuke uitdaging).

Skituigje is een goede tip. Altijd veel plezier van gehad! Lekker blauw af met de kleintjes, ging super makkelijk … zou ik zeker overwegen. En dan evt 2 dagdelen privé les boeken.

Wat balen zeg, toevallig deze week ook gereserveerd, waaronder een paar beginnende skiërs. Nooit bij stil gestaan dat dat al te laat had kunnen zijn. Misschien heb je er al antwoord op gegeven, maar is indoorles in een sneeuwhal nog een optie? Dan gaat het oefenen met jou op de oefenpiste vast al een stuk gemakkelijker

*bericht bewerkt door pimmetje op 04 feb 2019 13:39

Tuigje durf ik niet (meer). Keer een nare ervaring gehad doordat 1 van mijn kinderen zijn ski tussen mijn ski en binding wist te krijgen en ik op de ijzige helling niets meer kon. Toen besloten dit soort dingen niet meer te doen, omdat ik het sindsdien te eng vind.

Heeft er iemand ervaring met een kleuter zelf leren skiën? Ik kom niet verder dan pizzapunt en gewicht op de dalski.

Maritte op 4 feb 2019 12:38

Mijn zoon had toen hij 5 jaar was 10 lessen gehad op de indoorbaan. Hij was de traagste van zijn groepje en vond er niks aan. Dan hebben we hem meegenomen naar de Vogezen. 1 middagje op de groene piste gespeeld en dat ging al veel beter. Vervolgens de blauwe piste op met enkel de instructie ‘volg papa! Niet inhalen !’ Hij is beneden gekomen met een grote smile en is meteen terug naar de lift geskied. Tegen het eind van de middag kreeg hij al van verschillende mensen spontaan te horen dat hij zo keurig skiede. Ik denk dat jonge kinderen vooral op gevoel skieën en dat je ‘techniek’ en ‘les’ even in de koelkast moet zetten en deze vakantie vooral plezier moet maken.
Edit : wij hadden verwacht dat mijn zoon zou kiezen voor skiles (‘samen met andere kindjes’), maar hij wou liever met ons skieën. Achteraf nooit spijt van gehad.

*bericht bewerkt door Errant op 04 feb 2019 13:51

Vorig jaar mocht onze (toen 3-jarige) zoon nog niet op les, maar met een tuigje ging hij als een speer samen met pappa de pistes af. Alleen heeft hij daar, natuurlijk, niks zelf van geleerd, behalve het gevoel dat skiën gaaf is ;-)

Hopelijk kunnen jullie ter plekke nog iets regelen, misschien met privéles, of als er iemand afhaakt.

Je moet inderdaad wel weten wat je doet als je met een tuigje gaat skiën. Mijn ervaring is dat het kind altijd ver genoeg bij je vandaan is om botsingen te voorkomen. Ik heb er in ieder geval altijd van genoten om op deze manier met mijn kinderen te skiën.

Dan is een keer of 5 naar snowworld misschien de beste optie. Een kind van 5 is sterk genoeg om zelf te remmen, dus als hij die basis beheerst kan je prima de groene en lichtblauwe pistes af.

Ik heb zelf als kind nooit les gehad ik een klasje in de skigebieden. Ik ging pas op (prive)les toen ik een jaar of 9 was en dan tot 12 ofzo (ben nu 18). Ik ski alleen al sinds m’n vierde en ik ging gewoon thuis op les. We hebben hier een hele kleine ski hal in de buurt, maar groot genoeg om de eerste dingen aan te leren (Privéles). Eenmaal op wintersport ging we het eerste jaar gewoon oefenen op de oefenweide en het jaar er na ging ik al mee de berg op.

Dus wat je ook zou kunnen overwegen is om je kind thuis in een skihal op les te doen en dan op wintersport gewoon op de oefenweide hem achter je aan te laten skiën. Tot het moment dat je vind dat hij goed genoeg is en dan neem je hem mee naar boven.
Kinderen leren best snel, en in klasjes doen ze ook niet veel meer dan achter elkaar aan skiën.

Wintersport, het beste wat er is.

Zou even bellen met Snowworld of zo. Misschien een optie om hem met 2 lesjes of zo zo ver te krijgen dat ie een eenvoudige sleeplift en stukje beginnerspiste aan kan. Dan heb je daar straks in ieder geval al wat meer speelruimte, wat de (on)mogelijkheden ook zijn.

Edwin van Riel

Of hier in NL bij snowworld een privéles boeken waarin jullie leren hoe je veilig je kind kunt begeleiden op de piste. Dat hebben wij jaren geleden gedaan, met onze 3-jarige. Samen met skileraar geoefend hoe we veilig en gecontroleerd in een sleeplift konden stappen met hem, tips over hoe je met je kind veilig en gecontroleerd de piste af kunt (eye opener voor ons was dat je beter je kind achter/naast je aan je skistok kunt meenemen dan tussen je benen!!) en wat tips over hoe je kind te helpen de skies in de juiste positie te houden (briljant idee: op punten van beide skietjes een sticker, bv Bert en Ernie. Op het moment dat er geremd moet worden zeg je ‘laat Bert en Ernie maar een kusje geven’. Veel duidelijker dan roepen ‘pizzapunt maken’. Tenminste, bij ons werkte dat perfect).

Wij hadden er na een uurtje privéles voldoende vertrouwen in en hebben hem in Oostenrijk zelf meegenomen makkelijke pistes op. ‘S ochtends 3 uurtje bambinilessen (beetje spelen en beetje skiën), s middags met ons lekker aanrommelen. Op de tweede middag skiede onze zoon al volledig zelfstandig een blauwe piste af. Hij was toen 3 jaar.

Jullie zoon is 5 en pakt het ws best snel op. Zeker als je zelf wat tools krijgt om hem goed over de piste te begeleiden gaat dat echt wel goedkomen!

Bedankt voor de nuttige tips! Op zich kan zoon wel remmen en een beetje bochtjes maken, alleen simpele dingen als een sleeplift heeft hij nog nooit gedaan. Wellicht dat hij na een paar oefenen de gewone piste wel af kan (bij de andere kinderen was dat zo). We gaan het maar gewoon proberen, het zal ook een beetje van de pistes ter plekke afhangen (ik ken het gebied totaal niet).

Afhankelijk van hoe het gaat zou je op na de oefenweide de Marvel piste kunnen proberen. Deze is wel lang, maar ruim genoeg en groen. Heb daar veel kleine beginnende kinderen naar beneden zien komen ook met les. Er staan ook regelmatig palen met beesten erop langs de piste. Dus dat is ook mooie afleiding.

Let it snow, let snow, let it snow!

Afhankelijk van hoe het gaat zou je op na de oefenweide de Marvel piste kunnen proberen. Deze is wel lang, maar ruim genoeg en groen. Heb daar veel kleine beginnende kinderen naar beneden zien komen ook met les. Er staan ook regelmatig palen met beesten erop langs de piste. Dus dat is ook mooie afleiding.

Bien op 4 feb 2019 16:51

Dat klinkt goed. Ik heb goede hoop dat zoon het snel oppikt en dan klinkt dit als een geschikte piste, vooral het groen spreekt mij aan volr zoon.

Zoon staat op de wachtlijst ondertussen, dus wie weet. Skischool gaf aan dat ze in september al de eerste reserveringen ontvangen en dan vanaf de kerst vol zitten voor februari. Nou ja, in ieder geval een geruststelling dat ik niet net een weekje te laat was.

al eens gekeken naar les in Samoën of Sixt. Beide goed te doen met de auto…

Op de wachtlijst is tenminste al iets. En nu nog een paar informeren en als je er bent gelijk langsgaan

Hopelijk krijgt hij toch nog een plek.

Ook nog idee: Bij aankomst langsgaan bij de skischool en aan het het eind van de 1e dag. Dan kennen ze je in ieder geval. Kan best dat er kinderen afhaken na 1 dag.

Fun Lovin' Skier

Toch ook mijn verbazing delen samen met de TS. Sommigen zullen vast denken, komt tie weer met z’n Allgau en kindvriendelijkheid :), maar volle skiklassen, verplicht reserveren en een aanbetaling…
Echt nog nooit mee te maken gehad.

Fun Lovin' Skier

Hier dezelfde verbazing. In Hinterglemm ook geen problemen en hoor net dat er 30 leraren extra zijn aangekomen voor de komende drukste weken van het seizoen en met totaal 130 leraren voor enkel Hinterglemm waar ook nog meerdere skischolen zijn, hebben ze daar ruim voldoende capaciteit.

Hier dezelfde verbazing. In Hinterglemm ook geen problemen en hoor net dat er 30 leraren extra zijn aangekomen voor de komende drukste weken van het seizoen en met totaal 130 leraren voor enkel Hinterglemm waar ook nog meerdere skischolen zijn, hebben ze daar ruim voldoende capaciteit.

Kaliste op 5 feb 2019 13:53

In Oostenrijk mag iedereen zowat lesgeven…
In Frankrijk niet.
Voila. Al één belangrijk verschil.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2019 14:09

Hier dezelfde verbazing. In Hinterglemm ook geen problemen en hoor net dat er 30 leraren extra zijn aangekomen voor de komende drukste weken van het seizoen en met totaal 130 leraren voor enkel Hinterglemm waar ook nog meerdere skischolen zijn, hebben ze daar ruim voldoende capaciteit.

Kaliste op 5 feb 2019 13:53

In Oostenrijk mag iedereen zowat lesgeven…
In Frankrijk niet.
Voila. Al één belangrijk verschil.

DrPhil op 5 feb 2019 13:58

Ook in Oostenrijk zijn wij het fenomeen van volle skischolen al tegengekomen, dus het is niet enkel voorbehouden aan Frankrijk. Wij reserveren dus idd altijd ruim van tevoren (voor de kerst en we gaan in de krokus(, maar kan me voorstellen dat het lastig is als je dat ivm werk niet ruim op tijd kan doen.

Plaats een reactie