hoe dalen jullie een zwarte piste af?

Zoals A. eigenlijk al aangeeft houden je mogelijkheden op als je het meeste zelf hebt aangeleerd. Lessen nemen is dan het enige wat rest als je verder wilt komen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@A

Het lijkt mij dat wanneer je een bocht naar links maakt, je met je linkerbeen de bocht inzet en dat vervolgens je rechterbeen bijsluit…

@ A

Als ik het zo lees, zou ik je toch echt skiles aanraden (dit bedoel ik niet als kritiek, maar als advies). Want ik denk dat je zo gevaarlijk skiet,vooral voor jezelf (blessures, valpartijen). En met flink wat pech, sleep je iemand anders ook nog mee.

Mona op 15 jan. 2012 11:21

Die lessen lijken me niet echt nodig. Ik heb sinds lang geen lessen meer genomen, ik ski heel de week vrij. Ik heb nog nooit een blessure gehad of andere mensen in mijn val meegenomen. Mijn niveau is toch aardig verbeterd tov vroeger.

‘Gewoon oefenen’ en ‘ik heb 2 dagen les gehad en het daarna mezelf geleerd’ dat zijn allemaal mooie opmerkingen maar het schitnit echt op. Wil je echt op die zwarte pistes kunnen knallen dan is er meer nodig. Het is niet zo dat je ‘vanzelf’ van de blauwe via de rode op de zwarte piste terecht kunt. Goed kunnen skien op de zwarte piste is een combinatie van houding, techniek, conditie en materiaal is ook niet onbelangrijk.

Hoe sneller je skiet, des te agressiever je houding. Meer voorover, meer door de knieen. Let ook eens op het verschil tussen old school (bovenlichaam stil naar dal gericht en benen bewegen) en carven (bovenlichaam beweegt mee in de bocht). Hoe sneller, hoe meer je met je knieen de klappen op de piste op moet vangen om gecontroleerd te blijven kunnen skieen.

Techniek. Let op het verschil tussen glijden in de bocht, schrapen en echt kanten. Het zal duidelijk zijn, op blauw vooral glijden om meer snelheid te krijgen en op zwart meer kanten om de snelheid onder controle te houden. Oefen deze technieken op een steile rode piste.

Materiaal. Als fietsland weten wij dat verschillende omstandigheden vragen om een veschillend fiets. Ga niet op een fiets zonder versnellingen proberen hard te fietsen, dan gaat 'm niet worden. Dit is ook zo met skieen. Een Oostenrijker heeft ook niet 1 paar skies, en wij proberen met matig materiaal topniveau te bereiken. Probeer eens een stijvere schoen en sportievere ski als je het gevoel hebt niet verder te komen. Je zult direct merken een wereld van verschil, zeker als de zwarte piste af wilt razen.

En tot slot conditie! Zwart vraagt meer dan blauw. Je moet conditie hebben in je beenspieren. Anders lig je na 5 bochten op de zwarte piste op apegapen. Dat geeft op zich niet, dan weet je waar je aan moet werken…

Succes allemaal!

@A

Het lijkt mij dat wanneer je een bocht naar links maakt, je met je linkerbeen de bocht inzet en dat vervolgens je rechterbeen bijsluit…

Alain op 15 jan. 2012 12:30

Dat lijkt mij raar… een bocht naar links wil volgens mij zeggen dat je dalski de rechtse is, en daar steun je altijd op (net dacht zorgt voor je linkse bocht). Je linkse zet je dan bij.

Alle sporten vragen een goede techniek of dit nou tennissen,bowlen,darten,voetballen of handboogschieten is,voor maar eens een paar sporten op te noemen.Voor de goede techniek bij skieen onder de knie te krijgen zal men ook veel en goed moeten oefenen en les moeten nemen.Het probleem waarom veel skiers in moeilijkheden komen op de zwarte piste is dat hun techniek nog niet op peil is welke bij een zwarte piste hoort.Tot een jaar of 2 geleden had ik dit probleem ook.Als me iemand vroeg hoe goed ik kon skieen gaf ik steeds als antwoordt,op de blauwe piste ben ik een "profi"op de rode ben ik een "amateur" en op de zwarte ben ik een "anfenger" .Maar door enkele uren per vakantie aan priveles te besteden is dit allemaal verleden tijd en ski ik nu elke zwarte piste gecontroleerd en veilig met korte bochten, als het moet op 1 meter breed naar beneden.Een zwarte piste naar beneden carven is weer iets anders en is mij te link.Dus het carven doe ik alleen op de blauwe en de rode piste. Als tip! Kijk eens naar het volgende filmpje dit heeft mij heel goed geholpen bij het "onder de knie krijgen" van de zwarte piste techniek. Video no.8 - Chapter 3-2-2 - Learn Short Turns - Learn to ski.dk

Ron4 op 14 jan. 2012 20:37
niet roetsjen maar skieen

Alle sporten vragen een goede techniek of dit nou tennissen,bowlen,darten,voetballen of handboogschieten is,voor maar eens een paar sporten op te noemen.Voor de goede techniek bij skieen onder de knie te krijgen zal men ook veel en goed moeten oefenen en les moeten nemen.Het probleem waarom veel skiers in moeilijkheden komen op de zwarte piste is dat hun techniek nog niet op peil is welke bij een zwarte piste hoort.Tot een jaar of 2 geleden had ik dit probleem ook.Als me iemand vroeg hoe goed ik kon skieen gaf ik steeds als antwoordt,op de blauwe piste ben ik een "profi"op de rode piste ben ik een "amateur" en op de zwarte piste ben ik een "anfenger" .Maar door enkele uren per vakantie aan priveles te besteden is dit allemaal verleden tijd en ski ik nu elke zwarte piste gecontroleerd en veilig met korte bochten, als het moet op 1 meter breed naar beneden.Een zwarte piste naar beneden carven is weer iets anders en is mij te link.Dus het carven doe ik alleen op de blauwe en de rode piste. Als tip! Kijk eens naar het volgende filmpje dit heeft mij heel goed geholpen bij het "onder de knie krijgen" van de zwarte piste techniek. Video no.8 - Chapter 3-2-2 - Learn Short Turns - Learn to ski.dk

Ron4 op 14 jan. 2012 20:37
niet roetsjen maar skieen

van boven naar beneden!

en in de vallijn, niet liggen trutten door heel de breedte van de piste te gebruiken…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

heel simpel: op 2 ski’s

heel simpel: op 2 ski’s

Gast653 op 5 jul. 2013 10:40

Nee, hoor gewoon op 1 plank ;-). En het liefste zo strak mogelijke bochten naar beneden…

If you snooze, you loose!

Genoeg ‘flauwe’ antwoorden, laten we weer serieus on-topic verder gaan.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie