Angst na een blessure

Nee hoor! Zou kunnen dat @Hooykaas een punt heeft qua houding, maar is mij niet opgevallen (mijn houding heeft nooit echt gedeugd vermoedelijk ;) )

evr66 op 10 sep 2019 13:09

Haal je @Hooykaas en mij nou door elkaar @Evr66 haha…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee hoor! Zou kunnen dat @Hooykaas een punt heeft qua houding, maar is mij niet opgevallen (mijn houding heeft nooit echt gedeugd vermoedelijk ;) )

evr66 op 10 sep 2019 13:09

Haal je @Hooykaas en mij nou door elkaar @Evr66 haha…

Shane op 10 sep 2019 13:50

Sorry heren, ff geen tijd om terug te lezen. Had al het gevoel dat er wat mis gegaan zou kunnen zijn ;)

Edwin van Riel

Hoi Bart,
Ik heb met een skiongeluk mijn hele knie verprutst, alle banden kapot, dus ook vkb. Na zes operaties en vijf jaar revalideren stond ik toch weer te trappelen om te gaan skiën. Volgens mijn fysio en chirurg moest ik dat vooral gaan proberen. Ik was eigenlijk vooral bang dat mijn knie het niet zou houden. Die is -ondanks alle operaties- nog steeds behoorlijk instabiel. Ik ben eerst een paar keer op een rustig moment naar Snowworld gegaan om te oefenenen weer vertrouwen terug te krijgen. Eerst op het kinderbaantje, daarna op de grote piste. Ging prima! Misschien kun je dat ook eens proberen?

Sindsdien alweer heel veel geskied in de Alpen. Heb wel iets vriendelijkere ski’s gekocht en de binding van m’n slechte been losser laten afstellen. Ik ski wel met een aangemeten brace (zo’n robocop-ding), maar dat is in mijn geval ook echt nodig ivm instabiliteit. En ik probeer natte papsneeuw zoveel mogelijk te vermijden, daar heb ik nog wel een beetje angst voor. Maar dat is waarschijnlijk wel terecht ;)

Ik hoop dat het lukt je angst te overwinnen! Gewoon proberen, dan merk je vanzelf of het gaat.

Enkele jaren geleden brak ik kruisbanden. Herstel in april of mei, terug skiën in december.
Initieel was ik van mening dat ik geen brace nodig had.
Gelet op de verontwaardigde reacties van mijn omgeving, de dag voor vertrek toch nog snel een brace van om en bij de 700 euro aangeschaft (merendeel wordt wel door de ziekteverzekering terug betaald). Ik heb deze twee winters gebruikt.
Als de bevriende arts, die me binnen de week na letsel opereert (ipv wachtlijst), een brace aanraadt en voorschrijft, hoe kan ik mij dan tegenover die arts en tegenover de mensen rondom mij verantwoorden als ik mijn kruisbanden opnieuw zou scheuren op een ogenblik dat ik de brace niet gebruikte.
Als een brace op dat ogenblik een (onterecht?!) veiligheidsgevoel geeft dan kan dat ook de skibeleving verbeteren.
Als een brace tot extra voorzichtigheid aanspoort is dat ook goed.
Kortom de meningen verschillen en ieder moet zijn eigen bedenkingen en keuzes maken. Dit was mijn keuze.

Ik heb 9 jaar geleden een VKB gescheurd en na enkele maanden een herstel operatie gehad. Mijn chirurg heeft altijd gezegd dat de herstelde VKB sterker zou zijn dan het origineel.

Desondanks doe ik tijdens het snowboarden nog altijd mijn (robocop) brace aan onder mijn skibroek. Niet omdat ik het nodig heb voor stabiliteit maar vooral als mentale geruststelling… En aangezien die brace mij absoluut niet stoort blijf ik die dragen

@karien dat is wel een hele heftige val geweest dan… Gaat ondertussen alles weer goed zonder pijn? Als het na zo veel reconstructies weer kan, dan zou het bij mij ook wel van een leien dakje moeten gaan :)

Enjoy life, go on Skiing holiday

@johan-R bedankt voor je mening! Het is inderdaad per persoon verschillend, ondanks dat zetten wel alle verhalen mij goed aan het denken wat ik het beste zou kunnen doen. Heeft u na deze operatie wel eerst in een indoorhal geskied? of bent u direct op wintersport gegaan en daar gekeken hoe het ging met de knie?

Enjoy life, go on Skiing holiday

@videast daar hoop ik ook maar op dan! Merkt u wel het verschil als u hem wel of niet om hebt? of is het echt puur en alleen goed voor het mentale deel?

Enjoy life, go on Skiing holiday

@Bart.S aangezien ik nooit zonder brace gesnowboard heb (ik ben pas laat in mijn leven beginnen wintersporten, voor de eerste keer zo’n 3-4 jaar na mijn VKB herstel), kan ik die vraag niet beantwoorden. Voor mij is het idd puur voor het mentale element. De wintervakantie is het enige moment waarop ik de brace draag (maar ik doe geen extreme of zwaar belastende sporten).

@videast Ik snap het, dus je hebt eigenlijk heel veel jaren rust gehad met je knie totdat je ging snowboarden en je knie weer ging belasten? Heb je daarvoor wel eerst geprobeerd of het zou gaan met je knie?

Enjoy life, go on Skiing holiday

Nee, niet eerst eens geprobeerd, gewoon erin gevlogen. De chirurg had toch gezegd dat “de kruisband sterker zou zijn dan voorheen”. Heb wel wat spierversterkende oefeningen voor de benen gedaan in de maanden voordien. Doe ik nu nog altijd trouwens (is via een Nederlandse site die je elke week een oefeningen reeks mailt tot je vertrekt)

@lotte77 Dankjewel voor je mening! Dat is niet fijn om te horen… Hoe gaat het herstel? heeft u lang last gehad van de operatie? Ik snap heel goed wat u bedoeld met de angst voor de activiteit waarbij de blessure opgelopen is, dat deze angst groter is dan bij een andere sport weer uitoefenen. Ondanks dat ben ik ergens wel bang dat ik het verpest door te gaan skiën, ik kan echt niet wachten om weer te gaan, maar toch zit er ergens in mijn achterhoofd de angst dat het misgaat. Hoe ervaart u de angst voor de sport waarbij het misgegaan is? Ik zit namelijk soms mezelf gek te maken met scenario's dat het dan weer misgaat…

Bart.S op 9 sep 2019 12:09

@Bart.S mijn herstel verloopt voorspoedig (zie ook mijn berichten op het forumonderwerp ‘Steungroepje Blessure’). Ik ben onlangs overgestapt naar een nieuwe fysio en die is wel een stuk voorzichtiger dan de oude. Van de vorige mocht ik bijvoorbeeld drie maanden na de operatie alweer bootcampen, maar die nieuwe vindt dat niet goed, terwijl ik inmiddels al op bijna vijf maanden na de operatie zit. Ik ga wel gewoon bootcampen, hoor, want het is misschien niet de beste keuze voor m’n knie, maar wel voor de rest van m’n lijf en zeker ook voor m’n mentale gezondheid. Skiën is namelijk m’n allerliefste bezigheid en het is dus enorm frustrerend dat ik dat nu niet kan/mag doen. Bootcampen is the next best thing, dus dat is nu echt mijn uitlaatklep. Als dat me ook nog eens afgenomen zou worden, word ik er geen leuker mens op ;)

Ik heb in de anderhalf jaar vóór mijn operatie in vier vakanties in de sneeuw op de latten gestaan, zonder dat ik wist dat m’n kruisband gescheurd was. Ook heb ik zo’n 50 lessen op de indoor tapijtbaan gedaan zonder dat ik het wist. Wel had ik altijd het gevoel dat m’n linkeronderbeen zo maar een andere kant op kon gaan dan ik wilde. Het is nooit fout gegaan, maar ik stond dan ook altijd heel geconcentreerd op de ski’s. Ik was continu bezig om dat been heel bewust onder me te houden. In het begin vond ik het fijn om vooral m’n niet-geblesseerde been als dalbeen te houden, zodat ik het geblesseerde been kon ontlasten. Later vond ik het juist fijn om het geblesseerde been te belasten, omdat ik het daarmee goed onder controle kon houden.
Juist omdat ik geen skiseizoen over wilde slaan, heb ik me in april laten opereren, zodat de kans groot was dat ik volgend jaar maart, en misschien wel in februari, weer op wintersportvakantie kan.

Doordat ik dus al veel op de ski’s heb gestaan met een kapotte knie, ben ik niet bang om het te verpesten. Ik weet van mezelf dat ik straks met een nog herstellende knie weer net zo voorzichtig zal zijn. Ik zal vooral rode pistes skiën, want blauw heeft te veel slush-hopen waar ik in kan blijven steken en zwart kan op sommige stukken te steil of te hard zijn. Ik houd m’n voetjes op de latten en de latten op de sneeuw. Ik wacht nog een jaartje met het opzoeken van de poeder totdat ik volledig hersteld ben. En ik neem voordat ik de sneeuw in ga nog wat lessen op de rollerbaan, zodat ik zeker weet dat het qua techniek wel goed zit.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb trouwens voor m’n laatste wintersport verschillende braces uitgeprobeerd. Ik vond het helemaal niets! Mijn fysio zei ook dat een brace niet kan voorkomen dat je je knie verzwikt. Net als tape of een elastisch verband vangt een brace alleen die fractie van een seconde op die je knie langzamer is dan een gezonde knie. Mijn gevoel daarbij is: hoe steviger de brace, hoe meer die opvangt én hoe luier je eigen knie wordt… Goed je coördinatie en kracht trainen, lijkt mij dus veel waardevoller.

Uitrusten doen we thuis wel!

Nee, niet eerst eens geprobeerd, gewoon erin gevlogen. De chirurg had toch gezegd dat “de kruisband sterker zou zijn dan voorheen”. Heb wel wat spierversterkende oefeningen voor de benen gedaan in de maanden voordien. Doe ik nu nog altijd trouwens (is via een Nederlandse site die je elke week een oefeningen reeks mailt tot je vertrekt)

Videast op 12 sep 2019 13:40

Dankjewel! Dus er voor zorgen dat de spierkracht goed is en dan zou het geen problemen moeten opleveren?

Enjoy life, go on Skiing holiday

Ben geen dokter noch kinesist, dus kan die vraag “zou het geen problemen moeten opleveren” niet met medische argumenten beantwoorden, maar logischerwijze, hoe beter je beenspieren getraind zijn, hoe meer ze kunnen opvangen ipv het gewricht. Dus trainen maar… Je kunt toch niet “teveel” getraind zijn.

@Lotte77 pffff dat heeft wel even geduurd voordat je erachter kwam… Gelukkig is dit wel altijd goed gegaan zonder veel pijnlijke momenten. De indoorlessen hebben dus wel flink veel geholpen? Hier zit ik zelf ook aan te denken om dit voor de zekerheid te gaan doen, even de techniek goed aanscherpen. Ik ben zelf halverwege mei geopereerd en wil ik met nieuwjaar al op de ski's staan. Wellicht misschien een iets te strak schema, maar als ik ernaar vraag bij de arts dan krijg ik als antwoord: als je verkeerd valt ben je de pineut, maar dat ben je überhaupt wel denk ik. Ik zal mezelf zeker heel erg moeten inhouden met rare capriolen maar over het algemeen val ik (bijna) nooit, dus zou het geen probleem moeten zijn om dan op de ski's te staan. Ik heb bij de fysio al veel spier weer terug getraind dus zou ik stabiel genoeg op de ski's moeten staan. Die brace hoef ik dan ook niet aan te schaffen, als ik m'n knie er toch alleen maar 'lui' van maak, dan vertrouw ik maar gewoon op m'n eigen beenspieren.

*bericht bewerkt door Bart.S op 16 sep 2019 13:18

Enjoy life, go on Skiing holiday

Ben geen dokter noch kinesist, dus kan die vraag “zou het geen problemen moeten opleveren” niet met medische argumenten beantwoorden, maar logischerwijze, hoe beter je beenspieren getraind zijn, hoe meer ze kunnen opvangen ipv het gewricht. Dus trainen maar… Je kunt toch niet “teveel” getraind zijn.

Videast op 16 sep 2019 12:54

Dat is ook zeker zo, maximaal trainen tot dan en dan zou het wel goed moeten zitten qua spieren.

Enjoy life, go on Skiing holiday

@Lotte77 pffff dat heeft wel even geduurd voordat je erachter kwam… Gelukkig is dit wel altijd goed gegaan zonder veel pijnlijke momenten. De indoorlessen hebben dus wel flink veel geholpen? Hier zit ik zelf ook aan te denken om dit voor de zekerheid te gaan doen, even de techniek goed aanscherpen. Ik ben zelf halverwege mei geopereerd en wil ik met nieuwjaar al op de ski's staan. Wellicht misschien een iets te strak schema, maar als ik ernaar vraag bij de arts dan krijg ik als antwoord: als je verkeerd valt ben je de pineut, maar dat ben je überhaupt wel denk ik. Ik zal mezelf zeker heel erg moeten inhouden met rare capriolen maar over het algemeen val ik (bijna) nooit, dus zou het geen probleem moeten zijn om dan op de ski's te staan. Ik heb bij de fysio al veel spier weer terug getraind dus zou ik stabiel genoeg op de ski's moeten staan. Die brace hoef ik dan ook niet aan te schaffen, als ik m'n knie er toch alleen maar 'lui' van maak, dan vertrouw ik maar gewoon op m'n eigen beenspieren.

Bart.S op 16 sep 2019 13:16

Je techniek trainen is natuurlijk altijd een goed idee. Zeker nu, want je knie voelt niet meer hetzelfde, maar is ook nog niet zo sterk als voorheen. Overigens is vallen nu wel wat gevaarlijker dan een jaar later. Het kan tot 2 jaar duren voordat je nieuwe band en de botverbinding eindsterkte bereikt en daadwerkelijk sterker is dan je oude vkb. Hetzelfde geldt voor je beenspieren als je kijkt naar 100% kracht en stabiliteit t.o.v. 95%.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je techniek trainen is natuurlijk altijd een goed idee. Zeker nu, want je knie voelt niet meer hetzelfde, maar is ook nog niet zo sterk als voorheen. Overigens is vallen nu wel wat gevaarlijker dan een jaar later. Het kan tot 2 jaar duren voordat je nieuwe band en de botverbinding eindsterkte bereikt en daadwerkelijk sterker is dan je oude vkb. Hetzelfde geldt voor je beenspieren als je kijkt naar 100% kracht en stabiliteit t.o.v. 95%.

Shane op 16 sep 2019 13:38

Ja, ik ben het met @Shane eens dat het risico na 2 jaar kleiner is dan na 1 jaar, al zijn er ook onderzoeken die aangeven dat het risico na 1 jaar vergelijkbaar is met het risico voor mensen die het nog nooit is overkomen. Daar zijn de orthopeden het dus nog niet helemaal over eens ;)
Nu is skiën de nummer 1 sport waarbij voorste kruisbanden scheuren, dus het risico is er altijd. En vrouwen hebben een 4 tot 6 keer grotere kans op dit letsel dan mannen. Dus ik ben sowieso f*cked :D nou, dan kan ik er maar beter zo snel mogelijk weer het beste van maken ;)

Uitrusten doen we thuis wel!

Hallo Bart S.
Zelf ook eind februari mijn VKB afgescheurd maar de conservatieve route zonder operatie ingegaan op advies van mijn orthopeed (zit weinig speling op en spieren kunnen het opvangen, ervaar ook geen instabiliteit in mijn dagelijkse doen en laten). Uiteraard revalideer ik bij de fysio waar ik 2x per week train en daarnaast zelf thuis nog het eea doe oefeningen.

Tot nu toe gaat het goed en sinds half juli ook weer voorzichtig begonnen met tennissen. Wat betreft angst, die heb ik niet echt. Was de eerste keer op de tennisbaan wel even wennen en aanvoelen wat ik wel/nog niet kan en zeker ook bewuste keuzes maken om bijv niet te gaan voor een kort balletje. M’n rechterknie voelde met name bij back-hands nog wat instabiel. Inmiddels tennis ik weer ongeveer 1x per week en met specifieke oefeningen van de fysio sta ik een stuk stabieler en vrijer te spelen nu en ren ik steeds meer van links naar rechts en voor naar achteren op de tennisbaan. Kortom, vertrouwen begint terug te komen.

Voor het weer gaan skien heb ik geen angst maar denk dat zodra ik de eerste keer weer op m’n skies sta wel even oplet/voorzichtig de berg af ga en het vooral rustig aan opstart. Naarmate het gevoel goed is verwacht ik ook daar steeds vrijer en relaxter in te worden. Het vertrouwen zal zich weer moeten opbouwen en ik geloof daar wel in. Als ik zie wat voor oefeningen ik doe bij de fysio en hoe ver we dan gaan dan heb ik er alle vertrouwen in dat tennis & skien weer gewoon goed moet gaan en waar ik weer veel plezier aan kan beleven.

Plaats een reactie