Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

In de rubriek weerfoto’s heb ik zojuist nog wat foto’s van vandaag geplaatst

Vandaag laatste zeer warme dag in L3V.

Van VT naar Meribel naar Courchevel naar Meribel naar Menuires naar VT naar Orelle en weer terug naar VT. Wat een prachtig gebied.

Sneeuw en piste condities waren vandaag ivm met de warmte (8 graden) erg slecht. Om 10 uur waren er onder 2000 meter al veel bulten pap.

Helaas morgen weer aansluiten in de rij richting huis. Mooie week gehad met zon, (veel) sneeuw, storm en vooral veel kilometers!

Vandaag als afsluiter heerlijk gegeten bij La Chaumière in VT.

null

null

*bericht bewerkt door michel2020 op 31 jan 2020 23:01

Wij zijn ondertussen ook terug thuis na een weekje waarin we alle soorten van weer gehad hebben
Dag 1 en 2 zon en wolken met koude omstandigheden, ondanks dat het al lang niet meer gesneeuwd had best nog erg mooie pistes.
Dag 3 en 4 sneeuw en wind. Genoten in de poeder maar jammer dat we, vooral op de eerste dag niet uit het gebied konden. De 2e dag konden we bvb wel van Les Menuires naar St Martin maar alle oversteken werden erg afgeraden
Dag 5. Begon zonning en ging over in wolken, maar wat een heerlijke sneeuw. Echt de pistes lagen prachtig
Dag 6 (vrijdag). Lenteski in Januari. Op Mont la Chambre gaf men op een gegeven moment 16graden aan. Het was een prachtige dag waar we het hele gebied nog eens doorkruist hebben, maar de sneeuw had alweer te lijden onder dit warme weer.

Met Pasen nog een tripje op de planning; maar ik kijk er alweer naar uit om volgend jaar terug hier te staan!!!

Ski A&E, straks om 17:50 op RTL5

Reddingsteams en het ziekenhuispersoneel in het Franse wintersportgebied Val Thorens worden gevolgd. Jaarlijks lopen meer dan 10.000 toeristen allerlei verwondingen op in dit zeer populaire wintersportgebied. De hulpverleners zetten alles op alles om de ledematen, vakanties of zelfs levens van onfortuinlijke toeristen te redden. En dat valt door de bergachtige omgeving en de vaak zware weersomstandigheden niet altijd mee.

Ski A&E, straks om 17:50 op RTL5

Reddingsteams en het ziekenhuispersoneel in het Franse wintersportgebied Val Thorens

AFB79 op 2 feb 2020 16:38

Ik heb zojuist deze aflevering (van gisteren ) terug gekeken. Altijd leuk om beelden van Val Thorens te zien. Zeker omdat we er gisteren nog hebben geskied. Het commentaar bij de aflevering klopt niet altijd. Zo wordt er beweerd dat de piste Col een van de drukste pistes van het gebied is. Maar volgens mij is de Col juist een van de rustigere pistes

Zelf heb ik ooit met voetballen mijn kniebanden op een pijnlijke manier verrekt.

Ik ben ook jaren geleden door de pistedienst met een banaan naar Meribel gebracht om daar vandaan met een ambulance naar het ziekenhuis in Moutiers terecht te komen voor een operatie aan mijn heup vanwege hele diepe snijwond.

Daarom vond sommige beelden uit deze aflevering wel confronterend.

*bericht bewerkt door zenith op 02 feb 2020 17:12

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/151eee3998caba3533986329...
Toppunt van optimisme.
St. Martin de Belleville. Heel veel regen.

Of toppunt van luiheid @DrPhil , 't is Frankrijk… 😁

Bla, bla, bla.

@Dr Phil. Dat is pech. En hogerop? Het wordt wel beter vanaf morgen of dinsdag. Voor Oostenrijk en Zwitserland ziet het er nog veel beroerder uit.

Hen48

@hulst, ik ben pas vanmiddag aangekomen. Weer iemand tot welke hoogte het heeft geregend?
Gelukkig heb ik de Head Kore 93 bij me. Die komen nu goed van pas. Dinsdag heb ik alvast ingepland als leesdag. Hopelijk veel sneeuw en vanaf woensdag hopelijk zon. Ben wel benieuwd wat ik morgen aantref.

Als ik het Europese weerberich bekijk heb je daar de meeste neerslag gehad. De pistes rondom Croisette in LM lijken we weinig geleden te hebben. Maar webcams kunnen verraderlijk zijn. Het wordt sowieso kouder en rustiger. Ik heb enkele jaren geleden meegemaakt dat het op zondagnacht tot maandagochtend regende. Ik skiede vanaf LM tot Saint Martin door nattigheid. In de loop van de ochtend begon het te sneeuwen het werd alsnog een goede week. Vanaf 2000m. lijkt het sowieso geen probleem. De Saint Martin lift en de Express en je bent, denk ik zo, al op de betere pistes. Linksom of rechtsom, dat laat ik aan jezelf over. Veel plezier.

Hen48

Zo hey. Bizar druk. Op mont de la Chambre was het levende slalom. Nu in valTho. +10 hier. Hamburger € 25. Vanavond meer.

Hoy @DrPhil

Is 't daar een beetje te doen dan?
Hier alléén mogelijkheid tot raften in de Lech. 😆

Born to run. B.S.

@ dan58. @Dr Phil skiet momenteel weer zonder problemen naar Saint Martin.

Hen48

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/e5873e27e8feb6d8b2437dab...
Prima @dan58 😊

Hoy @DrPhil

Is 't daar een beetje te doen dan?
Hier alléén mogelijkheid tot raften in de Lech. 😆

dan58 op 3 feb 2020 14:34

Oeh das minder. Al moet ik wel zeggen dat raften ook erg leuk is . Maar weer gaat er beter uitzien. Veel plezier nog …

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/e5873e27e8feb6d8b2437dab...
Prima @dan58 😊

DrPhil op 3 feb 2020 17:06

Franse pils, nog zo’n marteling. 😁😁

Bla, bla, bla.

@bartvwg. Wacht maar over zijn berichten over de pistes. Die lijken heel wat beter dan in Oostenrijk. En… volgens mij is het Belgisch bier.

Hen48

@bartvwg. Wacht maar over zijn berichten over de pistes. Die lijken heel wat beter dan in Oostenrijk. En… volgens mij is het Belgisch bier.

Hulst op 3 feb 2020 17:16

Dan heeft ie goede smaak. 👍😉

Bla, bla, bla.

Vanochtend weinig zicht. De Kore 93 meegenomen voor de dag. Begonnen op de Granges, een blauwe. Dat viel niet mee. De rand van de piste was nauwelijks te zien, een paar keer over de rand geweest. Toen zeer tegen mijn gewoonte maar in het midden gebleven. Daarna de rode Allemand om richting Valtho te gaan. Die was dan bijzonder makkelijk. Beneden in les Menuires bij Btuyeres erg druk. Boven de verkeerde afslag gepakt. De Mont de la Chambre.
Wat een ramp.
Druk. Ongelooflijk druk. Geen zicht. De zijkant van de piste (waar ik dus altijd ski) spijkerhard en ongelijk. Net bevroren offpiste. Had ik al gezegd druk?
Bij mij draait alles om vertrouwen. Geen vertrouwen, dan ski ik echt als een krant. Heb ik vertrouwen, dan gaat het skiën vanzelf.
De sneeuw. Ik had het allerergste verwacht maar dat viel erg mee. Vanaf het middenstation naar beneden : zacht maar met de kore zeer goed te skiën. Erg prettig zelfs.
Vanaf de top tot midden: deel hard, deels zacht, deels hopen. Niet erg fijn.
Toen naar Valto. Ramp nr 2. NOG drukker. Behalve de plan de l’eau. Die ze best zwart kunnen noemen. Hekemaal verlaten.
Vanaf de middag werd het zicht beter. Om
15u was het zicht gewoon goed en om 16u stralend.
Om 14u toch maar eens terug richting Sr Marin gegaan met het plan daar nog wat te eten. Maar helaas. Ho zei het lichaam bij de eerste beste tent waar ze bier hadden. Oké. Altijd naar je lichaam luisteren. Hamburger € 25. Slik. Dan naar biefstuk (€ 32). Met bier € 41. Wat is hier gebeurd??? Het was nog taai ook. Het bier smaakte daarentegen bijzonder goed. En daar gaat het toch om, nietwaar?
Had ik al gezegd dat het druk was in die tent? Half 3!
Ik zat intussen zwaar in de piepzak. Want ik had weer eens geen kaartje bij me en ik dacht dat de laatste lift om 16u zou sluiten. En om 15u had ik net het eten.
Gelukkig is er de app. Geweldig. Becca 16u25. Pfff.
Dus idd alles gehaald. En zodra ik over de top kwam: rustig. Geweldig. Toch vertrouwde ik het niet dus de mont de la Chambre echt afgeraust. Lag er redelijk bij. Weinig bulten.
Toen richting st Martin. Stukje Pramint. Mét bulten. Maar wow, dat ging even goed. Eindelijk prikte ik eens vóór de bulten.
Bier is toch echt de beste leermeerster.
Het vertrouwen was dus helemaal terug. Om 16u33 nog een keer de st.martin expres genomen. En toen de Jeruzalem. Wat een geweldige piste is dat toch. Vroeger rood, nu als blauw geclassificeerd. Alles lukte weer. Het viel me op dat de Jeruzalem puur kunstsneeuw is (met een aantal bruine plekken). Misschien dat de sneeuw daarom zo goed bleef.
Ik denk niet dat ik deze vakantie nog vaak in Valtho kom. Ook veel onaardige mensen in de lift.
Het belangrijkste van vandaag: heel blijven en vertrouwen tanken. Allebei gelukt.
Morgen veel sneeuw voorspeld. Vanaf woensdag zon. Dan ga ik richting courchevel 1650, mijn favoriete gebied.
Edit: Jeruzalem moet natuurlijk zijn: puur echte sneeuw.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 feb 2020 17:39

@Dr Phil. Gelukkig mijn voorspellingen redeliijk gehaald. Mist daar kan ik weinig aan veranderen.Mijn ervaring is dat de vallei de Belleville, gebied Les Menuires, altijd het best wordt geprepareerd. Ok vraag me af hoe je via de Becca in Saint Martin bent geraakt. Je moet dan toch nog via Roc1 1, Grand Lac, Pelozet en Biolley richting Saint Martin? Wat het eten betreft zijn er zeker nog goede betaalbare zaken, o.a. le Tilbury in Croisset Les Menuires , uitstekende bakkerij/lunchroom/tearoom. Niet voor 's avonds, la Cantine d’Alvar in Meribel Centre, vooral de buitengelegenheid en zelfs in Courchevel 1850, Polar Café. Het wordt nog een goede week voor je. Veel plezier.

Hen48

@hulst. Vanuit Valtho de plein sud en dan die gondeltjes/funitel. Dan de mont de la Chambre piste naar de Sunny. Dan een stukje naar de Becca. Vandaar kun je met een prettig pad hekemaal terug naar St. Martin. Boulevard de la becca, komt uit op grand lac, pelozet idd en biolley.
Om 16u was het bij de Sunny lift (dat is net boven Les Menuires) +12.
Om aan te geven hoe rustig de Jeruzalem was: ik ben één persoon tegengekomen.
Na het laatste bier bleek de pistebully al omhoog te zijn gereden. Maar twee bier in 2,5u uur tijd bleek toch teveel voor de goede skikunsten.
En ik vrees dat ik @shane nu een hartverzakking bezorg. Beter eerst gaan zitten voordat je verder leest. Ik heb met helm en zonnebril geskied.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 feb 2020 18:50

@Dr Phil. Ik denk dat de Jeruzalem sowieso weinig wordt gebruikt. Op de terugweg van Meribel naar Les Menuires, via de Tougnete, is het wel altijd druk op Gros Tougne. Heerlijk 's middags in de zon en meestal goed gelegen. En na het eerste deel neem je dan voor Saint Martin rechtsaf de Pelozet. Voor de Jeruzalem moet je boven al eerder afbuigen.

Hen48

Je moet absoluut nog de nieuwe Gypeate (ik hoop dat ik het goed schrijf) nemen, dan de olympic express, de halve zwarte piste Face en dan linksaf naar de nieuwe piste naar le Raffort of als het mogelijk is naar Les Allues. Weer een mooie nieuwe toevoeging aan L3V. De Gypeate bereik je je met de St. martin 2, linksaf naar de Jerusalem maar dan rechtdoor.

@Spam. Kleine correctie “Gypaete”, met nog een accent grave op de e. Heb ik van de pistekaart gehaald. Een nieuwe rode piste in een op de kaart wat ingewikkeld hoekje. Maar wel iets voor @Dr Phil om eens uit te zoeken. Ook de Daguet en de Villages liggen daar nog richting Les Allues. Probleem is wel dat de vrij lage ligging, gevoegd bij de hoge temperaturen, daar wellicht niet voor de beste piste omstandigheden hebben gezorgd.

Hen48

Staking op 15.02.2020?

null

bon ski

null
@bartvwg, ze hebben ook weissen!
@spam, dat ga ik zeker doen.

Het sneeuwt nu hard. Vanochtend waren meteen alle verbindingen al dicht, behalve de St Martin expres. Die ging om half 1 dicht vanwege de wind. Daarna steeds de Boilly afgeskied. Maar net waaide het ook daar zo hard dat de volgas nog maar half gas was. Maar het viel me eigenlijk alleszins mee, ik had al een leesdag ingepland.
De sneeuw is een combinatie van spijkerhard en verse sneeuw.

Ik sprak trouwens een paar Engelsen in de lift, die zaten nu vast hier. Maar die vertelden dat er een shuttle skibus rijdt tussen St. Martin en Valtho. Ik dacht alleen tussen les Menuires en Valtho.

@DrPhil ik vond 4 jaar geleden een bord spaghetti met een cola voor €30,- al duur in Valtho… maar bij die toko zat het terras bomvol en als er gedacht werd dat je opstond zat er al een ander op je plek😁

LA NORMA😍☃️

@Dr Phil. Er is een busdienst tussen Saint Martin, Les Menuires en Val Thorens. Mag je, dacht ik, niet met ski’s in. In LM worden wel 2 lussen gereden tussen verschillende wijken, de dienstregelingen hebben nog heel recent op het forum gestaan.

Hen48

Ik zie dat de daken bij Saint Martin ook weer wit liggen. Perfect voor je volgende dagen @Dr Phil. Als het overdag vrij druk is op Croisette dan is er meestal een probleem hogerop, meestal door wind. Was me v.m. al opgevallen.

Hen48

Plaats een reactie