Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

ze hebben ook weissen!

DrPhil op 4 feb 2020 14:58

Proost! 😉
Hopelijk is het geen aanslag op je portemonnee. 😉

Bla, bla, bla.

@Dr Phil. Er is een busdienst tussen Saint Martin, Les Menuires en Val Thorens. Mag je, dacht ik, niet met ski’s in. In LM worden wel 2 lussen gereden tussen verschillende wijken, de dienstregelingen hebben nog heel recent op het forum gestaan.

Hulst op 4 feb 2020 16:27

ja, @hulst, zo had ik ook voor ogen. Maar volgens die Engelsen rijdt er dus een shuttle tussen St Martin en Valtho. Ik zei nog: ik dacht dat je daar niet met ski’s in mocht. Maar ze wisten het zeker.
Tijdens de late lunch sprak ik een paar Belgen die waren wezen wandelen. Leuke mensen. Die vertelden hetzelfde verhaal over de skibus. Dus het zal toch wel waar zijn. Heb ik gisteren voor niks in de piepzak gezeten.
De Belgen lieten ook een wandelkaart zien met de routes. Veel meer dan ik had verwacht! Ze waren van de route afgeweken. Toen was er een lokale meneer erg boos geworden 😂.
Na de lunch bleek de st Martin expres zowaar weer open. En volgens het bord beneden was de Jeruzalem ook open. Dus ik naar boven. Maar helaas, de Jeruzalem was nog steeds dicht. Toen de pramint gepakt. Koud! Windkracht 10 tegen en nul zicht. Ondanks de sneeuw keihard in het midden. Maar wel cool. Zowat helemaal alleen. Daar kun je me voor wakker maken. Al met al zeker een geslaagd dagje.
Overigens vond ik de sheeuwschoenen niet echt duur. € 10 per dag en vanaf 2 dagen € 7 per dag. Ik wilde vandaag eigenlijk snowblades huren, maar sneeuwschoenen is zeker ook leuk.

ze hebben ook weissen!

DrPhil op 4 feb 2020 14:58

Proost! 😉
Hopelijk is het geen aanslag op je portemonnee. 😉

bartvwg op 4 feb 2020 16:41

€ 7. Dat vind ik zeer acceptabel.

@Dr Phil. Die wandelkaart gebruiken mijn reisgezellen ook al een aantal jaren, tezamen met dagabonnementen, waarmee ze met een aantal liften mee kunnen. Zo komen ze vanuit LM o.a. ook in Meribel en Courchevel. Voor hen moet het dan zeker niet te hard waaien, want dan kunnen ze met name met de stoeltjesliften niet mee.

Hen48

Hier staan de voorwaarden voor de bus :
https://static.lesmenuires.com/files/5d961be0870c6.pdf…

*bericht bewerkt door miepmiep op 04 feb 2020 17:24

Je kan met je skies in de bus van les menuires naar val Thorens. Vorig jaar moest iemand van ons groepje noodgedwongen die bus nemen. Dus naar saint Martin zal dat ook wel zo zijn .

Nikske. 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 04 feb 2020 18:06

Bla, bla, bla.

ze hebben ook weissen!

DrPhil op 4 feb 2020 14:58

Proost! 😉
Hopelijk is het geen aanslag op je portemonnee. 😉

bartvwg op 4 feb 2020 16:41

€ 7. Dat vind ik zeer acceptabel.

DrPhil op 4 feb 2020 17:04

Voor een halve liter best OK ja. 👍
Laat ze smaken. 😉

Bla, bla, bla.

Bij ons in Z.Vl. betaal je voor Belgisch bier ook minder dan de helft van de prijs die ze bijv. In de randstad rekenen.

Hen48

Alcohol mag nog veel duurder. Als je ziet hoeveel idioten er eind van de middag teveel gezopen hebben.
Drink maar lekker thuis.

Alcohol mag nog veel duurder. Als je ziet hoeveel idioten er eind van de middag teveel gezopen hebben.
Drink maar lekker thuis.

Pino op 4 feb 2020 18:18

Proost, neem er nog één!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Alcohol mag nog veel duurder. Als je ziet hoeveel idioten er eind van de middag teveel gezopen hebben.

Drink maar lekker thuis.

Pino op 4 feb 2020 18:18

Proost, neem er nog één!

Jeffvdv op 4 feb 2020 18:33

Santé! Vanavond een genepi.

Staking op 15.02.2020?

null

skifan op 4 feb 2020 09:41

Daar is een paar weken geleden een topic over geweest:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/500445/kans-op-sta…

Ik had er niets meer over gehoord, maar het is blijkbaar nog wel actueel.
Laat ik nou 15 februari naar LM gaan :(

*bericht bewerkt door sterko op 04 feb 2020 19:12

Annoying skiers since 2003

@miepmiep
De bus van Menuires naar Val Thorens is alleen voor voetgangers en langlaufers. Staat in het rode kader van het overzicht uit je bericht van 4/2. Skiers worden daarom consequent geweigerd.
Gisteren millimeters sneeuw en alweer een enorme storm in 3V.

bon ski

Ik heb vorig jaar gezien met een echt slechte dag dat er toch mensen met ski’s mee mochten. Wij waren op onze bus aan het wachten bij het busstation. Wellicht waren dit speciale bussen die door het slechte weer waren ingezet en niet meer terug konden.

Ik heb vorig jaar gezien met een echt slechte dag dat er toch mensen met ski’s mee mochten. Wij waren op onze bus aan het wachten bij het busstation. Wellicht waren dit speciale bussen die door het slechte weer waren ingezet en niet meer terug konden.

Annie-s op 5 feb 2020 09:50

Denk dat er 2 soorten bussen rijden . Degene uit moutiers rijdt door naar val Thorens .
Ze zullen wel vaker hebben dat ze skiërs mee moeten nemen .

Vandaag wat later begonnen. Het superfeet zooltje wilde niet in de andere schoen. De verbindingen waren aanvankelijk grotendeels dicht. Alleen de st martin express en tougnette waren aanvankelijk open.
Beginnen richting Meribel met de rode Blaireau. Die bleek niet geprepareerd. Het stuk dat ik zag, leek wel geprepareerd, maar bleek even later gewoon helemaal kaalgeblazen. De piste varieerde van betonhard tot verspoorde sneeuw van ca 15cm. Hij leek wel gegoten door Luigi de leerling betongieter op zijn eerste dag, na een copieuze lunch met nét een glaasje teveel. Schots en scheef dus. De losse sneeuw was met de brede ski’s wel goed te skiën.
Dat was eigenlijk het hele beeld gedurende dag: keiharde pistes, met aan de rand vaak losse sneeuw die nog wel goed te skiën was. Vaak vond ik net naast de piste nog het beste; al zat je dan soms ook opeens op een betonhard stuk.
Vandaag naar courchevel 1650 gegaan. De verbinding ging open toen ik het onderste deel van de lift zat. Dat was geluk. In Meribel was het druk. In courchevel 1650 heerlijk rustig. De Belair, een van mijn favoriete pistes, bleek ongeprepareerd, net als de Chapelers. Vooral de Belair was super te skiën. En helemaal alleen. Geweldig! Nog twee keer de Rochers geskied, ook prima. Tijd voor de lunch. Een werkelijk voiortreffekijke tartiflette, zelfs met een schappelijke prijs; € 16. Het bier vond ik echter kattenpis. (Bleek Grolsch te zijn - bah)
Toen weer terug richting St. Martin. Helaas deed de Chenus het niet. Toen moest ik via de Saulire gondel. Aan de andere kant bleken de meeste pistes inmiddels zwabberpistes te zijn geworden.
Plattières was stervensdruk. Toen naar Combes genomen (niemand). Vandaar naar de Roc de Tougne. Volgens het bord nog steeds een sleeplift…

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/bf1a1ceb417bdd40ee9be2ea...

Uiteindelijk via Jeruzalem naar de dagelijkse afsluiter in La Loy. Jeruzalem lag er nog goed bij. Aanzienlijk beter dan de rest in elk geval. (Geen kunstsneeuw!). Blijft toch een van mijn favoriete pistes.
Overall een leuke dag.
Het weer: de hele dag een stralend zonnetje. Temperatuur in Courchevel op zeg 2000m +4. In Meribel +5. Als ze hadden gezegd -5 had ik het ook geloofd.
Volgens skitracks nu 44km geskied.

@jeffvdv: de Kore 93 zijn een absolute aanrader. Draaien op een dubbeltje, verse sneeuw echt appeltje eitje. Alleen de grip op harde pistes zou miscchien beter kunnen, maar dat zal waarschijnlijk eerder aan mijn gebrek aan techniek liggen dan aan de ski.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2020 16:57

@skifan, is er echt zo weinig gevallen in Val Thorens? Hier in St. Martin een kleine 10 cm, en in Meribel/Courchevel schat ik 15cm.

Overigens waren sommige pistes deels erg goed maar dan een stukje verder opeens slecht. Teppes bv: bovenin supersneeuw, dan een stuk zwabberen, en dan onderin weer perfect.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 feb 2020 17:01

@Dr Phil. Worden de verschillen op de pistes niet veroorzaakt door de wind? Bij Val Thorens heb je meestal nog hardere wind. Dan lijkt het net of het er minder gesneeuwd heeft, maar dan is de meeste sneeuw gewoon weggewaaid.Dat heb ik zelf ondervonden in mijn week, waarbij de hele Trois Vallees zowat windstil was, terwijl het in Valtbo stevig waaide. Jij zoekt wel aparte gebieden op, waar Ik zelfs in 10 jaar nog niet geweest ben. Ik vind de wat drukkere pistes toch gezelliger en de meeste zijn zo breed als de Duitse autobaan.

Hen48

@Dr Phil. Er is trouwens een interactieve pistenkaart, waarop je, voor zover ik weet, dagelijks kunt zien welke pistes geprepareerd en open zijn. Ik ben niet zo’n digitaal wonder, maar echt iets voor jouw, denk ik zo.

Hen48

@hulst, ja , ongetwijfeld door de wind. Op de chapelets (ongeprepareerd, dus eigenlijk alleen losse sneeuw) zat ook een stuk volledig kaal. Nog vlak ook, dus het zijn niet alleen de steile stukken. Maar ik vind de drukke pistes overall echt wel slecht.

De bus: Ik sprak in La Loy een Nederlander, die zat gister vast in Les Menuires. Hij vertelde dat er een extra bus reed speciaal voor de gestrande skiërs. Dus het raadsel lijkt opgelost: de reguliere bus in beginsel alleen voetgangers, bij hoge uitzondering voor skiërs, en bij slecht weer zetten ze vermoedelijk extra bussen in voor de skiërs.
Die Nederlander vertelde ook dat de dalafdaling naar La Tania ook nog goed was. Morgen maar eens proberen.

@Dr Phil. Er is trouwens een interactieve pistenkaart, waarop je, voor zover ik weet, dagelijks kunt zien welke pistes geprepareerd en open zijn. Ik ben niet zo’n digitaal wonder, maar echt iets voor jouw, denk ik zo.

Hulst op 5 feb 2020 17:52

Ja dat klopt. Alleen waren ze wel gewoon open. Dus ik weet niet of je het dan kunt zien.

Goed om te horen @DrPhil, door de onverwachte verkoop van mijn ski’s moest ik gelijk doorpakken en heb ik voor een zeer mooie prijs een paar Rustlers op de kop getikt.

Mochten deze uiteindelijk niet bevallen, weet ik iig welke deze moeten vervangen. Fijne vakantie nog!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Dr Phil. Als ik de interactieve kaart nu aanklik krijg ik een overzicht van alle eetgelegenheden in Trois Vallees. Ik denk dat je 's morgens tussen 8.00 en 900 uur eens moet proberen en je dan een overzicht van de pistes krijgt.

Hen48

Thx, zal morgen idd eens kijken wat er staat.

Ik vind de wat drukkere pistes toch gezelliger

Hulst op 5 feb 2020 17:36

Gezelliger? Echt waar? Ik snap dat veel mensen een druk café of restaurant gezellig vinden, maar een drukke piste? Het liefst heb ik de piste voor mezelf alleen.

Annoying skiers since 2003

Ik kom nooit in café’s, dus ik moet het met de pistes doen. Trouwens, lege pistes, dat is niet best voor het voortbestaan. En een lift voor jezelf dat is ook verre van leuk.

Hen48

@DrPhil
“Enkele millimeters” was wat overdreven maar er is zeker niet meer dan 10cm gevallen in Les Menuires. Overigens is het moeilijk te schatten want op een aantal plaatsen is alles weggewaaid en op andere plaatsen heeft de wind een extra laagje neergelegd.
Boven de 2100 meter waren de meeste pistes goed, lager hard en ijzig.

bon ski

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/92979fab235c904fad48a98f...

Daar is het antwoord, @hulst. Goede tip!

Keurig weergegeven @Dr Phil. Ik denk overigens dat de pistes die jij graag opzoekt, ook door de wat lagere ligging, als laatste aan de beurt komen. Bij mijn appartement in de wijk Preyerand zie ik de Bully’s altijd tussen 7.00 en 800 u. verschijnen, waarbij ze de piste doen richting Le Bettex. Aan de reactie van @Skifan kun je zien dat je beter de hogere pistes kunt opzoeken, al zie ik daar dikwijls meer invloed van de wind. Voor de komende 2 dagen ziet het er goed uit. Succes.

Hen48

Plaats een reactie