Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Klopt helemaal, en wellicht ten overvloede, hier is in 2023 ook de finisch van de mannen afdaling die over de Jockey piste gaat.

Los van de normale verkeershinder is er zaterdag extra hinder te verwachten door de acties van de seizoenarbeiders die Moutiers “actie” gaan voeren.

bon ski

Hmm, in Moutiers? Da’s vervelend. Dan maar vroeg opstaan en voor negenen de berg op…

*keep cool and relax...*

Gisteren (zondag) aangekomen met onderweg +18 op de thermometer! Aangekomen in St. Martin stond deze nog steeds op +10. In trui of zelfs T-shirt buiten lopen was prima te doen, mede door de zon die volop scheen! Onze eerste indruk was dat het skigebied wel wat sneeuw kon gebruiken.

Vandaag dan eindelijk de berg, en onze verwachting kwam uit. Temperatuur in St. Martin: +5. Vooral naast de piste veel stukken zonder sneeuw, maar hoe hoger hoe beter. Dat gold ook voor de pistes zelf. Deze werden vanaf ±1800m al papperig. Over algemeen verder prima pistes, maar wel veel steentjes of takjes die er al op sommige plaatsen doorheen kwamen.
Bovenop de Mont Vallon hebben wij de Compagnol genomen. Ervaring uit voorgaande jaar leerde ons dat dit een heerlijke piste was. Helaas waren er, vooral op het bovenste deel, heel veel steentjes op de piste. Je kon ze niet ontwijken en moest er wel overheen. Later is deze piste afgesloten om deze reden. Zeer terecht, want dit levert alleen maar schade aan het materiaal op!
Vanaf 14:00/14:30 begon het licht met regenen, tot ±2500m. Terwijl de sneeuwgrens zakte, begon de neerslag te intensiveren. Wij zijn om ongeveer 16:00 gestopt. Het regende op dat moment hard in St. Martin. Bovenaan de St Martin Express sneeuwde het hard (zie foto hieronder). Vanavond heeft het kort gesneeuwd in St. Martin, maar daar is weinig van blijven liggen.
Hopen dat het boven langer en intensiever gesneeuwd heeft. Dat kunnen de pistes hier wel gebruiken.
Maar er is geen reden tot paniek. Er ligt voldoende sneeuw om de pistes open te houden en ik zou me hier ook totaal niet druk om maken voor komende week(en).
Hieronder nog wat beelden van vandaag:

null

Daar komt de regen/sneeuw!

null

PS: wat is Jerusalem een heerlijke piste, zélfs in de regen!

Stay frosty

Ik zie inmiddels op de webcams weer witte daken in Saint Martin, altijd een referentie voor de situatie in Les Menuires en hogerop.

Hen48

Er is inderdaad een cosmetisch laagje gevallen!

null

Stay frosty

Een korte update: vanmorgen als eerste naar La Masse. Wilden graag via Granges, maar deze bleek (kort) defect te zijn. Dus door over de Gros Tougne naar LM. Eenmaal op La Massa de zwarte Masse en resterend Fred Covoli genomen. De Masse (zwart) ligt er perfect bij!

Stay frosty

Vandaag een perfecte dag met Kaiserwetter! Een heel klein laagje verse sneeuw deed de hellingen goed en werkte wat bruine plekken weg. Helaas waren deze aan het eind van de dag terug.
De pistes lagen er over het algemeen nog steeds goed bij, hier en daar wel stukken ijs er tussen.
Pointe de La Masse was in de ochtend erg druk, maar naarmate de dag vorderde werd het hier heerlijk rustig!

null

*bericht bewerkt door Siard op 18 feb 2020 20:31

Stay frosty

@Siard. Lastig dagje vandaag, zo op de webcams te zien?

Hen48

@Siard. Lastig dagje vandaag, zo op de webcams te zien?

Hulst op 19 feb 2020 19:41

De dag begon inderdaad met lastige condities, maar gaandeweg werd het beter! Hogerop veel wind en een aantal lift sluitingen (o.a. Chanrossa). Vanmorgen tot begin middag lichte sneeuw. Daarna hingen de wolken lager (rond hoogte St. Martin) en juist veel hoger. Daar tussenin prima zicht en een heerlijk laagje verse sneeuw op de pistes! Ook qua drukte viel het vandaag erg mee, mede vanwege het slechtere weer. Wij hebben weinig bij liften hoeven te wachten. De nieuwe Daguet piste richting Brides is een heerlijke piste. Helaas was de rode Villages niet open. De wachtrij bij Le Raffort werd hierdoor helaas wel lang, omdat er veel cabines al vol zaten wanneer ze dit station passeerden.

null

null

Stay frosty

Opening van de Bruyeres lift. We hebben er zin in!

null

*bericht bewerkt door DerGraf op 20 feb 2020 09:18

*keep cool and relax...*

Hoe laat gaan de liften daar eigenlijk draaien? Niet om half 9 volgens mij?

9:00 of 9:10 gemiddeld.

*keep cool and relax...*

Opening van de Bruyeres lift. We hebben er zin in!

null

DerGraf op 20 feb 2020 09:16

Die lift ook buiten seizoen altijd druk . Bij start liften …

zo te zien hadden er om 9:00 uur vanochtend al veel zin in, in Val thorens :) . om 8:55 stonden ze al wachten

null

*bericht bewerkt door miepmiep op 20 feb 2020 15:13

Wat een heerlijke dag weer! Vandaag richting VT, inderdaad druk, druk, druk, maar als je de juiste liften en pistes kiest is alles goed te doen. Ik vond de pistes op sommige plekken nog steeds ijzig. Er was merkbaar veel kunstsneeuw op de piste.

null

null

Stay frosty

Wij zijn van plan een van de komende dagen nog een sleepiste te nemen. Er zijn opties genoeg (Valtho, LM, Meribel en Courchevel…), maar welke is het leukste? Die van Valtho leek ons vandaag wat tegen te vallen toen we er met de piste deels langs gingen. Wat zijn jullie ervaringen?

Stay frosty

Mooi om te zien op de webcam van de Mont de la Chambre momenteel. Massaal richting Val Thorens. Prachtig om de week zo te kunnen afsluiten.

Hen48

Vanmorgen direct gestart met de Mont Vallon, heerlijke pistes en nog rustig 😁

Stay frosty

Vandaag niet een hele bijzondere dag. Goede weersomstandigheden en prima piste condities. De sneeuwgrens op tegenoverliggende bergen kruipt steeds verder omhoog. Ook meer ijzige pistes, dus de sneeuw van komende week komt goed uit!
Vandaag lag aan het eind van de dag de Jerusalem er niet al te best bij (bückels en veel slush). Inmiddels ben ik ook fan van de rode Pramint, ook richting St. Martin. Hele fijne hellingshoek en vaak (onterecht) erg rustig.

null

null

Stay frosty

Ik vertrek vandaag naar Bardonecchia en had het plan om een tussenstop in Orelle te maken. Om morgen een dagje in Orelle/VT te skiën maar de weersverwachting baard me wat zorgen gezien de wind. Zal het de moeite waard zijn om dagpas te kopen of kunnen er veel lifsluitingen verwacht worden?

@Siard Ik ben het met je eens, dat de Pramint een heerlijke piste is, enkele weken geleden toch zeker een keer of 10 afgegaan, omdat als hij is geprepareerd een lekkere carve-piste is. Na de combe de Vallon vind ik dit de leukste rode piste van het gebied. De Jerusalem blijft een leuke piste, maar lag er de afgelopen jaren og al eens beroerd bij of was gesloten.

Pas op met blauwe pistes

Voor ons zit de week er weer op helaas. Morgen nog een ritje naar huis, naar verwachting zonder files en gedoe. Vandaag nog een heerlijke dag gehad. 's morgens erg rustig op de pistes en pistes in top conditie. In de middag werd het iets drukker maar bij lange na niet zoals de dagen ervoor.
Pistes lagen er ook zeer goed bij weer, o.a. de Combe de Caron (zwart) en Mauriennaise (rood) waren heel fijn. Gegeten bij Chalet du Sunny (aan piste Paturages), een aanrader wat mij betreft. Heerlijk eten voor goede prijs. Let op: burger e.d. wel duur, maar pizza en snack (bijv. friet met kebab, aanrader!) voor een eerlijke prijs.

null

De helling richting St. Martin ligt er maar armoedig bij.
null

*bericht bewerkt door Siard op 22 feb 2020 20:49

Stay frosty

Mooie week in LM achter de rug. Ik was er ooit 20 jaar geleden een keer geweest en sindsdien niet meer, dus ik moest weer even door krijgen hoe het gebied werkt. Mijn favoriete gebied was aan de overkant (Point de la Masse). Lekker rustig, vooral op de zwarte pistes geen hond te zien. De kinderen wilden lekker touren, dus we hebben ook de toeristische stukken gedaan. Wachttijden vielen mee als je een beetje slim koos.
Groot voordeel van het gebied vond ik dat er voor onze jongste van 6 met slechts 5 dagen ski-ervaring een hoop te skiën was. Een mooie mix tussen uitdagende pistes en funparken voor onze pubers en groen voor de jongste (die einde van de week met een behoorlijke vaart blauw afknalde en alle sprongetjes meepakte.
Laatste dag waren sommige pistes behoorlijk ijzig: ik heb toen de zwarte ijzige pistes laten liggen: mijn dochter deed ze wel. Later heb ik van ski’s geruild met mijn man (ski’s van 18 jaar oud) en met zijn ski’s gingen die ijzige stukken wel goed.

Vanmorgen om half 9 in Orelle beland en snel met de gondel omhoog. Super weer en sneeuw veel beter dan verwacht, vind persoonlijk de pistes bij Bouchet/secteur Orelle erg mooi. Prachtige vergezichten en bijkomend voordeel tegenover de keren dat ik uit LM kwam dat alles er vers geprepareerd bij lag en nog hartstikke rustig was. Eigenlijk dus tot 12 alle pistes behalve de Lory gedaan en daar lekker gelunched. Daarna een rondje VT, wilde gelijk naar plan de l’eau om vanaf daar omhoog te werken maar bij de boismint gestopt omdat het al aardig papppig werd. Na 7a8 liften en een drankje in VT nog een spannende terugrit met een ex boarder/beginnend skiër om net op tijd nog de Thorens gondel naar de Lory te pakken en bij een lange wachtrij voor de gondel terug naar Orelle uit te komen maar het lijkt erop dat hier een nieuwe voor gebouwd wordt? Vond vanaf VT de sneeuw naast de pistes in LM er btw bijzonder slecht uit zien?

Er is ook een enorm verschil tussen de pistes in de Vallee de Belleville en de entourage eromheen. Zie maar de verslagen van de afgelopen weken. Toen ik inmiddels 4 weken geleden vanuit Les Menuires naar beneden reed schrok ik van de omliggende bergtaluds, terwijl de pistes toen de hele week erg goed lagen. En dat is in de weken erna door verschillende verslagen alleen maar bevestigd. Op de pistes ligt natuurlijk wel veel kunstsneeuw. Zelfs in Valtho zijn of waren er tot nu toe weinig of geen offpiste mogelijkheden. De sneeuw die er viel kreeg ook nog te maken met harde wind.

Hen48

Na aankomst in Les Menuires is er in de nacht van zaterdag op zondag zo’n 20 cm vers gevallen. In combinatie met de zon die zondag lekker heeft geschenen heeft dit gezorgd voor een prachtige ski dag. Wij zijn via Tougnete en Col de la Loze afgedaald naar La Tania en Le Praz waar we overal heerlijk hebben kunnen genieten van de verse sneeuw en de rustige pistes waar we vaak vrijwel alleen te vinden waren. Wel werden gedurende de dag de rode pistes steeds zwaarder omdat de vers gevallen sneeuw niet op tijd kon worden geprepareerd voor de opening van die dag en deze inmiddels in hopen was geskied. Op naar de volgende dag!

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/6e0a77fc2913d103d9a32392...

Hoe was de rit omhoog met de auto? Ik ga morgen ochtend vanuit Chambéry dus was ff benieuwd!

Die veranderd van dag tot dag. Vandaag weinig geskied ivm wind en sneeuw dus zijn we gaan wandelen en daarvoor een stukje afgezakt naar st martin. As we speak dumpt het en heb je kettingen of 4x4 nodig om boven te komen, waar er vanochtend nog prima op winterbanden kon worden gereden. Op webcam la croisete van les menuires kun je de staat van de weg goed zien

@sjorsdk. Ik kijk vrijwel dagelijks wel een keer op de webcams van Les Menuires. Op die van Croisette zie je het centrale deel met de liften Menuires en Roc1. Daar kun je toch nooit de weg op zien. De enige webcam waar je een stukje van de weg omhoog op kon zien was die van het gedeelte waar die door Saint Martin gaat. Maar die webcam vind ik nu niet meer. Mijn ervaring is dat de klim altijd in sneltreinvaart wordt schoongemaakt.

Hen48

Plaats een reactie