Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

De kerstvakantie gaat er een leuk 2e deel krijgen als ze tot morgen de kannonen kunnen laten draaien.
Prachtige beelden nu op de webcams met de opkomende zon. 😎

Bla, bla, bla.

ligt het aan mij of is dit een drama start van het seizoen voor winterberg?

ik kan mij herinneren dat de voorgaande jaren beter waren.

@dekkie, ja, maar het is wel vaker zo geweest. In de kerstvakantie is het 7 van de 10 jaar waterskiën. Dit fenomeen heet Weihnachtstauwetter, Kerst dooiweer. Je moet gewon niet met de kerst in Winterberg boeken, of het moet last minute zijn. Daarna wordt het meestal koud. Dat ontbreekt dit jaar in de vooruitzichten.

ligt het aan mij of is dit een drama start van het seizoen voor winterberg?

ik kan mij herinneren dat de voorgaande jaren beter waren.

dekkie op 28 dec 2019 10:13

Meestal kan je in Winterberg rond medio december prima skiën, maar dit jaar bleef de vorst lang uit. Alleen zaterdag de 14e december gaf een prachtig winterplaatje met 20 tot 30 cm sneeuw. Afgelopen week was het tot en met woensdag heel slecht weer, waarbij gezegd moet woren dat de 2 geopende pistes het wonderwel hielden, zij het dat met name de piste bij Möppi in de loop van de dag veranderde in een buckelpiste, tot groot plezier van mijn dochters, maar voor een beginner wat minder fijn.

De dooi rond kerst is bijna traditioneel. Normaal is het de vraag of het aanwezige pak kunstsneeuw die dooi doorstaat, maar nu lag er slechts een klein beetje kunstsneeuw die in 2 nachtjes grenstemperatuur gemaakt was.

Ik ben benieuwd wat er vanaf morgenmiddag gebeurt. Bovenin schiet de luchttemperatuur naar ver boven nul, maar de luchtvochtigheid naar slechts 15-20%, hetgeen resulteert in dauwpunttemperaturen rond of (ver) beneden -10 graden. Onderin blijft de koude hangen en blijft in de nachten -7 graden mogelijk, maar dan bij een heel hoge vochtigheid en daarmee dauwpunt van ook rond -7. Dit betekent in ieder geval dat het sneeuwdek niet of nauwelijks aangetast zal worden, de zon is immer ook heel zwak.

Vanaf morgen verwacht ik dat er meerdere pistes open kunnen, bij heel gunstige omstandigheden bijna alle, maar dat lijkt iets teveel gevraagd,.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou graan volgend weekeind mijn nieuwe ski’s een dagje testen in winterberg. @harry(winterberg)kun je voor die tijd weer een update kunnen doen?

*bericht bewerkt door rvkasper op 28 dec 2019 12:36

Naast winterberg (nog geen bevestiging welke liften buitenom poppenberg en rauher busch) zijn morgen ook de volgende gebieden met 1 of meerdere liften open:

Willingen:
Forderband en zessellift Ritzhagen.
Oefenweide

Neuastenberg:
Sleeplift obere Postwiese
Forderband Tenne

Sahnehang:
3 liften

Ruhrquelle:
Forderband en stoeltjeslift

Altastenberg:
Oefenweide

Bodefeld hunau:
Forderband

Born to Ride

Inmiddels inversie met dooi op de bergen en matige vorst in de dalen

Er is aardig wat sneeuw geprpduceerd en ik ben heel benieuwd wat er vandaag in de loop van de dag open gaat in Winterberg

Laat je niet afschrikken door +10°C op de bergen de komende dagen. Door de kurkdroge lucht zal de sneeuw niet alleen gewoon opvallend hard blijven, maar ook blijven liggen.

Bij +3 en 15% luchtvochtigheid heb je een dauwpunt van tegen de - 20 graden en dan blijft je sneeuw gewoon lekker liggen

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 29 dec 2019 07:36

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 dec 2019 07:38

Born to Ride

Vandaag opent ook de panorama abfahrt op de kappe en de Forderband bij schneewittchen.

Born to Ride

Voor de liefhebbers : al vanaf 26 december, maar ook vanavond en morgenavond extra Flutlichtskiën in Winterberg!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ook bij de Quick jet is 1 piste open.

Born to Ride

Een deel van de kanonnen loeit weer, lage dauwpunttemperatuur
… ik acht de kans groot dat er morgen meer liften openen.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 29 dec 2019 18:07

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Een deel van de kanonnen loeit weer, lage dauwpunttemperatuur
… ik acht de kans groot dat er morgen meer liften openen.

Harry(Winterberg) op 29 dec 2019 18:07

Ze zijn in ieder geval kleine bure en bbx aan het prepareren dus ik verwacht dat in ieder geval die liften ook openen. Ook bure herloh lijkt me een logische lift die ze zo snel mogelijk willen openen. Ze hadden daar ook veel extra losse kanonnen neergezet dus ik verwacht eerlijk gezegd ook dat die morgen kan openen.

Born to Ride

Ook de bremberg en schneewittchen worden geprepareerd. Morgen lijkt dus een groot gedeelte van het gebied open te zijn.
Rauher busch
Poppenberg
Quick jet
Kleine bure
Bure bremberg express
Bremberg
Schneewittchen
Panoramabahn

En dan mogelijk nog bure herloh waar ze ook nu weer aan het besneeuwen zijn. Dan is het toch een zeer acceptabel deel van het gebied wat ze in enkele dagen hebben kunnen openen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 dec 2019 21:50

Born to Ride

Ook de bremberg en schneewittchen worden geprepareerd. Morgen lijkt dus een groot gedeelte van het gebied open te zijn.
Rauher busch
Poppenberg
Quick jet
Kleine bure
Bure bremberg express
Bremberg
Schneewittchen
Panoramabahn

En dan mogelijk nog bure herloh waar ze ook nu weer aan het besneeuwen zijn. Dan is het toch een zeer acceptabel deel van het gebied wat ze in enkele dagen hebben kunnen openen.

Matthias123 op 29 dec 2019 21:49

Erg knap in enkele dagen. Hoeveel sneeuw hebben ze minimaal nodig op de pistes in Winterberg? Volgens mij zijn ze redelijk egaal (geen rotsen etc.) . Dus dat scheelt, maar ik ben benieuwd hoeveel centimeter er moet liggen voordat een piste daar open kan…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

@lve dat is een beetje afhankelijk van welke piste het is. Een vlakke piste zoals de bremberg heeft aan een 20cm compacte kunstsneeuw wel genoeg. De steile pistes bij de st George schanze hebben toch wel minimaal een 40cm nodig.

Born to Ride

Astenstrasse gaat ook open, piste 1 en rodelpiste. Fijn voor beginnende skiërs…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Allereerst even een bedankje naar jullie fijne deskundige updates, erg fijn!

Korte vraag: wij gaan 10-12 januari skiën in Winterberg, qua sneeuw: ik zie dat er vandaag een warme dag aankomt en het met de temperaturen daarna wel oke is? Alleen nog kans op regenbuien volgende week die het gaan verpesten?
Klopt dit of wat verwachten jullie over de kans op veel pistes open/dat de huidige sneeuw blijft liggen in het weekend van 10-12 januari?

@Julien91 de warmte is op dit moment helemaal niet erg vanwege de extreem lage luchtvochtigheid. De sneeuw zal amper smelten. Het zit nog een beetje op de grens van de betrouwbare termijn maar vanaf het weekend lijkt het een paar dagen flink koud te worden. Wanneer die voorspellingen uitkomen zal het volledige gebied geopend zijn met gewoon goede pistes.

Born to Ride

Het lijkt er in ieder geval op dat er dit weekend nog een laagje natuursneeuw gaat vallen. Daarna is de vraag of het koude hogerdukweer blijft of dat het weer zacht en regenachtig wordt. Bij natuursneeuw en daarna kou zal het helemaal perfect worden, maar in het andere geval zullen er zeker veel pistes open blijven.

Op sneeuwwitje en lift 2 na alle pistes van de as Herrloh-Poppenberg-Bremberg open
Daarnaast ook nog de Panoramalift op de Kappe en lift 1.
Oefenweide Herrloh alleen links open om af te dalen

Bijzondere prestatie, wellicht morgen nog meer liften open

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 30 dec 2019 12:58

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag druilerig, niet goed voor de pistes.
Zaterdag kan eerst wel eens tegenvallen door even pittige dooi op vrijdag.
Maar vanaf zaterdag wordt het snel beter met sneeuwval en vanaf zondag ook enkele heel koude nachten met massieve besneeuwing. Kortom, vanaf dinsdag de 7e winterwonderland

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Fantastisch hoe jij altijd optimistisch en zeker bent over de (aankomende) condities in Winterberg. Dat positivisme zouden meer mensen moeten hebben in het leven!

Waarschijnlijk gaat er vannacht ook nog sneeuw geproduceerd kunnen worden. Dus zo slecht ziet het er ook niet uit voor komende dagen.

Born to Ride

Gisteren met vrouw en kinderen geweest. Prachtige dag. Jammer dat Sneeuwwitje niet open was, maar toch lekker kunnen skiën.

null

*bericht bewerkt door Robert7 op 31 dec 2019 18:05

Kanonnen staan weer aan, kortom wordt alleen maar beter

*bericht bewerkt door moderator op 01 jan 2020 18:55

Vanmorgen is het plots weer hard gaan afkoelen en draaien er weer veel kanonnen. De situatie wordt iedere dag weer een beetje beter. Op dit moment zijn ze ook bezig om de Kappe in Winterberg te openen. De laatste hand aan de preparatie word gelegd en de stoeltjes worden op de kabel gedraait. In Neuastenberg hopen ze voor het weekend ook de stoeltjeslift te kunnen openen. Door de inversie kunnen ze nu het onderste gedeelte ook goed besneeuwen.

In Altastenberg lijken ze voornamelijk bezig te zijn met winterslaap in plaats van dat ze alles op alles zetten om te besneeuwen en te openen. Alleen tijdens langere koude periodes nemen ze de moeite om te besneeuwen, met als gevolg dat alleen maar het kinderland open is op dit moment, wat dat betreft een heel groot verschil met bijvoorbeeld Neuastenberg waar ze de kanonnen ieder mogelijk moment aantzetten, als is het soms maar voor een uurtje.

Naar verwachting opent dit weekend ook het gebiedje Hesselbacher Gletcher bij Bad Laasphe. Door de aanhoudende inversie kunnen ze daar erg veel sneeuw produceren, wat normaal een stuk lastiger is door de lage ligging van dit gebiedje (tussen de 400 en 500m)

Born to Ride

Ziet er naar uit dat ik mijn dagje winterberg kan gaan plannen als ik thuis kom. 👍😎

Bla, bla, bla.

Ik was vandaag in Winterberg.

Toch wel knap hoe ze met deze sterk wisselende omstandigheden het voor elkaar krijgen om 75% van het gebied te kunnen openen.

Echter pistes zijn sterk wisselend van kwaliteit, en toch op veel stukken ook maar net voldoende met sneeuw bedekt. De verbindingsstukken tussen pistes zijn kaal/niet besneeuwd.dus best veel klunen/klauteren

Het was redelijk druk vandaag, maar niet zo dat je heel lang stond te wachten (ik heb gekkere dagen meegemaakt)

Helaas valt de voor dit weekend voorspelde kou en sneeuw een behoorlijk tegen en zullen de omstandigheden beetje het zelfde blijven.

Al met al een leuk dagje gehad met het gezin, maar morgen gaan we iets anders doen.

Als ik vanmorgen de webcam beelden bekeek ziet het er niet veel belovend uit voor het weekeind ben ik bang. Draaien de kanonnen nog voor zondag?

Plaats een reactie