Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

@rvkasper zoals het er nu naar uit ziet kunnen misschien morgenochtend vroeg de kanonnen al even aan, van zaterdag op zondag gaan ze zeker aan kunnen. Ook komt er vannacht nog wat natuursneeuw bij.

Born to Ride

@rvkasper zoals het er nu naar uit ziet kunnen misschien morgenochtend vroeg de kanonnen al even aan, van zaterdag op zondag gaan ze zeker aan kunnen. Ook komt er vannacht nog wat natuursneeuw bij.

Matthias123 op 3 jan 2020 09:48

Even goed in de gaten houden dus. Zet de spullen klaar en kan dan zondag nog beslissen of ik ga

Pistes krijgen helaas klappen vandaag. Volgende week dinsdag t/m vrijdag wordt het nog erger… Pffffff alleen de lange termijn heeft enige hoop op wat kouder, maar een lekker sneeuwfront uit het noordwesten zit er voorlopig niet in.
Komend weekend… Hopen dat er een sneeuwbui blijft hangen, maar de echte kou en sneeuwval is helaas uit de kaarten

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Skigebiet neuastenberg maakt net bekend dat morgen de stoeltjeslift en de rodellift met bijbehorende afdalingen openen.

Born to Ride

Hier (willingen) hele dag zeikweer, motregen en regen. Pistes in Winterberg hebben het ook zwaar.

Ook geen kou te verwachten op de middellange termijn helaas.

Eind januari weer deze kant op, maar voor nu weinig soeps.

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar hoe is de situatie op dit moment en met oog op volgende week?

@nickanema op het moment is het gewoon drama. Alleen op de pistes die met de snowmakers bijbesneeuwd kunnen worden ligt nog een acceptabel sneeuwdek. (rauher busch, Bure Herloh, Poppenberg en kleine bure) De overige pistes zijn dun tot heel dun en krijgen de komende dagen verdere klappen. De nieuwe hoop ligt bij het weekend waar mogelijk weer enige tijd besneeuwd kan worden. De nachten van vrijdag op zaterdag en zondag op maandag lijken koud genoeg te gaan worden, maar het is nog redelijk ver weg om betrouwbaar te zijn.

Born to Ride

@Matthias123, bedankt voor de update! Ik blijf het forum volgen en duim voor wat lagere temperaturen.

Wij zouden deze week twee dagen gaan, we hebben er maar 4dagen Fiss van gemaakt

Vanochtend even ronde gedaan…
Pistes 6, 9, 10a, 12, 14, 25 goed
Overige pistes redelijk
Piste 5 (Möppi) erg diepe losse sneeuw
Piste 10 skiet grappig genoeg heel wat beter dan dat ie er uit ziet
Toch nog een leuke ronde kunnen skiën

Morgen en overmorgen flinke dooi, maar ik denk dat dit vrijdagnacht weer gerepareerd kan worden

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/ef9322074785d01ad0a8f11d...

Zo zag het er vorig jaar rond 20 januari eruit in Willingen. Gaan we dit jaar niet redden. De meiden hadden toen een studiedag, was een geweldige dag.

Vanochtend even ronde gedaan…
Pistes 6, 9, 10a, 12, 14, 25 goed
Overige pistes redelijk
Piste 5 (Möppi) erg diepe losse sneeuw
Piste 10 skiet grappig genoeg heel wat beter dan dat ie er uit ziet
Toch nog een leuke ronde kunnen skiën

Morgen en overmorgen flinke dooi, maar ik denk dat dit vrijdagnacht weer gerepareerd kan worden

Harry(Winterberg) op 7 jan 2020 12:29

Super bedankt dat je deze update schrijft. We gaan volgende week dinsdag, woensdag en donderdag met een aantal leerlingen van een VeVa opleiding naar winterberg. Hopen op een beetje sneeuw in ieder geval.

Het is gewoon te warm. Niet alle liften draaien en de sneeuwkwaliteit is slecht.

In absoluut grensbereik draaien zowel in winterberg als op de postwiese de sneeuwkanonnen op de hoogste delen van het gebied.

null

Born to Ride

Vooruitzichten voor kunstsneeuw worden beter. Had de 22ste gepland voor dagje winterberg, zou het lukken om tegen die tijd wat substantieels open te hebben?

@Gerardo wanneer het voorspelde weer uitkomt zal de volledige hoofdas open wezen.

Born to Ride

Laten we het hopen✌
Deze week zou het toch kouder worden.
Finger crossed

Voorspellingen zijn deze week nog warm, na vlg weekend kouder

null

Hopelijk kan er nog wat bij gespoten worden ☺️! Ga dinsdag, woensdag en donderdag met een groep MBO leerlingen naar Winterberg. Hopelijk om te skiën, anders gaan we mountainbiken 😅!

Pfoe, lang geleden dat t zo dramatisch slecht is half januari. Wij gaan het laatste weekeind januari. Meestal een veilige periode. Gelukkig dalen de temperaturen op de weerkaarten dus ik hoop en verwacht in ieder geval kunstsneeuw, maar met een beetje geluk valt er eindelijk ook eens wat natuursneeuw. Lijkt me voor de ondernemers in het Sauerland ook niet fijn nu.

Als ik de webcams zo zie dan gaat er weinig geskied worden de komende dagen :(! Welke pistes waren vandaag open en verwachten jullie dat morgen open zijn?

Nog een paar dagen en ze kunnen de boel dichtgooien.

Nog een paar dagen en ze kunnen de boel dichtgooien.

dekkie op 14 jan 2020 08:43

De 4 pistes die nu nog open zijn die kunnen ze wel open houden met de snowfactories. Vanaf zaterdagavond kunnen de sneeuwkanonnen aan en het lijkt volgende week heel de week koud genoeg te zijn om voor de rest van het seizoen genoeg sneeuw te produceren.

Born to Ride

We zijn er dit weekend geweest, en los van het uitermate beperkte aanbod, is het ook gewoon niet geweldig skiën op sneeuw van de snowmakers. Je merkt dat het erg zwaar is.

Slim geinvesteerd toch. Zonder die snowmakers was er echt niks open geweest. En dat voor midden januari…

We zijn er dit weekend geweest, en los van het uitermate beperkte aanbod, is het ook gewoon niet geweldig skiën op sneeuw van de snowmakers. Je merkt dat het erg zwaar is.

Robert7 op 14 jan 2020 10:27

Heel vreemd spul inderdaad.
Beter dan niks zullen ze denken. 😉

Bla, bla, bla.

Ik hoop dat we de nieuwe lift dit seizoen nog in bedrijf gaan zien…

We zijn er dit weekend geweest, en los van het uitermate beperkte aanbod, is het ook gewoon niet geweldig skiën op sneeuw van de snowmakers. Je merkt dat het erg zwaar is.

Robert7 op 14 jan 2020 10:27

Probleem met de Snowfactory is waarschijnlijk vooral de hoge temperatuur. De sneeuw, of liever platte schijfjes scherfijs, hecht slecht, waardoor je met name op steilere stukken veel diepe, losse en dus zware sneeuw krijgt. Je ziet dit ook in sneeuwhallen, waar vaak dezelfde techniek toegepast wordt.

Op vlakke pistes is het gelukkig een stuk beter.
Ik herinner mij van de testperiode destijds op de Ruhrquelle dat de sneeuwlaag veel beter hield.

Met de hoge druk boven de Alpen en 3 rond elkaar draaiende lagedrukgebieden op de oceaan kan dit warme weer zeer lang aanhouden.

Ik sprak een Oostenrijkse bergführer tijden mijn bijscholing afgelopen weekend en die herinnerde zich het jaar 1974, toen er tot eind januari überhaupt geen sneeuw van betekenis was gevallen bij een vergelijkbare blokkade.

Hij geeft de blokkade nog een dag of 10. Zou fijn zijn als er dan weer eens een ouderwetse noordwester opsteekt met een meter sneeuw aan boord!

Het kan nog goedkomen, een doorbraak van het patroon is lastig tot niet op langere termijn te voorspellen, maar wel te verwachten.

Algemeen : als je in de buurt bent is het zeker de moeite waard om de latten onder te trekken, voor speciaal een dag vrij nemen zou ik het afraden.

Als je komt, zorg dan dat je om 9 uur de eerste lift mee pikt, dan is het nog even prima te doen.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 15 jan 2020 08:56

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wij hebben vanaf volgende week dinsdag een aantal dagen Sauerland in de planning staan. Het lijkt in grote lijnen op het laatste moment nog net goed te gaan komen met een paar dagen goede nachtvorst en een wat lagere luchtvochtigheid. Zodra de sneeuwkanonnen aan kunnen zal alles snel beter worden. Met een beetje geluk is dat vanaf zaterdagavond. De planning was ook om een aantal kleinere gebiedjes te bezoeken, maar dat zal er door gebrek aan natuursneeuw niet in zitten.

Born to Ride

Nou ja, zaterdag wellicht dan toch wat sneeuw?! Voor wat het waard is :
http://wetterstationen.meteomedia.de/station=104270&wahl=vor…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie