SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

@Svenski97

Je kunt al behoorlijk skien!

Wat me wel opvalt:

  • tijdens de bocht teveel gewicht op de bergski, waardoor je balans zoekt met je armen/bovenlichaam
  • daardoor onvoldoende druk/grip met je dalski
  • dit zie je terug aan de hoeveelheid sneeuw die omhoog komt

Dus meer gewicht op de dalski (meer onder je lichaam), daardoor krijg je de skies meer op de kanten en controleer je makkelijker de snelheid, Maak de bocht af, ski iets meer de berg op - meer ronde bochten.

In eerdere post zijn volop instructiefilmpjes geplaatst hoe de balans te verberen, meer druk op de dalski te krijgen, etc.

Succes.

“Helaas” nog geen nieuw piste filmpje gemaakt. Ondanks dat dit er (voor sommige) vrij soepel uitziet sta ik hier wel wat onzeker op mijn skies. Nu zijn de condities uitdagend; ongeprepareerde piste met zo een 30 a 40 cm verse sneeuw. Hoe kan ik soepeler door deze condities manoeuvreren?
https://youtube.com/shorts/vUJwQfe5Du8?feature=share…

Met skiën kom je echt tot rust.

“Helaas” nog geen nieuw piste filmpje gemaakt. Ondanks dat dit er (voor sommige) vrij soepel uitziet sta ik hier wel wat onzeker op mijn skies. Nu zijn de condities uitdagend; ongeprepareerde piste met zo een 30 a 40 cm verse sneeuw. Hoe kan ik soepeler door deze condities manoeuvreren?
https://youtube.com/shorts/vUJwQfe5Du8?feature=share…

Leandro op 30 mrt 2023 11:29

Nu lees ik waarom je na deze afdaling meteen een nieuwe onderbroek moest kopen🥶☃️

Als je het zelf wil doen dan proberen om met meer overtuiging te skiën zodat jij de baas bent en niet het witte goud! Vaak ben je te bang😁💪
Maar ik raad aan om 2 uur privé les te boeken als deze omstandigheden er zijn, dan zul je de meeste vooruitgang boeken😃

LA NORMA😍☃️

@Leandro
Beetje off piste techniek.
Wellicht meer snelheid, centrale balans , armen meer opzij voor stabiliteit.
Buigen-strekken-draaien, de draai tijdens de strek fase. Je zakt weer in de sneeuw, daardoor ontstaat een platform/ opwaartse druk om weer te strekken en draaien( boven de sneeuw).

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 mrt 2023 13:03

“Helaas” nog geen nieuw piste filmpje gemaakt. Ondanks dat dit er (voor sommige) vrij soepel uitziet sta ik hier wel wat onzeker op mijn skies. Nu zijn de condities uitdagend; ongeprepareerde piste met zo een 30 a 40 cm verse sneeuw. Hoe kan ik soepeler door deze condities manoeuvreren?
https://youtube.com/shorts/vUJwQfe5Du8?feature=share…

Leandro op 30 mrt 2023 11:29

Nu lees ik waarom je na deze afdaling meteen een nieuwe onderbroek moest kopen🥶☃️

Als je het zelf wil doen dan proberen om met meer overtuiging te skiën zodat jij de baas bent en niet het witte goud! Vaak ben je te bang😁💪
Maar ik raad aan om 2 uur privé les te boeken als deze omstandigheden er zijn, dan zul je de meeste vooruitgang boeken😃

Piefke op 30 mrt 2023 12:40

Haha, denk dat een lesje boeken wel een leuk idee is. Vieze onderbroek viel mee, wel een nat ruggetje :P

Met skiën kom je echt tot rust.

Ook nog wel een fijn kort filmpje.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 15 apr 2023 22:07

Mooi filmpje! Je kunt idd. ook vlakstellen voordat je door de vallijn skiet. Sterker nog, je kunt al een bocht draaien op je (nog) bergski. Dat ‘flatten the ski’s’, met bochtjes doe ik vaak in z’n achteruit tijdens het wachten, zo zie je iedereen ook goed aankomen. Als je dan ‘in the backseat’ zit, hang je dan naar voren of naar achteren? 🤣

Dit ben ik dan in Les Trois Vallées op de piste Vallons die blauw, soms rood is: https://openskimap.org/?obj=8c9242abccd7538fe5b215e4c70863fc…

Heb er ook even de gpx-track aan toegevoegd: https://youtube.com/shorts/BuRZLi50khY?feature=share…

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

@japiee ik krijg hier het gevoel dat de bocht start vanuit het bovenlichaam, waarna de rest volgt. Bedoeling is te starten met voeten/enkels, dan knieën en als laatste de heupen. Bovenlichaam kan dan vrijwel dalwaarts blijven. Je kunt dit proberen door de ski stokken dwars voor je te houden met beide handen. Eerst boven je hoofd, daarna schouderhoogte, evt nog een stap lager. Hiermee blokkeer je het bovenlichaam waardoor je gedwongen wordt meer vanuit de benen te werken.

Voorbeeld&uitleg:

Hiernaast (maar geldt voor heel veel mensen): geef de ski’s tijd om te draaien en een bocht te maken, niet gaan roteren (achterkant wegdrukken). Dan krijg je vanzelf meer s dan z vormige bochten.

Edwin van Riel

Zo, begin van het seizoen deze maar eens een schop gegeven. Afgelopen zondag wat focus op de arm&stokinzet. Rechts is ok, links zo nu en dan (flink) te laat Nog genoeg werk aan de winkel hahaha.

Edwin van Riel

Heb jij jij les gehad w.b. stokinzet?

Was van de week op borstelbaan maar daar werden stokken afgedaan als niet belangrijk. Ja leuk als je ritmisch wil gaan skieen.
Inzet door vanuit enkels ski’s kantelen was ook niet de bedoeling maar moest hak indraaien.
Tot zo ver mijn zoektocht naar leren skieen met stokinzet.
(Moest t ff kwijt)

Maar ik snap nu wel waarom skieers in Z bochten blijven hangen en ronde S bochten niet voor elkaar krijgen.

T gaat niet zozeer om de stokinzet ( echt inzet maak je niet of nauwelijks in langere bochten) maar wel om de armbeweging icm hand/pols. De impuls die je geeft, helpt mee bij het vrijgeven van de kant aan het einde van de bocht.

In korte bochten helpt t inderdaad ook wel qua ritme.

Rest stuur ik je wel even in een pb.

*bericht bewerkt door evr66 op 17 okt 2023 12:26

Edwin van Riel

Gaaf om te zien hoeveel beter je bent geworden Edwin! :)

*bericht bewerkt door Skitechniek op 17 okt 2023 12:32

Ook maar eens een filmpje geupload…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Gaaf om te zien hoeveel beter je bent geworden Edwin! :)

Skitechniek op 17 okt 2023 12:32

Dank je Ikbakerniksvan, euh skitechniek 😉

Edwin van Riel

Ook maar eens een filmpje geupload…

havana op 17 okt 2023 12:42

Ziet er heel gaaf uit! Respect!!

@Havana

Ik mis je sigaartje in 't filmpje😉
Waarom zijn je ski’s aan de hielen zooooo los🙄

PS prachtig uitgevoerd trouwens🤩

Born to run. B.S.

Dat gaat op m’n wensen lijstje voor als ik later groot ben 🤩

Ik zal ook eindelijk eens wat delen - ik heb een angstgeschiedenis qua skieen maar ben blij met hoe het nu gaat! @LoveToBoard kan dit wel beamen ;)

Ik ben nu begonnen met naar het carven toegaan, in Frankrijk heb ik in december weer les.

In de video net nieuwe schoenen (verbetering!) en mijn smallere ski’s.

Ik ben dol op positief opbouwende tips!

Links over het funpark is onze dochter 😂 die skiet zoveel beter

*bericht bewerkt door LoveToSki op 17 okt 2023 19:23

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@lovetoski: gaat zeker al stukken beter! Eerste aandachtspuntjes: gewicht maximaal op buiten/dalski houden. Bocht initiëren van enkels, dan knieën, dan heupen. Geef de ski’s de tijd om een bocht te maken, niet de hakken naar buiten drukken. Probeer eens de bochten te maken door alleen je enkels te gebruiken gedurende een paar runs, dan hetzelfde met (voor zover mogelijk) alleen knieën m, idem het de heupen. Dan combineren. En vooral de tijd nemen. Je wilt nu zo snel die bocht door dat je dit eigenlijk alleen lukt door de achterkant weg te zetten.

*bericht bewerkt door evr66 op 17 okt 2023 21:30

Edwin van Riel

@evr66 dankjewel! Wat jij aangeeft ben ik afgelopen weekend inderdaad al wat mee bezig geweest, meer vanuit de enkels en daarna de knieen. Ging al een stukje beter, heb er geen beeldmateriaal van. Ik moet inderdaad leren de tijd te nemen - ik heb soms nog wat angst om te snel te gaan (onnodig want ik kan prima de snelheid controleren). Ik ga volgend weekend er weer mee oefenen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Snelheid terugbrengen nadat je ruim door de val lijn heen bent, desnoods door vanaf einde bocht even iets te Rutschen of door te draaien tot je weer ietsje tegen de berg op skiet, niet door de bocht af te kappen 😉

Edwin van Riel

Ziet er goed uit allemaal! Lekker bezig! Ik heb zelf dit jaar ook een seizoens pas op de rollerbaan genomen om lekker aan de techniek te werken! Kan nu al niet wachten om weer in de sneeuw te staan🤭

@LoveToSki
Je staat vrij statisch op de skies, rechtop, handen naast het lichaam, na de bocht ook geen opbouw van fahrverhalten, daar is m.i. veel winst te behalen, zeker als carven het doel is.

Basishouding:


Bocht inzet met voor-inwaartse beweging:

Rondje Telemarken

Gaat lekker vooruit @sjaak27 !

Edwin van Riel

We rommelen door @evr66

We rommelen door @evr66

Sjaak27 op 11 dec 2023 15:25

hehe wie niet. ziet er super uit man!

Edwin van Riel

Niet mijn beste afdaling. Ik draag de rode skibroek en moest dat ander mannetje ontwijken en me verder een weg banen door de verse, oneffen poeder.

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

Lastige omstandigheden. Er zijn mensen die er veel meer over kunnen zeggen, maar valt mij op dat je zeker als het wat moeilijker wordt wat naar achteren gaat hangen.

Plaats een reactie