SYTYCS (So You Think You Can Ski) pt. 2

@franky82
Late reactie, ik heb een tijdje niet gekeken op het forum. Ik kan overigens de video niet zien, maar ik weet hoe je skiet ja!

De enkel van je binnenbeen is haast niet gebogen en je binnenste voet staat te ver voor je buitenste voet. Verder ski je heel statisch, je laat de ski lopen over de radius en skiet eigenlijk bijna geen bochten. Continu blijven bewegen is het devies! 😋

Het moet geen work-out worden toch?
Ik ga binnenkort maar weer eens een poging wagen.

[quote]@franky82
Late reactie, ik heb een tijdje niet gekeken op het forum. Ik kan overigens de video niet zien, maar ik weet hoe je skiet ja!

De enkel van je binnenbeen is haast niet gebogen en je binnenste voet staat te ver voor je buitenste voet. Verder ski je heel statisch, je laat de ski lopen over de radius en skiet eigenlijk bijna geen bochten. Continu blijven bewegen is het devies! 😋[post]Skitechniek op 7 jan 2020 16:41[/post][/quo
te]
Daarom ook snowboarden lekker lui😉

@Jarron
Het filmpje is niet altijd even duidelijk, maar toch.

  1. Laat je langlaufstokken thuis en neem alpine stokken in de juiste maat.
  2. Je staat wat recht en vermoedelijk ook wat naar achteren. Er zit wel een licht hoog-laag beweginkje in, maar het is vooral statisch.
    Je skiet vooral op de radius, de ski leidt jou in plaats van andersom. Je pendelt met je lichaam van bocht naar bocht.
  3. De korte bochten zijn a-ritmisch. Probeer ze vloeiender te maken dmv stokinzet (zie punt 1) en actievere beweging.

@Piefke
Puntjes van aandacht zijn de backseat (meer centraal staan) en je skiet teveel over je binnenbeen waardoor je te weinig druk op je buitenbeen hebt.

Thanks @Hessel, het valt ook allemaal niet mee voor een tor met voelsprieten🥶
Het haperende in deze discipline is toch dat je denkt ik doe het fff maar dat valt toch tegen😅
Wat jij benoemd zijn makkelijke valkuilen voor mij die maar terug blijven komen, ook nog op de piste. Je voelt het dan wel dat het niet goed is maar in die slalom voelde het vooral als overleven, omdat ze het als een echte wedstrijd aanbieden mag je maar 1x, behalve als je valt of een poort mist dan mag je nog eens, eigenlijk zou ik onderaan gewoon een poort moeten missen om nog eens door de run te mogen gaan😁
Hadden met de leraar ook een paar runs gedaan door een andere gestoken slalom en dan merk je toch dat je steeds relaxter erin gaat, maar ik weet dat ik weer lekker aan de slag kan met alle puntjes en me er meer toe moet gaan leggen om vooruit te blijven bewegen, sowieso is blijven bewegen belangrijk om goed input te kunnen overbrengen☃️

LA NORMA😍☃️

Respect voor ons eigen forum-torretje. Altijd wel genieten van de complimenten hier, kwam er zelf ook niet echt ongeschonden vanaf hahaha.

Edwin van Riel

Klopt @Piefke zo’n slalom drukt je onbewust in de verdediging als je het niet gewend bent. Ook als je normaal gesproken een redelijke basishouding hebt.
De kunst is om de poorten als draaimomenten (liever nog iets boven de poorten) te zien in plaats van obstakels. Dat is iets wat je leert door vaak te doen. Maar blijft een leuk spelletje dat racen.

Slopen dus, die dingen. We doen het af en toe in de ook, maar zelden in 1*. T is toch wel lekker als je er 2 of 3x doorheen kunt.

Edwin van Riel

In de laatste training voor de kerstvakantie hebben we nog een paar filmpjes kunnen schieten. Indoor in Landgraaf, dus slechte belichting en slechte muziek :-P.

Alleen maar slalom (stukje korte palen, stukje lange palen). Ik zie alvast fouten genoeg, waaronder:

  • Verschil tussen mijn sterke en zwakke bocht (bij de laatste kom ik soms op het binnenbeen)
  • Handen zijn nog teveel aan het bewegen en zouden meer vooraan moeten blijven
  • Mag nog een streepje aanvallender geskied worden
  • Bonus in run 2: op de paal in plaats van ernaast :-O.

Misschien komen er binnenkort nog een paar bij in de echte bergen, met echte sneeuw en wat meer variatie in het bochtenwerk.

Run 1

Run 2

Run 3

Wat de fameuze GiGi-schaal betreft: afhankelijk van wat ik doe vind ik mezelf ergens terug in het spectrum 7-8. In mijn persoonlijke mening zou iedereen die zichzelf een 7 wil geven dezelfde slalom met (grotendeels) gesneden bochten op snelheid moeten kunnen skiën.

Nu is het wachten op de andere coryfeeën van dit topic voor hun bijdrage (kuch @Hessel @Shane)

Edit: voor de volledigheid: ski's zijn Elan SLX FIS slalomlatten.

*bericht bewerkt door Morzel op 08 jan 2020 23:47

@Morzel
Het ging jou beter af vandaag zie ik:
https://www.instagram.com/p/B7Erqchl2Fx/?igshid=o7ohyz9ha09w…
😂😂

  • Je lichaam komt niet binnen de paal
  • Door bovenstaande zijn je armen erg wild
  • Bocht naar links begint vaak vanuit bovenlichaam en eindigt in innenlage en heuprotatie. Probeer dus ook bij de bocht naar links met wat counter te staan.
  • Er staat veel te lang druk op de ski's, bocht eerder beginnen, agressiever kanten in de vallijn en bocht vroeger eindigen/druk vroeger loslaten
  • Door bovenstaande (timing) is niet alles gesneden en zit er soms een rutschfase tussen
  • Je stapt met je bergbeen bij naast de poort, daardoor wordt het lastig om verticaal breed te staan en met wat meer kanthoek te skiën en de drukfases kort te houden
  • Bij de verticale sta je te breed en je benen zijn te gestrekt, daarom beweeg je niet snel genoeg om hem gesneden te halen
  • Verder staat de slalom waardeloos gestoken, veel te veel afstand tussen de palen

*bericht bewerkt door Skitechniek op 09 jan 2020 00:16

@Skitechniek: ik kan me in veel van jouw commentaar wel vinden, maar dat bijstappen zie ik niet? (Negeer even die verticale combinatie in de laatste video… dat was geen skiën maar overleven :-P)

Jouw manier van lichaam binnen de paal lijkt me anders toch ook wel overdreven ;-).

@Morzel
Ik heb geen computer bij de hand, dus hopelijk lukt het met alleen woorden. Het is trouwens net boven de poort. Net boven de poort maak je je skivoering smaller en als je dan de druk loslaat na de poort wordt je skivoering weer breder. Bij de initiatie van de nieuwe bocht zet je de binnste ski weer naast je buitenste ski. Het is niet overdreven, maar wel aanwezig. Dat je steeds breder gaat staan naarmate de bocht vordert komt doordat je bergski belast is vanaf de vallijn doordat je naar binnen valt en de ski’s divergeren dan. Wat je eigenlijk zou willen doen is meer op de dalski staan en die horizontale afstand die je hebt tussen je voeten in je transitie veranderen in verticale afstand tussen je voeten in de bocht. Eigenlijk wil je de benen volledig tegen elkaar aan hebben in de bocht, dus wat dat betreft sta je horizontaal te breed en verticaal te smal. Dit komt dus doordat je niet goed op je buitenste staat en de ski niet zuiver vanuit onder kant. Een belangrijke skill in het wedstrijdskiën is dat je juist vanaf de vallijn als de druk het grootst is op de buitenste ski kan blijven staan. Jij staat eigenlijk alleen bij de initiatie van de bocht als je bijstapt even op je buitenste been.

Makkelijke samenvatting: Jij begint op je buitenste been en verplaatst naarmate de bocht vordert steeds meer gewicht naar je binnenste been. Je wilt eigenlijk naarmate de bocht vordert steeds meer gewicht naar het buitenste been verplaatsen zodat je de druk vroeger kan loslaten.

De beste oefening om goed op je buitenste ski te staan en zuiver vanuit onder te skiën is op ski’s met radius jumbo jet skiën. Ook poeder skiën met radius jumbo jet is echt een super oefening daarvoor. Met kids van 12/13 beginnen ze er vaak mee en die vallen allemaal om na 1 bocht, omdat ze de radius niet gewend zijn. Hilarisch om te zien.

https://youtu.be/5sraYVsEiqo

https://youtu.be/1xIDsKlURqM

Kwam ook nog moguls tegen:
https://youtu.be/LpJ-8tFXls8

Ik vind zelf niveau 6, kan allemaal dynamischer, betere spanning bovenlichaam, bocht naar links regelmatig over binnenbeen, binnenbeen actiever gebruiken.
Moguls was eerste training ooit daarin, afgelopen zomer in ZTM.

@Morzel je ziet wel dat @skitechniek nog meer puntjes op de i wil zien dan jezelf al ziet😉 Het enige wat ik eraan kan toevoegen is probeer met meer dynamiek te skiën zodat alles nog vloeiender zal gaan, je oogt niet aanvallend genoeg maar weet dat als je in die slalom staat dat vele malen moeilijker is dan om het te zeggen🥶

@Sjaak27 precies het kan dynamischer waardoor de kijker nog meer een WoW gevoel krijgt😃 Ik ben van mening dat meer inzakken, en dan wel effectief naar voren natuurlijk en dus niet naar achteren gaan hangen, zal zorgen voor meer dynamiek door meer voorwaartse druk over te brengen waardoor je meer power uit de bewegingen haalt.
Dat je bij filmpje 2 een misser hebt is vooral door niet genoeg effectieve kanthoek, je zet wel in maar niet door waardoor je heel makkelijk in deze missers beland, daarom is het zo belangrijk om goed vanuit je onderlichaam te skiën en niet met je bovenlichaam😁
Als ik het zo zie schelen wij niet veel kwa techniek al ga je een stuk vloeiender door de buckels👍😅

LA NORMA😍☃️

@Piefke
In die korte bocht naar links val ik naar binnen, naar rechts heb ik dat bijna nooit.

Meer inzakken vind ik lastig hier, je kent de baan en die is niet steil, te weinig snelheid ook i.v.m. andere ski-verkeer.

Die buckels, tja toen ik eenmaal “gewoon” ging skiën in plaats van aan de techniek denken, ging het beter. De eerste rondjes moesten we oefeningen doen en dat ging voor geen meter.

Vanavond weer 2,5 uur aan de slag. Nieuw jaar. nieuwe kansen ;)

Toppie hoor @Morzel, altijd leuk om nieuwe filmpjes te zien :). Mij valt vooral het gebrek aan horizontale acceleratie/ verplaatsing langs de heuvel op door te veel druk op de binnenski/ te weinig op de buitenski. Daarom duren je bochten ook vrij lang. Je houding e.d. ziet er overigens heel netjes uit, misschien iets te netjes ;). Ben benieuwd naar filmpjes waarin je vrij skiet en niet geremd wordt door paaltjes die je netjes wil ronden en wat meer op performance/ beetje knallen gericht bent.

Ik zou graag een filmpje voor je opnemen, maar ben daar voorlopig niet toe in staat en ik heb ook niets dat enigszins recent is. Ik ga nog wel even navragen bij een maatje die wellicht nog wat op zijn GoPro heeft staan van afgelopen jaar.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Sjaak27 is ook al zo’n nette skier, bijna met de pink omhoog ;) … Mooi rustig dus, niet overhaast, je benen mooi dicht tegen elkaar. Voor je lange bocht rol je netjes om, maar al vrij snel komt er toch te veel gewicht op je binnenski (beide kanten op) en loopt je binnenste voet wat naar voren, waardoor de bochten heel mellow blijven. Probeer je focus te leggen op ze veel mogelijk zijdelingse verplaatsing.

Je korte bochten zijn eigenlijk niet echt veel meer dan edge-rolls, al komt er bij je bocht naar rechts al een kleine drukfase bij, waarbij je wat meer op je buitenski staat.

Veel plezier vanavond!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane moet wel zeggen dat de spontaniteit in het skiën een beetje minder is als ik weet dat het opgenomen wordt, iets te veel proberen netjes te skiën.

Binnenste voet loopt inderdaad te veel naar voren, nog eens kijken wat ik daar aan kan doen. In ieder geval meer druk op buitenbeen (agressiever).

Waar een hoop mensen zichzelf overschatten vind ik dat @Sjaak27 zichzelf onderschat. Ja natuurlijk kan er technisch nog eea verbeteren maar heerlijk zo’n skier zonder fratsen. Nu zie ik m wel eens skien in zoetermeer dus misschien ben ik bevooroordeeld😉

Allereerst mijn complimenten voor de helden die hun eigen escapades zo bloot stellen aan kritiek. Het is ook wel hartverwarmend dat er echt vaak positieve feedback gegeven wordt. Natuurlijk zijn we het niet allemaal met elkaar eens, dat hoeft ook helemaal niet en het een en ander wordt met name hierdoor erg humoristisch. Wel zie ik dat skitechniek en skistijl nog wel eens met elkaar verward wordt. Als je navraag doet bij zowel Zwitserse, Oostenrijkse, of Franse gediplomeerde instructeurs over stokinzet of spoorbreedte dan krijg je lands-afhankelijk verschillende antwoorden. Dit zegt meer over stijl dan over basis techniek. Soms is het land van onderricht zelfs herkenbaar aan de stijl waarop de recreatie skier naar beneden komt. Daarentegen is de basis techniek helemaal niet verschillend, dit is onafhankelijk tot welke school de instructeur behoort. Wat betreft basis techniek kan er eigenlijk weinig discussie zijn, wel of niet de berg c.q. binnenski belasten lijkt me geen punt van discussie, niet bij lange bochten en ook niet bij korte bochten. Het gaat om basis techniek toch! Laten we het daar dan ook bij houden, de meesten van ons hebben daar de handen vol aan (ik incluis)
Ik vind deze thread echt leuk om te lezen!
Ik hoop dat er nog veel posts volgen.

Grtz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 jan 2020 20:42

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/b8517d13213433ae44dd37b1...

De afstand tussen zijn (zie foto) voeten bezien over de lengte van de ski's, dus de bergvoet die voor de dalvoet staat. Ook wel schrittstellung genoemd. In de skischool wordt dit afgeleerd.

Skitechniek op 11 dec 2019 19:32

Huh? Sinds wanneer wordt schrittstellung afgeleerd. In elk geval niet bij die waar ik onderricht genoten heb (en nog steeds middels een prive les jaarlijks op herhaling ga) en mijn kinderen nu onderricht hebben. Enfin, zal wel weer iets met stijl te maken hebben.

Greetz,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Er wordt nog steeds aangeleerd dat de bergski een beetje voor de dalski moet staan, dat krijg je bij Anwarter tot en met Staatlich, maar echt bij lange na niet zo extreem meer als vroeger waar de dalknie zo een beetje in de bergknieholte werd verstopt. Als je bergbeen iets korter is dan je dalbeen staat deze sowieso al een beetje voor je dalski. Dus zo extreem als je het bij bijv. Hirscher ziet in die foto, dat leren ze je eerder af dan aan.

Een te grote fente (in het mooi Frans) wordt over het algemeen gesproken afgeleerd, tenzij je met zulke belachelijk grote kantenhoeken skiet dat je met de knie van je binnenbeen bijna in je neus kan peuteren 😛.

Als je binnenbeen/bergbeen te ver naar voren staat kom je in problemen op het moment van de kantenwissel.

Vanavond toch weer wat vordering gemaakt. Stond toch weer iets te smal en te vaak naar binnen stappen. Tweede deel van de training ging het beter en werd het zelfs wat dynamisch! Voor mijn eigen gevoel was ik zwaar aan het overdrijven, maar goed.

Schrittstellung zie ik best vaak op YouTube bij goede skiers, maar ik heb wel het idee, dat als ik bewuster mijn dalski op zoek dat het minder is? Of verzin ik dat nu?

@elisabeth101
Niveau 6 , maar ja ik kan best gecontroleerd een buckelpiste skien of een skiroute/off piste, maar ski niet perse een zwarte piste op flink tempo. Dus het is een beetje van alles wat.

null

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 09 jan 2020 23:33

Donderdag 5 maart buckelclinic Rupchen geboekt, op naar niveau 7🤟🤔

Goed bezig @Sjaak27☃️
Bij wie ga je die clinic volgen?

LA NORMA😍☃️

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 10 jan 2020 10:56

Hahaha ja ging zoeken en had hem sneller gevonden dan gedacht, dus vanuit snowworld zelf😃
Alvast veel plezier☃️

LA NORMA😍☃️

Ik denk ook dat je jezelf iets tekort doet @Sjaak27, obv wat ik van de zomer gezien heb bij die buckeltraining :). Volgens mij heb ik mijn filmpje toen niet gekregen van Marcel, anders konden we hier eens helemaal los gaan met pagina’s vol met tips en verbeterpunten :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie