ski advies - Ski niveau 5/6 - piste ski

@drphil Ik heb in mijn rechterknie een serieus kraakbeen probleem en er zit ook nog eens speling op mijn knieschijf waardoor mijn knieschijf naar 'buiten' wordt gedrukt. Hierdoor krijg ik ook weer last van mijn banden.

De techniek zal best beter kunnen maar ik denk dat ik vooral last heb van de fysieke beperkingen.
Ik neem nog altijd 1 dag per jaar privé les om toch elk jaar even de techniek aan te stippen en om verder te kunnen verbeteren.

De Salomon's gaven me niet echt een plezierig gevoel. Kan ook zijn omdat ik deze op een kort indoor baantje heb geprobeerd wat natuurlijk niet te vergelijken is met normale omstandigheden.

*bericht bewerkt door BoardSki op 30 dec 2019 09:58

De Salomons Smax bedoel je dan @Boardski? Of heb je de XDR 80 ook al eens geskiet?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat het in dit geval niet aan de ski ligt. De F19 is al een pisteski die neigt naar allmountain met 75 onder de voet en flinke rocker in de tip. 1 of 2 maten korter gaat echt niet uitmaken.

Als TS lekker van zwarte pistes afgaat dan zou ik al helemaal geen allmountains kopen. Je levert echt enorm in op grip en stabiliteit. M.i. ga je je lichaam alleen maar meer belasten omdat de ski je minder ondersteunt.

Wat betreft je knieen: ik vermoed dat je teveel achterop staat, dat verklaart waarom oneffen sneeuw zo lastig is voor je terwijl je tegelijkertijd je bovenbenen en dus knieen heel erg belast. Neem eens wat les in de Alpen zodat iemand dat eens kan bekijken. Tenzij je je bij andere sporten ook last hebt van je knieem, dan is een bezoek aan de fysio wel een idee.

De fischer RC moet je echt niet doen, die ski is veel te hoog gegrepen - het verschil met een f19 is echt wel groot. Zo’n ski gaat je echt niet verder helpen.

Ik lees nu net over je slechte knieen, daar zou ik toch wel even mee oppassen. Op basis daarvan is een meer vergevingsgezinde ski wel een optie.

De XDR skiet wel anders dan de Smax 10 (die ik zelf heb). Duijvesteijn had m altijd als testski, ik weet niet of dat nog zo is. Anders misschien eens aan een fysiotherapeut of zo vragen wat het beste is voor je knie.

Is iemand bekend met zowel de XDR80 en de Smax 9? Ben benieuwd naar de verschillen.

Het lijkt aannemelijk dat je gelijk hebt wat betreft dat te veel achterop komen @Elisabeth101. Volkomen logisch in lastiger condities ook trouwens hoor @Boardski. Het “probleem” met de F19 is in dat geval de stijve tail van de ski, die laat liever niet los wanneer je een beetje achterop zit en wil omgooien. En, zoals anderen ook al zeiden, dat gaat niet over in kortere lengte. En een nog veel heftigere tail terugkopen al helemaal niet.

De genoemde Salomon’s zijn bij uitstek goed in het vergeven van wat schoonheidsfoutjes in je voor- achterwaartse balans. De XDR heeft daarbij verreweg de makkelijkst los te krijgen tail. Gezien je knieproblemen lijkt me dat de mooiste oplossing, maar het zal best even wennen zijn. Je moet het zeker een dag of 2 proberen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De Smax 9 is dezelfde als de 10 meen ik. De XDR’s zijn veel lichter aan de uiteinden wat erg helpt om onregelmatigheden in de sneeuw te vereffenen. Ook maakt het indraaien vanuit een minder ideale uitgangspositie aanzienlijk makkelijker. De Smax 10 zijn wat dat betreft flink heftiger, waarmee ik niet wil zeggen dat het geen vriendelijke ski’s zijn, maar ze zullen je minder helpen in lastiger condities dan de XDR’s. Het omgekeerde kan dan weer gezegd worden over strak corduroy of hardere pistes. Daar helpen de Smax ski’s je weer wat meer. Het is altijd een compromis @Bertje77.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja, de X9 en de 10. Mooi verhaal. Volgens Salomon zijn ze identiek. Volgens Intersport (waar de X9 specifiek voor is gemaakt) zijn ze niet identiek. Ik moet zeggen, ik ben in een Intersport geweest waar ze naast elkaar stonden. Met die jongen het besproken. Toen boog hij ze allebei. De 9 leek idd makkelijker te buigen. Blijft dus een raadsel.

Verder eens met beide berichten van @shane!

Of bedoel je de S/force 9, @bertje77?

@elisabeth101 @drphil @shane Dank voor jullie reacties. Het maakt het er voor mij niet makkelijker op.
Ik heb geen tijd om 2 dagen te gaan testen helaas, dat zou het mooiste zijn.

Ik heb nog wat research gedaan en de XDR80 zou me kunnen passen. Ik ben alleen bang dat ik dan weer toegeef op snelheid, of beter gezegd controle en stabiliteit op snelheid. Doorgaans hou ik wel van een portie stevig doorskieën… Dan vond ik juist het grote voordeel van mijn F19’t tov de Nomads die ik daarvoor had.

Misschien moet ik toch maar gewoon mijn F19’s houden en me er bij neer leggen dat in sommige omstandigheden ze niet optimaal voor me zijn. In het merendeel van de omstandigheden kan ik er prima mee overweg.

Wellicht dat het ook helpt dat ik nu nog bewuster ben dat ik aan mijn techniek moet denken op het moment dat het even niet van zelf gaat, achterop ‘zitten’ is iets wat niet nieuw voor me is… -:)

Ja, inleveren zul je idd, zoals shane terecht schrijft.
Maar ik zou serieus toch eens medisch advies vragen. Want weken pijn klinkt echt zeer slecht.

Dat is nou net het lastige, er is geen 1 ski die alles geweldig doet. De F19 is een ski die daarin heel ver komt, maar je knieen moeten het wel aankunnen natuurlijk. Er zijn ski’s die minder belastend zijn zoals de xdr, draaien bijna vanzelf maar is gewoon minder een knalski. Dus ja wat is dan het belangrijkst.

Ik zou denk ik eerst die knieen eens goed laten onderzoeken en wellicht speckifieke training gaan doen bij een fysio mocht je dat nog niet gedaan hebben.

@drphil @elisabeth101 Uiteraard heb ik medisch advies ingewonnen. Operatief ingrijpen is niet noodzakelijk en de medici zijn het er zelfs niet over eens of hierdoor mijn klachten wel zouden gaan afnemen.
Huidige stand is dat ik vaste klant ben bij de fysio. De fysio heeft hierin al veel kunnen doen d.m.v. het meegeven van oefeningen wat moet leiden tot ontlasting van het ‘probleemstuk’ en het sterker worden van mijn spieren rondom de knie.
Uiteraard heb ik ook met hem het skiën besproken, hij stelt eigenlijk dat ik dat gewoon kan doen maar wel moet luisteren naar mijn lichaam. Het gebruik maken van een specifieke brace is ook ter sprake gekomen, maar daar is hij geen voorstander van.

Je kunt heel hard skiën op de XDR, maar dat is technisch net weer iets uitdagender. Ze zijn overigens zeker niet te vergelijken met de Nomads. Je kunt toch ook lekker testen als je op vakantie bent? Het is tenslotte gewoon skiën 😉.

Ik heb ook last van kraakbeen problematiek en bij mij hielp het skiën van speelsere allmountains ontzettend met de pijn. Toen ik ging freeriden ging ik zelfs vaak met m’n freeride latten de piste op. Ik vond dat fijn, maar ieder mens is anders. Even geheel terzijde, is veel en technisch goed skiën de allerbeste oefening voor je knieën. Heel goed voor de kracht en stabiliteit in de knie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane @drphil @elisabeth101 Misschien dat ik toch maar voor de XDR80 moet gaan. Welke lengte zouden jullie adviseren? De 182 van mijn F19s zijn voor mijn gevoel toch wel erl lang…

Iemand nog een tip waar ik deze kan bestellen? Mag een overjarig model zijn, dan geef ik in ieder geval niet te veel toe mocht ik er toch niet helemaal tevreden over zijn en deze volgend jaar weer willen verkopen.
De F19's vind ik nu nieuw voor 349… de Salomon's krijg ik nog nergens gevonden voor een nette prijs.

In ieder geval bedankt voor de waardevolle informatie en toevoegingen.

*bericht bewerkt door BoardSki op 30 dec 2019 15:03

@sjaak27 helaas heeft johny deze niet meer in 176 of 183… Bij Soellaart komen ze zonder bindingen…

Das jammer.

@drphil @elisabeth101 @shane Ik ben vandaag nog bij 3 wintersport zaken geweest. Wat ze adviseren verschilt per winkel. De ene komt uit bij een allmountain zoals de xdr80, maar ook de k2 ionic80, een s/max10 of 12 wordt geadviseerd evenals de f19 (die ik reeds heb).

Ik denk dat ik voorlopig gewoon mijn F19 blijf houden. Mocht zich de kans voordoen om te gaan testen met diverse ski’s dan wil ik dat nog doen, maar anders blijf ik maar gewoon houden wat ik heb en doe ik het er maar mee…

Dank voor alle input.

@drphil @elisabeth101 @shane Ik ben vandaag nog bij 3 wintersport zaken geweest. Wat ze adviseren verschilt per winkel. De ene komt uit bij een allmountain zoals de xdr80, maar ook de k2 ionic80, een s/max10 of 12 wordt geadviseerd evenals de f19 (die ik reeds heb).

Ik denk dat ik voorlopig gewoon mijn F19 blijf houden. Mocht zich de kans voordoen om te gaan testen met diverse ski’s dan wil ik dat nog doen, maar anders blijf ik maar gewoon houden wat ik heb en doe ik het er maar mee…

Dank voor alle input.

Verstandig @BoardSki. Veel beter om zelf te testen!

I can stick uphill ice, on my saucer...

TS wordt geadviseerd om betaald ski advies in te winnen. Het lijkt me volkomen terecht dat ik daarop reageer.

DrPhil op 29 dec 2019 12:55

. Dr bill. Kun je ook eens ophouden met mensen “afbranden”
Ik heb het je meer dan een jaar geleden ook ooit netjes gevraagd. Schijnbaar lees je wat traag en zit je lekker verscholen achte je toetsenbord ski filmpjes te kijken van mensen die er wel verstand van hebben en kunnen skieën.

Ikzelf ski regelmatig en heb je nog nooit in sw gezien. Misschien kan je dan een keer laten zien of je echt kan skieen en er verstand van hebt. Dan heb een terechte reden om zo te schrijven en je te gedragen . Ofwel een tip voor 2020 “Kappen met mensen afbranden”

Sorry admin, maar dit moest even van me af.

Fijn 2020 allemaal

En wat heb jij voor nuttigs bij te dragen in dit (of andere) topics, @franky82?

Was 1 van de redenen van het continue gezeik richting Gigi nu niet juist dat hij ook geen topskier is @Franky82? We hoeven ons toch niet meer te voelen dan een ander, omdat je wellicht beter kunt skiën? Er is tenslotte altijd wel iemand beter dan jij…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat ik je bij deze uitnodig om keer te komen skieen in snowworld. Graag lees ik of je mijn aanbod aan durft, mag ook off topic als je dat fijner vind.😉

En bijdragen in een topic is niet noodzakelijk.

Zijn wij elkaar dan eigenlijk wel eens tegen het lijf gelopen in Snowworld @Franky82?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik wist niet dat je daar een uitnodiging voor nodig had.
Ik koop gewoon altijd een kaartje.
Lukt altijd.

Nope @shane. Daarom nodig ik jullie uit om keer mee te komen skieen/ boarden onder het genot van warme apfelstrudel. @drphil. Als je rete goed kan skieen, dan wordt je altijd uitgenodigd bij of denk je dat die pro's allemaal een kaartje kopennom een event te kunnen skieën

Maar nogmaals ik nodig je graag uit

*bericht bewerkt door franky82 op 31 dec 2019 20:48

Plaats een reactie