Met de Tesla Model 3 naar Madonna di Campiglio en Obereggen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiarea Campiglio Dolomiti di Brenta, Val di Fiemme en Madonna di Campiglio

Voor mij is er momenteel geen fijnere/leukere auto.

Voor het dagdagelijkse verkeer wil ik dat gerust aannemen: 's avonds de stekker erin waardoor je voor de komende dag normaalgezien voldoende juice hebt. Dat samen met de autopilot en de power van zo’n EV lijkt me inderdaad heel fijn.

Maar als ik dat verslag van TS lees dan denk ik vooral: “wat een gedoe”…
Laat ons eerlijk zijn, los van wat al de fanboys iedereen (en misschien vooral zichzelf) trachten wijs te maken: zo’n EV is de dag van vandaag verre van de ideale keuze om mee op wintersport te gaan. Volgeladen met 4 personen en met een skibox op het dak sta je met een beetje vlot rijden minstens om de 2 uur een half uur stil. Op die manier ben je toch op een trip van 1000km wel een paar uur langer onderweg.
Als ik dat vergelijk met mijn 2 liter diesel die zelfs met zware voet (waar het kan/mag houden we 160 à 180 aan) pas na ruim 1000 kilometer weer dorst heeft, tja…
En kom nu niet af met “maar je moet sowieso regelmatig stoppen”: wij zijn met 2 chauffeurs en wisselen af, stoppen duurt hoogstens 10 minuutjes om even naar het toilet te gaan en eten doen we gewoon in de auto tijdens het rijden.

Dus kort samengevat: mijn volgende auto zal naar alle waarschijnlijkheid een EV worden (vooral omwille van fiscale redenen, maar ook een beetje voor de pk’s), maar zolang de laadsnelheid niet drastisch verbetert (denk op max 5 minuten genoeg kunnen laden om 200 à 300 km met zware voet te kunnen rijden) zal je mij er niet op wintersport mee zien gaan. Dan neem ik wel het vliegtuig of zo…

Off-topic: hopelijk komen de andere automerken snel met een degelijk EV aanbod, want de afwerking van zo’n Tesla komt vooralsnog niet in de buurt van de premium merken (Audi, BMW, Mercedes, …) en vooral het interieur, zeker van de Model3, is ronduit lelijk (als je daar de Polestar 2, Audi E-tron of Mercedes EQC naast zet, da’s toch een ander niveau)

@sterko, je was niet de enige ;)

Edwin van Riel

@skiwi:

Ik merk vooral vooroordelen. Om de twee uur een half uur moeten laden is niet correct. Het is nu al significant minder (met V3 wordt het nog minder).

Eten in de auto vind ik zelf echt armoede. Alsof je haast hebt. Ik ben op vakantie… Plus, met kleine kinderen stop je meer en langer dan nodig voor laden. Heel persoonlijk dus.

Test van EV’s die ik recent las gaf aan dat het afwerkingsniveau van de Tesla MX op niveau Mercedes ECQ lag. Toch blijf je maar horen van mensen dat het afwerkingsniveau dramatisch is. Ik herken het niet. Terwijl ik al 6 jaar in Tesla’s rondtuf. En dan komt al snel de tegenwerping dat ik dan een fanboy ben, maar zou die autojournalist dat dan ook zijn?

Het interieur van de M3 is ook een gevalletje persoonlijke smaak. Ik vind het opgeruimde wel wat hebben.

Ja, ik snap dat de etron van binnen wat beter oogt. Maar goed, ruimte van een M3 en straks een MY. En aangekleed gewoon 60-70% meerprijs tov die MY. Maar wil minder range, mindere prestaties. Zo mooi is de etron nou ook weer niet!

Gaat dit topic nu over auto’s of over MdC? 🤔

Born to run. B.S.

Gaat dit topic nu over auto’s of over MdC? 🤔

dan58 op 2 jan 2020 10:49

Beiden. En je mag het ook nog over Obereggen hebben. :)

Euro95 is zo gek nog niet.

5min tanken en 1000km te gaan (1.4 tfsi, op de adaptive cruise control).

dekkie op 2 jan 2020 08:23

Jij bent meer tijd kwijt aan tanken dan 5 minuten per keer. Daarnaast ben je over een heel jaar veel meer tijd kwijt aan tanken dan ik aan laden.

Het lijkt alsof laden een nadeel is, maar in de praktijk is het eerder een voordeel. Niet direct bij een lange trip natuurlijk, maar wel in het algemeen.

DSvier op 2 jan 2020 09:54

hoeveel argumenten ga je er bij pakken om niet toe te geven dat elektrisch rijden gewoon ruk is bij lange afstanden?

@DSvier
Ooh en dat allemaal in 1 topic? 😆😅 🤔
Ik houd t nog effe met mijn Skoda Octavia(break) benzine( 't schijnt wel dat er elektrische bedrading inzit).

Born to run. B.S.

Even tussen het interessante tesla verhaal door…
Omdat je teruggaat naar Madonna en de vreetschuren wil vermijden, die keet aan de blauwe 54 is echt klasse! :)

Kasper op 1 jan 2020 23:19

Tnx! Ik ga in Februari een paar dagen Paganella en MdC! Is dit de Ristorante Cascina Zeledria?

Zijn er nog meer tips? :)

@Skadi https://www.wintersport.nl/forum/topic/445750

Zonder twijfel in ieder geval Malga Cioca boven Pinzolo. Paganella was ik van de hut waar wij geluncht hebben niet zo kapot.

Mr. Slow

Interessant. Ik overweeg eind januari ook met mijn Tesla model 3 SR+ op wintersport te gaan. Ja, dat duurt 1,5 uur langer dan benzine auto, maar daar stel je je op in. Goede Netflix serie uitkiezen en het wachten wordt een stuk aangenamer.

Robvanwinsen op 31 dec 2019 14:35

Onderweg series kijken? Je moet er maar zin in hebben.
Ik gooi 65 liter peut in mijn Benz en die rijdt me zonder omkijken naar de bestemming of vlak ervoor waarna ik binnen 3 minuten weer volgegooid verder kan.
Geen frustraties, geen afhankelijkheid, geen verrassingen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

hoeveel argumenten ga je er bij pakken om niet toe te geven dat elektrisch rijden gewoon ruk is bij lange afstanden?

dekkie op 2 jan 2020 11:00

Ben jij altijd zo overtuigd van je eigen gelijk als jij degene bent zonder ervaring en de ander wel ervaren is?

Ik herhaal maar even: ik kan kiezen tussen elektrisch en een zeer comfortabel benzinegestookt alternatief. Ik kies bewust voor de Tesla omdat ik het in de praktijk als fijner ervaar.

Vliegtuig of trein
Elektrisch of benzine
Skiën of snowboarden
Windenergie of waterstof
Ijstijden of klimaatontkenners

WE gaan 2020 toch weer niet ZO beginnen hé?
Een vreugdevol sneeuwjaar voor ieder.😍

*bericht bewerkt door dan58 op 02 jan 2020 12:03

Born to run. B.S.

Ok, ik begin:

Vliegtuig of trein: vliegtuig
Elektrisch of benzine: diesel ;)
Skiën of snowboarden: skiën (duh)
Windenergie of waterstof: huh? dit is toch appelen met hooivorken vergelijken?
Ijstijden of klimaatontkenners: doe maar ijstijden in de winters en klimaatopwarming in de zomers ;)

@Skiwi
😆😅😄😃😂😁😀

Born to run. B.S.

@Skadi https://www.wintersport.nl/forum/topic/445750

Zonder twijfel in ieder geval Malga Cioca boven Pinzolo. Paganella was ik van de hut waar wij geluncht hebben niet zo kapot.

Quick op 2 jan 2020 11:49

Tnx!

Maar als ik dat verslag van TS lees dan denk ik vooral: “wat een gedoe”…
Laat ons eerlijk zijn, los van wat al de fanboys iedereen (en misschien vooral zichzelf) trachten wijs te maken: zo’n EV is de dag van vandaag verre van de ideale keuze om mee op wintersport te gaan. Volgeladen met 4 personen en met een skibox op het dak sta je met een beetje vlot rijden minstens om de 2 uur een half uur stil. Op die manier ben je toch op een trip van 1000km wel een paar uur langer onderweg.
Als ik dat vergelijk met mijn 2 liter diesel die zelfs met zware voet (waar het kan/mag houden we 160 à 180 aan) pas na ruim 1000 kilometer weer dorst heeft, tja…
En kom nu niet af met “maar je moet sowieso regelmatig stoppen”: wij zijn met 2 chauffeurs en wisselen af, stoppen duurt hoogstens 10 minuutjes om even naar het toilet te gaan en eten doen we gewoon in de auto tijdens het rijden.

Skiwi op 2 jan 2020 10:13

Het is een feit, iedereen doet het op zijn eigen wijze! Ook zonder EV stop ik inderdaad elke 2 a 2,5u. Mijn vakantie begint als ik de deur achter mij sluit thuis. Ik lunch lekker in Duitsland op mijn gemak, ik ga 's avonds de snelweg af voor een lekkere schnitzel en overnacht in een hotel. Ik wil uitgerust en relaxed aankomen. Mijn EV met auto pilot sluit hier heerlijk op aan.

Wil je idd alleen maar kilometers maken op de snelweg dan moet je zeker niet je tijd verdoen met een EV. Rijden met een EV is nou eenmaal anders dan met een ICE (een auto met verbrandingsmotor).

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

hoeveel argumenten ga je er bij pakken om niet toe te geven dat elektrisch rijden gewoon ruk is bij lange afstanden?

dekkie op 2 jan 2020 11:00

Waarom zo bekrompen reactie? Gelukkig zijn er meerdere manieren van reizen. Jij bent gelukkig met jouw manier en ik zou niet gelukkig worden van jouw manier. Ik ben blij met een stille auto die zelfstandig rijdt en jij bent blij met een dinosap slurpend voertuig met verbrandingsmotor. Dat kan prima samen, geen wellis/nietes strijd voor nodig. Blijf lekker bij je keus want de oplaad infrastructuur is dermate dat het nog niet onbeperkt aantal EV voertuigen kan bedienen.

Dit topic gaat andere EV rijders helpen om de reis te maken naar de wintersport. Laten we er geen discussie over de betere auto van maken.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Met 150km/u ben je er bij deze route en een electrische auto dus eerder dan met 200 km/u rijden.

Eindelijk eens iemand die gewoon een kille berekening maakt …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 02 jan 2020 12:43

Rob

gisteren nog flink kunnen doorblazen, 200 km/h + op de franse wegen, en zeker een uurtje

Marski op 31 dec 2019 20:00

Graag over een maand een update, of je er dan nog zo over denkt …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 02 jan 2020 12:43

Rob

hoeveel argumenten ga je er bij pakken om niet toe te geven dat elektrisch rijden gewoon ruk is bij lange afstanden?

dekkie op 2 jan 2020 11:00

En hoeveel argumenten moeten er nog worden aangedragen om jou (en anderen) in te laten zien, dat het einde van de inefficiënte, achterhaalde en uitontwikkelde verbrandingsmotor in zicht is?

Rob

Hier is de afspraak dat wanneer wij met vakantie gaan de elektrische auto ook een weekje vakantie krijgt.
Zijn neef-diesel brengt ons dan op een rustig tempo naar de bergen. Met pauzes waar en wanneer wij het willen. Het is tenslotte vakantie.
Op dit moment is elektrsich prima voor relatief korte en voorspelbare ritten. De rest komt (misschien) nog.

Hier is de afspraak dat wanneer wij met vakantie gaan de elektrische auto ook een weekje vakantie krijgt.
Zijn neef-diesel brengt ons dan op een rustig tempo naar de bergen. Met pauzes waar en wanneer wij het willen. Het is tenslotte vakantie.
Op dit moment is elektrsich prima voor relatief korte en voorspelbare ritten. De rest komt (misschien) nog.

Errant op 2 jan 2020 12:55

Het is anders opvallend hoeveel mensen ik ken die juist de Tesla een verademing vinden.

Kijk als je een e golf rijdt oid, dan snap ik het. Andere auto.

Onze elektrische is meer luxe en comfort als de diesel :-)
Maar de diesel heeft als ‘luxe’ dat we maar 2 of max 3x 5 min moeten tanken om heen en weer naar de Alpen te rijden. Tanken als je nog 150km kan rijden. Pauzes op mooie plekjes ipv op een snelwegparking, Kortom vakantie.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2edc57faf995634818db0954...

Met 150km/u ben je er bij deze route en een electrische auto dus eerder dan met 200 km/u rijden.

Eindelijk eens iemand die gewoon een kille berekening maakt …

RCGrootveld op 2 jan 2020 12:41

Dit is wel een vergelijking tussen 150 km/h en 200 km/h met een Tesla.
Met 200 km/h met een benzine of diesel kun je er wel een stuk sneller zijn.

Annoying skiers since 2003

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2edc57faf995634818db0954...

DrPhil op 2 jan 2020 13:17

Inderdaad, geen lange afstands auto als je met 4 volwassenen gaat reizen. Maar met 2 personen ruimte genoeg. Achterbank 1/3 plat voor de skies.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Met 200 km/h met een benzine of diesel kun je er wel een stuk sneller zijn.

sterko op 2 jan 2020 13:35

Ook met een Diesel/Benzine zul je eerder een keer extra moeten tanken, want ook daarvan gaat het verbruik bij dat soort snelheden progressief omhoog, zeker als er een box op je dak ligt.
Elementaire wetten van moeder natuur en daar kun je nu eenmaal niet om heen (hoewel er mensen zijn die het tegendeel beweren)

Rob

Onze elektrische is meer luxe en comfort als de diesel :-)
Maar de diesel heeft als ‘luxe’ dat we maar 2 of max 3x 5 min moeten tanken om heen en weer naar de Alpen te rijden. Tanken als je nog 150km kan rijden. Pauzes op mooie plekjes ipv op een snelwegparking, Kortom vakantie.

Errant op 2 jan 2020 13:11

Ieder zijn voorkeur.

Voor mij is de Tesla de keuze:

De auto rijdt, dus ik heb rust, kan wat werk doen onderweg, kan wat om mij heenkijken em ik kom uitgerust aan.

De auto is stil. Wat gewoon je algehele welzijn ten goede komt.

De Porsche verbruikt op zo’n wintersport zo voor 700 euro aan benzine. Tesla, 10%? Geen idee exact, het is momenteel gratis. :)

Tanken in Italië ter plaatse is vaak ook geklooi. Moet je briefgeld erin stoppen. Ik heb zelden contanten en wat je dan hebt wordt weer uitgespuugd. Het lijkt wel laden in Italië! ;) Terwijl ik meestal gewoon ter plekke kan laden. 0 tijdverlies, geen geklooi.

Maar dan de klapper: ik stap altijd in een reeds verwarmde auto. Krabben is eigenlijk daardoor ook zelden tot nooit nodig.

En o ja, op de bergwegen rijd ik wel zelf. Ok, met de GT2 had ik nog meer lol, maar dit komt aardig dichtbij. ;)

De enige reden (misschien 0,1% aan fans uitgezonderd) dat mensen PHEV of volledig elektrisch rijden is puur omdat het belastingtechnisch een stuk voordeliger is. Wanneer alle auto's exact dezelfde belastingvoorwaarden zouden hebben reed nagenoeg niemand in zo'n ding. Het is ook te belachelijk voor woorden dat een EV met een 300pk verbrandingsmotor die een 20km op een enorm accupack kan rijden en verder een verbruik heeft van 1:8 belastingtechnisch voordeliger is dan een simpele vw up met een super zuinige 3 cilinder die minder dan 1:25 verbruikt.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 02 jan 2020 15:00

Born to Ride

Met 200 km/h met een benzine of diesel kun je er wel een stuk sneller zijn.

sterko op 2 jan 2020 13:35

Ook met een Diesel/Benzine zul je eerder een keer extra moeten tanken, want ook daarvan gaat het verbruik bij dat soort snelheden progressief omhoog, zeker als er een box op je dak ligt.
Elementaire wetten van moeder natuur en daar kun je nu eenmaal niet om heen (hoewel er mensen zijn die het tegendeel beweren)

RCGrootveld op 2 jan 2020 14:10

Ik spreek uit ervaring dat met benzine en diesel de rit van Rotterdam naar Oostenrijk een stuk sneller kan dan de 9:38 uur uit de berekening van de Tesla. Blijkbaar zijn die elementaire natuurwetten dan toch niet op mij van toepassing.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie