Gedrag op de pistes

Na twee weken Canada ben ik wel overtuigd dat Europa daar een voorbeeld aan kan nemen.

Beleefd bij de liften, netjes in de rij en ritsen.
Niemand die voor dringt of tegen je board aan zit te botsen.

Beheerst van de berg af, ruimte voor anderen laten. Altijd sociaal bij de liften etc.

  1. Choice of route

A skier or snowboarder coming from behind must choose his route in such a way that he does not endanger skiers or snowboarders ahead.

  1. Overtaking
    A skier or snowboarder may overtake another skier or snowboarder above or below and to the right or to the left provided that he leaves enough space for the overtaken skier or snowboarder to make any voluntary or involuntary movement.

Echt erg dit.

DrPhil op 29 feb 2020 17:24

Ik zal het even hard op flessen trekken als jullie dan maar.

Dus ik ga 100 km/h op een heel drukke piste aan de kant en ik mag die ineens helemaal oversteken zonder te kijken. Zolang ik maar niemand onder mij raak.

Doe dit 3 keer en je kan de pistehulp is bellen.

japser op 29 feb 2020 17:35

Ja dat mag zolang jij altijd de controle hebt en je voldoende rekening kan houden met een ieder onder je die een vreemde beweging kan maken als je inhaalt (in de praktijk kun je dus niet 100 overdwars op een drukke piste, want je kan dan nooit op tijd remmen). Degene die jou weer inhaalt en nog harder gaat dan jij, moet weer voldoende ruimte houden voor jouw rare bewegingen als hij je inhaalt. M.a.w. hij moet ergens helemaal aan de andere kant van de piste je voorbij gaan.

http://cdn3.vol.at/2006/02/Fis_Reglen_offizielle_Erlaeuterun…

Lees de woorden : unkontrollierter Fahrweise… Dus geen ritme of lijn.
Als je hard wilt gaan moet je dit ook maar gecontroleerd doen. Als je snel van lijn wisselt kan je beter maar ook eens kijken want anders is je tempo niet aangepast aan de drukte.

Bedankt voor de discussie weer eens in het belachelijke te trekken…

japser op 29 feb 2020 17:32

Lees zelf even nog rustig je eigen bron door. En doe een cursus duits.

Jouw aangehaalde “unkontrollierte fahrweise” heeft niets met een vast ritme of lijn te maken.

Verderop in je eigen bron staat je ongelijk:

Vorrang hat der vorausfahrende
Skifahrer oder Snowboarder. Wer hinter einem anderen herfährt,
muss genügend Abstand einhalten, um dem Vorausfahrenden für
alle seine Bewegungen genügend Raum zu lassen.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Dus volgens jullie mag je lekker van je lijn uitwijken zo hard en zot als je zelf kan en ondertussen andere mensen boven je in gevaar brengen.

Die dat van boven jou komen moeten jou maar kunnen ontwijken. Hoe debiel en ongecontroleerd je ook skiet.

Bedankt voor deze wijze levensles.

*bericht bewerkt door japser op 29 feb 2020 18:57

Yep dat is helemaal correct.

*bericht bewerkt door Denktank op 29 feb 2020 19:00

Paul

De FIS regels die hierbij van toepassing zijn in duidelijk nederlands:

  1. Rekening houden met anderen

Iedere skiër moet zich zo gedragen, dat hij een ander niet in gevaar brengt of schade berokkent.

  1. Beheersen van snelheid en skistijl

Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.

  1. Keuze van het spoor

De van achteren komende skiër moet zijn skispoor zo kiezen, dat hij skiërs voor zich niet in gevaar brengt.

  1. Inhalen

Inhalen mag van boven of van beneden en van rechts of van links, mits op zodanige afstand dat de ingehaalde op geen enkele wijze in zijn bewegingen wordt belemmerd.

  1. Invoegen en weer verder skiën

Iedere skiër die zich (weer) op een piste wil begeven of na een stop verder wil skiën, moet zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar voor hemzelf of voor anderen boven of onder hem kan doen.

*bericht bewerkt door Denktank op 29 feb 2020 19:05

Paul

any voluntary or involuntary movement

ANY.
Hoe duidelijk wil je het hebben.

Dus regel 1 en 2 zijn niet meer van toepassing… Leuk om te horen dat jullie maar 1 regel kennen.

Verder is het ook nog eens verschrikkelijk asociaal

*bericht bewerkt door japser op 29 feb 2020 19:04

Dus volgens jullie mag je lekker van je lijn uitwijken zo hard en zot als je zelf kan en ondertussen andere mensen boven je in gevaar brengen.

Die dat van boven jou komen moeten jou maar kunnen ontwijken. Hoe debiel en ongecontroleerd je ook skiet.

Bedankt voor deze wijze levensles.

japser op 29 feb 2020 18:56

Controle heeft niets met je lijn te maken. Ik kan volledig gecontroleert een lijn maken die niet in het ritme zit. Bijvoorbeeld omdat ik even lekker wil uitrusten en netjes aan de kant van de piste wil gaan staan, of omdat ik plots moet uitwijken voor iets wat beneden mij gebeurt. Als jij niet voldoende afstand houdt van boven, om te kunnen anticiperen op mijn plotselinge beweging zit je met de snelheid en afstand die je op dat moment hebt fout. Je moet namelijk altijd kunnen uitwijken danwel remmen waar nodig voor degenen onder je.
Dat het wel zo verstandig is even boven je te kijken voordat je plots een andere beweging maakt, is weer een andere discussie.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 feb 2020 19:05

@denktank, ik weet niet waar je die vertaling vandaan hebt, maar veel deugt er niet van.
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1536910200/fis-prod…

@DrPhil

Die is van de website van de ANWB…

Jouw link is beter…

NB Bij de General comments (pagina 2) staat als uitleg nog de volgende verduidelijking :

Rule 4
A skier or snowboarder who overtakes another is wholly responsible for completing that manoeuvre in such a way to cause no difficulty to the skier or snowboarder being overtaken. This responsibility rests with him until the overtaking manoeuvre has been completed. This rule applies even when overtaking a stationary skier or snowboarder.

*bericht bewerkt door Denktank op 29 feb 2020 19:13

Paul

Tiny, je moet hier woorden letterlijk lezen en niet nuanceren. De onderste mag als een totale aso skiën en anderen in gevaar brengen (regel 1 die telt hier niet) de bovenste moet maar oppassen

Iemand die plots uitwijkt, brengt skiërs boven hem per definitie niet in gevaar. Dat doen ze zelf door zich niet aan regel 4 te houden. Uitzonderingen daargelaten.

Ach die jongen moet je ook niet te serieus nemen.
Zodra hij zijn middelbare school heeft afgerond en zijn eigen naam kan spellen zien we wel weer verder.

*bericht bewerkt door Hessel op 29 feb 2020 19:12

Ik begrijp opeens een stuk beter waar dat asociale gedrag op de piste vandaan komt.

Ik begrijp opeens een stuk beter waar dat asociale gedrag op de piste vandaan komt.

DrPhil op 29 feb 2020 19:14

Ja volgens de gemiddelde nederlander mag je alles als je maar goed inhaalt!

@Japser : Jij stelt in een eerdere post dat geen ritme of lijn ongecontroleerd is. Ik geef aan dat een ritme danwel lijn niets te maken hebben met controle.
Iemand die daadwerkelijk zonder controle de piste af gaat, brengt de mensen voor zich wel degelijk in gevaar. Deze persoon heeft namelijk niet de capaciteit om te kunnen uitwijken danwel stoppen voor iemand voor zich. Als achteropkomer zoals @DrPhil zegt.

@Japser
Iemand die daadwerkelijk zonder controle de piste af gaat, brengt de mensen voor zich wel degelijk in gevaar. Deze persoon heeft namelijk niet de capaciteit om te kunnen uitwijken danwel stoppen voor iemand voor zich. Als achteropkomer zoals @DrPhil zegt.

Tiny-M op 29 feb 2020 19:19

Die persoon kan weldegelijk ook een gevaar zijn voor die achter hem.
Hier stellen ze dat enkel de inhaal regel telt, maar er zijn er meer. Dus de persoon beneden kan OOK in fout zijn.

Gewoon stug volhouden maakt het nog niet waar, hoor.

Mooie discussie dit ;)

Maar wie zijn in de meeste gevallen de gevaarlijke mensen op de pistes?

Gewoon stug volhouden maakt het nog niet waar, hoor.

DrPhil op 29 feb 2020 19:38

Je praat over jezelf?

Ik begrijp opeens een stuk beter waar dat asociale gedrag op de piste vandaan komt.

DrPhil op 29 feb 2020 19:14

Ja volgens de gemiddelde nederlander mag je alles als je maar goed inhaalt!

japser op 29 feb 2020 19:16

Wat is een gemiddelde Nederlander? Ik ken wel heelwat BEmiddelde Belgen.!

*bericht bewerkt door dan58 op 29 feb 2020 20:04

Born to run. B.S.

Na twee weken Canada ben ik wel overtuigd dat Europa daar een voorbeeld aan kan nemen.

Beleefd bij de liften, netjes in de rij en ritsen.
Niemand die voor dringt of tegen je board aan zit te botsen.

Beheerst van de berg af, ruimte voor anderen laten. Altijd sociaal bij de liften etc.

Pascal13 op 29 feb 2020 17:41

Deze week in Finland geskied. Maar daar staat men ook netjes in de rij en wordt absoluut niet voorgedrongen of over ski’s gegleden. Een hele verademing vergeleken bij veel Oostenrijkse of Italiaanse gebieden.

@Japser

Iemand die daadwerkelijk zonder controle de piste af gaat, brengt de mensen voor zich wel degelijk in gevaar. Deze persoon heeft namelijk niet de capaciteit om te kunnen uitwijken danwel stoppen voor iemand voor zich. Als achteropkomer zoals @DrPhil zegt.

Tiny-M op 29 feb 2020 19:19

Die persoon kan weldegelijk ook een gevaar zijn voor die achter hem.
Hier stellen ze dat enkel de inhaal regel telt, maar er zijn er meer. Dus de persoon beneden kan OOK in fout zijn.

japser op 29 feb 2020 19:25

Er mist een stukje in deze quote

Bij een groen/blauw bospad waar een schooltje/onzekere skiër alle ruimte wegneemt of op een piste waar iemand onvoorspelbaar is ga ik altijd fluiten. Vaak het Italiaanse volkslied, teveel F1 gekeken met Schumi. Ze hebben door dat er iemand achter hen zit, ze horen aan het geluid waar hij ongeveer is en hoe snel hij ongeveer aankomt. Werkt prima.

Als je in botsing komt met iemand, die voor jou een onverwachte bocht maakt, dan zat je er te dicht op. Meer afstand houden dus: er is geen enkele regel die stelt dat je in een regelmatige ritme moet skiën (dat zou ook wel een beetje saai worden vind ik zelf).

@Japser

Iemand die daadwerkelijk zonder controle de piste af gaat, brengt de mensen voor zich wel degelijk in gevaar. Deze persoon heeft namelijk niet de capaciteit om te kunnen uitwijken danwel stoppen voor iemand voor zich. Als achteropkomer zoals @DrPhil zegt.

Tiny-M op 29 feb 2020 19:19

Die persoon kan weldegelijk ook een gevaar zijn voor die achter hem.
Hier stellen ze dat enkel de inhaal regel telt, maar er zijn er meer. Dus de persoon beneden kan OOK in fout zijn.

japser op 29 feb 2020 19:25

Wat een onzin, het is echt 100% aan de bovenste skiër om dusdanig veel afstand te houden dat je kunt anticiperen op de onderste skiër.
Ik kan prima skiën maar wijk ook af en toe van mijn lijn af als ik besluit om door te steken naar een ander deel van de piste omdat de sneeuw er daar bijvoorbeeld strakker uitziet of omdat ik in de verte een langzame groep zie die ik wil ontwijken. Meestal kijk ik even achter mij voordat ik afwijk maar dat is geen verplichting: skiërs achter mij horen dusdanig afstand te houden dat ze kunnen anticiperen op mijn verandering van lijn.
Deze regel is zo helder en duidelijk en algemeen bekend dat het mij verbijstert dat dat hier nog uitgelegd moet worden. En tegelijk verklaart het misschien het aso gedrag van sommige skiërs (vaak Nederlanders) die zich ergens langs wurmen wat eigenlijk helemaal niet kan…

Tja, ik verschiet eerlijk gezegd van de reacties op de commentaar van Jasper. Het is inderdaad zo dat je ten allen tijde moet kunnen stoppen, maar iedereen weet toch dat dat in de praktijk vaak onmogelijk is? In het verkeer heeft een voetganger op een zebrapad ook absolute voorrang, maar we vinden het toch ook normaal om eerst eens naar links en naar rechts te kijken alvorens we oversteken? Zo vind ik ook dat je als onderste skiër ook een verantwoordelijkheid hebt, al is het dan geen juridische…
Ik probeer mijn kinderen in elk geval duidelijk te maken dat ze altijd rekening moeten houden met de skiërs achter hen en goed moeten opletten indien ze plots van hun baan afwijken. Zelf probeer ik ook altijd heel duidelijk aan te geven wanneer ik naar de zijkant van de piste ga om te stoppen en ga ik er zeker niet blind van uit dat diegene achter mij altijd kan stoppen of mij ontwijken. Deze week in les Arcs geskied, ik denk dat geen 2% van de aanwezige skiërs daartoe in staat is… Dus ja, dan gebruik ik liever mijn gezond verstand dan blindelings op de regels te vertrouwen.

Ikzelf ben een trage skiër na een vrij zwaar ongeval. Ik hou steeds mijn lijn en als ik uitwijk kijk ik eerst achterom zodat ik weet dat er geen gevaar is. Maar bv deze week op 5 cm na bijna terug in het ziekenhuis omdat een achterkomende “fuckskiër die denkt dat hij alles kan” mij net kan ontwijken. (Het was een Hollander of een Duitser🤔 ) Ik de schrik van mijn leven en zonder stoppen of een sorry in volle snelheid verder, ongehoord. Ik ski steeds korte bochten dus wel heel duidelijk, ook deze week skimonitor die samen met 1 leerling kort langs mij komt skiën samen met zijn leerling en mijn bocht afsnijd, uiteraard beetje verschoten ski ik verder en zie monitor uitleg geven aan leerling, echter 2 minuten later snijd hij mij weer heel kort af op dezelfde wijze als de 1ste keer, dat ik moet stoppen. Echt onverstandig om dit aan te leren bij nieuwe “top” skiërs. Samenvatting: erger u niet aan al die kleine dingen van wachtrij, over skilatten snijden, en zo veel meer maar denk in de 1ste plaats aan alle skiërs voor u, neem genoeg afstand en vertraag op tijd. Alles voor u is onvoorspelbaar en kan ook uzelf stevige kwetsuren opleveren.

Geen ski zonder après ski...

@Koen78: regels horen zwart-wit te zijn en niet open voor interpretatie, anders zijn ze nutteloos.

Als je op een zebrapad iemand aanrijdt ben je volgens de regels altijd in fout, en is er overduidelijk bewijs nodig van het tegendeel om de verantwoordelijkheid bij de aangereden persoon te leggen. Als chauffeur moet je er dus vanuit gaan dat jij altijd verantwoordelijk zal zijn voor ongevallen en er zorg voor dragen dat je het maximale doet om deze te vermijden.

Voor de bovenste skiër geldt net hetzelfde. Ga er gewoon van uit dat je verantwoordelijk zal worden gesteld voor een ongeval, en doe al het nodige om het te vermijden. Zeuren over hoe die onderliggende skiërs al dan niet onregelmatige of onverwachte bewegingen maken is naast de kwestie. Als dat echt het geval is wordt dat achteraf wel uitgeklaard.

Niet iedere skiër kan trouwens achterom kijken zonder dat dit zijn bewegingspatroon verstoort, daarvoor moet je al behoorlijk gevorderd zijn. Dat introduceren maakt het alleen maar ingewikkelder.

Zorg er gewoon voor dat je altijd gecontroleerd kan passeren, en kondig jezelf aan als dat op een smalle plaats gebeurt (bv. stokken tegen elkaar tikken). En als je niet de kunde hebt om dat te doen, wacht dan even en denk even na over wat je nog moet bijleren voor je dat wel kan 😉.

Plaats een reactie