Schaatspret in Nederland en België, februari 2012

Lijkt wel een beetje op het meeting topic :)

Martijnski op 7 feb. 2012 18:06

Wie weet legt Cees wel een bus in :)

"…"

Wie weet legt Cees wel een bus in :)

Niels op 7 feb. 2012 18:38

die hele 11stedenkoorts is alleen maar voorpret voor een evenement wat misschien niet eens doorgaat, maar goed de voorpret is er dan in ieder geval geweest, te vergelijken met al diegenen die in november wachtten op een vlokje sneeuw in de alpen

helaas was het niet mogelijk die befaamde bus te regelen daar op voorhand de belangstelling al zowat nihil was,
kennelijk wil men toch iets anders dan meet en greet

verdere reacties hier

https://www.wintersport.nl/forum/topic/50604?page=2&noca…

en hier

https://www.wintersport.nl/forum/topic/52893

Die schaatsende papa met de buggy vind ik zo leuk.
Zie filmpje:
http://www.lc.nl/friesland/regio/article14610673.ece…

Leuke reportage, vooral vanwege al die gemeentewerkers die besloten hadden, dat ze hun tijd beter op het ijs dan op straat konden besteden en met z’n allen het ijs schoon aan het schuiven waren.

De schaatsende vader met slee op 3:38 vind ik zelf heel leuk:

Met een camera op het ijs filmen, het valt me best mee met de schokkerige beelden,
Verder leuke sfeerbeelden die me vooral aan mijn jeugd in die regio doet denken…
Schaatsplezier is van alle tijden…

Vandaag zijn we in Leiden wezen schaatsen om een deel van het traject van de Elfstegentocht te controleren.

null

In de ochtend hadden de ‘rayonhoofden’ de route al op zwakke plekken gecontroleerd:

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/…

Persoonlijk vond ik het waardeloos ijs. Alleen waar de sneeuw bijna volledig was gesmolten, na de sneeuwval van afgelopen vrijdag en weer was bevroren, viel er redelijk goed te schaatsen. Verder waren er twee stukken in de binnenstad die schoon waren gemaakt en daardoor ook goed schaatsbaar waren.

Onder het grootste deel van de bruggen waren nog geen schaatssporen. Maar op twee bruggen na waren ze veilig genoeg (ongeveer 5 cm dik ijs) om onder door te schaatsen.

Ik ben benieuwd of deze Elfstegentocht op de schaats doorgaat?

De volledige video volgt later.

Cees,

De heel erg schokkerige beelden kun je stabiliseren in het videobewerkingsprogramma. Het moet natuurlijk wel op schaatsen blijven lijken, dus ik filter de schokken zo min mogelijk weg.

De upload is nog steeds niet voltooid. Dus van de Leidse video komt voorlopig niks.

Ik denk dat morgen op snoek ga vissen:

De volledige video van de routeverkenning van de Leidse Elfstegentocht:

Beste Paul,

Hartelijk dank voor je mooie filmpjes, we hebben er erg van genoten.
Zelf kom ik uit kwintsheul en was ook afgelopen zaterdag op de Wollebrand, ik kom mezelf niet tegen op je opnames.
Nav. je film over alblasserdam en kinderdijk zijn we daar dinsdag ook geweest, prachtig ijs en een mooie omgeving, vanwege tijd gebrek de tocht niet kunnen afmakenmaar een pracht middag gehad.
Vandaag ook delen van de westlandse toertocht gereden en het ijs is klaar voor morgen.
Morgen kan ik niet maar voor vrijdag zoek ik nog een plek om te schaatsen, ik ben benieuwd naar je volgende filmpje.

Gisteren wilde ik Rogier (van de blogs) een plezier doen en in de buurt van zijn ouders een toertocht filmen. Ik kom aan… ik betaal parkeergeld… ik wil m’n schaatsen aandoen… ben ik m’n schaatsen vergeten:(

Uiteindelijk maar te voet een aantal shots gedraaid.

Op woensdag 8 februari 2012 ben ik in Aarlanderveen, één dag voor de start van de Molenviergangtoertocht van 25 km lang. Het begin is bij Café Het Oude Rechthuis, Dorpsstraat 40 in Aarlanderveen. Het is een echte toertocht met het nodige kluunwerk. Voor de echte schaatsers is het niet de meest praktische tocht, mede vanwege de smalle strook geveegd ijs. De tocht voert langs vier molens . Bij de derde molen staat de molenaar achter de koek en zopie.

Terug naar huis en daarna maar in het Westland gaan schaatsen. Ik ben benieuwd of Emiel nu wel zichzelf terug ziet op de video, die ik nog moet plaatsen? Nu het ijs geveegd en geschaafd is, zijn de condities erg goed en heb ik prima kunnen schaatsen. Alleen ben ik in het donker met mijn camera gevallen en helaas is de camera defect.

Schaatsen en skiën zijn heerlijke activiteiten in de vrij natuur met compleet andere landschappen. Dus het is een erg leuke afwisseling, om het beide te doen. Dit weekend valt er nog goed te schaatsen, daarna wordt het weer skiën.

De kans dat de Overijsselse Merentocht (waarvoor ik sta ingeschreven) deze winter wordt verreden is na vandaag bijzonder klein geworden. Maandag liet de organisatie al weten dat de tocht deze week sowieso niet doorgaat vanwege de slechte ijskwaliteit op sommige plaatsen. Vanaf komende zondag gaat het ook nog eens dooien waardoor het hoogst onwaarschijnlijk is dat de tocht later nog verreden kan worden.

De avond voor de start van de Westland Toertocht, op 9 februari 2012, is het ijs over het gehele traject goed geschaafd en schoongeveegd. De banen zijn breed, de hobbels van gesmolten sneeuw zijn een stuk gladder geworden en de scheuren in het ijs zijn goed zichtbaar. Op de Vlietlanden schaats ik richting Maasland, de ondergaande zon achterna.

De schaatstocht ligt tussen De Lier (‘De Rank’), Schipluiden, Maasland, Vlaardingen (Jachthaven Bommeer) en Wateringen (café De Bonte Haas).

Nergens hoeft gekluund te worden. Onder alle bruggen en langs alle gemalen kan goed geschaatst worden.

Er is een hoop werk verzet in de afgelopen dagen om deze toertocht mogelijk te maken. Bedankt!

http://www.westlandtoertocht.nl/

Later plaats ik de gehele video van de tocht.

Het ijs op Fun Beach is ruim 10 cm dik en daarmee veilig genoeg bevonden om op te schaatsen. Schaatsliefhebbers kunnen vanaf maandag 6 februari geheel gratis komen genieten van de prachtige natuurbaan in Panheel. Muziek, verlichting, koek en zopie maken de schaatsbeleving compleet. Kortom, kom voor een gezellige dagje schaatsen naar Fun Beach, Velkenskamp 1 te Panheel ! Iedere dag (zolang de vorst aan blijft houden) geopend van 10.00 – 22.00 uur.

Gisteren in de namiddag en avond in het Westland gereden:

En de vandaag mijn vrouw op sleeptouw genomen (aan de schaatsbeschermer voor de 40 km Westland toertocht:

Morgen ga ik lekker op Ankeveen schaatsen :D Zin in!

Serfaus

Lekkerrrr Karlijn!

Op dit moment schaatst oud top schaatser Ben van den Burg de Elfstedentocht. Op zich niet zo heel bijzonder want velen zijn hem al voorgegaan de afgelopen dagen.

Maar, de tocht van Ben is op dit moment via een live-stream te volgen met een camera op zijn hoofd:

http://www.sportnext.nl/berichten/20120209_benstedentocht…

Lekkerrrr Karlijn!

Op dit moment schaatst oud top schaatser Ben van den Burg de Elfstedentocht. Op zich niet zo heel bijzonder want velen zijn hem al voorgegaan de afgelopen dagen.

Maar, de tocht van Ben is via een live-stream te volgen met een camera op zijn hoofd:

http://www.sportnext.nl/berichten/20120209_benstedentocht…

Paul E op 10 feb. 2012 12:53

een filmpje van 200 km lang, dat is dan zeker meteen ook een guinnes record?
laten we hopen dat we er niet achter komen dat de camera niet waterdicht is in een ijskoud wak ;)

null

Serfaus

Goed gedaan Karlijn:) Zal ik een felicitatietopic openen?

Mijn middag was ook fantastisch. Achter ijszeilboten aan geschaatst en mooie opnames gemaakt. Ook uniek om te zien; veerponten die mijn schaatsroute kruisten. En over spiegelglad zwart glijijs gegleden… heerlijk.


Schaatsestaffete in Hoogmade

Aan de noordzijde van Leiden, bij Hoogmade, langs de A4 gestart en via het parcours van de Henk Angenent Classic verder geschaatst.

http://www.henkangenentclassic.nl/jml/classic

Henk Angenent is de winnaar van de laatst verreden Elfstedentocht en organiseert nu zijn eigen 200 km tocht. De wedstrijd vind morgen plaats en de toertocht op zondag. Het ijs is echter bijzonder hobbelig. Het is alsof je over kinderkopjes skeelert (schaatsen met wieltjes), dus sterke enkels zijn een vereiste.

Op de Woudwetering richting Woubrugge had een ijsbreker na de sneeuwval nog een geul opengebroken. Deze geul is goed dichtgevroren met mooi zwart ijs en de nodige schotsen. Daarna over het Braassemeer met veel ijszeilboten.

Aan het einde van de middag uitgekomen bij de Kagerplassen en over spiegelglad ijs (zonder sneeuw) naar Leiden geschaatst. Vervolgens nog een ronde over de Kagerplassen vanwege het weidse uitzicht met de ondergaande zon. Uiteindelijk om kwart voor zeven van het ijs gegaan In Hoogmade.

Nou Paul, ik denk dat je Martijnski erg blij zou maken indien je tot in het kleinwalsertal schaatst.

;)

Dat zal niet meevallen. Lange routes schaatsen lukt alleen in zompige gebieden:)

Mooi verslag weer Paul! Maar hoe gaat dat dan? Veerponten die jouw route kruisen?

Vandaag lag er op bijna de hele route naar het Kleinwalsertal sneeuw. Ook op de sloten en meren in Duitsland lag overal ijs. Alleen bij het Rijndal rond Ludwigshafen was het niet wit en vroor het wat minder maar daar hadden ze mooie kluunplaatsen aangelegd :)

Er is dus wel een mogelijkheid om vanuit omgeving Rotterdam tot aan het Kleinwalsertal te schaatsen. Het laatste stukje is wel bergop, maar daar draait Paul z´n schaatsen niet voor om :)

Volgens mij moet ik dan vellen onder m’n schaatsen plakken. Ik zal Rogier even vragen hoe ik dat moet doen.

Later volgt er weer een video van de volledige schaatstocht. Inclusief overstekende veerponten.

De upload is nog steeds niet voltooid, daarom heb ik drie deelvideo’s gemaakt:

De IJsclub Hoogmade organiseert schaatswedstrijden voor de leerlingen van Basisschool Ter Does. Zoals deze estafette op vrijdag 10 februari 2012.

Op het ijs van de Kromme Does en de Wijde Aa bij Hoogmade is een parcours geprepareerd van ongeveer 5 kilometer voor de Angenent Classic. Twee jaar geleden was de eerste editie van deze wedstrijd op natuurijs over 200 kilometer.

http://www.henkangenentclassic.nl

Op de dag voor de wedstrijd (op zaterdag 11 februari 2012) ligt de baan er hobbelig bij met stukken waar door zacht sneeuwijs moet worden geschaatst.

Verderop op het Braassemmeer ligt prachtig zwart spiegelijs.

Door een licht briesje zijn de ijszeilers op het Braassemermeer aan de kant van Roelofarendsveen goed bij te houden. Grote delen van het meer zijn pas dichtgevroren na de sneeuwval van één week geleden, daardoor vlieg ik over het zwarte spiegelijs.

http://www.ijszeilen.nl

Het volgende fragment hoort tussen de voorgaande twee fragmenten in:

Op de Woudwetering tussen Woubrugge en het Braassemermeer had een ijsbreker na de sneeuwval op de voorgaande vrijdag nog een geul opengebroken. Deze geul is op vrijdag 10 februari 2012 goed dichtgevroren met mooi zwart ijs en de nodige schotsen.

Doordat gekluund moet worden van de Wijde Aa naar de Woudwetering is het de vraag of de 200 kilometer toertocht van de Henk Angenent Classic ook over dit stuk gaat op zondag 12 februari?

Vanaf het Braassemermeer kom ik op de Oude Wetering maar eerst moet ik langs een veerpont klunen. Op de
Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder schaats ik eerst richting de Westeinder Plassen maar halverwege keer ik weer terug naar Weteringbrug. De Ringvaart vormt de grens tussen Noord en Zuid Holland.

Na over het aquaduct van de A4 te hebben geschaatst, schaats ik om via de meertjes Hanepoel en Kever naar de plaats Buitenkaag aan de Ringvaart.

Heerlijke beelden Paul! Ik ga vandaag ook eens lekker m’n ijzers onder binden en kilometers vreten (om het in wintersport termen te houden ;) )!

Vanaf de plaats Buitenkaag schaats ik over de Kagerplassen op perfect zwart ijs langs Warmond naar Leiden (de Spanjaardsbrug) en weer terug. Bij de Kaagsociëteit ga ik de Zijp op en via het Vennemeer naar Hoogmade. Onderweg wordt ik nog staande gehouden door de jongens van de Kameleon; Sietse en Hielke Klinkhamer om iets te nuttigen bij hun koek en zopie tent.

Heb vanmiddag heerlijk geschaatst in hartje Eindhoven. De Karpendonkse Plas is normaal de route waar ik m’n wekelijkse rondje ren, maar nu ligt er zo’n heerlijk ijs dat ik dat rennen even voor lief laat ;)

Heerlijk schaatsen in Eindhoven dus!

null

null

Alle foto’s
http://www.flickr.com/photos/renesebastian/sets/721576292709…

Morgen ga ik de Noordervaart route schaatsen van Meijel (Limburg) naar Ospel en terug (totaal 15km). Laatste keer dat dat mogelijk was, was in 1997, dus is een mooi iets om die herinnering van toen ik 10 was te herleven ;)

Eindhoven en Limburg dat ligt dicht bij België. Zou het dan op de valreep toch nog lukken met de topic-titel?

Bedankt voor de foto’s Rene.

Wij waren vandaag op de Kagerplassen bij Leiden. Op misschien wel het beste ijs van Nederland. Heerlijk spekglas spiegelend ijs. Iedere slag was raak. En als afsluiter nog een prachtige zonsondergang (op een iets minder stuk ijs).

null

Plaats een reactie