Corona en wintersport 2021

.

mama on a mission in the snow

Wees eens lief voor elkaar!

Skimams op 15 aug 2020 10:02

👉👍❤🥰😉

Bla, bla, bla.

++ @skimams, wat een gez…k en gekat hier momenteel. Geen golven hier, dus maar even op de fiets zo.

Edwin van Riel

sorry @bartje en @skimammie

maar op zovéééél wetenschappelijk gewauwel moest ook ik toch effe mijn zegje doen.😥😤

Born to run. B.S.

Hier de voorlopige maatregelen in SFL:https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/Live/Aktuelle-Informati…

Dus heel vaak mondkapjes (buff?) op.

Dus heel vaak mondkapjes (buff?) op.

77steve op 17 aug 2020 13:18

Deze week bij de Lidl :

null

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Hier de voorlopige maatregelen in SFL:https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/Live/Aktuelle-Informati…

Dus heel vaak mondkapjes (buff?) op.

77steve op 17 aug 2020 16:49

En dus geen apresski (in de barren van het skigebied), toch? Maar ook geen beperking op de capaciteit van liften.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier de voorlopige maatregelen in SFL:https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/Live/Aktuelle-Informati…

Dus heel vaak mondkapjes (buff?) op.

77steve op 17 aug 2020 16:49

En dus geen apresski (in de barren van het skigebied), toch? Maar ook geen beperking op de capaciteit van liften.

Roy83 op 17 aug 2020 16:51

Zo lees ik het ook. Alhoewel ze voor de apres-ski alleen iets zeggen over de Schirmbarren die de liftexploitant (blijkbaar) zelf exploiteert. Ik ben benieuwd hoe bv de Patchi het gaat doen…

*bericht bewerkt door 77steve op 17 aug 2020 16:52

trekkking van het verhaal is dat 'massa gebieden' het moeilijk gaan krijgen omdat er simpelweg minder mensen tegelijk kunnen gaan skien. Met name die gebieden die een centrale eigendomsstructuur hebben (pistes, liften, appartementen, skischool, eettentjes) gaan een voordeel krijgen omdat ze minder afstemmingsproblemen gaan hebben rondom verschillende belangen. § Maarten80 op 17 aug 2020 19:53

Wat zijn zoal gebieden met een centrale eigendomsstructuur? Het is toch altijd een mix van een liftenbedrijf, horeca uitbaters, verhuurders, … ?

terug naar het topic, ik heb geboekt voor twee weken met Kerst en en een week in Februari. de dorpen kunnen het zich niet veroorloven om te sluiten dus ik ga er vanuit dat ze creatieve oplossingen vinden. Bijvoorbeeld buiten wachten tot je in de lift kunt, mondkapjes op, extra ventilatie, vroegere liftopeningen en langere wachtrijen. ik ben niet bang voor het virus maart wel voorzichtig, dus neem wel voldoende voorzorgsmaatregelen en als het mij te druk ik kom ik later op de dag wel terug.

Vroegere liftopening met de kerst? Dan sta je bijna in het donker te wachten. Later sluiten kan ook niet in die tijd van het jaar, het begint al heel vroeg in de middag te schemeren.

Life is what happens while you were checking your phone

Als ik de voorgestelde maatregelen van SFL even doorvertaal en er vanuit ga dat dit waarschijnlijk wel in andere gebieden navolging gaat krijgen, dan komen er gelukkig helemaal geen langere wachtrijen (capaciteit van de liften wordt niet beperkt). Sterker nog, ik denk dat het een relatief rustig seizoen gaat worden. En met après ski in de voorgestelde rustige variant (zittend aan tafeltjes met “dezente Hintergrundmusik”) kun je gelukkig toch nog best gezellig een biertje drinken na afloop van je skidag.

Nu geboekt voor een trainingsweekje begin december in Kaprun. Voor de vakantie in februari 2021 nog niks geboekt, pas last minute kijken waar de sneeuwomstandigheden goed zijn en uiteraard nu ook voor Covid.

Als ik de voorgestelde maatregelen van SFL even doorvertaal en er vanuit ga dat dit waarschijnlijk wel in andere gebieden navolging gaat krijgen, dan komen er gelukkig helemaal geen langere wachtrijen (capaciteit van de liften wordt niet beperkt). Sterker nog, ik denk dat het een relatief rustig seizoen gaat worden. En met après ski in de voorgestelde rustige variant (zittend aan tafeltjes met “dezente Hintergrundmusik”) kun je gelukkig toch nog best gezellig een biertje drinken na afloop van je skidag.

paolie op 18 aug 2020 14:14

Hier hoop ik stiekum ook op na het lezen van de maatregelen die ze bij Tignes op dit moment willen doorvoeren voor het winterseizoen.

Freeride = Life

Vroegere liftopening met de kerst? Dan sta je bijna in het donker te wachten. Later sluiten kan ook niet in die tijd van het jaar, het begint al heel vroeg in de middag te schemeren.

Leon100 op 18 aug 2020 14:54 [@Leon](/profiel/leon), waar ik zit komt de zon rond 08:00 uur op (kerst) en gaat de eerste lift om 08:30 van start. Dan zit je eerst 10 minuten in de lift en sta je om 08:45 op de ski's. dat kan volgens mij net iets eerder beginnen om toch iets te spreiden, en als ze dat niet doen ook prima hoor want ik vermaak mij toch wel op de berg. in de middag heb je helemaal gelijk.

Als ik alle berichten lees op dit forum over corona en wintersport seizoen 2020-2021 denk ik dat de meerderheid zichzelf voor de gek aan het houden is.

Hoe kan je nou nog steeds blijven geloven in wintersportvakantie de komende winter.

We zitten nog niet eens in september en in heel Europa worden de maatregelen om Coronavirus tegen te gaan aangescherpt. Dat zal over paar maanden nog zwaardere maatregelen zijn zoals dichtgooien van de grenzen etc. etc.

Je kan, tegen beter weten in, blijven hopen op wintersportvakantie maar die gaat er niet komen de komende winter.

Dat is dan ook wel weer heel negatief @JeffJoep

Met de juiste maatregelen is er best het een en ander mogelijk denk ik, al zal het niet zoals vanouds zijn.

Liever mezelf voor de gek houden dan doemdenkend vooruitkijken. De waarheid zal dan waarschijnlijk daarergens tussenin liggen.

Freeride = Life

Er zal vast wel een mogelijk zijn. Beetje slim kiezen en niet te lang van tevoren boeken. Heb bv net ruim 3 weken aan de Spaanse noordkust gezeten, geen enkel probleem en minimaal besmettingsrisico als je gewoon je verstand blijft gebruiken.

Edwin van Riel

Voorlopig lijkt het bv in Tirol best goed te gaan. De laatste weken zijn geen besmettingen in de toeristenindustrie ontdekt, lees: https://www.tt.com/artikel/17245028/der-tirol-tourismus-hael…

*bericht bewerkt door 77steve op 19 aug 2020 08:59

Ik was op zoek naar info, idd combi hoe wat zijn de maatregelen die gebieden gaan treffen ivm corona. Ik snap dat sommigen denken ‘hoe kun je aan wintersport denken’. Voordat ik hier op in ga: wij zijn een gezin met inmiddels 2 tieners, wij houden ons erg aan de afstandsregels. Willen echt niet ziek worden (hoor zelf tot risico groep).

Maar mijn redenering is als volgt: uit allerlei berichten van de afgelopen tijd geloof ik erg in ‘buiten is de besmetting minder’. Dit passen we nu ook toe in dagelijkse praktijk: afspreken met ander gezin? Lekker in de tuin en op afstand! Al verder denkend dacht ik dus aan de wintersport. Heel veel buiten zijn. Maar ja, we weten allemaal: de gondels, de op één gepakte rijen in drukke gebieden (apres ski doen we nooit maar ook daar en juist daar…).

Dat zette me aan het denken. Hoor van vrienden die in de zomer in Saalbach zijn geweest: max 2 in gondel of alleen een gezin. Hmm als al dat soort maatregelen gaan gelden… dan is wintersport zo gek nog niet!

Zojuist gelezen hoe gebied Serfaus/Fiss/Ladis er mee wil omgaan. Klinkt leuk maar beneden aan die ene lift waar je normaal wel 45 minuten moet wachten… Hoe gaan ze al die wachtenden uitelkaar laten staan? Ik denk dat dit alleen gaat werken als er ook daadwerkelijk minder gasten worden toegelaten tot het gebied (dus lagere bezetting in de accommodaties maar daar lees ik nog niets over).

Maar stel dat ze dit wel gaan doen? Minder bedden beschikbaar, dan zou afstand houden best mogelijk kunnen zijn. We zitten ook te denken aan gebied met veel stoeltjesliften… En zo zitten we te mijmeren over de wintersport. Niet dat we perse moeten maar wel omdat dit best juist een goede optie zou zijn (mits er rekening wordt gehouden met de regels waarvan men afgelopen winter nog niet wist).

Deze zomer hebben we ook afgewacht… gekeken waar het minst druk was… de getallen laag waren en we veel buiten konden zijn. Denemarken is het geworden. Is ons erg goed bevallen. Op deze manier van redeneren kwamen we dus uit op wintersport. We zitten te broeden op gebied met genoeg km’s niet al te druk. Twee jaar geleden in Les Sybelles geweest (voorjaarsvakantie) en wat een rust in vergelijking met Fiss. Ook La Tania was vrij rustig… dus wie weet zijn dit opties…

En zo mijmeren we verder…

Al bij al gewoon rustig afwachten. Meer dan de helft zal zeker niet meer aan wintersport denken, dus nu al boeken heeft geen zin omdat er toch voldoende plaats gaat zijn. Ik ga zien wat er eind december nog van corona over blijft en zal dan voor januari boeken of niet. Ondertussen hier het forum in de gaten houden, zeker tegen de tijd dat het seizoen zal beginnen.

Gezien de maatregelen die Serfaus/Ischgl nemen en naar ik verwacht meer wintersport gebieden gaan doen. Hebben wij besloten onze wintersport in Saalbach voor komende kerst te annuleren.
Ik krijg er geen goed gevoel bij en sla een jaar over. Hebben nog Livigno staan voor febr. wachten dat ff af geen veranderingen qua corona vaccinatie kan het zo zijn dat wij dat ook annuleren.

Ook wel apart na 10 jaar eens met kerst thuis te zijn.

*bericht bewerkt door Harald3 op 20 aug 2020 17:51

Groeten, Harald

Ik denk ook dat de maatregelen van sfl breder ingezet gaan worden. Minder bedden verhuren lijkt me ergens ver onderaan op een lijstje staan, ik denk dat het idee is om toch zoveel mogelijk gasten binnen te halen.

Ik ben vooral benieuwd hoe de apresski er in tenten die niet van de liftmaatschappijen zijn, eruit gaat zien. Als er helemaal geen apresski komt, wordt het een interessant seizoen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben afgelopen week in Oostenrijk en op de Hintertux geweest om te skien. In Saalbach en Schladming geweest om te wandelen en mountainbiken. Heb ook maar eens rondgevraagd aan hotelmedewerkers wat er (volgens hen) gaat gebeuren.

Op de Hintertux: in de gondel mondkapje verplicht, maar omdat het zo rustig was, weinig meegekregen van eventuele verdeling van gondels e.d., dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Daarnaast is het in alle openbare gebouwen verplicht een mondkapje te dragen.

Hoteleigenaren/medewerkers gaven aan dat ze qua bezetting geen verandering hebben, zelfs veel voorboekingen van oudere mensen. Ze weten (nog) niet of deze daadwerkelijk omgezet worden naar reserveringen ivm corona, maar ze mogen in elk geval volledig bezetten.

In de restaurants is het dragen van mondkapjes verplicht tot aan je tafel. De bezetting in restaurants is (over het algemeen) wel lager ivm 1 meter afstand tussen de tafels. Dit gold ook voor de hotelrestaurants waar ik zat. Daarin voorzien hoteleigenaren dan dus wel wat problemen, voor bijv. a la carte eten. Ontbijtbuffet is mondkap verplicht, en hebben in een van de hotels ook handschoenen gekregen voor gebruik van koffieapparaat.

In Saalbach en Schladming eigenlijk zelfde verhaal; mondkapje verplicht in de openbare ruimtes en gondel. Hoe het in de stoeltjes gaat, geen idee.

In de supermarkten is mondkapje verplicht, zonder uitzondering, en als je deze niet draagt wordt je er op gewezen door het personeel. In winkels (en ook in restaurants gemerkt) dat ze mondkapjes niet per se verplichten, zolang afstand houden goed mogelijk is. Het meeste personeel draagt mondkapje of masker in de restaurants, maar niet allemaal.

Oh, en overal in de hotels, restaurants e.d. staan bij de ingang(en) desinfectiemiddelen. Bij de buffetten heb ik ze ook overal zien staan.

Persoonlijk heb ik er zeer weinig last van gehad, en de maatregelen zoals SFL en Ischgl deze hebben aangekondigd, vormen voor mij geen reden tot zorg.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 21 aug 2020 08:49

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Je kunt maatregelen aankondigen wat je wil maar er is nog altijd een onzekere factor die blijft tot je de koffers zo’n beetje ingepakt hebt: wat is de code / reisadvies voor het land waar je gaat skiën? we zien nu dat regio’s ook zomaar weer ‘oranje ‘ kunnen worden. Kortom: het enige zekere is het onzekere.
Een omhoog geschoven kraag of floddermondkapje in een volgepropte containerbaklift? Ik moet er niet aan denken. Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ze die liften op volle capaciteit gaan zetten.

Life is what happens while you were checking your phone

De treinen naar Zandvoort werden deze zomer ook gewoon volgepropt. Of het verstandig is, is een tweede.
Gondelliften met 4 tot 10 zitplaatsen zou ik overigens prima aandurven met mondbedekking. Wel raampjes open graag, maar dat wil ik sowieso altijd al.

Het is voor iedereen gissen wat het komende seizoen gaat doen… Als ik zo de ‘regels’ lees van Ischgl en SFL geeft het voor mij niet echt een reden om te zeggen ik ga absoluut niet, maar ik heb ook nog niet geboekt. Ik wacht het af wat dit najaar gaat doen qua besmettingen, want als het straks weer rotweer word lopen de aantal snotneuzen weer op ;-)

Als ik het vergelijk met de zomer hier in Nederland, ik woon in Zeeland en het was zó onwijs druk hier, mensen houden zich echt totaal niet aan de ‘regels’. Daarom heb ik wel m’n twijfels of de corona regels die nu opgesteld zijn in Oostenrijk wél gaan werken. Daarnaast denk ik ook dat veel mensen toch gaan cancelen omdat er geen apres ski zal zijn, voor mij absoluut niet reden nr 1 om te gaan maar voor veel mensen toch een goede reden om niet te gaan verwacht ik… Al met al, het is en blijft gissen.

*bericht bewerkt door fvanveer op 21 aug 2020 14:25

Deze zomer in Oostenrijk, Italië en Frankrijk geweest. Alledrie een verademing tov Nederland. Veruit de meesten houden zich gewoon aan de regels. Iedereen heeft een mondkapje paraat en vrijwel iedereen gebruikt hem ook goed waar nodig. Echt een enorm verschil met dat krampachtige “ik heb toch mijn vrijheden” gedoe hier in Nederland. Absolute zekerheden bestaan niet, wel of geen Corona krijgen is pure kansberekening. Hoe meer voorzorgsmaatregelen iedereen bereid is te nemen, hoe kleiner de kans wordt dat het virus zich verspreid.

Wat dat betreft kijk ik ook met vertrouwen uit naar de Wintersporten 2021. Ja, het zal anders zijn dan vorige jaren. Maar met een klein beetje medewerking van een ieder, komen we best veilig naar boven en beneden.

Mja Nederland en maatregelen. Ik ben iemand die graag naar pretparken gaat en dus ook in Nederland kom. Voorlopig zien ze mij daar niet terug. Het lijkt alsof Corona niet bestaat. Van afstand houden heeft men blijkbaar niet gehoord laat staan van een mondmasker. Enfin dit terzijde.

Plaats een reactie