Corona en wintersport 2021

Deze zomer in Oostenrijk, Italië en Frankrijk geweest. Alledrie een verademing tov Nederland. Veruit de meesten houden zich gewoon aan de regels. Iedereen heeft een mondkapje paraat en vrijwel iedereen gebruikt hem ook goed waar nodig. Echt een enorm verschil met dat krampachtige “ik heb toch mijn vrijheden” gedoe hier in Nederland. Absolute zekerheden bestaan niet, wel of geen Corona krijgen is pure kansberekening. Hoe meer voorzorgsmaatregelen iedereen bereid is te nemen, hoe kleiner de kans wordt dat het virus zich verspreid.

Wat dat betreft kijk ik ook met vertrouwen uit naar de Wintersporten 2021. Ja, het zal anders zijn dan vorige jaren. Maar met een klein beetje medewerking van een ieder, komen we best veilig naar boven en beneden.

77steve op 22 aug 2020 10:19

Maar op wintersport kom je dus in sommige plaatsen in Tirol alleen maar landgenoten tegen hè? En dat zijn dus veelal de types die overal ‘schijt’ aan hebben, men neemt het gedrag van huis mee. Men is nu al klaar met Corona, laat staan in dat ene weekje vakantie Als alle remmen los gaan. Ben heel benieuwd of er in bv Gerlos nog veel van die verademing over blijft. Zomerpubliek in deAlpen is echt ander volk dan winterpubliek…

Life is what happens while you were checking your phone

Klopt. Die plaatsen hebben normaal al niet mijn voorkeur en deze winter mijd ik ze zeker 😇.

Aan de kust klaagt men toch dat met name de Duitsers overal “schijt” aan hebben. Gebieden met veel Duitse wintersporters dan ook maar mijden?https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271431/toeristenstroom-zorgt-…

Aan de kust klaagt men toch dat met name de Duitsers overal “schijt” aan hebben. Gebieden met veel Duitse wintersporters dan ook maar mijden?https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271431/toeristenstroom-zorgt-…

paolie op 22 aug 2020 13:46

Sowieso probeer ik plekken met veel mensen te mijden, deze zomer op vakantie en thuis. En ook de komende wintersport. Waar veel mensen dicht op elkaar moeten leven, is er weinig nodig om het ongezellig te laten worden. Het artikel beschrijft wel precies wat ik denk dat in Nederland (een deel van) het probleem is: in het dagelijks leven, op terrasjes en in winkels, merk je te weinig van Corona-maatregelen. En daardoor gaan mensen zich gedragen alsof het er niet is. In de buienlanden waar ik deze zomer was, is de mondkapjesplicht in winkels, horeca, gondels, pretparken etc. een goede reminder dat we niet in helemaal normale tijden leven. En dan gaan mensen zich ook anders gedragen. Waarbij wij natuurlijk ook af & toe een geheelonthouder tegenkwamen, dat hoort er helaas overal bij.

*bericht bewerkt door 77steve op 22 aug 2020 13:50

Aan de kust klaagt men toch dat met name de Duitsers overal “schijt” aan hebben. Gebieden met veel Duitse wintersporters dan ook maar mijden?https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271431/toeristenstroom-zorgt-…

paolie op 22 aug 2020 14:02

Voeg de Belgen daar maar bij. Hier zit het aan de kust vol met Belgen en Duitsers en ze hebben idd overal schijt aan.

Born to Ride

Voorlopig gewoon 2 tripjes vast staan. Ik heb niet de indruk dat ik in Nederland veiliger ben dan in de frisse (in mijn geval) Oostenrijkse buitenlucht. Na de aankondiging van diverse maatregelen in gebieden heb ik ook het gevoel dat alles wel goed zal komen.

Trouwens als er gene apres-ski is, dan hoeft het voor mij niet, dan sla ik wel een jaartje over.

Trouwens als er gene apres-ski is, dan hoeft het voor mij niet, dan sla ik wel een jaartje over.

hansvdz op 23 aug 2020 16:52

1 jaartje overslaan? Ik verwacht niet dat de gekende apres-ski er volgend jaar wel weer is.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik vind het in Oostenrijk niet veel anders dan in Nederland. Hier klaagt men alleen over die mondkapjes buiten. En terecht ook! Ik ben nu in Neustift en alleen in supermarkt nog op moeten hebben. Berghut had niemand dat ding op (gelukkig), dus dan pak ik 'm ook niet. In de lift zat ik met m’n pa en broertje, dus ook niet nodig. Hoe zit dat in restaurants dan? Werd ons niet gevraagd of wij er 1 hadden. Niemand inclusief personeel had zo’n muilkorf op. Hier is men waarschijnlijk net zo laks met regels.

Not all who wander are lost

Ik vind het in Oostenrijk niet veel anders dan in Nederland. Hier klaagt men alleen over die mondkapjes buiten. En terecht ook! Ik ben nu in Neustift en alleen in supermarkt nog op moeten hebben. Berghut had niemand dat ding op (gelukkig), dus dan pak ik 'm ook niet. In de lift zat ik met m’n pa en broertje, dus ook niet nodig. Hoe zit dat in restaurants dan? Werd ons niet gevraagd of wij er 1 hadden. Niemand inclusief personeel had zo’n muilkorf op. Hier is men waarschijnlijk net zo laks met regels.

Edwin. op 24 aug 2020 09:01

Onlangs ook in Oostenrijk geweest en hoewel ik groot tegenstander ben van mondluiers heb ik het braaf opgevolgd als gast in een ander land. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo erg vond als ik mijzelf vooraf had aangepraat. Daar komt bij dat het enkel maar nodig was in de supermarkt en in een restaurant in Italië (bij de Reschensee in de buurt)… Bij andere winkels vroeg ik het altijd even bij binnenkomst of het nodig was en 9 van de 10 zeiden “nee”… Dikke prima… :)

Vandaag in Innsbruck geweest. Nou, het was net zo druk als in een willekeurige Nederlandse stad. De 1 meter afstand is op die manier een utopie. Niet dat mij het veel uitmaakt, maar ik denk dat het in elk land of grotere stad wel hetzelfde is. Een kwart heeft zo’n ding op de bakkes buiten en in de ene winkel moet het wel en in de andere niet. Ik doe het gewoon waar het moet, maar waar niet ook gewoon niet en maar wat de rest ook doet. Goed besluit om het in Nederland in ieder geval niet overal te doen en te verplichten. Sowieso wettelijk niet mogelijk.

Maar met wintersport wordt dat echt niet beter dan nu is. Ik denk zelfs nog veel drukker. Benieuwd hoe dat tzt is

Not all who wander are lost

Trouwens als er gene apres-ski is, dan hoeft het voor mij niet, dan sla ik wel een jaartje over.

hansvdz op 24 aug 2020 17:31

Ik juig dit toe, als er nou meer mensen zo denken is er meer plek op de piste voor de rest😎

Trouwens als er gene apres-ski is, dan hoeft het voor mij niet, dan sla ik wel een jaartje over.

hansvdz op 24 aug 2020 17:31

Ik juig dit toe, als er nou meer mensen zo denken is er meer plek op de piste voor de rest😎

marklit op 25 aug 2020 09:46

Ieder zijn ding zeker. Ik zal nooit naar de voetbal gaan zonder daar iets te drinken. Ik zal nooit een tennismatch spelen zonder daarna aan de toog te hangen. Er zijn er die na de wedstrijd direct naar huis gaan, tja dat zijn er die elke frank 3x omdraaien.

@hansvdz: afwijkende keuzes, andere gedachten en andere uitgangspunten kunnen ten grondslag liggen aan keuzes om niet aan den toog te gaan hangen na, voor of tijdens tennis matches, voetbalwedstrijden en het skiën.

Hierbij hoeft geld en zuinigheid geen reden te zijn…

Er zijn genoeg mensen die binnen de horeca op de zak van andere leven tot kunst hebben verheven, die houden wel van een drankje.

Wel vraag ik mij het volgende af: als het zo belangrijk is om aan de toog te hangen, een drankje te doen, omdat het erbij hoort. Is het tennissen, voetbalkijken en skiën dan niet de bijzaak om aan de toog te kunnen zitten?

Trouwens als er gene apres-ski is, dan hoeft het voor mij niet, dan sla ik wel een jaartje over.

hansvdz op 24 aug 2020 17:31

Ik juig dit toe, als er nou meer mensen zo denken is er meer plek op de piste voor de rest😎

marklit op 25 aug 2020 09:46

Ieder zijn ding zeker. Ik zal nooit naar de voetbal gaan zonder daar iets te drinken. Ik zal nooit een tennismatch spelen zonder daarna aan de toog te hangen. Er zijn er die na de wedstrijd direct naar huis gaan, tja dat zijn er die elke frank 3x omdraaien.

hansvdz op 25 aug 2020 10:11

wow ik mag hopen dat het met een knipoog is. Ik heb niets met de klassieke apresski wat alleen maar feesten en zuipen is, maar ik drink graag wel eens biertje in het zonnetje op het terras. Na sporttraining drink ik soms wel eens een drankje, maar soms ga ik direct naar huis. Draai ik iedere cent 3x om? Dat zeker niet, maar ik heb nuttigere dingen in mijn leven te doen dan iedere gelegenheid aangrijpen om zoveel mogelijk tijd aan de toog te spenderen…

Born to Ride

Het is allemaal met een knipoog, ik wil niemand beledigen of zo, misschien heb ik mij ietsje fout uitgedrukt. Persoonlijk vind ik het sociaal leven heel belangrijk. Na het sporten iets drinken hoort er gewoonweg bij voor mij, dat hoeft daarom niet perse alcohol te zijn. Het leven op zich is al druk genoeg en nu en dan eens met vrienden weg gaan maakt het allemaal wat aangenamer.

Maar los van dat kan de wintersport ook niet zonder après ski. Sommige mensen wel, maar veel ook niet en ik doel dan ook op de mensen die in die branche werkzaam zijn. Er zijn erg veel banen en er gaat ook veel geld in om. Het moet een keer weer anders en een keer weer normaal of in ieder geval op zo’n manier dat niet zo ontzettend veel mensen zonder werk of in de schulden komen.

Not all who wander are lost

Volgens mij kan de wintersport best zonder de après ski ‘classique’, dat hossen en zuipen. Ik kom er nooit en velen met mij. Er blijft genoeg werk bij liften, in hotels, skischolen, restaurants en winkels over voor seizoenswerkers. Wie niet zonder de après ski kunnen zijn vooral eigenaars van die tenten, maar die hebben hun zaakjes, als ze in de vette jaren goed opgelet hebben, vaak goed voor elkaar. En als ze slim zijn denken ze nu na over een alternatief.

Life is what happens while you were checking your phone

Wij hebben een voorboeking staan voor San Cassiano voor de drukke krokusweek (gelukkig dit keer niet met carnaval). Ergens in september zal de aanbetaling gedaan moeten worden om e.e.a. definitief te maken en we zijn van plan ook “gewoon” te gaan. We hebben een appartement in een kleinschalig complex, apres ski doen we verder niet aan. Hooguit in de avond nog uit eten, maar dat is het dan wel. Voor overdag hoop ik op mooi terras weer :)

Voor mij kan de wintersport ook uitstekend zonder apresski, maar er zijn hele groepen mensen die volgens mij vooral voor de apresski gaan en die vooral skiën omdat het nou eenmaal voor de apresski hoort. Ik vraag me af of die groepen nu gaan en ik denk dat dat op veel plekken een slok op een borrel scheelt, ook in de hotels, de restaurants en natuurlijk de liften.

Voor Nederlanders zijn dat natuurlijk vooral Gerlos, Flachau en Mayrhofen, maar ook meer internationale (of Duitse) gebieden zoals Obertauern en natuurlijk Ischgl, Solden en Saalbach, etc.

Een aantal van die gebieden zal hopelijk een stuk rustiger zijn, wat ze misschien nu juist wel een optie maken voor de wintersporters die vooral voor de sport gaat.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik merk dat ik het interessant vind om te lezen wat ieders overweging is voor komende seizoen. En dat varieert van de keuze om wel/niet te gaan tot de manier (timing) van boeken. Uiteindelijk moeten we die beslissing toch voor ons zelf maken, maar het is prettig om ieders inzichten mee te krijgen (en daar wat van op te steken).

Om die reden wil ik onze overwegingen ook delen.

-Wel/niet gaan vanwege gezondheidsgevaar:
Dit speelt eigenlijk nauwelijks bij ons. We houden niet van apres-ski. We gaan altijd in rustige periodes en naar rustige gebieden. In de buitenlucht voelen we ons dus net zo veilig als tijdens een boswandeling in NL. Aandachtspunten zijn de heen en terugweg (drukke toiletten bij tankstations) en de keuze voor een skigebied met kleine (of geen) gondels.
Conclusie ‘wel’

  • wel/niet gaan vanwege de kans op code oranje/rood (+vakantie investering kwijt zijn) in je geboekte ski gebied:
    Dit was voor ons aanleiding om voorlopig even te wachten met boeken. ‘aanzien waar het naar toe gaat’. Maar ik heb onze verzekering er eens op nageslagen. En de doorlopende annuleringsverzekering (bij de doorlopende reisverzekering) geeft aan (omdat hij pre Corona is afgesloten) dat als de gebieden bij boeken groen of geel zijn, we ons geld terug krijgen als we voor of tijdens onze vakantie moeten annuleren vanwege code oranje of rood. Daar komt nog eens bij dat onze huidige polis geldig is tot 8 oktober. Met andere woorden het lijkt ons juist verstandig om binnen deze (pre Corona) polis periode onze vakanties te boeken zodat we deze annuleringsvoorwaarde ook kunnen in zetten. Ze geven namelijk aan dat annuleringsverzekeringen die afgesloten worden nadat Corona wereldwijd bekend werd, niet uitkeren bij het ontstaan van code oranje of rood.
    Conclusie ‘wel’ (en niet te lang wachten met boeken)

  • wel/niet gaan vanwege code oranje of rood van NL (bezien vanuit je vakantie adres):
    Ik verwacht dat ze dat zouden oplossen met een negatieve Corona test die maximaal 72 uur oud is voor vertrek. Een kwestie van laten testen bij een commercieel lab zodat de tests op tijd klaar zijn.
    Conclusie ‘wel’

  • wel/niet gaan omdat een van ons niet lekker is (of zelfs Corona heeft):
    De regel (met een humoristische knipoog) is sowieso dat we 6 weken voor een ski vakantie niet onze ledematen breken. (niet wielrennen op natte blaadjes of na 25 jaar weer willen schaatsen…). Hier voegen we een zelf opgelegde (pre vakantie) Corona quarantaine aan toe.
    Conclusie ‘wel’

Ik ben dus lekker in de welbekende sites gedoken zodat we binnenkort kunnen boeken. Of zie ik iets over het hoofd?

sneeuw witje en de 7 bergen

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat een gebied besluit helemaal dicht te gaan zoals afgelopen seizoen het geval was.

@franksplinter
Klopt, maar dan verwacht ik daar ook een code oranje bij.

sneeuw witje en de 7 bergen

Maar los van dat kan de wintersport ook niet zonder après ski. Sommige mensen wel, maar veel ook niet en ik doel dan ook op de mensen die in die branche werkzaam zijn. Er zijn erg veel banen en er gaat ook veel geld in om. Het moet een keer weer anders en een keer weer normaal of in ieder geval op zo’n manier dat niet zo ontzettend veel mensen zonder werk of in de schulden komen.

Edwin. op 27 aug 2020 11:36

Dat is ook zo, als ik naar mezelf kijk dan kost de apres-ski ook pakken meer dan het skiën zelf en ik ben niet de enigste.

@franksplinter
Klopt, maar dan verwacht ik daar ook een code oranje bij.

SandraSki op 27 aug 2020 16:12

Zoek ook goed uit of je annuleringsverzekering ook uitkeert als een land oranje wordt, terwijl je dat kan voorzien (want dat is nu het geval).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@sandraski Je zit nu niet meer in pre corona, want corona heeft al lang heel de wereld in zijn greep. Had je voor de grote uitbraak half maart geboekt, dan had je nog aanspraak kunnen maken. Nu niet meer. Nu is het er en weet je dat landen weer op code orange of rood kunnen gaan.

Volgens mij kan de wintersport best zonder de après ski ‘classique’, dat hossen en zuipen. Ik kom er nooit en velen met mij. Er blijft genoeg werk bij liften, in hotels, skischolen, restaurants en winkels over voor seizoenswerkers. Wie niet zonder de après ski kunnen zijn vooral eigenaars van die tenten, maar die hebben hun zaakjes, als ze in de vette jaren goed opgelet hebben, vaak goed voor elkaar. En als ze slim zijn denken ze nu na over een alternatief.

Leon100 op 27 aug 2020 11:17

Maar buiten ‘hossen en zuipen’ zijn restaurants, arrenslee ritjes, zwembaden en wellness centra ook allemaal vormen van ‘apres ski’, die flink bijdragen aan de winst en werkgelegenheid in een gebied. Ook die zullen waarschijnlijk veel minder omzet kunnen maken, tegelijk met meer kosten, of zelfs helemaal dicht moeten.
En als dat soort gelegenheden op de fles gaat, dan ga je uiteindelijk ook aan de liften merken.
Skiliften worden niet (grotendeels) betaald van de liftpassen, maar door diverse bijdragen uit bedrijven en belastingen.

Dus ja, persoonlijk is het bij ons in een week skiën, 1 keer uit eten, en misschien 1 keer een biertje op het terras onder aan de piste na afloop, dus zou ik het niet erg missen als dat niet kon. Maar ik weet ook wel dat op die manier het skigebied niet lang open blijft voor het skiën, dus of ik daar nou zo blij mee ben…

*bericht bewerkt door Slim op 27 aug 2020 18:27

andachtspunten zijn de heen en terugweg (drukke toiletten bij tankstations) § SandraSki op 27 aug 2020 18:49

Wij stoppen de laatste jaren nauwelijks bij grote drukke tankstations maar kiezen voor de kleine parkings zonder resto of tankstation. Ook op de drukste momenten veel rustiger en je staat niet te wachten om te kunnen gaan. En als de toiletten minder proper zijn hebben we ontsmettende doekjes bij. Ook voor eten doen we het zo: picnic gaat van thuis al mee of ‘s morgens van bij de bakker.

Hebben we deze zomer in duitsland ook gedaan, voor ons in ieder geval relaxter.

#wakeupwhereyouwant

@sandraski Je zit nu niet meer in pre corona, want corona heeft al lang heel de wereld in zijn greep. Had je voor de grote uitbraak half maart geboekt, dan had je nog aanspraak kunnen maken. Nu niet meer. Nu is het er en weet je dat landen weer op code orange of rood kunnen gaan.

Ivski op 28 aug 2020 08:45

Dat is niet wat de doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis aan geeft. Omdat deze polis pre Corona is afgesloten gelden de voorwaarden ook voor boekingen na maart. ziehttps://www.interpolis.nl/service/coronavirus/reis-en-annule…

sneeuw witje en de 7 bergen

Goed om te weten :) , hier hebben we ook doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis.

*bericht bewerkt door franksplinter op 28 aug 2020 09:59

Plaats een reactie