Wielrentopic (deel II)

Dank heren! Ga eens een poging doen. Keertje wat anders ;). Wil eens tukje gaan doen in de Spaanse Pico’s. Stuk dat als eerste in aanmerking zou komen, heeft een stijging van plm 1000m over 12 km. Zit momenteel op 3.2 w/kg.

Versnellingen nog eens even checken voor die tijd ;)

evr66 op 05 jul 2021 10:49

Let op dat je de watt per kilo van bijvoorbeeld Zwift niet zomaar mee kan nemen naar de bergen. ;-) het zal in de praktijk lager zijn in de bergen dan op een hometrainer.

Rogier op 05 jul 2021 14:18

Goed punt, nog ff een strava ritje van vorig jaar zomer bekeken daar in de buurt. Gaat wel goed komen ;). Meeste van dit soort grappen is gewoon kalm starten en stug doorgaan ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 05 jul 2021 14:49

Edwin van Riel

Hoe zit dat eigenlijk met rijden in de bergen. Een motor levert minder vermogen naar mate je hoger komt. Dan zal dit bij de mens toch niet anders zijn neem ik aan. Hoe verhoudt zich dat in de W/KG die je normaal op zeeniveau kunt trappen?
Stel je doet hier een ftp test op zee niveau en kan 3 w/kg trappen. Wat blijft daar nog van over als je richting de 2000m gaat?

Übung macht den meister!!!

Hoe zit dat eigenlijk met rijden in de bergen. Een motor levert minder vermogen naar mate je hoger komt. Dan zal dit bij de mens toch niet anders zijn neem ik aan. Hoe verhoudt zich dat in de W/KG die je normaal op zeeniveau kunt trappen?
Stel je doet hier een ftp test op zee niveau en kan 3 w/kg trappen. Wat blijft daar nog van over als je richting de 2000m gaat?

RFKANGOO op 05 jul 2021 17:20

Correct, minder zuurstof in de longetjes (sowieso minder lucht, percentage zuurstof hierin blijft gelijk natuurlijk), dus minder te verbranden.

Edwin van Riel

Inderdaad, minder zuurstof (en evenveel zuurstof nodig om in leven te blijven (spijsvertertering, hersenen etc), hierdoor moet je hart en longen zonder extra inspanning al harder werken op 2000 meter dan op zeeniveau. Daardoor wordt sporten op hoogte steeds zwaarder.

Dat zeggende zijn de meeste bergcols in de Alpen niet echt hoog genoeg om hier echt grote problemen mee te hebben, als simpelweg ‘bovenkomen’ je belangrijkste doel is. Als je op de procent nauwkeurig een prestatie neer wilt zetten is dat een ander verhaal. Er zijn wel mensen die hier gevoeliger voor zijn dan anderen.

Maar er zijn heel veel meer redenen waarom fietsen meer is dan alleen maar wattages trappen en dat omzetten naar snelheid. Je moet gecontreerd blijven je moet opletten, je fiets moet ook eenvoudig rollen (nieuwe of oude ketting), een wapperend jack kost je zo een paar watt… etc etc. Al hoor en zie ik de krakende en piepende fietsen die ik tegenkom in de zomermaanden richting de izoard of de galibier dan is daar nog heel veel aan snelheid en fietsgemak te winnen voor veel fietsers :-)

Click. Click. Peace

Mooi nummer van van Aert deze keer …

Na mvdp kon hij niet achterblijven

Heel fraai! Mooie beelden ook. De snelheid omlaag viel me mee. Op de tandem haalde ik daar een soortgelijke snelheid, maar het zijn natuurlijk maar lichte (= niet vet) mannetjes. Omhoog gaan ze wel 3 x zo snel 😁 Smaakt naar toch weer eens die kant op gaan.

Heel fraai! Mooie beelden ook. De snelheid omlaag viel me mee. Op de tandem haalde ik daar een soortgelijke snelheid, maar het zijn natuurlijk maar lichte (= niet vet) mannetjes. Omhoog gaan ze wel 3 x zo snel 😁 Smaakt naar toch weer eens die kant op gaan.

Pino op 07 jul 2021 22:37

Maximum snelheid was 101.5km/h. Dat doe ik niet zo snel op 2 dunne bandjes hoor.

Übung macht den meister!!!

Heel fraai! Mooie beelden ook. De snelheid omlaag viel me mee. Op de tandem haalde ik daar een soortgelijke snelheid, maar het zijn natuurlijk maar lichte (= niet vet) mannetjes. Omhoog gaan ze wel 3 x zo snel 😁 Smaakt naar toch weer eens die kant op gaan.

Pino op 07 jul 2021 22:37

Maximum snelheid was 101.5km/h. Dat doe ik niet zo snel op 2 dunne bandjes hoor.

RFKANGOO op 07 jul 2021 23:14

Ik las dat Nibali 107,5 heeft aangetikt

Click. Click. Peace

Blijf toch van mening dat alles boven de 70 maar op de latten of in een auto beter gaat ;)

Edwin van Riel

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Click. Click. Peace

Ik vind de cijfers op deze zeer snelle en erg eenvoudige afdaling niet heel spectaculair het aantikken van 80-90 in moeilijkere afdalingen (zoals naar Grand Bornard toe) vind ik veel heftiger…

Click. Click. Peace

Franse humor, Franse wielercultuur, maar erg leuk boek… als je een beetje Frans spreekt (leest) een aanrader

null

Click. Click. Peace

Iemand kon niet zo goed tegen het verlies van zijn kommetje?

null

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 08 jul 2021 22:18

Übung macht den meister!!!

Hahaha :-)

ik kreeg pas van strava de melding: je hebt op een elektrische fiets gereden. Vond dat wel een compliment ;-)

Click. Click. Peace

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Rogier op 08 jul 2021 15:18

Ik vind die stuur kwaliteiten nou juist niet goed… Je verwacht van de profs die tig uur per week op hun fiets zitten juist een goed weggevoel maar ik zie dat er nog heel vaak klungelig gefietst wordt…
Zoals zonder rede de sloot in fietsen🤣
Het afdalen is ook nog bij meerdere niet wat je verwacht, als je dan als prof in de tour de france mag fietsen maar iedere bocht met knikkende knieën door harkt hadden ze beter een andere renner dat startnummer kunnen geven.

LA NORMA😍☃️

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Rogier op 08 jul 2021 15:18

Ik vind die stuur kwaliteiten nou juist niet goed… Je verwacht van de profs die tig uur per week op hun fiets zitten juist een goed weggevoel maar ik zie dat er nog heel vaak klungelig gefietst wordt…
Zoals zonder rede de sloot in fietsen🤣
Het afdalen is ook nog bij meerdere niet wat je verwacht, als je dan als prof in de tour de france mag fietsen maar iedere bocht met knikkende knieën door harkt hadden ze beter een andere renner dat startnummer kunnen geven.

Piefke op 09 jul 2021 00:21

De allerlangzaamste in de tour rijdt ongeveer elke amateur ver uit het wiel in de afdaling, vergis je niet…
En vraagje: heb je wel eens in een echt peloton gereden?

Click. Click. Peace

Voor degenen die dachten dat Roglic gehavend was, zo ziet Roger Kluge er nu uit:

null

Born to Ride

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Rogier op 08 jul 2021 15:18

Ik vind die stuur kwaliteiten nou juist niet goed… Je verwacht van de profs die tig uur per week op hun fiets zitten juist een goed weggevoel maar ik zie dat er nog heel vaak klungelig gefietst wordt…
Zoals zonder rede de sloot in fietsen🤣
Het afdalen is ook nog bij meerdere niet wat je verwacht, als je dan als prof in de tour de france mag fietsen maar iedere bocht met knikkende knieën door harkt hadden ze beter een andere renner dat startnummer kunnen geven.

Piefke op 09 jul 2021 00:21

De allerlangzaamste in de tour rijdt ongeveer elke amateur ver uit het wiel in de afdaling, vergis je niet…
En vraagje: heb je wel eens in een echt peloton gereden?

Rogier op 09 jul 2021 15:23

Hoho uitgezonderd Dan Martin natuurlijk 😆

Born to Ride

En Zakarin doet niet mee. Misschien dat ik bij hem in de buurt zou rijden, maar waarschijnlijk rijdt hij zelfs beter dan ik.

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Rogier op 08 jul 2021 15:18

Ik vind die stuur kwaliteiten nou juist niet goed… Je verwacht van de profs die tig uur per week op hun fiets zitten juist een goed weggevoel maar ik zie dat er nog heel vaak klungelig gefietst wordt…
Zoals zonder rede de sloot in fietsen🤣
Het afdalen is ook nog bij meerdere niet wat je verwacht, als je dan als prof in de tour de france mag fietsen maar iedere bocht met knikkende knieën door harkt hadden ze beter een andere renner dat startnummer kunnen geven.

Piefke op 09 jul 2021 00:21

De allerlangzaamste in de tour rijdt ongeveer elke amateur ver uit het wiel in de afdaling, vergis je niet…
En vraagje: heb je wel eens in een echt peloton gereden?

Rogier op 09 jul 2021 15:23

Ik vergis me niet, ik ken geen statistieken tussen profs en amateurs, dat is dan ook niet belangrijk in deze maar als je ziet met welk gemak sommige uit het wiel gereden worden die dan notabene klassements ambities hebben dan is dat mijn punt dat die renner dan daar meer op moet gaan oefenen, als je zoals vaker gehoord de tour verliest in een afdaling is dat toch iets wat niet moet kunnen op dat niveau? Als je een slechte dag hebt dan moet dat bergop al het verschil maken en niet in de afdaling.
En nee ik ben verder niet bekend in de profwielerij, ben alleen hier bekend als kritische liefhebber😎☃️

LA NORMA😍☃️

Hahaha :-)

ik kreeg pas van strava de melding: je hebt op een elektrische fiets gereden. Vond dat wel een compliment ;-)

Rogier op 08 jul 2021 23:26

haha, da’s gaaf. bij mij begon ineens flitsmeister te jammeren. heel aparte ervaring ;)

Edwin van Riel

Met schijfremmen en bredere bandjes gaat het een stuk prettiger omlaag dan vroeguh, maar op latten blijft het beter.

Pino op 08 jul 2021 14:46

Ook het feit dat de fietsen van de profs beter onderhouden zijn, en dat ze allemaal als een malle kunnen sturen maakt het wel zo dat je als amateur beter niet dit soort snelheden kunt proberen ;-)

En schijfremmen maken het wel heel veel fijner op de racer ja! :-) weet je tenminste zeker dat het echt afremt…

Rogier op 08 jul 2021 15:18

Ik vind die stuur kwaliteiten nou juist niet goed… Je verwacht van de profs die tig uur per week op hun fiets zitten juist een goed weggevoel maar ik zie dat er nog heel vaak klungelig gefietst wordt…
Zoals zonder rede de sloot in fietsen🤣
Het afdalen is ook nog bij meerdere niet wat je verwacht, als je dan als prof in de tour de france mag fietsen maar iedere bocht met knikkende knieën door harkt hadden ze beter een andere renner dat startnummer kunnen geven.

Piefke op 09 jul 2021 00:21

De allerlangzaamste in de tour rijdt ongeveer elke amateur ver uit het wiel in de afdaling, vergis je niet…
En vraagje: heb je wel eens in een echt peloton gereden?

Rogier op 09 jul 2021 15:23

Ik vergis me niet, ik ken geen statistieken tussen profs en amateurs, dat is dan ook niet belangrijk in deze maar als je ziet met welk gemak sommige uit het wiel gereden worden die dan notabene klassements ambities hebben dan is dat mijn punt dat die renner dan daar meer op moet gaan oefenen, als je zoals vaker gehoord de tour verliest in een afdaling is dat toch iets wat niet moet kunnen op dat niveau? Als je een slechte dag hebt dan moet dat bergop al het verschil maken en niet in de afdaling.
En nee ik ben verder niet bekend in de profwielerij, ben alleen hier bekend als kritische liefhebber😎☃️

Piefke op 09 jul 2021 21:05

Dan doe je het net voorkomen alsof dalen geen kunst is :-) het mag toch voor zich spreken dat er verschil zit in het niveau van de ene daler of de andere. (Je zou het zelfde kunnen zeggen over skiërs: gek dat de een sneller daalt dan de andere). En de renners waarvan ze zeggen dat ze slecht dalen zijn nog steeds echt geweldige fietsers, en ze rijden echt heel goed… ik denk dat veel mensen zich dara op verkijken.

Dat sommige wielrenners beter wat extra afdaal trainingen kunnen gebruiken, daar, daar ben ik het absoluut mee eens. Juist met wat ik hierboven schrijf. Een deel dalen kun je leren. Maar een heel deel ook niet.

Click. Click. Peace

En Zakarin doet niet mee. Misschien dat ik bij hem in de buurt zou rijden, maar waarschijnlijk rijdt hij zelfs beter dan ik.

Pino op 09 jul 2021 21:00

hahaha, waarschijnlijk wel. :-)

Click. Click. Peace

Maar veel belangrijker: wat een dag weer met Mollema! Mollemalen to the max. De franse commentatoren gingen uit hun dak, ze vinden hem geweldig :-)

Click. Click. Peace

En ook een prachtige omgeving.

Dit weekend voor het eerst een aantal Limburgse heuvels beklommen en ben er achter gekomen dat de 39-25 niet ideaal is. 😜
Nu kan ik 2 dingen doen.

  1. Meer trainen. (en wat kilo’s afvallen)
  2. Mijn vrouw overtuigen dat het toch echt tijd word voor een andere fiets. (de huidige is het investeren van betere spullen niet meer waard)
    Of gewoon beide. Das ook een hele goede optie. Want vond het wel erg leuk om te fietsen in Limburg.
Übung macht den meister!!!

Dit weekend voor het eerst een aantal Limburgse heuvels beklommen en ben er achter gekomen dat de 39-25 niet ideaal is. 😜
Nu kan ik 2 dingen doen.

  1. Meer trainen. (en wat kilo’s afvallen)
  2. Mijn vrouw overtuigen dat het toch echt tijd word voor een andere fiets. (de huidige is het investeren van betere spullen niet meer waard)
    Of gewoon beide. Das ook een hele goede optie. Want vond het wel erg leuk om te fietsen in Limburg.

Om heuvels op te rijden kan je beter een casette 11-28 of 11-30 steken. Best wel de ketting mee vervangen ;)

RFKANGOO op 11 jul 2021 19:38

Ja 39-28 gaat echt veel schelen tov 39-25!

Crank verwissel je snellen dan een cassette, compact er op kieperen.

.

Plaats een reactie