Skiën Zwitserland

Rustige feestdagen op de hellingen - de situatie in bergziekenhuizen is stabiel

In de Zwitserse skigebieden was de vakantie rustiger dan normaal. Maar het is nog te vroeg om alles duidelijk te maken.

Schrijver: Christine Wanner
Vandaag, 05:49 uur
Delen op Facebook (externe link, pop-up)Delen op Twitter (externe link, pop-up)Deel met Whatsapp 6e Bekijk de reacties

Kunnen de skigebieden wel of niet open blijven? De vraag was voor de feestdagen omstreden. De Bondsraad wilde onder bepaalde voorwaarden wintersport mogelijk maken zodat sommige kantons groen licht konden geven: Graubünden, Wallis, Bern, Vaud, Fribourg en Ticino.

De restaurants op de pistes blijven echter gesloten en sommige bieden afhaal- en afhaalmogelijkheden.

“Je vermijdt opeenhopingen”

Onder deze omstandigheden zijn er minder gasten dan normaal op de skipistes. In het Walliser skigebied Saas Fee schat Simon Bumann, hoofd van de Saastal Bergbahnen, het aantal gasten op ongeveer de helft van het voorgaande jaar. De beschermende maatregelen werden nageleefd: “Mensen komen niet meer tegelijkertijd naar het skigebied. Je vermijdt ophopingen. "

Skiërs in Verbier
Legende:
In de wintersportplaatsen zijn er beduidend minder skigasten dan normaal, zeggen de directie van toerisme en de bergbanen.
KEYSTONE
Ook uit het Berner Oberland wordt gezegd dat de gasten zich goed aan de regels hielden, waar meer dagjesmensen en wintersporters meestal naar Saas-Fee afreizen.

De situatie is stabiel

Ook voelen de ziekenhuizen dat er beduidend minder mensen skiën of snowboarden. De directeur van het Oberwallis Hospital Center, Reinhard Zenhäusern, zegt dat hoewel patiënten worden opgenomen die geblesseerd zijn geraakt tijdens het skiën, ze zelden intensieve zorg nodig hebben.

Het was ook stil met de Covid-patiënten - één ligt op de intensive care. «De situatie is stabiel gebleven op de acute afdelingen. In het ziekenhuiscentrum van Oberwallis worden in totaal 22 patiënten met Covid opgenomen, dit aantal is deze week niet toegenomen. "

Een ziekenhuis in Zürich.
Legende:
Tot nu toe hebben wintersporters de ziekenhuizen nog niet echt extra belast, maar het is te vroeg om alles duidelijk te maken.
KEYSTONE
Nog geen informatie mogelijk

Ook de ziekenhuismanagers in het kanton Graubünden constateren stabiele ziekenhuisopnames van corona-geïnfecteerden. Bij Spital Thusis zegt directeur Reto Keller namens de 13 acute ziekenhuizen in het kanton dat het te vroeg is om de balans op te maken: “Het hangt er ook van af hoe ziekenhuisopnames met Covid-patiënten zich ontwikkelen. We zijn daar momenteel stabiel. Maar als er een stijging is en er komen extra wintersporters bij, dan kan het krap worden. "

En dat moet worden vermeden. Eén ding is duidelijk: de aantallen nieuwe besmettingen, die informatie geven over ons gedrag tijdens de feestdagen, komen pas over een tiental dagen beschikbaar. Bron www.srf.ch

Wel bijzonder om te lezen dat sommige hun persoonlijke vertier belangrijker vinden dan het algemeen belang…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wel bijzonder om te lezen dat sommige hun persoonlijke vertier belangrijker vinden dan het algemeen belang…

MichelV op 28 dec 2020 12:50

Of die de economische situatie daar zogenaamd de belangrijkste reden vinden om tòch hun eigen zin door te drijven…

Ik had van de week een vriendin uit Oostenrijk aan de telefoon, werkzaam in het toerisme. Haar woorden: “we hebben liever dat de NL-ers wegblijven; we hebben hier nauwelijks besmettingen, zometeen brengen jullie het bij ons en dan duurt het hier nòg langer eer we kunnen openen!”

Ik heb totaal geen zin me in die COVID-discussies te mengen. Maar dit wil ik toch even kwijt, want ik vind dat ze gelijk heeft. Misschien iets ter overdenking.

Mijn kids kunnen al sinds februari niet racen (op een trainingsweek in oktober na). Maar ze schikken zich in deze situatie en kiezen er zelf voor niet de grenzen op te zoeken; al zou dat wel kunnen met een NOC*NSF-status.
Ik ben trots op ze.
Je hóeft niet per sé de randjes op te zoeken.

mama on a mission in the snow

Heb 2 weken geleden een filmpje voorbij zien komen op fb ivm de ellenlange wachtrijen om met de gondel naar boven te gaan in Zwitserland, dat was minstens 2u wachten. Sorry maar dat is er echt over. Snap niet dat mensen daarvoor in de wachtrij gaan staan.

Maar dit wil ik toch even kwijt, want ik vind dat ze gelijk heeft.

Het is allemaal een kwestie van perceptie…
…die je mening vormt.

Waarom denk je dat de langlaufpistes in de ardennen deze winter niet opengaan?

De ene denkt dit, de andere denkt dat.

Dit topic gaat over skiën in Zwitserland in coronatijden.
Mij lijkt het in het algemeen wel goed te gaan in Zwitserland. Geen zware opflakkeringen van het virus, en al zeker niet direct gerelateerd aan de skigebieden.

Dat is ook maar mijn voorlopige beschouwing, want de gevolgen van het openen van de skigebieden op de verspreiding van covid zijn nog nergens onderzocht. Dan kan je het toch beter houden op de actuele situatie in de skigebieden ipv dingen te roepen à la egoïsten, onverantwoord, het is er echt over,…
Want op basis van wat is dat dan?

@Kasper ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar lees even dit stukje. Gaat niet zo lekker in Zwitserland en is zeker niet aan te bevelen om daar naar toe te gaan.

Per 18 december 2020 testten in Zwitserland ca. 404.000 personen positief op COVID-19 en zijn 6.004 mensen overleden (bevestigd door laboratorium). In Zwitserland kwamen er per 18 december over de afgelopen 14 dagen ca. 665 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners bij, waarmee Zwitserland in Europa tot de kopgroep behoort. De Bundesrat verstrengde de coronamaatregelen op verschillende tijdstippen en de laatste keer, op 18 december 2020. De maatregelen en verstrengingen die beslist werden door de Bundersrat gelden voor heel Zwitserland, met dien verstande dat de 26 kantons altijd strenger kunnen optreden indien de lokale situatie dat vereist of eventueel ook iets minder streng als de situatie dat toelaat. In de Zwitserse ziekenhuizen blijft de situatie erg precair zowel in het Frans- als het Duitssprekende deel van Zwitserland. Het Zwitserse gezondheidssysteem kraakt in zijn voegen en het aantal vrije intensive care (ic) bedden blijft erg krap over het hele land. Voorlopig houdt men het hoofd boven water wat ic-bedden betreft, dankzij de solidariteitsmechanismen die bestaan tussen de verschillende kantons

Als je nog meer info wilt (getalletjes) check dan deze pagina
https://www.covid19.admin.ch/en/overview

Eigenlijk wel gek dat iedereen het naar eigen behoeve interpreteert… Wat is er nou zo erg om een jaartje niet te gaan? Denk je echt dat je dit tekort komt aan het einde van je leven als de optelsom maakt? En ja misschien ben ik niet erg objectief gezien ik er zakelijk nogal hard door geraakt ben en probeer om maar in te zien dat alles wat we doen niet voor niks is.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@Kasper ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar lees even dit stukje. Gaat niet zo lekker in Zwitserland en is zeker niet aan te bevelen om daar naar toe te gaan.

MichelV op 28 dec 2020 16:15

Ik mis de link skigebieden open -> sterke toename. Hier gaat het in feite over in dit topic.

De coronagevallen in Zwitserland zijn al een gehele tijd vrij hoog tov andere landen. De (niet - skigerelateerde) regels zijn er nu eenmaal soepeler dan in België en Nederland (afgelopen maand wel wat verstrengingen gebeurd).

*bericht bewerkt door Kasper op 28 dec 2020 16:36

*bericht bewerkt door Kasper op 28 dec 2020 16:36

Meer dan 200 Engelsen “vluchten” uit Verbier om een quarantaine te ontlopen: https://www.bbc.com/news/world-europe-55465079

@Kasper ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar lees even dit stukje. Gaat niet zo lekker in Zwitserland en is zeker niet aan te bevelen om daar naar toe te gaan.

MichelV op 28 dec 2020 16:15

Ik mis de link skigebieden open -> sterke toename. Hier gaat het in feite over in dit topic.

De coronagevallen in Zwitserland zijn al een gehele tijd vrij hoog tov andere landen. De (niet - skigerelateerde) regels zijn er nu eenmaal soepeler dan in België en Nederland (afgelopen maand wel wat verstrengingen gebeurd).

Kasper op 28 dec 2020 16:34

Dat die link er nog niet is is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Daar hoef je alleen maar voor naar afgelopen winter te kijken. Ik ben mij ervan bewust dat de apres ski (officieel) ontbreekt.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@Kasper ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar lees even dit stukje. Gaat niet zo lekker in Zwitserland en is zeker niet aan te bevelen om daar naar toe te gaan.

MichelV op 28 dec 2020 16:15

Ik mis de link skigebieden open -> sterke toename. Hier gaat het in feite over in dit topic.

De coronagevallen in Zwitserland zijn al een gehele tijd vrij hoog tov andere landen. De (niet - skigerelateerde) regels zijn er nu eenmaal soepeler dan in België en Nederland (afgelopen maand wel wat verstrengingen gebeurd).

Kasper op 28 dec 2020 16:34

Dat die link er nog niet is is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Daar hoef je alleen maar voor naar afgelopen winter te kijken. Ik ben mij ervan bewust dat de apres ski (officieel) ontbreekt.

MichelV op 28 dec 2020 18:28

Appelen en peren.

Tijdens het vorige wintersportseizoen waren talrijke (horeca)voorzieningen geopend daar deze momenteel (al dan niet preventief) werden gesloten. Het voornaamste verschil is de bewustheid. De afgelopen winter wist men nog weinig tot niets over een virus, waardoor het gedrag niet werd aangepast en dit uiteraard tot besmettingen leidde. Dit geldt evenzeer voor andere activiteiten.

Skiën an sich is geen risicovolle activiteit. Horecagelegenheden (waaronder après-ski), hotels en bepaalde liften (inclusief wachtrijen) houden wel risico’s in, maar dat geldt in onze dagelijkse werkelijkheid ook.
De maatregelen die worden getroffen door de lokale overheden en skigebieden trachten deze risico’s tot het minimum te beperken en objectief gezien schijnen ze daar ook in te lukken. Elke mogelijke uitwas wordt natuurlijk uitgebreid uitgesmeerd in de media.

In België wordt het skiën momenteel (onterecht) een bijzondere focus toegedicht om de publieke opinie te voeden en de aandacht af te leiden van minder interessante risicovolle activiteiten. Het verbieden van een (potentiële) opening van de Ardeense skigebieden en het algemene langlaufverbod passen in dat kader.

@Kasper ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar lees even dit stukje. Gaat niet zo lekker in Zwitserland en is zeker niet aan te bevelen om daar naar toe te gaan.

MichelV op 28 dec 2020 16:15

Ik mis de link skigebieden open -> sterke toename. Hier gaat het in feite over in dit topic.

De coronagevallen in Zwitserland zijn al een gehele tijd vrij hoog tov andere landen. De (niet - skigerelateerde) regels zijn er nu eenmaal soepeler dan in België en Nederland (afgelopen maand wel wat verstrengingen gebeurd).

Kasper op 28 dec 2020 16:34

Dat die link er nog niet is is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Daar hoef je alleen maar voor naar afgelopen winter te kijken. Ik ben mij ervan bewust dat de apres ski (officieel) ontbreekt.

MichelV op 28 dec 2020 18:28

Appelen en peren.

Tijdens het vorige wintersportseizoen waren talrijke (horeca)voorzieningen geopend daar deze momenteel (al dan niet preventief) werden gesloten. Het voornaamste verschil is de bewustheid. De afgelopen winter wist men nog weinig tot niets over een virus, waardoor het gedrag niet werd aangepast en dit uiteraard tot besmettingen leidde. Dit geldt evenzeer voor andere activiteiten.

Skiën an sich is geen risicovolle activiteit. Horecagelegenheden (waaronder après-ski), hotels en bepaalde liften (inclusief wachtrijen) houden wel risico’s in, maar dat geldt in onze dagelijkse werkelijkheid ook.
De maatregelen die worden getroffen door de lokale overheden en skigebieden trachten deze risico’s tot het minimum te beperken en objectief gezien schijnen ze daar ook in te lukken. Elke mogelijke uitwas wordt natuurlijk uitgebreid uitgesmeerd in de media.

In België wordt het skiën momenteel (onterecht) een bijzondere focus toegedicht om de publieke opinie te voeden en de aandacht af te leiden van minder interessante risicovolle activiteiten. Het verbieden van een (potentiële) opening van de Ardeense skigebieden en het algemene langlaufverbod passen in dat kader.

Mathijs! op 28 dec 2020 18:48

Klopt, helaas denken er veel mensen dat het sluiten van de skigebieden in België een enorm aantal besmettingen zal voorkomen. Economisch gezien zal dit wel weinig verschil uitmaken, op een uitzondering na is geen enkel van de Belgische skigebieden zonder behulp van overheidssteun rendabel.

Men heeft ook heel lang volgehouden dat de scholen qua verspreiding nihil waren, de bevolking wist wel beter. Ik begrijp heel goed dat het openhouden van de scholen belangrijker is als het openhouden van de kroegen, maar wees gewoon eerlijk over die dingen. De bevolking betaalt uiteindelijk het loon van de virologen en politici.

Nu is er een superzware focus op skiën en op vakantie gaan, maar men vergeet dat de horeca in NL al 2,5 maand en in BE 2 maand dicht is en de cijfers op de IC’s alles behalve goed zijn, om niet te zeggen dramatisch (toch zeker in NL met de beperkte capaciteiti). Ik begrijp goed dat de NL overheid niet wilt dat er dan geskied wordt, tenslotte kan niet iedereen een privé-kliniek (al dan niet in het buitenland) betalen en qua capaciteit(suitbreidingen) is er niet veel ruimte meer, logisch dat men alle stijgingen wilt proberen in te dammen. In België is die capaciteit er voorlopig nog wel, dat de Belgische bevolking zich qua reizen dan ook anders gedraagt is sociologisch gezien niet zo heel vreemd.

Gaat dit topic nog over skiën in Zwitserland of is het een covid discussie??

Maar anyway, al die bangmakerij in dit topic, ik ben al ruim een week heerlijk aan het skiën in Zwitserland!

Gaat dit topic nog over skiën in Zwitserland of is het een covid discussie??

Maar anyway, al die bangmakerij in dit topic, ik ben al ruim een week heerlijk aan het skiën in Zwitserland!

Skiertje op 30 dec 2020 22:45

Punt 1. Die 2 dingen kun je op dit moment niet los van mekaar zien en punt 2. Het feit dat een hoop mensen momenteel niet gaan skien heeft niks te maken met bangmakerij, maar doen dit in het belang van hun medemens. Prima dat jij wel gaat skien, maar ga het niet lopen invullen voor anderen. Dank.

Ik overweeg om deze maand een weekje naar Laax te gaan. Voordat ik allerlei reacties krijg over dat dit a-sociaal is / echt niet kan/ whatever, denk ik dat ik een redelijk ‘plan’ heb om hier zorgvuldig mee om te gaan (maar daar wil ik het hier nu niet over hebben).
Waar ik het meest over twijfel is niet zo zeer het oplopen van covid daar of het covid daar brengen, maar wat ik wel een lastige vind is dat ik in geval van een (ernstig) ongeluk op de piste, niet de zorg verder wil belasten in het geval deze overbelast is. Ik ben niet zo’n held in het zoeken naar actueel Zwitsers nieuws… Iemand enig idee hoe het momenteel gaat met de situatie in Zwitserland?
Andere vraag: de restaurants en alles is nu dicht, weet iemand of er op de pistes wel zaken open zijn voor afhaal? Voornamelijk om af en toe wat te drinken kunnen halen, want ik drink echt veel water als ik aan het boarden ben en houd er niet zo van hele zware rugzak meezeulen met water…
EDIT: ik zie in de reacties hierboven wel wat links met cijfertjes, maar ik vind die moeilijk te interpreteren.

*bericht bewerkt door Nics op 02 jan 2021 10:09

@Nics
Onlangs hebben een aantal Zwitserse ziekenhuizen (Geneve en Lausanne?) gevraagd of de skigebieden kunnen sluiten omdat deze ziekenhuizen vrezen het niet meer aan te kunnen.

bon ski

@Nics
Onlangs hebben een aantal Zwitserse ziekenhuizen (Geneve en Lausanne?) gevraagd of de skigebieden kunnen sluiten omdat deze ziekenhuizen vrezen het niet meer aan te kunnen.

skifan op 02 jan 2021 10:44 Oh... dat is wel balen en reden om voorlopig even niet te gaan... Lees wel ook in een reactie hierboven dat juist weer een aantal bergziekenhuizen heeft aangegeven dat de situatie redelijk stabiel is. Misschien maar even wachten of er nog een verwachtte piek van de feestdagen komt... Hopelijk eind januari dan op pad.

Ik overweeg om deze maand een weekje naar Laax te gaan. Voordat ik allerlei reacties krijg over dat dit a-sociaal is / echt niet kan/ whatever, denk ik dat ik een redelijk ‘plan’ heb om hier zorgvuldig mee om te gaan (maar daar wil ik het hier nu niet over hebben).
Waar ik het meest over twijfel is niet zo zeer het oplopen van covid daar of het covid daar brengen, maar wat ik wel een lastige vind is dat ik in geval van een (ernstig) ongeluk op de piste, niet de zorg verder wil belasten in het geval deze overbelast is. Ik ben niet zo’n held in het zoeken naar actueel Zwitsers nieuws… Iemand enig idee hoe het momenteel gaat met de situatie in Zwitserland?
Andere vraag: de restaurants en alles is nu dicht, weet iemand of er op de pistes wel zaken open zijn voor afhaal? Voornamelijk om af en toe wat te drinken kunnen halen, want ik drink echt veel water als ik aan het boarden ben en houd er niet zo van hele zware rugzak meezeulen met water…
EDIT: ik zie in de reacties hierboven wel wat links met cijfertjes, maar ik vind die moeilijk te interpreteren.

Nics op 02 jan 2021 10:03

Op de pistes kan je eten en drinken afhalen.
Al die nieuwsberichten zijn vooral angstzaaierij.

@Nics
Ik was een week in de Aletsch Arena in Bettmeralp vanaf 17 dec. Alles is daar open. Mede door de ligging (op 2000 meter en autovrij) en de vele liften die in de dorpen beginnen, is het redelijk rustig, de mensen houden zich aan de regels en overal 1,5 meter. Overal is strikt toezicht. Wat ook helpt is dat er boven weinig gondels zijn. Restaurants (binnen met schermen en afstand) en terrassen zijn open (eenvoudig inchecken en uitchecken met de app Social Pass). Het was er erg gemoedelijk en prettig omdat het supergoed georganiseerd was. We hebben een geweldige week gehad.

Check voor je de plannen concreet maakt of je in Zwitserland niet eerst 14 dagen in quarantaine moet. Zoals de situatie in Zwitserland en Nederland nu is zal Nederland bij de volgende update op de quarantainelijst geplaatst worden. Zwitserland rekent met een verschil in hoe de situatie in beide landen is om die lijst vast te stellen.
Zie ook de Britten die door het nieuwe virus onverwacht alsnog in quarantaine moesten, dit hield zelfs in dat terugreizen niet toegestaan werd en “vakanties” desnoods verlengd moesten worden.

Ik overweeg om deze maand een weekje naar Laax te gaan. Voordat ik allerlei reacties krijg over dat dit a-sociaal is / echt niet kan/ whatever, denk ik dat ik een redelijk ‘plan’ heb om hier zorgvuldig mee om te gaan (maar daar wil ik het hier nu niet over hebben).
Waar ik het meest over twijfel is niet zo zeer het oplopen van covid daar of het covid daar brengen, maar wat ik wel een lastige vind is dat ik in geval van een (ernstig) ongeluk op de piste, niet de zorg verder wil belasten in het geval deze overbelast is. Ik ben niet zo’n held in het zoeken naar actueel Zwitsers nieuws… Iemand enig idee hoe het momenteel gaat met de situatie in Zwitserland?
Andere vraag: de restaurants en alles is nu dicht, weet iemand of er op de pistes wel zaken open zijn voor afhaal? Voornamelijk om af en toe wat te drinken kunnen halen, want ik drink echt veel water als ik aan het boarden ben en houd er niet zo van hele zware rugzak meezeulen met water…
EDIT: ik zie in de reacties hierboven wel wat links met cijfertjes, maar ik vind die moeilijk te interpreteren.

Nics op 02 jan 2021 10:03

De cijfers in Zwitserland zijn de laatste weken stabiel/licht dalend.
Er zijn idd in ieder skigebied take-away mogelijkheden. Wat wij vaak deden is op een centraal punt de rugzak met een slotje vasthangen zodat we tijdig iets konden drinken en/of eten.

Ik overweeg om deze maand een weekje naar Laax te gaan. Voordat ik allerlei reacties krijg over dat dit a-sociaal is / echt niet kan/ whatever, denk ik dat ik een redelijk ‘plan’ heb om hier zorgvuldig mee om te gaan (maar daar wil ik het hier nu niet over hebben).
Waar ik het meest over twijfel is niet zo zeer het oplopen van covid daar of het covid daar brengen, maar wat ik wel een lastige vind is dat ik in geval van een (ernstig) ongeluk op de piste, niet de zorg verder wil belasten in het geval deze overbelast is. Ik ben niet zo’n held in het zoeken naar actueel Zwitsers nieuws… Iemand enig idee hoe het momenteel gaat met de situatie in Zwitserland?
Andere vraag: de restaurants en alles is nu dicht, weet iemand of er op de pistes wel zaken open zijn voor afhaal? Voornamelijk om af en toe wat te drinken kunnen halen, want ik drink echt veel water als ik aan het boarden ben en houd er niet zo van hele zware rugzak meezeulen met water…
EDIT: ik zie in de reacties hierboven wel wat links met cijfertjes, maar ik vind die moeilijk te interpreteren.

Nics op 02 jan 2021 10:03

Naar verluidt zou het nabijgelegen ziekenhuis in Chur momenteel niet overbelast zijn met patiënten. De ziekenhuizen die een sluiting beargumenteerden liggen in stedelijk gebied, verder verwijderd van de skigebieden.

De sneeuwhoeveelheden in FLF zijn momenteel redelijk beperkt waardoor minder dan de helft van de pistekilometers geopend zijn. Verslagen door lokale inwoners maken gewag van slecht geprepareerde en ijzige pistes. De skipasprijzen in Laax lenen zich daar niet helemaal voor. Een heroriëntatie richting het oosten van Graubünden is eventueel een mogelijkheid.

Zoals al aangehaald, op verschillende plaatsen worden afhaalmogelijkheden voorzien op de pistes en aan de dalstations.

Dank voor alle heldere antwoorden. We gaan sowieso nog niks te ver vooruit boeken. Eerst in Nederland een weekje quarantaine uit voorzorg (en mooi de tijd om de bedrijfsadministratie van 2020 af te ronden en grondwerk in de tuin te doen) en dan eens kijken naar actuele situatie en sneeuwcondities, dan pas boeken (zoals meestal maximaal 2 dagen voor vertrek).

@Nics Let op, de regels verschillen volgens mij in de details per kanton. In de Aletsch Arena in Wallis was alles inclusief horeca binnen normaal open.

null

Wat een ongelofelijk fantastische dag is het vandaag in Gstaad. Het is twee jaar geleden dat het voor het laatst zo mooi was. Sommige dagen zijn om in te lijsten. Vandaag is zo’n dag. Top sneeuw en zeer mooi weer tot zaterdag

Zie ook webcam Gstaad https://www.gstaad.ch/aktuell/livecams.html?itm_source=IconD…

*bericht bewerkt door Hansk op 05 jan 2021 10:42

Morgenavond staat er weer een persconferentie gepland in Zwitserland. Heeft iemand een idee of ze van plan zijn om de skigebieden open te houden? Of staat dit ter discussie? Het aantal Corona besmettingen zwakt iets af, maar las ergens dat ze “bang” zijn voor de nieuwe besmettelijkere variant die is opgedoken vanuit de UK.

Morgenavond staat er weer een persconferentie gepland in Zwitserland. Heeft iemand een idee of ze van plan zijn om de skigebieden open te houden? Of staat dit ter discussie? Het aantal Corona besmettingen zwakt iets af, maar las ergens dat ze “bang” zijn voor de nieuwe besmettelijkere variant die is opgedoken vanuit de UK.

AngelaWintersport op 05 jan 2021 12:58

persconferentie is nu aan de gang. Live verslag staat op www.srf.ch De Skigebieden in Zwitserland blijven gewoon open

Ik ben terug van een weekje (26/12-02/01) van Flims-Laax met een tweedaagse Arosa-Lenzerheide tussenin.
Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat in Flims-Laax de maatregelen enorm nauwgezet worden opgevolgd.
Iedereen dient een mondmasker te dragen en dient achter elkaar aan te sluiten in de voorziene rijen.
Daar waar 3 rijen zijn voorzien voor toegang tot de lift worden deze omgeleid naar 2.
De rijen aan zich zijn misschien langer maar het gaat enorm vlot. (misschien wel vlotter dan voordien door het vermijden van de trechtervorming)
De grote gondel in Laax is geopend. In deze gondel wordt het aantal beperkt. Ik voelde het als niet correct aan om deze gondel te nemen gelet op het aantal mensen op toch wel een beperkte oppervlakte.
Het skigebied Flims-Laax had amper 90 km geopende pistes doordat er te weinig sneeuw aanwezig is in een deel van het gebied. Dit vond ik natuurlijk enorm jammer.
Geen mogelijkheid om binnen in de bergrestaurants even op te warmen was ook wel een jammer puntje.
Ik ben van mening dat het daar in Zwitserland veel veiliger was dan de mensen die gaan shoppen in de Nieuwstraat in Brussel of de menigte die naar het lichtfestival gaat.
Nu zit ik zelf 7 dagen in quarantaine en is mijn eerste covid test alvast negatief.

Iemand die al in Engelberg is geweest? Alle liften zijn daar open en ik vraag mij af of het daar rustig is en hoe de maatregelen daar nageleefd worden.

FULL SEND

Iemand die al in Engelberg is geweest? Alle liften zijn daar open en ik vraag mij af of het daar rustig is en hoe de maatregelen daar nageleefd worden.

Gillesski op 05 jan 2021 18:37

Een drietal weken geleden hebben ze het daar een tijd heel druk gehad, inmiddels zullen ze daar ook wel handhaven en alles laten lopen zoals het moet.

Als binnen dit en twee weken de pleuris niet uitbreekt nav de skivakanties in Zwitserland dan boeken wij ook gewoon voor februari en maart. Als blijkt dat de maatregelen daar werken dan zijn we weg.

Plaats een reactie