Skiën Zwitserland

Iemand die al in Engelberg is geweest? Alle liften zijn daar open en ik vraag mij af of het daar rustig is en hoe de maatregelen daar nageleefd worden.

Gillesski op 05 jan 2021 18:37

Een drietal weken geleden hebben ze het daar een tijd heel druk gehad, inmiddels zullen ze daar ook wel handhaven en alles laten lopen zoals het moet.

Als binnen dit en twee weken de pleuris niet uitbreekt nav de skivakanties in Zwitserland dan boeken wij ook gewoon voor februari en maart. Als blijkt dat de maatregelen daar werken dan zijn we weg.

DavidW op 05 jan 2021 19:10

Als de andere landen niet opengaan dan is het plan voor mij en 2 vrienden om naar daar te gaan in de lesvrije week (studentenweek België). We zouden dan daar in berghotel trübsee gaan zitten om de drukte aan de lift 's ochtends in het dal te vermijden. Als frankrijk de gebieden opent kunnen we redelijk coronaproof gaan en ook nog eens goedkoper dan la Suisse

FULL SEND

Aan alle mensen die zijn wezen skiën de volgende vraag: zijn jullie bij aankomst en thuiskomst in quarantaine gegaan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, als jullie dit rotvirus serieus hadden genomen en rekening hadden gehouden met anderen, dan waren jullie gewoon thuis gebleven.

roranje op 05 jan 2021 20:10

Bij thuiskomst in quarantaine gaan is volgens mij voor de meesten wel mogelijk aangezien thuiswerken nu de norm is. Het topic is hier trouwens skiën in Zwitserland en niet zeuren over degenen die gaan skiën.

*bericht bewerkt door Gillesski op 05 jan 2021 20:18

FULL SEND

Aan alle mensen die zijn wezen skiën de volgende vraag: zijn jullie bij aankomst en thuiskomst in quarantaine gegaan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, als jullie dit rotvirus serieus hadden genomen en rekening hadden gehouden met anderen, dan waren jullie gewoon thuis gebleven.

roranje op 05 jan 2021 20:10

Bij thuiskomst in quarantaine gaan is volgens mij voor de meesten wel mogelijk aangezien thuiswerken nu de norm is. Het topic is hier trouwens skiën in Zwitserland en niet zeuren over degenen die gaan skiën.

Gillesski op 05 jan 2021 20:18

Laat hem lekker zeuren Gilles, hij heeft er speciaal een account voor aangemaakt tenslotte 😉. Zal in het dagelijks leven vast best een vrolijke Frans zijn…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane en @Gilleski; ik ben gek op skiën, alleen zijn er dingen die ik belangrijker vind dan mijn jaarlijkse wintersportvakantie. Mijn vrouw heeft een zeer kwetsbare gezondheid en dus sla ik skiën ook om die reden een jaartje over. En we hebben allemaal wel iemand met een kwetsbare gezondheid in onze directe of indirecte omgeving. Dat de overheid ook in deze periode adviseert om thuis te blijven en niet op vakantie te gaan is niet voor niets. Dat is mijn mening en dat jullie er anders over denken is prima. We leven in een vrij land nietwaar? Alleen wordt die vrijheid door die pandemie nu even wat ingeperkt. Het is niet anders. En ik heb geen account aangemaakt om te zeuren, laat staan dat ik geen vrolijk mens zou zijn.

@Shane en @Gilleski; ik ben gek op skiën, alleen zijn er dingen die ik belangrijker vind dan mijn jaarlijkse wintersportvakantie. Mijn vrouw heeft een zeer kwetsbare gezondheid en dus sla ik skiën ook om die reden een jaartje over. En we hebben allemaal wel iemand met een kwetsbare gezondheid in onze directe of indirecte omgeving. Dat de overheid ook in deze periode adviseert om thuis te blijven en niet op vakantie te gaan is niet voor niets. Dat is mijn mening en dat jullie er anders over denken is prima. We leven in een vrij land nietwaar? Alleen wordt die vrijheid door die pandemie nu even wat ingeperkt. Het is niet anders. En ik heb geen account aangemaakt om te zeuren, laat staan dat ik geen vrolijk mens zou zijn.

roranje op 05 jan 2021 21:34

De vooringenomenheid van je reacties toont naar mijn mening wel aan dat je het helemaal niet prima vindt dat anderen er anders over denken. Want zeg nou zelf, je hebt helemaal geen idee hoe ik er over denk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane en @Gilleski; ik ben gek op skiën, alleen zijn er dingen die ik belangrijker vind dan mijn jaarlijkse wintersportvakantie. Mijn vrouw heeft een zeer kwetsbare gezondheid en dus sla ik skiën ook om die reden een jaartje over. En we hebben allemaal wel iemand met een kwetsbare gezondheid in onze directe of indirecte omgeving. Dat de overheid ook in deze periode adviseert om thuis te blijven en niet op vakantie te gaan is niet voor niets. Dat is mijn mening en dat jullie er anders over denken is prima. We leven in een vrij land nietwaar? Alleen wordt die vrijheid door die pandemie nu even wat ingeperkt. Het is niet anders. En ik heb geen account aangemaakt om te zeuren, laat staan dat ik geen vrolijk mens zou zijn.

roranje op 05 jan 2021 21:34

Begrijpelijk dat de overheid adviseert om thuis te blijven, zowel de Belgische als Nederlandse overheid zijn niet in staat om de vaccinatie op een fatsoenlijke wijze snel uit te rollen. Mochten ze daartoe wel in staat zijn zoals een aantal andere landen dan hadden we deze discussie(s) nu niet moeten voeren.

Aan alle mensen die zijn wezen skiën de volgende vraag: zijn jullie bij aankomst en thuiskomst in quarantaine gegaan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, als jullie dit rotvirus serieus hadden genomen en rekening hadden gehouden met anderen, dan waren jullie gewoon thuis gebleven.

roranje op 05 jan 2021 20:10

Levensgevaarlijk dit. Vandaag de voorpagina’s gelezen. Maar lieft 85% van de besmettingen vinden thuis plaats. Of door huisgenoten of door bezoek. Het advies zou juist moeten zijn. Ga gezond eten, ga erop uit, geniet van de buitenlucht en verbeter je immuunsysteem en ik heb toch geleerd dat dat erg lastig is als je gedwongen binnenzit. Los van de stress die dat oplevert wat weer een negatief effect heeft op je immuun systeem. Dus lekker gezond buiten sporten en leven. Deden ze jaren geleden met astmatische patiënten ook al. Ergens in Zwitserland was dat…

Als de andere landen niet opengaan dan is het plan voor mij en 2 vrienden om naar daar te gaan in de lesvrije week (studentenweek België). We zouden dan daar in berghotel trübsee gaan zitten om de drukte aan de lift 's ochtends in het dal te vermijden. Als frankrijk de gebieden opent kunnen we redelijk coronaproof gaan en ook nog eens goedkoper dan la Suisse

Gillesski op 05 jan 2021 20:17

Hey Gilles, ik was ook van plan om in de lesvrije week met een kleine groep ( ik en 2/3 vrienden) te gaan skiën. Uiteraard willen we al de covid-regels volgen. Ons eerste plan was om naar Les Sybelles in Frankrijk (geen cabineliften) te gaan en in een apart chaletje te verblijven, zodat we zo coronaproof mogelijk zijn. Het ziet er momenteel echter niet naar uit de de Franse skigebieden open gaan. Misschien zouden we dan ook naar Zwitserland gaan, maar dan ook zo coronaproof mogelijk en aangepast aan ons studentenbudget 😉. Hoe pakken jullie dit aan?

Levensgevaarlijk dit. Vandaag de voorpagina’s gelezen. Maar lieft 85% van de besmettingen vinden thuis plaats. Of door huisgenoten of door bezoek. Het advies zou juist moeten zijn. Ga gezond eten, ga erop uit, geniet van de buitenlucht en verbeter je immuunsysteem en ik heb toch geleerd dat dat erg lastig is als je gedwongen binnenzit. >

PaddyB op 05 jan 2021 22:21

@PaddyB
ik heb hier al eens op gereageerd dat dit pure data-manipulatie is:

85% alle gevallen waarvan de besmettingsbron achterhaald kon worden in huiselijke kring plaatsvind (nog al logisch denk ik).
Bendenk even:

  • eigenlijk gaat het om die ene persoon die de besmetting het huis (of het woonzorgcentrum) binnenbrengt, daarna is natuurlijk het hek van de dam
  • van het overgrote deel van de (bevestigde) besmettingen weet men niet waar het vandaan komt
  • er is ook nog een groot deel besmettingen zonder symptomen, die het virus verder kunnen verspreiden, maar waar logischerwijze geen contactonderzoek naar gedaan kan worden

zodus, we zouden dit soort cijfertjes niet mogen gebruiken om een bepaald verhaal goed te praten (geld in beide richtingen).
We moeten er gewoon vanuit gaan dat de mensen die de beslissingen maken dit ter goeder trouw doen (en dat er jammer genoeg heel veel verliezers zijn bij elke beslissing in deze).

*bericht bewerkt door Vivace op 06 jan 2021 11:35

Glide on!

Als de andere landen niet opengaan dan is het plan voor mij en 2 vrienden om naar daar te gaan in de lesvrije week (studentenweek België). We zouden dan daar in berghotel trübsee gaan zitten om de drukte aan de lift 's ochtends in het dal te vermijden. Als frankrijk de gebieden opent kunnen we redelijk coronaproof gaan en ook nog eens goedkoper dan la Suisse

Gillesski op 05 jan 2021 20:17

Hey Gilles, ik was ook van plan om in de lesvrije week met een kleine groep ( ik en 2/3 vrienden) te gaan skiën. Uiteraard willen we al de covid-regels volgen. Ons eerste plan was om naar Les Sybelles in Frankrijk (geen cabineliften) te gaan en in een apart chaletje te verblijven, zodat we zo coronaproof mogelijk zijn. Het ziet er momenteel echter niet naar uit de de Franse skigebieden open gaan. Misschien zouden we dan ook naar Zwitserland gaan, maar dan ook zo coronaproof mogelijk en aangepast aan ons studentenbudget 😉. Hoe pakken jullie dit aan?

SkiSimon op 06 jan 2021 11:09

@SkiSimon
Goh bij mij is het studentenbudget toch wel overschreden met Engelberg. We hebben wel een auto ter beschikking om erheen te rijden en het hotel halfpension incl skipas 7d zou op +/-950 euro neerkomen… Ik zat ook te kijken naar hoogtestage maar dat is al volzet voor Nendaz, dat was het enige in studentenbudget. Nu nog eigenlijk aan het kijken voor betere deals maar goedkoper gaat volgens mij misschien in chalets in Zwitserland als je goed zoekt, maar dan heb je het probleem van eten wat de prijs al snel omhoogtrekt… Studentenbudget en Zwitserland gaat dus niet echt goed samen. Maar waar voor je geld krijg je er (als je goed zoekt) wel. Dus op studentenbudget last minute boeken en hopen dat Frankrijk of Italië of Oostenrijk nog opengaan.

*bericht bewerkt door Gillesski op 06 jan 2021 11:45

FULL SEND

Goh bij mij is het studentenbudget toch wel overschreden met Engelberg. We hebben wel een auto ter beschikking om erheen te rijden en het hotel halfpension incl skipas 7d zou op +/-950 euro neerkomen… Ik zat ook te kijken naar hoogtestage maar dat is al volzet voor Nendaz, dat was het enige in studentenbudget. Nu nog eigenlijk aan het kijken voor betere deals maar goedkoper gaat volgens mij misschien in chalets in Zwitserland als je goed zoekt, maar dan heb je het probleem van eten wat de prijs al snel omhoogtrekt… Studentenbudget en Zwitserland gaat dus niet echt goed samen. Maar waar voor je geld krijg je er (als je goed zoekt) wel. Dus op studentenbudget last minute boeken en hopen dat Frankrijk of Italië of Oostenrijk nog opengaan.

@Gillesski bedankt voor de reactie! Zwitserland zal idd te duur zijn, we willen graag onder de 700€ pp blijven. Het zal inderdaad wachten worden en hopen dat de skigebieden in Frankrijk of Italië open gaan begin februari.

*bericht bewerkt door SkiSimon op 06 jan 2021 12:47

@SkiSimon moest je toch willen kan je op chalet.be of op booking.com eens kijken voor die data en zien wat er binnen je budget valt. Heb je eigen vervoer ter beschikking? Dan zijn er zeker wel opties. Let wel dat je bij booking.com de skipas erbij moet rekenen (meestal 300euro pp).

FULL SEND

Als de andere landen niet opengaan dan is het plan voor mij en 2 vrienden om naar daar te gaan in de lesvrije week (studentenweek België). We zouden dan daar in berghotel trübsee gaan zitten om de drukte aan de lift 's ochtends in het dal te vermijden. Als frankrijk de gebieden opent kunnen we redelijk coronaproof gaan en ook nog eens goedkoper dan la Suisse

Gillesski op 05 jan 2021 20:17

Hey Gilles, ik was ook van plan om in de lesvrije week met een kleine groep ( ik en 2/3 vrienden) te gaan skiën. Uiteraard willen we al de covid-regels volgen. Ons eerste plan was om naar Les Sybelles in Frankrijk (geen cabineliften) te gaan en in een apart chaletje te verblijven, zodat we zo coronaproof mogelijk zijn. Het ziet er momenteel echter niet naar uit de de Franse skigebieden open gaan. Misschien zouden we dan ook naar Zwitserland gaan, maar dan ook zo coronaproof mogelijk en aangepast aan ons studentenbudget 😉. Hoe pakken jullie dit aan?

SkiSimon op 06 jan 2021 11:09

@SkiSimon: in Zwitserland zijn wel degelijk betaalbaardere opties voorhanden om een skivakantie door te brengen binnen een bepaald budget. Meestal moet je wel een hogere prijs betalen voor een soortgelijke vakantie wanneer je deze zou vergelijken met naburige landen.

Hoogtestage biedt niet voor niets (studentikoze) accommodaties aan in Nendaz (onderdeel van Les Quatre Vallées). Aan deze zijde van het skigebied vind je doorgaans meer appartementen en chalets (evenals in Veysonnaz) voor betaalbare prijzen wanneer je niet te veeleisend zou zijn. In de directe omgeving zou je eventueel ook eens een blik kunnen werpen op het Val d’Anniviers (betaalbare skipasprijzen) en Anzère. Misschien kunnen enkele kleinere skigebieden in Graubünden ook betaalbare accommodaties aanbieden, ik denk dan eerder aan Disentis/Sedrun of Breil/Brigels. Als je niet terugdeinst voor dagdagelijkse verplaatsingen met de auto of een combinatie van meerdere kleinere skigebieden, zal je ook studentikozere geprijsde verblijven kunnen vinden.

De grootste kostprijs in Zwitserland betreft het voedsel (‘Schweizer Preise’), waardoor de verschillen tussen een appartement/chalet en een hotel met half pension meestal behoorlijk groot zijn. Persoonlijk zou ik als student een combinatie van een accommodatie op een bepaalde afstand van de lift nemen in combinatie met een budgetvriendelijke skipas (de verschillen in Zwitserland zijn vaak groot). Enkele jaren geleden tikten wij (wel in de paasvakantie) een luxueuze ruime chalet op de kop in Saint-Luc (Val d’Anniviers) en betaalden wij voor het verblijf en een skipas voor de volledige vallei een slordige 450 euro per persoon.

Neem vooreerst eens een kijkje op de site van Neckermann (touroperator die momenteel (pakket)reizen aanbiedt in Zwitserland) en vervolgens op de sites van de lokale skigebieden (duidelijke gestructureerd per regio) voor accommodaties. Tot slot kan je eventueel je zoektocht verbreden met booking.com en Airbnb.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 06 jan 2021 13:37

Is er iemand nu in Zwitserland aan het skiën? Zo ja, waar en hoe gaat het met de wachttijden bij de gondels?

@SkiSimon moest je toch willen kan je op chalet.be of op booking.com eens kijken voor die data en zien wat er binnen je budget valt. Heb je eigen vervoer ter beschikking? Dan zijn er zeker wel opties. Let wel dat je bij booking.com de skipas erbij moet rekenen (meestal 300euro pp).

Gillesski op 06 jan 2021 13:13

Mocht je skipas los moeten bestellen, loont het vaak om dit vroeg te doen. 4-vallees gaf bijvoorbeeld 10% korting mits je tot 10 dagen van tevoren bestelde. Is natuurlijk in deze tijd wel een extra risico ;)

Edwin van Riel

Zwitserland heeft Nederland als hoog risico land aangeduid wat betekend dat Bezoekers uit Nederland 10 dagen in quarantaine moeten voordat ze in Zwitserland kunnen bezoeken. Straf is 10.000 CHF bij overtreding

*bericht bewerkt door Hansk op 06 jan 2021 16:12

Buiten de duurdere skipass valt het allemaal wel mee. Eten en drinken in de winkel op vergelijkbaar prijsniveau van België… bier wat duurder maar cola goedkoper. Logie was prijs/kwaliteit zeker ok voor ons.

Zwitserland heeft Nederland als hoog risico land aangeduid wat betekend dat Bezoekers uit Nederland 10 dagen in quarantaine moeten voordat ze in Zwitserland kunnen bezoeken. Straf is 10.000 CHF bij overtreding

Hansk op 06 jan 2021 16:10

En België?

Zwitserland heeft Nederland als hoog risico land aangeduid wat betekend dat Bezoekers uit Nederland 10 dagen in quarantaine moeten voordat ze in Zwitserland kunnen bezoeken. Straf is 10.000 CHF bij overtreding

Hansk op 06 jan 2021 16:10

En België?

DrPhil op 06 jan 2021 16:46

Nog niet voor België: voor Nederlander is het vanaf 15 januari

@drphil belgie niet (zie linkje dat ik hierboven neergezet heb. @oneye : supermarkten liggen qua prijspeil beduiden hoger dan NL, in ieder geval vwb vlees, groente en fruit. Verschillen zitten vooral daarin en in de horeca.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 jan 2021 16:51

Edwin van Riel

Belgen nog steeds welkom in zwitserland :-) Als je minder dan 48 h ter plekke bent hoeft nadien geen quarantaine. Wij doen hit and runs… vrijdagnacht net voor de nachtklok België uit zondagnacht voor 10 h terug thuis :-) Volledig legaal covidgewijs…
@evr66 de supermarkten zijn dan ook goedkoper in nederland dan in België op elk vlak. De horeca is prijzig maar dat is ze in België ook tenzij je naar het frietkot gaat.

Belgen nog steeds welkom in zwitserland :-) Als je minder dan 48 h ter plekke bent hoeft nadien geen quarantaine. Wij doen hit and runs… vrijdagnacht net voor de nachtklok België uit zondagnacht voor 10 h terug thuis :-) Volledig legaal covidgewijs…
@evr66 de supermarkten zijn dan ook goedkoper in nederland dan in België op elk vlak. De horeca is prijzig maar dat is ze in België ook tenzij je naar het frietkot gaat.

oneye op 06 jan 2021 17:03

Waar ga je heen voor die hit and runs?

FULL SEND

Ik ga naar engelberg

https://www.parool.nl/nederland/nederlands-meisje-17-met-cor…

SandraSki op 06 jan 2021 17:39

Ja lekker handig…

Disturbing the peace since 1975

Ik ga naar engelberg

oneye op 06 jan 2021 17:19

Is het er nog druk? Hoe zit het met de maatregelen?

FULL SEND

Ik ga naar engelberg

oneye op 06 jan 2021 17:19

Is het er nog druk? Hoe zit het met de maatregelen?

Gillesski op 06 jan 2021 18:05

buiten de vakantieperiode was het zeer rustig. Iedereen kon in zn bubbel de lift nemen. Enkel de om naar de gletsjer te gaan zit je in een cabine. Je kan ook elke dag op hun website kijken hoe de bezettingsgraad was. Vandaag was dit 13% bvb. Ze zijn zeer streng op de het correct dragen van het mondmasker. Ik vermoed op perfecte poederdagen dat het wel eens druk kan zijn… is echt een hotspot hiervoor.

@SkiSimon: in Zwitserland zijn wel degelijk betaalbaardere opties voorhanden om een skivakantie door te brengen binnen een bepaald budget. Meestal moet je wel een hogere prijs betalen voor een soortgelijke vakantie wanneer je deze zou vergelijken met naburige landen.

Hoogtestage biedt niet voor niets (studentikoze) accommodaties aan in Nendaz (onderdeel van Les Quatre Vallées). Aan deze zijde van het skigebied vind je doorgaans meer appartementen en chalets (evenals in Veysonnaz) voor betaalbare prijzen wanneer je niet te veeleisend zou zijn. In de directe omgeving zou je eventueel ook eens een blik kunnen werpen op het Val d’Anniviers (betaalbare skipasprijzen) en Anzère. Misschien kunnen enkele kleinere skigebieden in Graubünden ook betaalbare accommodaties aanbieden, ik denk dan eerder aan Disentis/Sedrun of Breil/Brigels. Als je niet terugdeinst voor dagdagelijkse verplaatsingen met de auto of een combinatie van meerdere kleinere skigebieden, zal je ook studentikozere geprijsde verblijven kunnen vinden.

De grootste kostprijs in Zwitserland betreft het voedsel (‘Schweizer Preise’), waardoor de verschillen tussen een appartement/chalet en een hotel met half pension meestal behoorlijk groot zijn. Persoonlijk zou ik als student een combinatie van een accommodatie op een bepaalde afstand van de lift nemen in combinatie met een budgetvriendelijke skipas (de verschillen in Zwitserland zijn vaak groot). Enkele jaren geleden tikten wij (wel in de paasvakantie) een luxueuze ruime chalet op de kop in Saint-Luc (Val d’Anniviers) en betaalden wij voor het verblijf en een skipas voor de volledige vallei een slordige 450 euro per persoon.

Neem vooreerst eens een kijkje op de site van Neckermann (touroperator die momenteel (pakket)reizen aanbiedt in Zwitserland) en vervolgens op de sites van de lokale skigebieden (duidelijke gestructureerd per regio) voor accommodaties. Tot slot kan je eventueel je zoektocht verbreden met booking.com en Airbnb.

Mathijs! op 06 jan 2021 13:33

@Mathijs! Heel erg bedankt voor de tips! Ik zal nog eens kijken voor een betaalbaar plan B in Zwitserland. We zouden met de auto gaan, dus kunnen we misschien zelf ook al ons eten meenemen? Of is dit verboden en controleert de douane hierop?

*bericht bewerkt door SkiSimon op 06 jan 2021 18:59

Plaats een reactie