Buckelpiste gevaarlijk?

@vivace dan ha jecervan uit dat een buckelpiste buckels IPV(!) steil is. Vaak is het op deze pistes een combinatie en/en dus. Die Chassoure/Tortin een graad of 35 bovenin. Mont gelé was nog een tikkie steiler in mijn beleving. Dan heb je dus en de buckels en het punt dat je blijft glijden als je eenmaal gaat.

Bovendeel Bellevarde was laatste dat ik er was volgens mij geprepareerd, wel erg hard, maar is ook al weer 3 of 4 jaar terug ;)

Edwin van Riel

@niekniek dat snap ik, maar zijn ze op een zit ski een klein beetje te doen? Heb echt geen idee eigenlijk 😉

@evr66 ik heb het bij mijn leraar na gevraagd. Het is te doen, maar wel heel moeilijk.
Kortom ik heb er nog niets te zoeken

*bericht bewerkt door niekniek op 26 dec 2020 13:36

Haha, was gewoon benieuwd, dank je @niekniek

Edwin van Riel

@Sanderkan

null

Foto van ongeveer 10 jaar terug. Dit zou weleens op dezelfde plek kunnen zijn? Jij kent 't vanuit alle hoeken en gaten daar… Ik was onder de indruk van de afdaling en maakte daarom een foto toen ik beneden stond.

alex_barros op 26 dec 2020 11:59

De afdaling van Col Gentianes naar Tortin. Ook een skiroute die 70% van het seizoen een buckelpiste is. Van 2950m naar 1950m, dus 1000 hoogtemeters. Veelal 30° steil soms ook meer. Vele ervaren het als zeer moeilijk maar dat heeft vaak ook te maken omdat ie zo lang is. Er lijkt maar geen einde aan te komen.

Ook op deze foto zie je de top van de Mt. Gelé. De eerste punt vanaf rechts bekeken. Mt. Gelé is ook 35°+ over een lang gedeelte van de piste, maar kan sneeuwcondities erg verschillen in steilheid. Zeker in het begin is ie erg imponerend, zoals Edwin al aan gaf @evr66 . Maar gelukkig is ie ook best breed, dus er kunnen wat hoogtemeters verloren worden met een traverse.

De eerste keer is wel een dingetje, zoals Ed zou zeggen! :-)

*bericht bewerkt door SanderKan op 26 dec 2020 14:23

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@rfkangoo doe hem gerust een keer mee, praten we verder😉. ZTM heeft geen hellingshoek en geen buckels (hoogstens een keer wat losse hoopjes), geen vergelijk 😂😂

evr66 op 25 dec 2020 21:50

Anytime, anywhere. Kom dit soort moois maar zelden tegen eerlijk gezegd.

RFKANGOO op 25 dec 2020 23:42

Zou mooi zijn @rfkangoo “boarders en skiërs united” of samen in de problemen, maar net hoe het uitpakt natuurlijk 😂😂😂

evr66 op 26 dec 2020 09:19

Ja misschien kun je me nog wat extra tips geven. Ik heb nog nooit enige vorm van buckel training gedaan. 😁😁

Übung macht den meister!!!

@rfkangoo op een board ben ik zo ver nooit gekomen hoor 😂😂

Edwin van Riel

Als je ijzige pistes gevaarlijk zou noemen, dan kan ik daar in mee gaan (en ja ik ik begrijp dat dat aan mijn, gebrek aan, techniek ligt). Maar buckelpistes vind ik hartstikke leuk.
Heerlijk om een beetje aan mijn techniek te werken, juiste lijn proberen te kiezen, juiste moment kiezen en korte bochten proberen te maken. Lekker vloeken als het weer niet lukt. Heerlijk intensief.
Ik vind het juist jammer dat er zou weinig zijn en diegene die aan het eind van de dag ontstaan, 's nachts weer worden geprepareerd.

@vivace dan ha jecervan uit dat een buckelpiste buckels IPV(!) steil is. Vaak is het op deze pistes een combinatie en/en dus. Die Chassoure/Tortin een graad of 35 bovenin. Mont gelé was nog een tikkie steiler in mijn beleving. Dan heb je dus en de buckels en het punt dat je blijft glijden als je eenmaal gaat.

Bovendeel Bellevarde was laatste dat ik er was volgens mij geprepareerd, wel erg hard, maar is ook al weer 3 of 4 jaar terug ;)

evr66 op 26 dec 2020 13:10

Hi @evr66
Neen hoor, maar de meeste Bückels worden toch gevormd op steilere stukken.
In Frankrijk ken ik eigenlijk geen enkele Bückelpiste die niet zwart is ingekleurd (ik spreek niet over stukjes verspoorde pistes die wel overal kunnen voorkomen als er maar genoeg volk langskomt).

Ik heb ondertussen wat op Youtube gezocht en blijkbaar wordt de Bellevarde tergenwoordig terug volledig vlakgetrokken wat ik combinatie met de orientatie van deze piste resulteert in een keiharde racepiste.
(leuk filpje hier met iemand die recent de afdaling gedaan heeft op klassieke rechte skis, maar waarbij de piste goed in beeld komt)

Zelf heb ik dat liever zo omdat ik ijsplaten net iet makkelijker kan inschatten dan onregelmatige bulten, hoewel dit intrinsiek gevaarlijker is.
De laatste keer dat ik er was leek het steilste stuk (blijkbaar is dat dan toch het onderdste deel met 70% helling op het steilste punt) meer op de Tunnel in Alpe d’Huez of de piste Bellecote in La Plagne, met harde bulten van 1 meter en meer:

Waar ik wel vanuit ga is dat als je je niet op je gemak voelt in hoge Bückels, dat je dan de snelheid niet zomaar zou mogen laten oplopen en je je dan meestal wel ergens naar de bergkant kan laten vallen wat vervelend kan zijn om terug te starten, maar niet noodzakelijk extreem gevaarlijk.

Wanneer je iets te veel zelfvertrouwen hebt en er vol overgave induikt kan het natuurlijk wel gevaarlijker worden wanneer je opeens ongewild in de lucht gelanceerd wordt.
Is de Bückelpiste dan eigenlijk het gevaar of de overmoed van de skiër in kwestie?

Glide on!

Voor de mensen die willen trainen in Bückels: begin gewoon niet op een extreme piste.
Korte verspoorde stukken kunnen al genoeg uitdaging geven, maar die hebben het nadeel dat deze vaak druk zijn.

Zelf vind ik het heel belangrijk om in Bückels echt mijn eigen ritme te kunnen houden en dus niet al te veel te moeten opkijken naar andere mensen (/gevaren).
Ik heb dit destijds dan ook gemeld aan mijn ski-instructeur die me ineens meenam naar een afgelegen deel van het skigebied van Les Arcs waar vroeger een zwarte Bückelpiste was (die nu niet meer op het plan staat en dus eigenlijk hors-piste is) en waar we ongestoord hebben kunnen oefenen.

Glide on!

Face de Bellevarde is natuurlijk ook veelvuldig als race piste gebruikt. O.a. de afdalingspiste van de olympische spelen 1992 Albertville gewonnen door Patrick Ortlieb.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Enigszins off-topic; hoe ontstaan die buckels? Zijn dat ongelijke stukken in de ondergrond of hoe gaat dat?

Ik weet uiteraard hoe het werkt op een drukke piste waar alles op een hoop geskied wordt en de mensen om de hopen heen skiën en zodoende het alsmaar erger maken. Maar hoe zit dit op een ‘gewone’ buckelpiste? Wordt dat zo geprepareerd?

Volgens mij worden ze zo geprepareerd inderdaad. Maar de meeste buckelpistes ontstaan door niet te prepareren. Wij wintersporters doen de rest :)
Ik probeer vaak de buckels vlakker te skien, bij wijze van training en gewoon omdat het leuk is.

@vivace ze zijn volgens mij in fr altijd zwart omdat dat standaard is, wanneer er niet geprepareerd wordt.

Die bellevarde was wel knetterhard inderdaad, eigenlijk echt meer ijs dan harde sneeuw 😉
@martin7182 bij mijn weten worden ze niet geprepareerd buiten natuurlijk die stukken die voor wedstrijden aangelegd worden.

Edwin van Riel

Door de skiërs zelf.
Ontstaan door het draaien/bochten werk.
Je ziet ze vaak aan het eind van de dag maar worden s’nachts door piste Billy’s weer glad getrokken.
Hoeft geen zwarte piste te zijn kan ook makkelijk bij een rode druk bezochte piste aan het eind van de dag @MiKkeZZa

Behalve bij wedstrijd parcours.
Daar worden ze keurig achter elkaar gelegd.

Ja precies, ik doel dus niet op de door skiërs gemaakte buckels, maar die allemaal zo recht liggen op een piste. Doet een pistebully dat of heeft men dan in de ondergrond al hoogteverschil gecreeerd?

Gevaarlijk…tsja een ongeluk zit in een klein hoekje. Zo heb ik eens uit de lift gekeken naar een groepje bekenden op een zwarte buckelpiste. 1 jongen viel daarbij achterover op een ijsbuckel en bleek later zijn ruggewervel gebroken te hebben. Ik persoonlijk vond dat die jongen daar niks te zoeken had gezien zijn skiniveau.🤷‍♀️

elisabeth101 op 24 dec 2020 18:48

Elisabeth101, dit “groepje bekende” komt mij bekent voor. Ik zat namelijk ook in zo’n groepje waarvan we een dagje een buckelpiste clinic hadden met een ervaren leraar. Een van ons was gevallen, toch naar beneden geskied, dokterspost bezocht en de rest van de vakantie in het ziekenhuis doorgebracht. We hebben toen een stapje terug gedaan qua buckels in Valto en later in Tignes weer de clinic weer hervat. Mijn ervaring vond het buckelen op zich niet prettig, maar daar tegenover vond ik wel dat ik makkelijker door de bulten sneeuw ging later op de dag tijdens dalafdaling.

@martin7182 bij mijn weten worden ze niet geprepareerd buiten natuurlijk die stukken die voor wedstrijden aangelegd worden.

evr66 op 27 dec 2020 13:49

Dan worden die stukken dus wel geprepareerd :D

Niet in de ondergrond @MiKkeZZa
Die worden met de hand gemaakt met behulp van een pistebully.

Le Face de Bellevarde wordt voor oa de WC wedstrijden ingespoten met water zodat het een ijsbaan wordt. Ik weet dat dit meerdere keren per winter gebeurt. @Rogier weet jij dat of dat inspuiten nog effect heeft, zelfs na meerdere dumps en prepareren?

Ik vind in Val d’Isere de zwarte Chauvet meer een buckelpiste en de Santons is ook een leuke rode buckelpiste in een half pipe

*bericht bewerkt door Jamie010 op 27 dec 2020 20:06

Le Face de Bellevarde wordt voor oa de WC wedstrijden ingespoten met water zodat het een ijsbaan wordt. Ik weet dat dit meerdere keren per winter gebeurt. @Rogier weet jij dat of dat inspuiten nog effect heeft, zelfs na meerdere dumps en prepareren?

Ik vind in Val d’Isere de zwarte Chauvet meer een buckelpiste en de Santons is ook een leuke rode buckelpiste in een half pipe

Jamie010 op 27 dec 2020 20:01

Zolang er geen verse sneeuw is gevallen of heel zacht is geweest… zul je het lang blijven merken. Maar hoe vaker de bullys erover heen gaan hoe beter het wordt. Na een verse dump is het zo vergeten…

Click. Click. Peace

Wordt er verschil gemaakt in de discussie tussen een overvolle drukke piste die aan het einde van de dag is omgetoverd tot een piste vol sneeuwhopen en een strak aangelegde wedstrijdbuckelpiste?

Ferdinand op 25 dec 2020 03:49

Ik bedoel geen van beiden. Een wedstrijd piste mogen alleen wedstrijd skiers op dus is voor dit verhaal nvt. Een 1 dag oude groomer piste met natte sneeuw is ook niet hetzelfde als een echte buckelpiste. Meestal zijn dat grote stukken vlak ijs, met hopen zachte sneeuw.
Mischien als het aan het begin van de dag een Tiefschnee run was, en er heel veel mensen af zijn geweest, dat het dan in 1 dag veranderd in een buckelpiste?

Ik bedoel gewone buckelpistes, die het hele seizoen open zijn voor het publiek, maar (normaal) niet glad gewalst worden.
Zoals op de foto van de Tortin, waar @evr66 mee kwam, en de foto’s van @Sanderkan. Maar ook veel minder steile psites, zoals die foto een tijdje terug.

*bericht bewerkt door Slim op 28 dec 2020 03:51

Ik blijf daar, gezien mijn niveau (beginner/licht gevorderd), liever weg. Het kan gevaarlijk zijn als je er geen ervaring mee hebt. Waarschijnlijk is het daarom dat er weinig filmpjes zijn met zware valpartijen. De mensen op die pistes hebben wel de nodige kennis.

JDC op 25 dec 2020 07:23

Dat was nou juist de stelling hier:
@Ninonormaal en ik zien allebei best wel wat klungels (o.a. Ik zelf soms), op de buckelpiste.
Het verschil in opvatting was nu juist dat hij vindt dat een buckelpiste (heel) gevaarlijk was, en ik juist dacht dat een buckelpiste minder gauw tot ernstige ongevallen zou lijden.

Wanneer noem je het dan wel een buckelpiste? Ik kan hier bij lange na niet overheen carven, en noem dat gewoon een buckelpiste. Geen zwarte buckelpiste uiteraard, maar een buckelpiste zeer zeker.

Shane op 26 dec 2020 04:09

Dat ben ik helemaal met @Shane eens. Je hebt makkelijke en moeilijke buckelpistes.
Niet steil, mooie, regelmatige ronde bulten, niet te hoog, zachte sneeuw: makkelijke buckelpiste.

Op het moment dat ook een sterke skiër de sneeuwhopen niet meer ‘uit de weg kan rammen’ en dat de hele run is bedekt met bulten, met daartussen smalle troggen, is het een buckel piste, of het nu een makkelijke of moeilijke is.

*bericht bewerkt door Slim op 28 dec 2020 03:53

Ja precies, ik doel dus niet op de door skiërs gemaakte buckels, maar die allemaal zo recht liggen op een piste. Doet een pistebully dat of heeft men dan in de ondergrond al hoogteverschil gecreeerd?

MiKeZZa op 27 dec 2020 07:48

Nee ondergrond is vlak. Voor wedstrijd buckelpiste prikken ze borsteltjes in de grond, zodat iedereen op precies dezelfde plek bochten gaat maken.
Met gewone ongeprepareerde psites is het min of meer hetzelfde: eerst draait ieder waar hij wil. Op een gegeven moment worden de bulten zo groot en zo hard, dat mensen er omheen gaan draaien. En dan is het een soort vicieuze (virtueuze?) cirkel: hoe meer mense op dezelfde plek een bocht maken, hoe groter en harder de bult wordt, waardoor er weer meer mensen op die plek gaan draaien, etc.

Wist je trouwens dat buckels “omhoog lopen”? Elke dag dat er geskied wordt, eindigt de bult eens tikje hoger dan gister!

De uitzondering op dit proces van creatie is in gebieden met weinig sneeuw, zoals bij ons in Minnesota. Hier worden vaak wel patronen in de sneeuw gemaakt door de pistenbully.
Dit levert dan een piste op met naast elkaar stroken golvende sneeuw, van zo’n 1.5 breed. Elke strook is in fase verschoven t.o.v die er naast. Als je dus recht naar beneden zou strepen, zou je wel een mooie vloeiende “buckel” lijn hebben. Om de bulten ook van links naar rechts rond te krijgen moeten er veel mensen overheen.

@slim dat laatste is ook de manier waarop ze af en toe in snowworld min of meer een buckelpiste maken.

Back on topic: als je sec kijkt naar het gevaar op een gematigde buckelpiste: ja, snelheden liggen lager dan bv op een fatsoenlijke rode piste maar wanneer men valt gaat dit vaak veel minder gecontroleerd. Waar een val op de piste toch vaak beperkt blijft tot het spul rustig onderuit schuiven, is het in de buckels toch al snel een ongecontroleerd gestuiter 😂😂

*bericht bewerkt door evr66 op 28 dec 2020 08:22

Edwin van Riel

Fyi

De moeilijkheidsgraad van dit soort perfect aangelegde Bückels is natuurlijk veel minder dan metershoge random ijshopen.

  • gewoon het mentale aspect dat je er altijd langszij uit kunt komen help natuurlijk ook

*bericht bewerkt door Vivace op 28 dec 2020 10:03

Glide on!

@Vivace daar verkijk je je volgens mij op. Deze buckels zijn echte ijshopen. Ik heb meerdere keren op dit soort wedstrijdbanen geskied en deze zijn wat mij betreft heel veel moeilijker dan gewone buckels. Verghelijk het met een met water ingesporten piste of een een gewone piste…

Click. Click. Peace

Haha @Vivace dat laten die mannen en vrouwen enkel zo lijken. Die gaan net zo hard en perfect van natuurlijke mogul runs. Kijk hier maar eens even hoe Jean Luc Brassard de random hopen shredt:

Overigens, random? Kijk eens terug naar de foto van de Gabuhel hoe bizar regelmatig die eigenlijk ook zijn.

*bericht bewerkt door Shane op 28 dec 2020 10:37

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Rogier bedankt voor je antwoord.

@shane mooi filmpje, laat ook heel goed de verschillende technieken/stijlen zien.

Edwin van Riel

Plaats een reactie