Les Trois Vallees, zomer 2021

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Droopy2
Onder voorbehoud want het komt uit onbevestigde bron:
De Combe de Rosaël is te steil om een blauwe afdaling te maken, daarom is het plan van de piste met een tunnel ontstaan. Inmiddels is dit tunnel piste plan als onhaalbaar bestempeld en helemaal van de baan. Om toch de mogelijkheid te creëren dat meer mensen vanaf de Cime naar Orelle afdalen is onderzocht of een rode piste wel mogelijk zou zijn. Er zal behoorlijk wat gemodelleerd moeten worden maar het lijkt haalbaar. Overigens worden zowel de zwarte Combe de Caron als de zwarte Combe de Rosaël regelmatig geprepareerd (iedere woensdag meen ik me te herinneren).

bon ski

Het lijkt erop dat ze begonnen zijn met de uitbreiding aan de Les Menuires kant van de ‘Via 3 Vallees’: het geasfalteerde fietspad en verboden voor gemotoriseerd verkeer.

null

Skimo op 16 aug 2021 13:50

Het asfalteren is begonnen

null
null
null

Ook in Les Menuires in la Croisette liggen de eerst honderden meter asfalt van het parkeerterrein tot aan Brelin.

Pas op met blauwe pistes

Gisteren de fietsroute van Menuires naar de Tougnète omhoog gelopen.
Het begin vanaf Piou Piou tot de Brelin is geasfalteerd evenals het gedeelte vanaf het vertrek van de Granges lift tot Restaurant de la Crête. Ook de stukken waar geen apart spoor voor auto’s/tractoren is zijn geasfalteerd. Ivm de zwaardere belasting worden deze stukken van een extra laag asfalt voorzien.
Onze foto’s van dit najaar: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

De sloop van de Masse 2 lift is begonnen. 80 Ritjes met de vrachtauto en eind volgende week is alles weg.
De Rocher Noir lift en de Lac Noir lift zijn inmiddels al verdwenen. Van het bergstation van de Masse 2 lift is alleen nog een tunnel over.
Onze foto’s van dit najaar: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

De liftkaart (plan des pistes) voor winter 2021-2022 is te downloaden via: https://static20.lesmenuires.com/files/5d95fb009efd9.pdf…

bon ski

Thx voor de kaart, in de app stond een paar dagen geleden nog de oude.
Ik zie nu een doorsteekje van de Plan de l’eau in Val Thorens naar de Bvd Cumin. Is die nieuw? in feb 2020 heb ik de rode piste daar nog geskied, kan me niet herinneren dat je toen vandaar naar Les Menuires kon. (Vond ik overigens best een pittige rode toen)
Edit. Ik zie dat die verbinding ook al op oude kaarten staat (zij het minder duidelijk aangegeven). Niet eerder opgevallen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 okt 2021 17:24

Op radio Courchevel heeft de directeur van S3V verklaard dat de Saulire gondel deze winter gesloten blijft.

bon ski

@DrPhil. De Cumin ligt er al vele jaren als enige (blauwe) verbinding, waarmee je zonder van liften gebruik te maken vanuit het gebied Val Thorens naar Les Menuires kunt skien. Ik heb hem enkele jaren geleden in het half donker moeten skien omdat ik te laat was voor de route via de Mont de la Chambre. Het was toen een vervelende niet geprepareerde piste, ook nog deels vlak en zelfs licht steigend. In Les Menuires kom je dan uit bij o.a. de Reberty lift, waarmee je dan weer bij het centrum Croisette kunt komen. Die lift sluit meestal wat later dan de meeste andere liften.

Hen48

Ja, @hulst, de Cumin ken ik goed, prikken aan het eind. Mijn opmerking ging over de aansluiting vanaf de Plan de l’eau lift in ValThorens. Die aansluiting kende ik niet.

Overigens zat ik vanmiddag even te kijken naar de prijs van een hotelkamer in Les3Vallees ergens in januari 2022. Ik schrok me een hoedje. Echt giga prijzen voor een 1p kamer. € 300 per nacht. In het laagseizoen!

@DrPhil. Dat is dan waarschijnlijk met een 5-gangen diner.

Hen48

Helaas, alleen ontbijt. Vb. Hotel Les Arolles in Mottaret. Daar heb ik in de jaren 90 drie keer verbleven. Week 22-29 januari. Prijs 1p € 2259.
*** hotel. Goed, maar niet bijzonder. Wel zwembad en direct aan de piste,

€ 2543 voor 2 personen.

Helaas, alleen ontbijt. Vb. Hotel Les Arolles in Mottaret. Daar heb ik in de jaren 90 drie keer verbleven. Week 22-29 januari. Prijs 1p € 2259.
*** hotel. Goed, maar niet bijzonder. Wel zwembad en direct aan de piste,

DrPhil op 06 okt 2021 23:26

Tsja, het is nog altijd goedkoper dan EUR 5k in ValTho of EUR 19k in Courchevel…

Ik weet niet of de (hotel)prijzen in Les Menuires ook zo hoog zijn. Die zijn over het algemeen lager dan die in de andere Trois Vallees plaatsen. En ik blijf het (na 12 jaar)nog altijd de beste uitgangssituatie vinden voor het hele gebied, waarbij ik met name doel op de weersituaties. Met een vrij luxe appartement voor 6 personen met alle voorzieningen in huis en erg goede ervaringen met een traiteur in Croisette komen we in elk geval heel wat gunstiger uit.

Hen48

Het nadeel van Frankrijk is dat de hotels in de grote skigebieden nagenoeg geen 1p kamers hebben. Voor een 1p bezetting van een 2p kamer rekenen ze vaak 90% van de 2p prijs. Heel soms 75%, maar ook vaak genoeg gewoon 100%.

Impressie van de bouw van het nieuwe Centre Sportif in Val Thorens:

bon ski

@skifan
Leuke beelden… geeft een duidelijk overzicht.
Wat ik me afvraag: Gaan ze die berg puin naast Castor/Pollux (Als ze nog zo heten) nog opruimen… een groot deel van de piste is daardoor nu niet toegankelijk… ??

??> @skifan

Leuke beelden… geeft een duidelijk overzicht.
Wat ik me afvraag: Gaan ze die berg puin naast Castor/Pollux (Als ze nog zo heten) nog opruimen… een groot deel van de piste is daardoor nu niet toegankelijk… ??

Droopy2 op 11 okt 2021 15:24

Ik vermoed dat deze hoop nodig is om de kanten rondom het nieuwe gebouw te egaliseren. Val Tho kan niet zonder Castor & Pollux. Vandaag naar de aankomst van de nieuwe Masse lift geweest, het testen lijkt begonnen want de gondels hebben zo’n 10 minuten gedraaid. Foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums/7215771999501296…

*bericht bewerkt door skifan op 11 okt 2021 21:40

bon ski

Rechtstreeks naar de top van La Masse. De beste investering sinds jaren lijkt ne zo met verschillende lange afdalingen op alle niveau’s. Ook prachtig voor mijn wandelende reisgenoten, die dit jaar wel de Saulire moeten missen.

Hen48

Rechtstreeks naar de top van La Masse. De beste investering sinds jaren lijkt ne zo met verschillende lange afdalingen op alle niveau’s. Ook prachtig voor mijn wandelende reisgenoten, die dit jaar wel de Saulire moeten missen.

Hulst op 12 okt 2021 14:15 Hier ben ik het toch niet met je eens, boven de oude Masse1 waren de leukere pistes en hieronder voornamelijk blauwe paden en een enkele rode. Nu moet je steeds helemaal naar beneden en dan een waarschijnlijk drukke lift naar boven nemen
Pas op met blauwe pistes

@DrPeter. Zoals je weet is de ochtend, uiteraard bij zonnig weer, de beste tijd om La Masse te skien. Als je daar langer verblijft kan ik me je stelling voorstellen. Ik neem na La Masse meestal de richting Mont de la Chambre en vervolgens, afhankelijk van het weer, ofwel richting Val Thorens danwel richting Saint Martin en dan Meribel/Courchevel. Het gebied is immens, de dagen zijn kort en een week is snel voorbij. Dan is het prettig dat je snel boven bent. Voorheen moest je na Masse1 terugskien naar Masse2 en dan naar boven. Kostte best veel tijd. Meer tijd besteden aan de Masse zijde is uiteraard ook geen straf.

Hen48

De nieuwe TC Pointe de la Masse is ver klaar. De TS Rocher Noir en de TS Lac Noir zijn geheel verdwenen uit het landschap. De aankomst van de oude Masse 2 lift en alle pylonen zijn opgeruimd, alleen het dalstation moet nog worden afgebroken . Op de video beelden van de situatie op 2 oktober 2021.

bon ski

Hoi @skifan
Ik zit nog een keer te kijken naar het centre sportif filmpje van je…
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het nieuwe gebouw ook de bus-instap-uitstap plek heeft opgeslokt…
Blijven de bussen nog steeds op dezelfde plek in en uitladen, of gaan die ergens anders naar toe ?

@Skifan
Bedankt voor deze reportage. Wel een uitdagend stukje fietsen, leuk als zomeractiviteit.

DrPeter op 26 aug 2021 12:24

Vind je? Moet je voor de grap eens zoeken op de Col de la Loze (ook onderdeel van de Via 3 Vallées)…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Met dank aan Skifan een stukje getypt over deze nieuwe col.
https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel/bouw-nieuwe-col-de-l…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Droopy2
DE "oude"aankomst van de bus is opslag geworden voor de bouwwerkzaamheden, er staat ook een trap gebouwd met steigers. Het lijkt me dat het "nieuwe"busstation weer op de oude plaats terugkomt

bon ski

We hebben het bergstation van de nieuwe TC Pointe de la Masse bezocht en voor het eerst de cabines daar aan zien komen.

bon ski

@Skifan. Prachtige beelden, versterkt met de eerste sneeuw. We verheugen ons alvast.

Hen48

Plaats een reactie