PCR / vaccinatieplicht in Oostenrijk zomer 2021

Toch al een fanatieke vraag voor ver weg in de tijd. Is er al wat nieuws rondom ski seizoen '21/'22? Stel de besmettingen stijgen weer, kan je dan alsnog met je vaccinatie naar oostenrijk?

Het is ver gevraagd voor nu, maar misschien is er al wat nieuws daarover?

dus als ik het goed begrijp moeten wij om op restaurant of café te gaan een PCR test voorleggen van max 72 uur oud?
wordt dit ook werkelijk toegepast? iemand die veel op café is geweest in Oostenrijk de laatste tijd? :)

derjean op 05 jul 2021 17:11

Een antigeentest of zelftest is ook goed. Je hebt allerlei drive-in testcentra in Tirol waar je je makkelijk en gratis kan laten testen. Toen ik eind mei naar Tirol ging werd ik in ongeveer bij de helft van mijn horeca-bezoeken gevraagd naar een testresultaat.

Testcentra en registratie: https://www.tiroltestet.at/

Toch al een fanatieke vraag voor ver weg in de tijd. Is er al wat nieuws rondom ski seizoen '21/'22? Stel de besmettingen stijgen weer, kan je dan alsnog met je vaccinatie naar oostenrijk?

Het is ver gevraagd voor nu, maar misschien is er al wat nieuws daarover?

tom.vdlinden op 07 jul 2021 21:18

Dat lijkt me onmogelijk te beantwoorden. Ik vermoed dat men na de zomer minder zal kijken naar de curve van besmettingen en eerder naar ziekenhuisopnames/capaciteit. Hoe die zal evolueren is momenteel niet echt te voorspellen denk ik aangezien je met onbekende factoren zit. In verschillende Europese landen lijkt het er toch op dat we gaan stagneren op een te lage vaccinatiegraad, waardoor er potentieel nieuwe varianten de kop op zullen steken. Anderzijds lijkt de kans me wel veel groter dan de voorbije twee jaar dat je op de één of andere manier op skireis zal kunnen gaan.

*bericht bewerkt door Arnh op 08 jul 2021 09:26

Ik hoop dat we deze winter gewoon kunnen gaan skiën, maar ik denk dat ‘gewoon’ nog iets te veel gevraagd is. De eerste hotelier in Oostenrijk die een vaccinatiebewijs eist voor toegang tot zijn tent is al gesignaleerd (Kurier van zaterdag jl)… Dus waarschijnlijk inderdaad “op vakantie op een of andere manier”

Life is what happens while you were checking your phone

De eerste hotelier in Oostenrijk die een vaccinatiebewijs eist voor toegang tot zijn tent is al gesignaleerd (Kurier van zaterdag jl)…

Leon100 op 12 jul 2021 12:47

Prima toch. En heel verstandig van die man.

Ik vind het best spannend aan het worden nu de cijfers zo gigantisch zijn opgelopen in Nederland vrees ik dat we op het lijstje gaan komen met de UK, maar hoop het zo van niet omdat andere EU landen als Spanje en Portugal daar ook nog niet op staan terwijl die ook echt op de Europese (ECDC) kaart al langer oranje/rood kleuren. Zolang we in Appendix 1 blijven staan wat overigens nu een mix is van Europese (ECDC) groene, rode en oranje landen zitten we goed. Helaas heeft Oostenrijk dat of anders Appendix 2 en dan zijn toeristen niet langer welkom zoals voor de Engelse i.v.m. ‘risicovolle virus variant’, maar dan baart mij dit ook zorgen als ‘Delta’ de zorg is want die is in UK bijna 100%, Portugal 80+% en Nederland zit inmiddels vast op 50% of hoger overigens een land als Duitsland staat ook op 40% maar heeft veel minder besmettingen tot nog toe.

Als wij gaan begin augustus zijn wij als ouders volledig gevaccineerd en 14 dagen na 2e prik.
Overigens ook goed om op te merken dat dit nu vereiste ook is in Oostenrijk bij 2 prikken bij Janssen (J&J) is het 21 dagen na die prik.

bron: https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/coronavirus_in_oeste…
bron: https://www.gisaid.org/hcov19-variants/

*bericht bewerkt door pacorob op 12 jul 2021 15:04

Ik hoop dat we deze winter gewoon kunnen gaan skiën, maar ik denk dat ‘gewoon’ nog iets te veel gevraagd is. De eerste hotelier in Oostenrijk die een vaccinatiebewijs eist voor toegang tot zijn tent is al gesignaleerd (Kurier van zaterdag jl)… Dus waarschijnlijk inderdaad “op vakantie op een of andere manier”

Leon100 op 12 jul 2021 12:47

AUSWEISS BITTE :P…of zoiets. Ik vind het wel ver gaan en toch een dwingend iets tot verplicht vaccineren. net als in Frankrijk. Er zijn ook (genoeg) mensen die het niet kunnen en dan zou je om de 40 uur moeten testen. Je kan dus in principe nergens meer normaal heen of “normaal” leven.

Blij dat ik de 2e over 2 weken heb en gewoon dingen kan doen. Niet de reden dat ik het doe, maar een fijne bijkomstigheid is het wel.

Not all who wander are lost

Ik zie staan dat je een negatieve test moet hebben of binnen 24 uur deze moet laten uitvoeren als je in Oostenrijk bent. Iemand bekend met hoe het werkt als je er 1 nacht bent en je komt binnen zonder negatieve test. Kun je dan binnen 24 uur weer het land uit gaan zonder problemen?

Ik zie staan dat je een negatieve test moet hebben of binnen 24 uur deze moet laten uitvoeren als je in Oostenrijk bent. Iemand bekend met hoe het werkt als je er 1 nacht bent en je komt binnen zonder negatieve test. Kun je dan binnen 24 uur weer het land uit gaan zonder problemen?

MiKeZZa op 12 jul 2021 21:12

Het is enorm simpel om gratis even een test te doen daar, dus ik zou gewoon even een test doen i.p.v. heel veel dingen uit te zoeken/ moeilijk te doen en eventueel een risico te lopen.

In elk dorp is een test faciliteit waar je je aan kunt melden en binnen 2 minuten is het klaar. Achteraf je resultaat per sms binnen dus je hoeft niet eens te wachten.

Wij zijn net terug van 2 1/2 week Oostenrijk en het was erg simpel allemaal. Overigens vroegen ze er maar bij hooguit 1 op de 3 restaurants of alms om en was vaak je gele boekje op tafel o.i.d. al genoeg zonder dat ze erin keken. Aan het begin van onze vakantie zat de 1e vaccinatie er nog geen 21 dagen terug in dus moesten we testen, het 2e deel van de vakantie was het gele boekje voldoende.

Als wij gaan begin augustus zijn wij als ouders volledig gevaccineerd en 14 dagen na 2e prik.
Overigens ook goed om op te merken dat dit nu vereiste ook is in Oostenrijk bij 2 prikken bij Janssen (J&J) is het 21 dagen na die prik.

pacorob op 12 jul 2021 15:04

Mijn eerdere opmerking over vereiste 2 prikken en 14 dagen na 2e prik is (nog) niet van toepassing op Oostenrijk voor alle landen in Appendix 1 waar gelukkig Nederland nog steeds in staat en hoop ook zo dat dit blijft nu we in Nederland naar rood/donker rood schieten waar ook Spanje en Portugal die op de ECDC (Europese RIVM) al langer rood/oranje kleuren. Het wordt wel spannend of EU landen andere EU landen gaan weigeren vanwege kleur rood/donker rood of vanwege ‘risicovol variant gebied’ zoals ook half juni in EU afspraken zijn gemaakt: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021…

Oostenrijk heeft tot nog toe alleen UK in Appendix 2 ‘risicovol variant gebied’ staan en dat ben je gewoonweg als toerist uit bijv. Nederland niet welkom in alle gevallen en als inwoner alleen bij 2 prikken en 15 dagen na 2e prik en quarantaine plicht.

Veel landen hebben de toeristen echter ook hard nodig (economisch), maar het is de vraag wat voor beslissingen de overheden daarin nemen. Met beslissing als die in Frankrijk, Griekenland, Malta e.d. blijkt wel dat er flink wordt verscherpt, maar nog steeds welkom al moet je soms volledig gevaccineerd zijn en minimaal 14 dagen na 2e prik in bepaalde landen. Het zou goed zijn als Nederland dat ook meer zou doen als we nog enigsinds de besmettingscijfers hier willen laten kelderen en weer naar oranje gaan op de ECDC kaart laat staan groen.

*bericht bewerkt door pacorob op 13 jul 2021 21:20

In Oostenrijk ben je bij oranje toch gewoon welkom met 2 prikken na 14 dagen? Verder geen verplichting, toch? Ga daar 3 weken na mijn 2e prik heen. Quarantaine was ik niet van plan.

Not all who wander are lost

In Oostenrijk ben je bij oranje toch gewoon welkom met 2 prikken na 14 dagen? Verder geen verplichting, toch? Ga daar 3 weken na mijn 2e prik heen. Quarantaine was ik niet van plan.

Edwin. op 13 jul 2021 21:52

Zie mijn bovenstaande bericht. Momenteel hanteert Oostenrijk voor alle EU landen die in Anlage 1 / Appendix 1 staan dat ze al welkom zijn na 1 prik met minimaal 21 dagen na die prik en zonder quarantaine.

Als Nederland op de Europese kaart (ECDC) naar rood of donker rood gaat deze donderdag is er nog niks aan de hand zolang Oostenrijk ons land niet op “risicovol variant gebied” zet die in Anlage 2 / Appendix 2 staan (oa UK, maar niet Spanje, Portugal die al langer rood/oranje zijn op EU kaart) want dan zijn wij als toeristen ongeacht volledige vaccinatie niet langer welkom.

Bron: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

*bericht bewerkt door pacorob op 13 jul 2021 23:35

Toch bijzonder dat Oostenrijk 3 weken na de 1e prik als voorwaarde stelt. Met de nu rondgaande Deltavariant heb je daar nog weinig aan.

Toch bijzonder dat Oostenrijk 3 weken na de 1e prik als voorwaarde stelt. Met de nu rondgaande Deltavariant heb je daar nog weinig aan.

77steve op 14 jul 2021 07:54

Ja absoluut bijzonder. Ik kan mij niet voorstellen dat Oostenrijk haar beleid niet ook gaat aanscherpen voor toeristen zeker nu in Europa, maar ook Oostenrijk zelf (al is het beperkt) de aantal besmettingen (grotendeels door Delta) fors oplopen. Als ik zelf begin augustus ga ben ik net 14 dagen na mijn 2e prik dus al zouden ze het aanscherpen dan zit ik net goed (alhoewel ik ook ergens las dat het eigenlijk pas vanaf 15 dagen telt in Oostenrijk (althans bij uitleg Appendix 2 landen niet Appendix 1).

Toch bijzonder dat Oostenrijk 3 weken na de 1e prik als voorwaarde stelt. Met de nu rondgaande Deltavariant heb je daar nog weinig aan.

77steve op 14 jul 2021 07:54

Misschien kijkt men hier naar de druk op de zorg er moet eens een moment komen dat men aanvaard er is een virus waar de grote deel van de bevolking bijna tot geen last van heeft.

We kunnen niet eeuwig in deze situatie blijven zitten lijkt mij.

Met de nu rondgaande Deltavariant heb je daar nog weinig aan.

77steve op 14 jul 2021 07:54

Dat is ook wat overdreven. De eerste shots van Pfizer & Moderna zorgen nog altijd voor een aanzienlijke bescherming tegen symptomatische covid (56% beschermd) en ziekenhuisopname (70 à 90% beschermd) vanaf twee weken na vaccinatie. VRT NWS publiceerde er vandaag een artikel over: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12/hoe-goed-werken-de-c…

*bericht bewerkt door Arnh op 14 jul 2021 14:03

Met de nu rondgaande Deltavariant heb je daar nog weinig aan.

77steve op 14 jul 2021 07:54

Dat is ook wat overdreven. De eerste shots van Pfizer & Moderna zorgen nog altijd voor een aanzienlijke bescherming tegen symptomatische covid (56% beschermd) en ziekenhuisopname (70 à 90% beschermd) vanaf twee weken na vaccinatie. VRT NWS publiceerde er vandaag een artikel over: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12/hoe-goed-werken-de-c…

Arnh op 14 jul 2021 14:02

Interessante link goed en duidelijk.

Ik zie staan dat je een negatieve test moet hebben of binnen 24 uur deze moet laten uitvoeren als je in Oostenrijk bent. Iemand bekend met hoe het werkt als je er 1 nacht bent en je komt binnen zonder negatieve test. Kun je dan binnen 24 uur weer het land uit gaan zonder problemen?

MiKeZZa op 12 jul 2021 21:12

Het is enorm simpel om gratis even een test te doen daar, dus ik zou gewoon even een test doen i.p.v. heel veel dingen uit te zoeken/ moeilijk te doen en eventueel een risico te lopen.

In elk dorp is een test faciliteit waar je je aan kunt melden en binnen 2 minuten is het klaar. Achteraf je resultaat per sms binnen dus je hoeft niet eens te wachten.

Wij zijn net terug van 2 1/2 week Oostenrijk en het was erg simpel allemaal. Overigens vroegen ze er maar bij hooguit 1 op de 3 restaurants of alms om en was vaak je gele boekje op tafel o.i.d. al genoeg zonder dat ze erin keken. Aan het begin van onze vakantie zat de 1e vaccinatie er nog geen 21 dagen terug in dus moesten we testen, het 2e deel van de vakantie was het gele boekje voldoende.

Amelm op 13 jul 2021 09:17

Praktisch gezien heb je helemaal gelijk. Ik heb er echter moeite mee, heel veel moeite. En nee; dat wattenstaafje in mijn neus kan deze jongen prima handelen, het gaat om het principe. Maar ik wil die discussie vooral niet opstarten.

En de vraag is helaas ook achterhaald aangezien Slovenië de regels ook al aangepast heeft…

Plaats een reactie