Moeten reizigers vrezen voor vakanties ondanks de QR-code?

Geprikkeld door deze berichten, in combinatie met mijn eigen belang, ben ik even gaan spitten voor Italië. En dat leverde goed nieuws op: in Italië is de geldigheidsduur voor alle soorten vaccinaties opgerekt naar 12 maanden na (laatste) indiening (dat was voor alle vaccinaties max. 270 dagen). Deze verlenging is ingegaan per 19 september 2021.

Bron: https://www.dgc.gov.it/web/faq.html#pvaccinate , en dan in het bijzonder het antwoord op de 6e vraag onder “Informazioni generali” (google translate): Het tijdstip van afgifte en de duur van de Certificering variëren afhankelijk van de gezondheidsdienst waaraan deze is verbonden.
In geval van vaccinatie:

  • voor de eerste dosis vaccins waarvoor er twee nodig zijn, wordt de certificering gegenereerd vanaf de 12e dag na toediening en is deze geldig vanaf de 15e dag tot de volgende dosis;
  • in het geval van een tweede dosis en een enkele dosis voor infectie voorafgaand aan vaccinatie of daaropvolgende infectie ten minste 14 dagen na de eerste dosis, wordt de certificering binnen een paar dagen gegenereerd en is deze 12 maanden geldig vanaf de datum van toediening;
  • in het geval van vaccins met een enkelvoudige dosis, wordt de certificering gegenereerd vanaf de 15e dag na toediening en is deze 12 maanden geldig;
  • Certificering voor “derde dosis” booster wordt de dag na vaccinatie afgegeven en is 12 maanden geldig vanaf de datum van toediening van de aanvullende dosis tot de voltooide cyclus (derde dosis per cyclus van twee doses, tweede dosis in geval van voltooide enkelvoudige dosis cyclus).
    In het geval van een negatieve test, wordt de certificering binnen enkele uren gegenereerd en is deze 48 uur geldig vanaf het moment van afname in het geval van een snelle antigeentest, 72 uur in het geval van een moleculaire test.
    In geval van herstel van COVID-19, wordt de certificering de volgende dag gegenereerd en is deze 180 dagen (6 maanden) geldig.
    Let op: vanaf 19 september 2021 is de geldigheid van de reeds afgegeven Covid-19 groencertificaten voor het doorlopen van de vaccinatiecyclus automatisch verhoogd naar 12 maanden door het Nationaal Platform DGC. De verificatie-app past de nieuwe geldigheidscriteria toe door simpelweg de QR-code te lezen, die niet zal veranderen, zelfs als de certificering nog steeds zegt: “Geldigheid in Italië: 9 maanden”. Voor een korte overgangsperiode na de publicatie in het Staatsblad van de omzettingswet van wetsdecreet 105 van 2021, kunnen de nieuwe certificeringen ook “Geldigheid in Italië: 9 maanden” lezen, maar zullen nog steeds 12 maanden geldig zijn.

Nu niet allemaal naar Italië gaan hè!

SuperFranski op 01 nov 2021 18:15

Na een dag hard werken ben ik ff niet zo scherp in het lezen van dit soort translate txten dus help me even,17 februari 2021 2e vaccinatie gehad 19 februari 2022 naar Italië dat betekent toch op basis van huidige regels * geen geldig vaccinatie bewijs/green pass* ??

@Zorba correct!

Born to Ride

Toch bijzonder hoe de stemming hier omgeslagen is in een paar dagen. Van ‘we gaan heus wel, zeker de gevaccineerden, ze willen heus niet nog een winterseizoen missen’ naar volop twijfel…

De komende winters zal het zijn zoals het nu is lijkt me. Dus ik kan me nog steeds niet echt voorstellen dat ze weer een seizoen kunnen laten schieten voor iets wat nu eenmaal onze nieuwe realiteit zal zijn en wat voor de gemiddelde wintersporter ook geen ziekte is die een grote kans op overlijden met zich meebrengt.

Laten we hoop houden…

Ach, dit is toch vooral de Telegraaf die weer wil clickbaiten :).

Voor nu ziet het er gewoon helemaal niet zo slecht uit (de kans op wintersport) zeker voor gevaccineerden is het praktisch alleen een mondkapje en ik denk echt niet dat Oostenrijk het gaat laten gebeuren om bijvoorbeeld als enige dicht te gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ach, dit is toch vooral de Telegraaf die weer wil clickbaiten :).

Voor nu ziet het er gewoon helemaal niet zo slecht uit (de kans op wintersport) zeker voor gevaccineerden is het praktisch alleen een mondkapje en ik denk echt niet dat Oostenrijk het gaat laten gebeuren om bijvoorbeeld als enige dicht te gaan.

Roy83 op 01 nov 2021 22:16

Oostenrijk sprak vorig jaar zelfs van een « aanval op de Oostenrijkse economie » toen er vorig jaar vanuit de EU druk werd uitgeoefend om de liften gesloten te houden. De skiliften in Oostenrijk waren afgelopen winter voor Oostenrijkers ook gewoon geopend in tegenstelling tot bv Frankrijk waar enkel de prof skiërs de lift mochten nemen.

Her belang van de ‘ski-industrie’ in Oostenrijk is enorm. Nogg eens alles sluiten, politiek krijg je dat simpelweg niet verkocht aan de bevolking daar.

*bericht bewerkt door DavidW op 02 nov 2021 09:58

3e prik, 3e prik, 3e prik

jwspoel op 01 nov 2021 10:12

Geregeld, die komt er.

Life is what happens while you were checking your phone

Precies @davidW. En ik denk niet dat Italië, Oostenrijk of Frankrijk als enige dicht gaat. Zolang de rest openblijft, zullen ze dat ze zelf ook blijven denk ik.

Het grootste risico is dat er toch een variant komt oid, waardoor specifiek Nederlanders in quarantaine zouden moeten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie