Boosterprik halen in Duitsland?

Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?

Ik ben ooit geprikt met janssen, echter heb ik naar die tijd nog corona gekregen, dit herstelbewijs is internationaal geldig tot 1 februari. Nu heb ik gister 27 december mijn booster vaccinatie opgehaald.

Via de apotheek heb ik mijn janssen vaccinatie en mijn booster vaccinatie in de duitse warn app gekregen, mijn herstelbewijs kon niet zeiden ze… Het probleem nu is dat er bij de booster staat vaccination 2/2. Ook staat er bij de janssen vaccinatie “currently used certificate”.

Is dit voldoende om oostenrijk in te komen op 6 januari? Als ik bij de booster “check validity for travel” doe voor duitsland krijg ik een “not valid” doe ik het echter voor oostenrijk dan staat er valid. Scan ik de booster met de nederlandse scan app krijg ik ook een kruis. Iemand die meer weet?

Alvast bedankt

Na Janssen geldt de 2e prik als booster. Geen probleem dus.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb een Duitse prik gehaald en QR code. Moet ik beide eerdere Nederlandse vaccinaties in de Corona Warn app laden of enkel de laatste van de 2?

Na Janssen geldt de 2e prik als booster. Geen probleem dus.

havana op 28 dec 2021 10:30

En hoe zit het dan met de 14 dagen? 6 januari valt nog net binnen deze 14 dagen wachttijd! Gaat dit een probleem veroorzaken in oostenrijk?

Ik heb een Duitse prik gehaald en QR code. Moet ik beide eerdere Nederlandse vaccinaties in de Corona Warn app laden of enkel de laatste van de 2?

JochemK op 28 dec 2021 10:31

Ik zou beginnen met de booster en daarna de andere 2 inladen!

Na Janssen geldt de 2e prik als booster. Geen probleem dus.

havana op 28 dec 2021 10:30

En hoe zit het dan met de 14 dagen? 6 januari valt nog net binnen deze 14 dagen wachttijd! Gaat dit een probleem veroorzaken in oostenrijk?

Niekk op 28 dec 2021 10:38

Nee, want voor de booster geldt in Oostenrijk geen wachttijd. In Duitsland wel (14 dagen) en in Frankrijk 7 dagen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Na Janssen geldt de 2e prik als booster. Geen probleem dus.

havana op 28 dec 2021 10:30

En hoe zit het dan met de 14 dagen? 6 januari valt nog net binnen deze 14 dagen wachttijd! Gaat dit een probleem veroorzaken in oostenrijk?

Niekk op 28 dec 2021 10:38

Nee, want voor de booster geldt in Oostenrijk geen wachttijd. In Duitsland wel (14 dagen) en in Frankrijk 7 dagen.

havana op 28 dec 2021 10:41

Top dankje

— Handleiding boosterprik incl. QR code halen in Duitsland (ook voor 18-) -----
Hier een beknopte handleiding voor eenieder die zich ondanks de Oostenrijkse maatregelen wil laven aan de allermooiste activiteit die er is: skiën. Ik was in zak en as toen ik hoorde dat onze skivakantie niet zou kunnen doorgaan. Daarom heb ik de afgelopen dagen niets anders gedaan dan uitzoeken hoe mijn familie (incl. mijn 17 jarige broertje) allen geboosterd kon worden zodat we konden skiën. Dit is de 23e gelukt. Voor het boosteren van minderjarigen in Duitsland heb ik onderaan dit bericht een aparte tips opgenomen.

Dit zijn de te volgen stappen:

Stap 1: Bezoek aan vaccinatieplek
Afspraak maken/inventarisatie bezoek:

Er zijn in de grensregio talloze Impfstelle (vaccinatiecentra) die aanbieden om alle 18+’ers te prikken (Impfangebote). Er kan bij deze vaccinatiecentra zowel worden gewerkt met 1) een vooraf in te plannen afspraak óf 2) vrije aanloop.

Op de volgende website kun je vinden waar je een prik kan inplannen:
• District Kleef: https://shop.ticketpay.de/organizer/H72YFEZA?view=list/……
o Op afspraak:
Vaccinatiecentra in: Kranenburg (vlak nabij Nijmegen), Goch (34 km ten zuidoosten van Nijmegen), Kalkar (40 km ten zuidoosten van Nijmegen) en Geldern (uur vanaf Nijmegen). Zie adresgegevens op bovenstaande site. Het is ons gelukt bij Goch, waar je dus gewoon een afspraak kunt maken. ’s Avonds was het hier erg rustig.
o Zonder afspraak:
Een hele mooie kans is vaccinatie in Elten (vlak over de grens bij Arnhem). Daar wordt 3 á 4 dagen per week geprikt door een huisarts in een soort café naast een bejaardentehuis. Zie https://www.emmerich.de/de/inhalt/corona-schutzimpfung/…… onder ‘Impfaktion Dr. Subburayalu - Martinus-Stift Elten’. Hier hebben wij talloze Nederlanders geprikt zien worden. Het is aan te raden om vooraf te registreren door een mailtje te sturen. Dan krijg je ook de relevante documentatie opgestuurd. Kleed je warm aan als je hier heen gaat. De rij begint buiten en duurde bij ons ± 45 mins. Kom dus ook op tijd.

• District Borken. https://impfen.kreis-borken.de/de/newspublic/coronavirus/cor…
o Bij Ahaus (21 km ten zuidoosten van Enschede) worden ook Nederlanders geprikt.
o Ik begreep van een vriend die hier geprikt is dat het ging om: Turnhalle der Irena-Sendler-Gesamtschule, Hof zum Ahaus 6, Ahaus.
o Ze prikten hier echter alleen vanaf half 6 niet-kinderen. Het leek erop dat hier binnenkort alleen nog op afspraak wordt geprikt.

• District Wessel. https://www.kreis-wesel.de/de/presse/weitere-termine-fuer-bo…
o Hier wordt op diverse locaties op afspraak geprikt. Zie: https://tevis.krzn.de/tevisweb081/. Er wordt geprikt te:

Impfstelle Dinslaken - Neutor Platz 14 / 1.OG neben Nanu Nana, 46535 Dinslaken
Impfstelle Kamp-Lintfort - Kolkschenstraße 16 / Ecke Moerser Straße, 47475 Kamp-Lintfort (! Dit is niet al te ver vanaf Nijmegen !)
Impfstelle Moers – Mühlenstraße 9-11, 47441 Moers
Impfstelle Wesel - Niederrheinhalle Wesel – An de Tent 1, 46485 Wesel
• Duisburg
o Ook in Duitsland wordt op diverse locaties geprikt (zonder afspraak) https://www.duisburg.de/microsites/coronavirus/aktuelles/imp…
Ik heb hier geen ervaring mee. Kan me voorstellen dat het hier net zo gaat als in Aken en dat het dus weinig problemen geeft als je niet daadwerkelijk Duits bent.

Essentieel om te doen bij aanmelding
• Geef een Duits adres op! Nederlandse adressen worden zondermeer geweigerd. Wij hebben een adres opgegeven in Kranenburg toen wij prikten in Goch. Kies bij voorkeur een nietszeggend dorpje in de nabijheid van dorp waar je geprikt wordt. Kies uiteraard niet een straat gelegen in hetzelfde dorp als de vaccinatielocatie. Je adres wordt niet nader gechecked. Het is een soort fictie, een formaliteit.

• Ik zou overigens altijd een tweede afspraak inplannen als back-up.

Meenemen naar de prik:
• Je gele boekje. Essentieel! Dit is nodig om de QR code op te halen bij de apotheek.
• ID kaart
• Vaccinatie formulier. Dit formulier krijg je toegestuurd als je reserveert. Bij vrije aanloop kan je het vaak vinden op de site van het district. Anders is het document ook te downloaden via: https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/Impfen/Materialien/Down….

Stap 2: Bezoek aan apotheek

Na het ontvangst van je boostervaccinatie krijg je in je gele boekje een stempel waarin staat dat je een nieuwe dosis van het vaccin hebt ontvangen. Ga vervolgens met je gele boekje naar een nabijgelegen, Duitse apotheek en spreek met het gele boekje in je hand de magische woorden:

“Ich möchte gerne meinen QR-Code abholen.”

Vervolgens krijg je van de apotheker een papier met het opschrift ‘EU Digital Covid Certificate’. Deze QR code kun je in diverse apps inscannen. Dit staat ook duidelijk uitgelegd op het papier. Uiteindelijk krijg je in je app te zien dat je 3/3 doses hebt (tenzij Jansen of herstelbewijs, dan 2/2).
De Nederlandse QR codes kunnen dus gewoon worden ingeladen.

Als dit is geluk: gefeliciteerd, je kunt skiën in Oostenrijk! Mocht je vragen hebben kun je mij een privébericht sturen. Ik heb eventueel ook nadere info over de vraag óf een booster nodig is (bijv. na herstel).

— bijzondere tips voor het vaccineren van minderjarigen in Oostenrijk ----

In Duitsland worden in beginsel (nog) geen minderjarigen gevaccineerd (zie bijv. https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/corona-bo…). Wanneer je met een 17 jarige aankomt bij een Impfstelle wordt je in principe dan ook gewoon geweigerd. Het is bij ons desalniettemin gelukt door:

Minderjarige alleen, dus zonder begeleiding in de rij te laten aansluiten. Zodoende vermijdt je het beeld dat een voogd mee is.
Hem zo volwassen mogelijk te kleden (bijv. manteljas, nette sjaal of hakken)
Met een beetje geluk wordt er niet opgelet op de concrete geboortedatum en wordt de prik gewoon gezet. Bij ons is het gelukt terwijl we gewoon de daadwerkelijke geboortedatum hebben opgegeven. Wellicht helpt het om - net als wij - aan het eind van de dag te gaan, wanneer het scherpste er bij de meeste medewerkers van de vaccinatiecentrum er af is. Let ook hier op de tips gegeven ‘onder stap 1’.

De eerste dertigers mogen vanaf vandaag een afspraak maken voor de boosterprik. En Duitsland is toch best ver als je in de randstad woon, het gaat dus ook hier best wel snel.

Life is what happens while you were checking your phone

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat zijn nu de eisen voor een boosterprik in Duitsland? Ik mag vandaag in Nederland een afspraak maken helaas niet mogelijk omdat mijn laatste vaccinatie niet 3 maanden terug is… we gaan de 23ste naar Oostenrijk en pas week later kan ik een afspraak inplannen grrrrrrrr. Houd Duitsland ook die 3 maanden scherp aan??? Zo balen!!! Houd je je al die tijd aan alle maatregelen… geen corona gehad en als enige van het gehele gezelschap geen booster….zit er zelfs over te denken om alleen 5 dagen eerder te vertrekken met vliegtuig en dan maar in quarantaine te gaan in Oostenrijk maar hoe zit dit? Kan ik gewoon het land binnen reizen met hotelboeking of wordt je teruggestuurd?

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat zijn nu de eisen voor een boosterprik in Duitsland? Ik mag vandaag in Nederland een afspraak maken helaas niet mogelijk omdat mijn laatste vaccinatie niet 3 maanden terug is… we gaan de 23ste naar Oostenrijk en pas week later kan ik een afspraak inplannen grrrrrrrr. Houd Duitsland ook die 3 maanden scherp aan??? Zo balen!!! Houd je je al die tijd aan alle maatregelen… geen corona gehad en als enige van het gehele gezelschap geen booster….zit er zelfs over te denken om alleen 5 dagen eerder te vertrekken met vliegtuig en dan maar in quarantaine te gaan in Oostenrijk maar hoe zit dit? Kan ik gewoon het land binnen reizen met hotelboeking of wordt je teruggestuurd?

Evelien2 op 28 dec 2021 11:29

Mijn ervaring is dat je vooraf een formulier moet invullen en daarop wordt o.a. gevraagd wanneer je de eerdere vaccinaties hebt gehad. Ik weet niet hoeveel dagen er volgens de Duitse regels tussen moet zitten, maar mocht je daar niet aan kunnen voldoen zou ik als leugentje voor je eigen bestwil een andere datum op het formulier plaatsen, zodat je wel voldoet. Naar het formulier wordt niet gekeken, althans niet bij mij in Duisburg. Vervolgens wordt bij de apotheek je QR uitgedraaid o.b.v. de informatie uit je gele boekje en dus doet de ingevulde datum op het formulier er niet toe.

Ik ben gister in Duisburg geweest om een booster te halen en dat was geen probleem! Ze deden er helemaal niet moeilijk over dat ik Nederlands ben. Heb ook gewoon mijn eigen Nederlandse adres ingevuld. Er stonden wel meer Nederlanders in de rij. De arts wenste me zelfs een fijne skivakantie!

Ik stond eerst in de rij bij het Ibis-hotel bij het Hauptbanhof (waar een prikactie was, tot gisteren), maar toen ik daar naar binnen mocht werd mij gevraagd of ik Nederlands was en werd ik verwezen naar de ‘vaccinatietent’ daartegenover (aan de Wuhanstraat, echt waar haha). Die staat er volgens mij permanent.

Heb een uur in de rij gestaan en daarna kon ik met mijn gele boekje naar de apotheek, waar een hele lieve mevrouw mij hielp om alle 3 mijn QR-codes (dus ook mijn Nederlandse) uit te printen. Die daarna even scannen met de Duitse CoronaWarnApp en voila! Je moet de papieren QR-codes wel goed bewaren, want als je telefoon kapot gaat oid ben je je QR-codes kwijt (ze worden alleen op je telefoon opgeslagen, niet via DigiD oid).

Heb ook al mijn booster-QR op papier gescand met de Nederlandse Corona-QR-scan-app en die geeft een groen vinkje.

Nu durf ik me bijna te verheugen op mijn eerste keer wintersport in januari. Nu maar hopen dat dit de laatste horde was en dat ze de komende weken niet nog meer dingen verzinnen om het onmogelijk te maken ;)

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat zijn nu de eisen voor een boosterprik in Duitsland? Ik mag vandaag in Nederland een afspraak maken helaas niet mogelijk omdat mijn laatste vaccinatie niet 3 maanden terug is… we gaan de 23ste naar Oostenrijk en pas week later kan ik een afspraak inplannen grrrrrrrr. Houd Duitsland ook die 3 maanden scherp aan??? Zo balen!!! Houd je je al die tijd aan alle maatregelen… geen corona gehad en als enige van het gehele gezelschap geen booster….zit er zelfs over te denken om alleen 5 dagen eerder te vertrekken met vliegtuig en dan maar in quarantaine te gaan in Oostenrijk maar hoe zit dit? Kan ik gewoon het land binnen reizen met hotelboeking of wordt je teruggestuurd?

Evelien2 op 28 dec 2021 11:29

Ja in Duitsland is het ook 3 maanden. Ben vandaag naar Meppen gereden, ik heb wel een vaccinatie gekregen maar mijn vriend niet omdat dit korter dan 3 maanden geleden was.

Ik las dus ergens dat je in Noordrijn Westfalen na een maand een booster kon halen… heb nu een afspraak gemaakt in Bedburg Hau… hopelijk lukt het daar dus… iemand hier ervaringen?

Ik ben gister in Duisburg geweest om een booster te halen en dat was geen probleem! Ze deden er helemaal niet moeilijk over dat ik Nederlands ben. Heb ook gewoon mijn eigen Nederlandse adres ingevuld. Er stonden wel meer Nederlanders in de rij. De arts wenste me zelfs een fijne skivakantie!

Toevallig ook binnen die 3 maanden na je laatste vaccinatie? Daar zit ik nog beetje mee…

Ik stond eerst in de rij bij het Ibis-hotel bij het Hauptbanhof (waar een prikactie was, tot gisteren), maar toen ik daar naar binnen mocht werd mij gevraagd of ik Nederlands was en werd ik verwezen naar de ‘vaccinatietent’ daartegenover (aan de Wuhanstraat, echt waar haha). Die staat er volgens mij permanent.

Heb een uur in de rij gestaan en daarna kon ik met mijn gele boekje naar de apotheek, waar een hele lieve mevrouw mij hielp om alle 3 mijn QR-codes (dus ook mijn Nederlandse) uit te printen. Die daarna even scannen met de Duitse CoronaWarnApp en voila! Je moet de papieren QR-codes wel goed bewaren, want als je telefoon kapot gaat oid ben je je QR-codes kwijt (ze worden alleen op je telefoon opgeslagen, niet via DigiD oid).

Heb ook al mijn booster-QR op papier gescand met de Nederlandse Corona-QR-scan-app en die geeft een groen vinkje.

Nu durf ik me bijna te verheugen op mijn eerste keer wintersport in januari. Nu maar hopen dat dit de laatste horde was en dat ze de komende weken niet nog meer dingen verzinnen om het onmogelijk te maken ;)

MaBo op 28 dec 2021 12:50

Ik las dus ergens dat je in Noordrijn Westfalen na een maand een booster kon halen… heb nu een afspraak gemaakt in Bedburg Hau… hopelijk lukt het daar dus… iemand hier ervaringen?

Evelien2 op 28 dec 2021 13:02

Overal geldt 3 maanden. Tenzij Janssen, dan 4 weken. Zo begreep ik het.

@MaBo je kan vanuit de app een digitale pdf maken. Als je die naar jezelf mailt oid heb je in ieder geval altijd de QR nog.

Wij hebben donderdag een afspraak in Aken bij het DRK Coronaschutz Zentrum aan de Das Liebig Liebigstrasse 19 52070 Aachen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

*bericht bewerkt door Pickup op 28 dec 2021 16:09

Net in meppen geweest zonder afspraak, wachtrijtje. Gele boekje was niet nodig. Kein problem, kein schauspiel, freundlich:)

De apotheker Sophie wilde niet registreren, andere apotheke, kein problem.

Sophie was gewoon een beetje chagrijnig…

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat zijn nu de eisen voor een boosterprik in Duitsland? Ik mag vandaag in Nederland een afspraak maken helaas niet mogelijk omdat mijn laatste vaccinatie niet 3 maanden terug is… we gaan de 23ste naar Oostenrijk en pas week later kan ik een afspraak inplannen grrrrrrrr. Houd Duitsland ook die 3 maanden scherp aan??? Zo balen!!! Houd je je al die tijd aan alle maatregelen… geen corona gehad en als enige van het gehele gezelschap geen booster….zit er zelfs over te denken om alleen 5 dagen eerder te vertrekken met vliegtuig en dan maar in quarantaine te gaan in Oostenrijk maar hoe zit dit? Kan ik gewoon het land binnen reizen met hotelboeking of wordt je teruggestuurd?

Evelien2 op 28 dec 2021 11:29

Hoi Evelien,

Ik heb mijn boosterprik gehaald in Essen. Officieel mag ik die eigenlijk 30 december i.v.m 3 maanden regeling. Deze geldt ook in Duitsland. Op het formulier had ik ingevuld dat ik mijn 2e vaccinatie precies 3 maanden geleden heb gehad (heb dus 27 september ingevuld i.p.v. 30 september). De arts in kwestie moest natuurlijk een stempel zetten in mijn gele boekje en daar kon hij lezen dat mijn laatste vaccinatie 30 september was. Hij keek er even naar en schreef daaronder gewoon mijn booster vaccinatie (was toen nog niet geprikt voor de booster!) Er zit bij mij kleine paar dagen tussen, maar mocht er echt een halve maand tussen zitten, zou ik toch even wachten.

Groet,
Denise

*bericht bewerkt door Denies op 28 dec 2021 16:59

Er zit bij mij idd wel meer dan een paar dagen tussen… ik ben bang dat ik wederom moet annuleren en mijn geld weer kwijt ben grrrrrrrr…. Zo zuur dit!

Er zit bij mij idd wel meer dan een paar dagen tussen… ik ben bang dat ik wederom moet annuleren en mijn geld weer kwijt ben grrrrrrrr…. Zo zuur dit!

Evelien2 op 28 dec 2021 17:10

Hmm… moeilijke! Ik denk altijd maar ‘niet geschoten is altijd mis’. Hoeveel dagen moet u nog wachten als ik vragen mag?

Er zit bij mij idd wel meer dan een paar dagen tussen… ik ben bang dat ik wederom moet annuleren en mijn geld weer kwijt ben grrrrrrrr…. Zo zuur dit!

Evelien2 op 28 dec 2021 17:10

Hmm… moeilijke! Ik denk altijd maar ‘niet geschoten is altijd mis’. Hoeveel dagen moet u nog wachten als ik vragen mag?

Denies op 28 dec 2021 17:52

Ik mag eigelijk pas eind januari een booster. Niet geschoten is inderdaad altijd mis alleen ff heen en weer naar Duitsland is voor mij 6 uur rijden totaal… dus ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen. Ben bang dat ik helemaal voor niks er heen ga

Vandaag op goed geluk naar Nordhorn gereden. Hier helaas gelijk weggestuurd als Nederlander. De mevrouw gaf aan dat ik mogelijk wel kans maakte in Noordrijn Westfalen. Naar aanleiding van reacties op dit forum naar Duisburg gereden. In Duisburg tegenover het ibis hotel (wuhanstrase) is een grote witte tent op gezet (de vaccinatielocatie). Hier zonder problemen een booster kunnen krijgen. Ik gaf op het formulier gewoon mijn Nederlandse adres en daar werden geen vragen over gesteld. Ik kon zo doorlopen, 1 wachtende voor me. Overigens geen Nederlanders gezien. De apotheek zat op 100 meter afstand van de vaccinatie locatie en daar werd ik heel vriendelijk geholpen.

*bericht bewerkt door Stephanie1 op 28 dec 2021 22:54

Zojuist geprikt in Aachen, Adalbertstrasse 85. Ze zeiden hier zo’n 1000 Nederlanders per dag te ontvangen, spreken je in het Engels aan en zijn erg vriendelijk. Ik had een afspraak om 7:15 en was binnen een kwartier klaar. Apotheek gaat wel pas om 8uur open om de QR code te krijgen dus nog even wachten. Zeker een aanrader om hier heen te gaan!

Nog even een reminder: vandaag kun je in Papenburg NIET terecht voor een booster - ze vaccineren daar vandaag alleen kinderen.

Bergen + Sneeuw = ❤

Gister ochtend geprikt op de priklocatie in Meppen. (https://www.emsland.de/buerger-behoerde/aktuell/coronavirus/impftermine-vor-der-haustuer.html) Super goed georganiseerd én de dokter vond het juist heel verstandig dat we naar Duitsland kwamen voor een boosterprik. Alleen je internationale vaccinatie bewijs nodig samen met je ID kaart/paspoort, geel boekje was niet verplicht. Daarna bij de plaatselijke apotheek een QR code gekregen.

Alles ging een stuk makkelijker dan verwacht en dus zeker aan te raden…

Ik neem aan dat jullie “allemaal” na drie maanden van je laatste vaccinatie geboosterd zijn? Of zat er minder tijd dus? Daar loop ik helaas tegenaan… mag pas 28 januari maar ga de 22ste al.
In Noordrijn Westfalen was het eerst een maand na de laatste vaccinatie maar helaas vanwege kritiek is dit ook op 3 maanden gezet… zo balen

Ik neem aan dat jullie “allemaal” na drie maanden van je laatste vaccinatie geboosterd zijn? Of zat er minder tijd dus? Daar loop ik helaas tegenaan… mag pas 28 januari maar ga de 22ste al.
In Noordrijn Westfalen was het eerst een maand na de laatste vaccinatie maar helaas vanwege kritiek is dit ook op 3 maanden gezet… zo balen

Evelien2 op 29 dec 2021 10:41

Hi @evelien2 bij mij zat er idd 3 maanden na de laatste vaccinatie (5 maanden om precies te zijn). Ik denk dat je net pech hebt. Daar je ook een flinke afstand moet afleggen naar Duitsland weet ik ook niet zeker wat ik zou doen. Of je verlies nemen en annuleren, of toch proberen? Ik weet ook niet wat evt gezondheidsrisico’s zijn. Bij mij werden de vaccinatiedata, soort vaccinatie etc. wel goed gecontroleerd door de arts.En bij een aantal aankodigingen in b.v. Leer zeer duidelijk gecommuniceerd dat je zeker 3 maanden tussen de vorige vaccinatie en de booster moet zitten:

null

Sterkte met je keuze. Het is helaas niet de wintersport voorpret die je graag zou willen. :/

*bericht bewerkt door Nelis op 29 dec 2021 10:59

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik denk het ook @nelis. Heb wel gehoord dat we voor 50 euro gelukkig mogen annuleren dus dat geeft iets van troost. Klein beetje hoop nog dat Nederland voor de 22ste van die kaklijst afgaat.

Plaats een reactie