Tussenstop Duitsland icm Coronaregels 2G / 2G+ kind 6 jaar

Hoi, bedankt voor de initiële reacties. De Duitse website en reisinformatie had ik ook tot mij genomen. Aan een uittreksel in het Duits heb ik niet zoveel, dat begrijp ik niet goed.

Ons plan is nu om voor vertrek testen voor toegang te doen voor ons drieën. Dan hebben we een bewijs voor evt 2G+ maar helpt ons niet met het probleem voor onze zoon en de overnachting.

Leuke suggestie voor het doorgassen en plassen in de berm, maar zo gaan wij doorgaans niet op reis. We doen het graag rustiger aan met wat stops, zodat het voor chauffeur en gezin gezellig en relaxt is.

Verder de site van Koch Institute maar even in de gaten houden voor de laatste regels.

Misschien reizen we tot Salzburg en doen daar een overnachting. De volgende dag gaan we dan in de loop van de dag de laatste 2,5u naar Mariapfarr. (We kunnen er pas op zondag terecht)

Nelis op 10 dec 2021 13:05

Wij ook maar ja, maar wat moet dat moet haha. Even doorbijten en kunnen skien heeft hier de voorkeur :-)

Kun je onderweg niet van een Drive-inn van de Mac gebruik maken? Dat mag wel. (Neem ik aan)

Kort samengevat: We kunnen niet overnachten in Duitsland (en eten in een restaurant/tankstation) met een kind uit Nederland onder de 12 welke niet besmet is geweest. Of klopt dit niet?

Klopt.

Ik heb net ons hotel in Bayeren benaderd omdat wij ook 2 kids in de groep hebben die onder de 12 zijn en 1-1-2022 er overnachten.
Gewoon PCR (72 uur) of Antigeen (48 uur) voor vertrek en zijn we welkom als de rest gevaccineerd is.

Ha top! Ik las tussen alle regels vandaag idd hetzelfde. Als je verblijf <24 uur is kun je overnachten mits negatieve test. Ik heb vanavond voor zekerheid ook ons hotel even gemaild en verwacht een vergelijkbare reactie. Wel zo fijn dat een overnachting gewoon zou kunnen. Wordt onze reis een stuk makkelijker van.

Bergen + Sneeuw = ❤

Wij zouden overnachten in de buurt van de Chiemsee (tussen München en Salzburg), vlakbij de Oostenrijkse grens op ongeveer 1,5 uur rijden van onze eindbestemming. Toen ik van het weekend ons overnachtingshotel in Frasdorf mailde hoe ze in de wedstrijd zaten mbt ons zoontje van 6, kreeg ik terug dat ze tot 5 januari dicht blijven ivm corona.

Wij gaan naar Snowspace Salzburg. Die gaan sowieso pas op de 17e uit de lockdown, dus ons wintersporthotel gemaild of we een dagje eerder terecht konden en dat was geen probleem.

We zijn nu van plan 04:00 u. opstaan op vrijdag 24 dec, 04:30 rijden (in de buurt van Haarlem) en dan hopelijk rond 18:00 u. in het hotel. Ik heb al gezien dat er behoorlijk wat Baustellen zijn rond Cologne en eigenlijk het hele stuk van Frankfurt tot München, dus we gaan het zien. De hele vrijdag rijden zou theoretisch qua drukte mee moeten vallen.

*bericht bewerkt door rcpk op 14 dec 2021 11:53

Check. Het hotel gaf ons dit antwoord op onze vraag hoe om te gaan met onze ongevaccineerde zoon:

In unserem Haus gilt die 2G-Regel und die FFP2-Maskenplicht.

Sie können das Zimmer problemlos reservieren.
Kinder unter 12 Jahren müssen sich nicht impfen oder testen.
.

Wat wij nu gaan doen: voor onze zoon een PCR test voorafgaand aan onze reis zodat we dat als bewijs kunnen overleggen. En de reis “gewoon” maken met een overnachting.

Ik hoop voor jullie allemaal dat wintersport dit jaar enigszins normaal door kan gaan zonder al te veel hinder van de maatregelen. Laten we hopen dat we na twee jaar zonder, toch weer sneeuw en bergen kunnen zien. Want zoals deze site het al zegt; wintersport is de mooiste bijzaak van het leven :)

*bericht bewerkt door Nelis op 14 dec 2021 13:01

Bergen + Sneeuw = ❤

Gaat zeker goed komen @Nelis!

Niet vergeten bij een overnachting in Duitsland: inreisformulier invullen.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik heb ons beoogde hotel ook gemaild en zelfde reactie terug.
Kinderen onder 12 hoeven niet gevaccineerd of getest te zijn

Dat is natuurlijk mooi, maar de regels voor kinderen zijn volstrekt duidelijk: verplichte quarantaine.

@drphil ik begrijp je reactie want die is er ook, maar er is een uitzondering voor mensen die op doorreis zijn en minder dan 24 uur in Duitsland verblijven:
https://www.bundesgesundheitsministerium.de/en/coronavirus/i…

  1. Stays of up to one day
    Persons who spent less than 24 hours in a high-risk area or area of variants of concern or are entering the Federal Republic of Germany for less than 24 hours under the border traffic regime, are exempt from the obligation to quarantine on entry.

ANWB:
Ja

In alle deelstaten geldt de 2G-regel. Wie geen vaccinatie- of herstelbewijs heeft komt het land wel in met een negatief testbewijs maar moet dan 10 dagen in quarantaine bij een verblijf langer dan 24 uur. De quarantaine kan met een negatieve test na 5 dagen worden beëindigd. Voor kinderen jonger dan 12 duurt de quarantaine 5 dagen. Zij hebben geen test nodig om deze te beëindigen

Ook is in alle deelstaten een vaccinatie- of herstelbewijs (coronabewijs) vereist om accommodaties, horeca, winkels etc. te bezoeken

Bergen + Sneeuw = ❤

De grensverkeer-regeling ken ik, maar dat is iets anders dan de doorreis-regeling. Eens even zoeken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 dec 2021 10:04

Gevonden. Grensverkeer-regeling:

  1. Cross-border commuters, border crossers and stays of up to one day
    Cross-border commuters, border crossers or persons staying for of up to one day are only subject to an obligation to furnish proof in the following cases: The obligation to furnish proof only applies when entering from a high-risk area, an area of variants of concern or by air.

This applies to cross-border commuters and border crossers who have no proof of vaccination or recovery on condition that they provide new test results twice a week. The same applies to persons who, in the context of border traffic, spent less than 24 hours abroad or who will be spending a maximum of 24 hours in the Federal Republic of Germany (stays of up to one day).

A cross-border commuter is a person whose place of residence is in the Federal Republic of Germany and who is compelled to travel to the place abroad where they practise their profession, study or engage in vocational training in order to practise their profession, to study or engage in vocational training and who regularly – at least once a week – returns to their place of residence. A cross-border commuter is also the person who has the duty of care and custody over or is the carer of another person who takes them to the place or collects them from the place where they practise their profession, study or engage in vocational training.

A border crosser is a person whose place of residence is abroad and who is compelled to travel to the Federal Republic of Germany to practise their profession, study or engage in vocational training and who regularly – at least once a week – returns to their place of residence. A border crosser is also the person who has the duty of care and custody over or is the carer of another person who takes them to the place or collects them from the place where they practise their profession, study or engage in vocational training.

Vetgedrukt heb ik gedaan.
Vreemd want die regeling staat haaks op de eisen voor doorreis (stoppen niet toegestaan). Vorig jaar was er wel zo’n soortgelijke regeling voor een dagje Winterberg.
Ik ga nog eens verder zoeken hoe het nou zit met de doorreisverplichting zonder stoppen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 dec 2021 10:22

null

Helemaal verwarrend. “Luisa” verwijst naar de doorreisregeling. (Die dus heel strikt is). “Carla” verwijst naar een uitzondering die ik nergens kan vinden. De 24-uursregeling die @nelis noemt, geldt immers ook voor volwassen.
Maat goed, als dit het beleid is, is iedereen op doorreis geholpen.

Eens hoor DrPhil, erg verwarrend. Maar zou zo wel mooi opgelost zijn ;-)

Helemaal verwarrend. “Luisa” verwijst naar de doorreisregeling. (Die dus heel strikt is). “Carla” verwijst naar een uitzondering die ik nergens kan vinden. De 24-uursregeling die @nelis noemt, geldt immers ook voor volwassen.
Maat goed, als dit het beleid is, is iedereen op doorreis geholpen.

DrPhil op 16 dec 2021 10:50

Ik vind het ook allemaal verwarrend, maar in het eerste bericht gaat het niet over overnachten. Daarop zegt “Luisa” dat voor doorreizen registratie en logischerwijs quarantaine niet van toepassing is. Wat “Carla” aangeeft komt m.i. overeen met het reisadvies: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

“Doorreizigers hoeven zich niet te registreren en ook niet in quarantaine, maar moeten wel een (digitaal) vaccinatie-, herstel, of testbewijs in Duitsland bij zich hebben.”,

“Deze regels gelden ook voor kinderen vanaf 12 jaar”

“Reizigers die geen vaccinatie- of herstelbewijs hebben gaan na inreis in Duitsland in quarantaine. Dit geldt ongeacht de leeftijd. Op z’n minst 5 dagen na uw aankomst in Duitsland kan de quarantaine met een negatief testresultaat (vanaf 12 jaar) worden beëindigd.”

Laatste punt is vaag maar ik ga er maar van uit dat deze “Carla” gelijk heeft.
Het staat ongelukkig vermeld op de website (ongeacht de leeftijd), echter daarna staat er weer “vanaf 12 jaar”.

Ik heb het hotel gebeld en zij bevestigen dat we met twee jonge kinderen kunnen komen eten en overnachten, testen zou niet nodig zijn.
Dus wat mij betreft voldoende bevestiging :)

*bericht bewerkt door lnvanleeuwen op 16 dec 2021 12:55

Helemaal verwarrend. “Luisa” verwijst naar de doorreisregeling. (Die dus heel strikt is). “Carla” verwijst naar een uitzondering die ik nergens kan vinden. De 24-uursregeling die @nelis noemt, geldt immers ook voor volwassen.
Maat goed, als dit het beleid is, is iedereen op doorreis geholpen.

DrPhil op 16 dec 2021 10:50

Ik vind het ook allemaal verwarrend, maar in het eerste bericht gaat het niet over overnachten. Daarop zegt “Luisa” dat voor doorreizen registratie en logischerwijs quarantaine niet van toepassing is. Wat “Carla” aangeeft komt m.i. overeen met het reisadvies: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r…

“Doorreizigers hoeven zich niet te registreren en ook niet in quarantaine, maar moeten wel een (digitaal) vaccinatie-, herstel, of testbewijs in Duitsland bij zich hebben.”,

“Deze regels gelden ook voor kinderen vanaf 12 jaar”

“Reizigers die geen vaccinatie- of herstelbewijs hebben gaan na inreis in Duitsland in quarantaine. Dit geldt ongeacht de leeftijd. Op z’n minst 5 dagen na uw aankomst in Duitsland kan de quarantaine met een negatief testresultaat (vanaf 12 jaar) worden beëindigd.”

Laatste punt is vaag maar ik ga er maar van uit dat deze “Carla” gelijk heeft.
Het staat ongelukkig vermeld op de website (ongeacht de leeftijd), echter daarna staat er weer “vanaf 12 jaar”.

Ik heb het hotel gebeld en zij bevestigen dat we met twee jonge kinderen kunnen komen eten en overnachten, testen zou niet nodig zijn.
Dus wat mij betreft voldoende bevestiging :)

lnvanleeuwen op 16 dec 2021 12:33

” Reizigers die geen vaccinatie- of herstelbewijs hebben gaan na inreis in Duitsland in quarantaine. Dit geldt ongeacht de leeftijd.”
Daar staat precies dus hoe de regeling daadwerkelijk luidt: (niet gevaccineerde of niet-herstelde) kinderen onder de 12 verplicht in quarantaine. Wat “Carla” ervan maakt is mi een geheel eigen interpretatie, of ze bedoelt iets anders.
Nou ja, als het in de praktijk zo wordt toegepast, is iedereen blij.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 dec 2021 14:07

Plaats een reactie